Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Hmmm lastig, aangezien jij zelf altijd al zoveel weet te maken met noten..
Quiche met walnoten/geitenkaas? Hmm alles wat ik wil zeggen is eigenlijk in combinatie met geitenkaas en walnoten, en honing is vaak ook lekker er mee. Door pastasalade, misschien bij couscous? bladerdeegflapjes met brie/walnoten? Het is ook lekker met appel denk ik en droge (bijv schapen)kaas. Pureren en pesto van maken? Of pureren en gebruiken voor door een cake of taart, of misschien zelfs lekker met iets van room en dan een sausje van maken? Ehmmm walnoten met paddenstoelen zijn denk ik ook erg lekker, bij een risotto bijv? Even wat recepten op een rijtje die bovenstaande ondersteunen maar die je zelf vast ookal gezocht: gegrilde wintergroenten met walnotenpesto http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp...oten&id=469464 sinaasappelcouscous http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp...oten&id=476618 andijviestampot http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp...oten&id=457416 torta di noci omdat je zo'n bak-beestje bent ![]() http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp...oten&id=444712 Ik zag laatst bij het programma "smaken verschillen" een vrouw die een hele lekkere notentaart had gemaakt, geen idee meer of het walnoten waren of niet maar denk dat die prima te gebruiken zijn in plaats van een andere notensoort die er staat. het recept: Notenroomtaart Ingrediënten: 8 eiwitten 275 rietsuiker 1 liter slagroom 100 gram witte chocolade 100 gram bittere chocolade 100 gram hazelnoten, geroosterd in de oven en na afkoelen fijnhakken in keukenmachine 100 gram amandelen, geroosterd in de oven en na afkoelen fijnhakken in keukenmachine cacaopoeder Voorbereiding: Verwarm de over voor op 130°C. Klop de eiwitten op, halverwege de rietsuiker langzaam toevoegen en verder stijf kloppen. 2 grote ronde cirkels scheppen op bakpapier/ovenplaat. Bak de eiwitten ca. 10 minuten in het midden van de oven, dan de temperatuur terugschakelen naar 110°C. en nog een klein uurtje afbakken. Ze moeten mooi droog en krokant zijn. De gebakken eiwitten laten afkoelen en afgesloten bewaren. Dit kan je ook een dag van te voren doen. Bereidingswijze: Moet ruim voor serveren. 100 gram witte chocolade met 1 dl slagroom en 100 gram bittere chocolade met 1 dl slagroom separaat verwarmen in pannetjes op laag vuur en blijven roeren. Laat de mengsels goed afkoelen (eventueel in de koelkast). Klop 5 dl slagroom stijf (geen suiker toevoegen), doe na het stijfkloppen de ene helft bij de witte en de andere helft bij het bittere roommengsel. Voeg bij de witte chocolade room de gehakte amandelen en bij de bittere chocolade de gehakte hazelnoten toe. Opbouwen: Leg een eiwitcirkel op een taartplateau of groot bord. Strijk het witte roommengsel hierover heen, dan afdekken met het tweede eiwit en bestrijk deze met het bittere notenroommengsel. Strijk deze mooi glad met een groot mes. Klop de overgebleven slagroom stijf met een kleine eetlepel rietsuiker en strijk dit over de taart. Ten slotte strooi je cacaopoeder over de taart. Borden opmaken: Taart snijden aan tafel, klein stukje per persoon en taart laten staan voor de grote snoepers! Nou ja that's about as far as my ideas go haha.
|
@ Giles. Ben benieuwd!
![]() @ Myuki. Ja wij laten ze ook drogen, wanneer ze uit de boom vallen kun je ze ook niet meteen eten. Maar het zo'n grote hoeveelheid en we hebben geen schuur of kelder waar daar ruimte voor is. Laat staan dat mijn ouders er ruimte voor maken aangezien ze die dingen niet lusten en ik niet meer thuis woon. En ot Ik krijg een walnootijs-recept van studiegenootje, wat prima is want ijs is goed te bewaren. Verder nog recepten? Dingen die jullie standaard vinden of voor de hand vinden liggen, vind ik alleen maar leuk duss!
|
Ik zag nog recepten op een ander forum
gevulde courgettes met walnoten : Ingredienten 4 dikke, middelgrote courgettes 3 el olijfolie 1 ui, fijngehakt 1 teen knoflook, gehakt 100 gram feta, verkruimeld 50 gram walnoten, gehakt 4 el vers broodkruim 1 ei, losgeklopt 1 tl gedroogde dille zout en peper Bereiding Breng een grote pan water met zout aan de kook en voeg de courgettes toe. Blancheer ze 3 minuten, haal ze uit de pan en spoel ze af onder de kraan. Laat afkoelen. Leg de courgettes plat op een snijplank. Snijd een dunne reep van de bovenkant van iedere courgette, maar blijf daarbij 1 cm van de zijkanten zodat die heel blijven. Hol ze m.b.v. een theelepel uit zodat er bakjes ontstaan. Bewaar het uitgelepelde vruchtvlees. Verwarm de oven voor op 180 graden. Verhit 2 el olie in een koekenpan en fruit hierin de ui en knoflook. Bak ook het courgettevruchtvlees even mee. Neem de pan van het vuur en roer er de feta, de walnoten, het broodkruim, het ei, de dille en zout en peper door. Vul hiermee de courgettes. Leg ze naast elkaar in een ovenschaal en besprenkel met de resterende el olie. Dek de schaal af met aluminiumfolie en zet hem 30 minuten in de oven. Verwijder het folie en laat nog 10-15 minuten bakken. Serveer warm. Walnotenbonbons : 100 gr walnoten 60 gr poedersuiker 2 tl eiwit 200 gr pure chocolade 30 halve walnoten Hak de walnoten fijn in de keukenmachine. Voeg gezeefde poedersuiker en eiwit toe en laat de machine draaien tot een smeuïg mengsel ontstaat. Zet het afgedekt 20 minuten in de koelkast. Bereiding: Maak van 1 eetlepel mengsel balletjes en druk ze iets in. Doe de geraspte chocolade in een vuurvaste kom. Breng een pan met water aan de kook en neem de pan van het vuur. Plaats de kom boven de pan, zorg ervoor dat de bodem van de kom het water net niet raakt. Smelt de chocolade onder af en toe roeren. Doop de balletjes in de chocolade en leg ze op een stuk vetvrij papier. Druk de halve walnoten op de rondjes en laat ze opstijven. Theebrood met walnoten *1 grote appel, *50 g gehakte walnoten, *125 g bruine basterdsuiker, *125 g zachte boter, *125 g rozijnen, *2 grote eieren, *1 el honing, *175 g zelfrijzend bakmeel, *50 g volkorenmeel, *1 tl koekkruiden, *snufje zout Verwarm de oven voor op 180 gr. C. Vet een groot (900 g) cakeblik in (of 2 kleinere van 450 g) en bekleed ze daarna met bakpapier. Schil de appel, verwijder het klokhuis, en hak of snijd hem in kleine stukjes. Doe alle ingredienten in een grote kom en meng 2 minuten met de mixer op de hoogste stand. Doe het mengsel in de klaargemaakte vormen. Bak de cakes ongeveer een uur in de oven op 180 gr. C - gasstand 4. Verlaag dan de temperatuur naar 160 gr. C - gasstand 3 en bak de cake(s) nog 15-20 minuten. Haal uit de oven en laat op een rooster afkoelen. Voor een pesto: klein handvol walnoten (gepeld) mooie verse rucola parmezaan en/of pecorino olijfolie alles gewoon blenden in de keukenmachine, de olijfolie in een straaltje toevoegen tot je een saus krijgt die vloeibaar maar niet té dun is (kwestie van smaak). kruiden met zout, wat zwarte peper en eventueel een beetje citroensap. |
![]() |
|
- Engadiner-notentaart! Echt ontzettend megasuperlekker. Ik heb zo gauw even geen recept bij de hand.
- Wortel-notenballetjes: http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp...oten&id=490846. Heb het nog niet gemaakt, maar lijkt me erg lekker. - Avocado-peersalade: Schil en snijd in partjes: 2 rijpe avocado's en 2 rijpe peren. Was en snijd het kontje uit 1 kropje little gem sla. Rangschik een aantal grote bladeren in de rondte op een mooi bord en schik daar om en om partjes peer en avocado op. Dressing: 3 el sesamolie, 1 el rode-wijnazijn, klein scheutje azijn, 1 tl siroop (bv. appel-zwartebessendiksap), 1 tl yoghurt en zout en peper. Dressing dun over de salade druppelen en lekker walnoten erover strooien. In al die soorten olie/azijn kan je varieren, maar dit is hoe ik het meestal doe ![]()
|
Deze taart is echt goddelijk
![]() Jamie Oliver's Two-Nuts Chocolate Torte Ingredients * 150 g almonds, peeled * 150 g walnuts, finely ground * 300 g dark chocolate * 1 teaspoon cocoa powder, heaped * 255 g butter * 100 g caster sugar * 6 large eggs, separated * salt Directions 1. Preheat oven to 190c/375f/Gas 5. 2. Line the bottom of a 20 or 25cm/8 or 10" tin with a piece of greaseproof paper before buttering the bottom and sides, then dusting with flour. 3. Place the nuts into a food processor and whizz up until finely ground. 4. Add the chocolate and cocoa, and whizz for 30 seconds to break up the chocolate. 5. Put to one side in a separate bowl. 6. Add the butter and sugar to the food processor and beat until pale and fluffy. 7. At this point, add the egg yolks one at a time, then mix together with the chocolate and nuts. 8. In another bowl beat the egg whites with a pinch of salt, until they form stiff peaks. 9. Gently fold the egg whites into the chocolate, butter and nut mix. 10. Pour all the mixture into the tin. 11. Bake in the preheated oven for around an hour. 12. To test if the torte is cooked, insert a cocktail stick or the tip of a knife for five seconds. 13. When removed, it should be reasonably clean. 14. Serve with whipped cream, ice-cream or creme fraiche.
|
Waldorfsalade
http://www.mijnreceptenboek.nl/recep...ieur-1102.html Sorry, ik heb hem nog niet gesproken ![]()
||
Citaat:
|
Calyx, bij een staafmixer zit heel vaak ook een bekertje waarin je noten e.d. kan hakken. Een keukenmachine is behoorlijk groot en lomp, maar daar kan je wel weer bv. groente (kool enzo) ook in snijden.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
ik weet niet zo veel.. maar ik heb wel ooit desserts moeten maken met walnoten en/of amandelen
Ik heb toen amandelen geschaafd en geroosterd. Maar dat meot ook kunnen met walnoten. Daarna met likeur, chohcoladesaus of caramelsaus over (vanille)ijs!! Of walnoten met fruit en inderdaad door vega gerechten?? |
![]() |
||
Citaat:
En het is eigenlijk meer een notenpasta geworden, maar door jouw receptje kwam ik op het idee. Het is dus ookal op, maar als er straks wat meer noten goed gedroogd zijn en dus klaar om te eten ga ik nog wel meer maken (A)
|
Verse pasta met kaas en noten (hebben ze in het koelvak van de Albert Heijn) met verse spinazie, griekse yoghurt, honing en walnoten is ook erg lekker en makklijk te maken. Pasta even kort koken, spinazie roerbakken, yoghurt toevoegen, op smaak brengen met honing en walnoten toevoegen
![]()
||
Verwijderd
|
Chocolate cookies met walnoten:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dubbelgebakken walnoten & rozijnenkoekjes (hartig)
Recept voor 3 dozijn Ingedriënten 50 gr. boter 3 eieren 150 gr. bloem 1/2 tl bakpoeder 50 gr. gemalen walnoten 50 gr. maïsmeel 150 gr. rozijnen 75 gr. gehakte walnoten Verwarm de oven voor tto 175 graden. Vet twee bakplaten in en bestuif ze met bloem. Klop de boter en de eieren door elkaar. Voeg de bloem, het bakpoeder, de gemalen walnoten en het maismeel toe en roer alles tot een gladde massa. Meng de rozijnen en de gehakte walnoten erdoor tot het een glad deeg is. Verdeel het deeg in twee porties en vorm van elk een 25 cm lang brood van 5 cm doorsnee. Leg ze op een bakplaat en bak ze 20 minuten tot ze goudbruin en droog zijn. Neem ze uit de oven, leg ze op een snijplank en snijd ze met een kartelmes in 1/2 tot 1 cm dikke sneetjes. Leg ze op de bakplaten en bak ze 10 tot 15 minuten, keer ze om en bak ze in nog een 10 tot 15 minuten goudbruin. Neem de bakplaten uit de oven en laat de koekjes afkoelen. U kunt ze in een goed gesloten trommel enkele weken bewaren. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Blondies (soort brownie maar dan licht)
Voor 2 dozijn Ingrediënten 150 gr bloem 3/4 tl bakpoeder snufje zout 115 gr. boter 200 gr. lichtbruine basterdsuiker 1 ei 1 tl. vanille-essence 115 gr. grofgehakte walnoten 115 gr. pure chocoladestukjes Verwarm de oven voor tto 175 graden. Bekleed de bodem en de wand van een bakvorm van 20x20 met bakpapier. Zeef de bloem met bakpoeder en zout in een kom. Snijd de boter in stukjes en smelt ze in een steelpan op laag vuur. Neem de pan van het vuur en roer de basterdsuiker erdoor. Klop het ei en de vanille door de botermassa en roer er het bloemmengsel, de walnoten en chocolade door. Verdeel het deeg in de vorm en bak de koek in 20 tot 25 minuten goudbruin. Neem hem uit de oven en laat hem in de vorm afkoelen. Til de koek met het bakpapier uit de vorm op een plank. Snijd de koek in blokjes en bewaar ze 2 tot 3 dagen in een goed gesloten trommel. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Het grote (zoete) baksels topic! Larry Flint | 500 | 25-11-2012 10:34 | |
Eten & Drinken |
Studentenvoer MiBe | 8 | 31-01-2011 16:35 | |
Eten & Drinken |
salades Breg | 17 | 17-01-2007 18:42 | |
Lichaam & Gezondheid |
Het Grote Voeding en Gezondheids-topic #37 Mara | 500 | 11-03-2005 16:18 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder discussiewaarde a la "tiswah" Gatara | 500 | 10-10-2004 14:02 | |
Eten & Drinken |
Weekthema: Chocolade Vlooienband | 26 | 16-04-2003 14:43 |