![]() |
|
Verwijderd
|
http://www.rsishield.com/english/general.php Ik ken dit programma zelf niet, maar dit kun je 30 dagen gratis gebruiken.
Hier staan nog meer van dat soort programma's. |
![]() |
|
Wat ik zou doen als ik jou was is vragen bij de universiteit wat hun RSI aanbevelingen zijn, die op papier nemen en elke dag daar even naar kijken. Maar het belangrijkste wat ik zelf als richtlijn heb ik dat je ontspannen moet kunnen zitten. Hoe je dat doet is helemaal aan jou. Ik zit nu bijvoorbeeld te computeren met een been onder het andere gevouwen, mijn ellebogen een paar centimeter voor me op de tafel en mijn schouders ontspannen gezakt.
Daarnaast is mijn enige advies: Pijn = stoppen. Ga desnoods even wat te drinken halen ofzo, ga even staan, loop een rondje. En doe dit gewoon echt regelmatig. Ik heb bijvoorbeeld altijd een kan thee bij me staan, en eens in de zoveel seconden stop ik even met typen om een slok drinken te nemen. Neem een boek naast je, en zorg dat je het nodig hebt. Dwing jezelf daar dingen in op te zoeken en je bent weer even ergens anders mee bezig. Zet je stoel hoog. En let op hoe je beeldscherm staat. Als je teveel naar voren moet buigen om het te lezen, zet de brightness op maximaal en zorg dat je recht op goed kan lezen wat je schrijft. Ik weet niet of je blind kan typen. Als je dat kan, doe je ogen eens dicht als je typt en zak rustig onderuit. Hoewel je het natuurlijk niet voor eeuwig kan volhouden, zorgt het gebrek aan lezen van het beeldscherm er voor dat je niet meer voorover hoeft te zitten en beter kan ontspannen. Zorg sowieso dat je niet je hele arm hoeft op te tillen als je typt. Met andere woorden: Zorg voor afleiding, zorg voor een ontspannen houding en dwing jezelf niet door te gaan. Ik heb zelf wel eens RSI-achtige klachten gehad en pijn, maar ik ben altijd heel streng voor mezelf. Je scriptie, hoe belangrijk ook, is je gezondheid niet waard. Ik ken mensen die 'even 3 weekjes doorwerkten' en toen een half jaar moesten stoppen met studeren. Ik kan het je niet aanraden.
|
Rust is inderdaad het enige wat écht werkt. Verder weet ik niet of het bij jou door het typen komt of door de muis? Want bij mij kwam het vooral door de muis en dan wisselde ik gewoon af, soms met links, soms met rechts, werkte best goed. Jij bent toch redelijk tweehandig, dus dat zou misschien al een gemakkelijke optie zijn?
Verder wat de rest zegt, maar ik weet uit ervaring hoe lastig het is want je wilt natuurlijk gewoon dóór gaan en die scriptie af hebben en zo ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Met dingen als voldoende rust tussendoor ed kun je misschien net ietsje minder snel doorwerken, maar de kans is wel een stuk groter dat je niet voor het eind van die drie weken echt niets meer kunt doen en dus dat je het eind van die drie weken haalt. ![]() ![]() |
![]() |
|
Ik heb het vanmiddag ook even besproken met m'n collega'tjes en die namen het ook al wat serieuzer dan m'n begeleidster. Ze waren het met me eens dat de computer op het lab niet ideaal is. Vanmiddag ben ik op de plek van een collega gaan zitten die wel echt een bureau in een schrijfkamer heeft en er toch niet was. Dat heeft volgens mij wel iets geholpen. Verder m'n klokje van het lab erbij gepakt en steeds op een half uur gezet. Ik ben vanmiddag ook dingen eerst met de hand op papier uit gaan werken want volgens mij is schrijven als beweging ook wel goed als afwisseling. Muis wissel ik al af met links en rechts want volgens mij is het vooral daarvan idd. Alleen vind ik plaatjes maken en grafiekjes en priegelwerk makkelijker met rechts dan met links
![]()
|
Ik heb even een foto geupload van mijn werkplek aan mijn eigen bureau. Op de foto zul je trouwens wel zien dat het een enorme zooi is, dat is zeker niet aan te raden! Voor de rest kan je wel zien hoe ik probeer ontspannen te kunnen werken (ik heb trouwens een monitor met een hoge licht output (ipv rijker, mooier beeld)).
Foto:
|
Verwijderd
|
http://www.workrave.org/
Gratis. RSI-pauzes instellen op 20 seconden voor de minipauze, elke 3 minuten, en elk half uur 10 minuten pauze. In die 10 minuten iets heel anders gaan doen, even rondlopen, grote bewegingen maken met je armen, etc. En je heel strikt houden aan die pauzes, anders helpt het niks. Maar toen ik me er braaf aan ging houden, nam de RSI enórm af. |
![]() |
|
![]() |
Ik raad je aan om deze website te lezen en het het door te vertellen aan iedereen, zoals ik ook doe!
RSI is een psychische pijn en niet een lichamelijke klacht! Ik had ook RSI en ik kwam per toeval op dit forum (ik zocht op huidcreme... maar ik wil je graag even helpen met je probleem op te lossen) http://www.inzichtinrsi.nl/in7stappenrsivrij.html Edit: Dat het trouwens een psychische pijn is wil natuurlijk NIET zeggen dat je gek bent ofz! Ik weet nog goed dat ik sterfde van de pijn als ik weer probeerde achter de computer te gaan zitten, zelfs de dokter zei dat ik een ontstoken spier had. Maar op het moment dat ik een afleiding nodig had voor mijn problemen(stressvol) gaven mijn hersenen mij de pijn. Ik kon op den duur geen 5 minuten meer leven of ik werd herrinerd aan mijn pijn, wat natuurlijk heel effecttief is om je problemen te vergeten. Als je echter snapt hoe dit werkt dan kan je er na een paar dagen grotendeels vanaf komen(zolang deed ik er over om het boek te lezen), daarna protesteerde mijn lichaam nog een aantal keer (je krijgt weer pijn als je achter de computer gaat zitten, of soms op een andere plek), maar dan moet je gewoon zeggen/denken dat het psychologies is, dan gaat het weer weg. Quote: "Daarmee ontken ik niet de pijn die RSI veroorzaakt. De pijn is er wel degelijk, alleen sturen we die aan met ons hoofd. Accepteer dat de pijn een psychische oorzaak heeft." Laatst gewijzigd op 12-10-2008 om 13:49. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Edit: Waarmee ik niet wil zeggen dat psychische druk geen fysieke pijn zou kunnen veroorzaken, hoor, maar de link is in mijn geval domweg niet logisch met RSI. Met rugpijn dan weer wel. |
![]() |
|
Ik gebruik als programma altijd WorkRave. Het is gratis, en het werkt het prettigst van meerdere programma's die ik geprobeerd heb. Er zitten in de pauzes ook oefeningen bij die je kunt doen.
Als je een Mac gebruikt, gebruik ik AntiRSI. Ik werk afwisselend op Mac en Windows, deze vond ik voor mij tot nu toe het prettigst op Mac. (Hij is veel minder goed dan WorkRave op Windows, maar ik moest toch wat ![]() Nog even wat tips: zorg dat je een goede houding hebt! Een koude hand is een erg slecht teken, en zorgt geheid voor problemen. Nu heb je die al, en het zou kunnen dat dat door een slechte werkhouding komt. Werk je op een laptop, dan zou ik adviseren een laptopstandaard te kopen, of in ieder geval met een muis te gaan werken in plaats van je touchpad. Dit scheelt in een automatische voorover gebogen en verkrampte houding. Over houding gesproken: bekijk deze pagina eens: pagina over juiste werkhouding Vooral de afbeelding laat snel zien hoe het het beste is. Samenvatting: zorg voor een rechte lijn van je onderarmen, en laat je benen niet bungelen maar zorg dat je ze op een steun of de grond zet. Ik wens je sterkte met je scriptie, hopelijk werkt dit voor je! ![]()
Laatst gewijzigd op 14-10-2008 om 20:24. |
![]() |
|
|