Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2008, 08:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben op dit moment druk bezig met het schrijven van m'n scriptie en het vervelende is dat ik nu sinds een paar dagen echt serieus last krijg van RSI-klachten. Pijn in m'n bovenarm, pols en hand, een tintelend gevoel en m'n hand is echt steenkoud. Vannacht heb ik echt de halve nacht niet geslapen door een raar, 'doof' gevoel in m'n arm/hand. M'n scriptie moet gewoon binnen nu en drie weken helemaal af. Ik probeer wel af te wisselen maar zoveel andere dingen kan ik niet meer doen. Wat kan je doen om te voorkomen dat je last krijgt van dit soort klachten behalve een zo goed mogelijke houding en niet te lang achter elkaar achter de computer zitten, en wat is dan te lang? Andere, mogelijk nog belangrijkere vraag: wat kun je doen om te zorgen dat het nare gevoel weer zo snel mogelijk wegtrekt? Ik vond het zo vervelend als ik geen gevoel meer heb in m'n hand. Het maakt me ook een beetje bang.

Alle tips zijn van harte welkom want de komende tijd moet ik nog wel flink aan de slag en op deze manier lukt dat echt niet.
Oud 09-10-2008, 08:28
Pluis
Pluis is offline
Er zijn van die (gratis) programmatjes die eens in de zoveel tijd in beeld komen om je te vertellen dat je pauze moet nemen. Ik geloof dat je na ieder half uur, of iedere 3 kwartier een kwartiertje moet stoppen met typen en wat anders moet gaan doen. Dat dove gevoel moet vanzelf gaan, maar je kan nog wel een kritische blik op je werkplek werpen. Zit je met je armen op de rand van je bureau, of met je polsen op de rand van je laptop/toetsenbord? dat kan na een tijdje gaan knellen en een doof gevoel geven. Er zijn van die speciale gelkussentjes die die randen wat zachter maken, zodat je niet zo snel last krijgt van dove gevoelens (betekent echter niet dat je dan wel uren achter elkaar kunt doortypen want daar krijg je hoe dan ook last van)
Oud 09-10-2008, 08:30
Verwijderd
Je hebt van die programma'tjes die je 'verplichten' om om de zoveel minuten een 'break' houden. Irritant als je net lekker bezig bent, maar het helpt wel tegen RSI. Het beste is om zo'n programma zeker om de tien minuten een korte break (30 seconden of een minuut oid) te laten geven (in het begin wellicht nog vaker) en in die tijd kun je dan het beste even bewegen met je hand (andere bewegingen dan typen en muizen natuurlijk) en om het half uur of om het uur een wat langere break, waarin je echt even iets heel anders gaat doen.

Er zijn ook spraakherkenninsgprogramma's, maar het schijnt nog best lastig te zijn om daarmee te leren werken (je moet ze ook eerst instellen ed), dus dat is misschien niet zo handig omdat je nu maar weinig tijd hebt.

Volgens mij is rust het enige wat echt helpt bij RSI? Meer dan dat kun je volgens mij ook niet doen om het nare gevoel snel weg te laten trekken... Het gevoel is ook een soort van 'waarschuwing' dat je anders moet gaan computeren...ik zou dus toch ook proberen daar gehoor aan te geven.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2008, 08:33
Verwijderd
http://www.rsishield.com/english/general.php Ik ken dit programma zelf niet, maar dit kun je 30 dagen gratis gebruiken.

Hier staan nog meer van dat soort programma's.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2008, 09:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Op m'n vorige stage heb ik zo'n anti-RSI programma' tje gehad, vreselijk irritant en ik hield me er nooit aan Ik typ het grootste deel van de tijd op de computer op m'n stage en daar kan ik zelf geen programma's installeren (moet de ICT-dienst doen) dus zo'n programma is niet echt een optie. Kan ik hooguit thuis installeren. Ik zou wel om het half uur/uur een wekkertje kunnen zetten en dan zelf ff pauze houden. Misschien kan ik wel een tijdschema van zo'n programma opzoeken en dat na proberen te leven.

Spraakherkenning lijkt me ook niet handig want ik ben ook grotendeels bezig met het maken van plaatjes, grafieken enzo. En het is hier op het lab altijd behoorlijk lawaaierig om me heen. Op zich liggen mijn polsen geheel op tafel en niet op de rand van het toetsenbord. Gek genoeg heb ik er thuis met m'n laptop ook minder last van dan op een vaste pc. Ik kan eens zoeken of we hier zo'n RSI-muismat hebben. Ik heb de pootjes van het toetsenbord al plat gelegd.
Oud 09-10-2008, 09:44
knir
knir is offline
Ik zou dan inderdaad gewoon het alarm op je telefoon om het halfuur zetten oid, als je geen programma's mag installeren. Verder, als je 'rsi oefeningen' googelt krijg je een aantal pagina's met oefeningen, ook speciaal voor je polsen/vingers. Succes!
Oud 09-10-2008, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Op m'n vorige stage heb ik zo'n anti-RSI programma' tje gehad, vreselijk irritant en ik hield me er nooit aan
Tja, je moet er natuurlijk wel iets voor willen doen, he?

Je hebt programma's die als je ze eenmaal hebt ingesteld zo werken dat je niet door kunt typen; iedere keer dat je typt komt die tijd gewoon bij je break, zodat die toch 30 seconden duurt.

Verder kan je natuurlijk de ICT-dienst vragen om een dergelijke programma te installeren, zoveel werk is dat niet en waarschijnlijk doen ze het graag. En anders kan je natuurlijk inderdaad zelf een wekker zetten, maar dan moet je wel ook echt stoppen als ie gaat. Doe het in het begin echt vaker dan om het half uur en zeker vaker dan om het uur, anders heeft het geen/weinig effect!

Als je er met je laptop minder last van hebt, kan je die dan niet meenemen naar je stage? Kan je er meteen ook toch zelf zo'n programma op installeren.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2008, 12:33
Kitten
Kitten is offline
Wat ik zou doen als ik jou was is vragen bij de universiteit wat hun RSI aanbevelingen zijn, die op papier nemen en elke dag daar even naar kijken. Maar het belangrijkste wat ik zelf als richtlijn heb ik dat je ontspannen moet kunnen zitten. Hoe je dat doet is helemaal aan jou. Ik zit nu bijvoorbeeld te computeren met een been onder het andere gevouwen, mijn ellebogen een paar centimeter voor me op de tafel en mijn schouders ontspannen gezakt.

Daarnaast is mijn enige advies: Pijn = stoppen. Ga desnoods even wat te drinken halen ofzo, ga even staan, loop een rondje. En doe dit gewoon echt regelmatig. Ik heb bijvoorbeeld altijd een kan thee bij me staan, en eens in de zoveel seconden stop ik even met typen om een slok drinken te nemen.

Neem een boek naast je, en zorg dat je het nodig hebt. Dwing jezelf daar dingen in op te zoeken en je bent weer even ergens anders mee bezig.

Zet je stoel hoog. En let op hoe je beeldscherm staat. Als je teveel naar voren moet buigen om het te lezen, zet de brightness op maximaal en zorg dat je recht op goed kan lezen wat je schrijft.

Ik weet niet of je blind kan typen. Als je dat kan, doe je ogen eens dicht als je typt en zak rustig onderuit. Hoewel je het natuurlijk niet voor eeuwig kan volhouden, zorgt het gebrek aan lezen van het beeldscherm er voor dat je niet meer voorover hoeft te zitten en beter kan ontspannen. Zorg sowieso dat je niet je hele arm hoeft op te tillen als je typt.

Met andere woorden: Zorg voor afleiding, zorg voor een ontspannen houding en dwing jezelf niet door te gaan. Ik heb zelf wel eens RSI-achtige klachten gehad en pijn, maar ik ben altijd heel streng voor mezelf. Je scriptie, hoe belangrijk ook, is je gezondheid niet waard. Ik ken mensen die 'even 3 weekjes doorwerkten' en toen een half jaar moesten stoppen met studeren. Ik kan het je niet aanraden.
Oud 09-10-2008, 13:43
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Rust is inderdaad het enige wat écht werkt. Verder weet ik niet of het bij jou door het typen komt of door de muis? Want bij mij kwam het vooral door de muis en dan wisselde ik gewoon af, soms met links, soms met rechts, werkte best goed. Jij bent toch redelijk tweehandig, dus dat zou misschien al een gemakkelijke optie zijn?

Verder wat de rest zegt, maar ik weet uit ervaring hoe lastig het is want je wilt natuurlijk gewoon dóór gaan en die scriptie af hebben en zo
Oud 09-10-2008, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Verder wat de rest zegt, maar ik weet uit ervaring hoe lastig het is want je wilt natuurlijk gewoon dóór gaan en die scriptie af hebben en zo
Maar ja, met nog meer RSI kan je uiteindelijk nog minder doen.

Met dingen als voldoende rust tussendoor ed kun je misschien net ietsje minder snel doorwerken, maar de kans is wel een stuk groter dat je niet voor het eind van die drie weken echt niets meer kunt doen en dus dat je het eind van die drie weken haalt.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2008, 18:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het vanmiddag ook even besproken met m'n collega'tjes en die namen het ook al wat serieuzer dan m'n begeleidster. Ze waren het met me eens dat de computer op het lab niet ideaal is. Vanmiddag ben ik op de plek van een collega gaan zitten die wel echt een bureau in een schrijfkamer heeft en er toch niet was. Dat heeft volgens mij wel iets geholpen. Verder m'n klokje van het lab erbij gepakt en steeds op een half uur gezet. Ik ben vanmiddag ook dingen eerst met de hand op papier uit gaan werken want volgens mij is schrijven als beweging ook wel goed als afwisseling. Muis wissel ik al af met links en rechts want volgens mij is het vooral daarvan idd. Alleen vind ik plaatjes maken en grafiekjes en priegelwerk makkelijker met rechts dan met links Maar met links gaat het ook aardig okee. Nu thuis op m'n laptop heb ik m'n muis eruit getrokken en doe ik het met het touchpad om even een andere beweging te hebben. Morgen ben ik vrij en het weekend ga ik ook proberen om alles even wat rust te geven. Volgende week is nog een drukke week en dan moet ik idd wel nog wat kunnen doen.
Oud 10-10-2008, 09:32
Kitten
Kitten is offline
Ik heb even een foto geupload van mijn werkplek aan mijn eigen bureau. Op de foto zul je trouwens wel zien dat het een enorme zooi is, dat is zeker niet aan te raden! Voor de rest kan je wel zien hoe ik probeer ontspannen te kunnen werken (ik heb trouwens een monitor met een hoge licht output (ipv rijker, mooier beeld)).

Foto:
Oud 12-10-2008, 11:56
Verwijderd
http://www.workrave.org/

Gratis. RSI-pauzes instellen op 20 seconden voor de minipauze, elke 3 minuten, en elk half uur 10 minuten pauze. In die 10 minuten iets heel anders gaan doen, even rondlopen, grote bewegingen maken met je armen, etc. En je heel strikt houden aan die pauzes, anders helpt het niks. Maar toen ik me er braaf aan ging houden, nam de RSI enórm af.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2008, 13:39
vasseline
vasseline is offline
Ik raad je aan om deze website te lezen en het het door te vertellen aan iedereen, zoals ik ook doe!
RSI is een psychische pijn en niet een lichamelijke klacht! Ik had ook RSI en ik kwam per toeval op dit forum (ik zocht op huidcreme... maar ik wil je graag even helpen met je probleem op te lossen)

http://www.inzichtinrsi.nl/in7stappenrsivrij.html

Edit:
Dat het trouwens een psychische pijn is wil natuurlijk NIET zeggen dat je gek bent ofz! Ik weet nog goed dat ik sterfde van de pijn als ik weer probeerde achter de computer te gaan zitten, zelfs de dokter zei dat ik een ontstoken spier had. Maar op het moment dat ik een afleiding nodig had voor mijn problemen(stressvol) gaven mijn hersenen mij de pijn. Ik kon op den duur geen 5 minuten meer leven of ik werd herrinerd aan mijn pijn, wat natuurlijk heel effecttief is om je problemen te vergeten.
Als je echter snapt hoe dit werkt dan kan je er na een paar dagen grotendeels vanaf komen(zolang deed ik er over om het boek te lezen), daarna protesteerde mijn lichaam nog een aantal keer (je krijgt weer pijn als je achter de computer gaat zitten, of soms op een andere plek), maar dan moet je gewoon zeggen/denken dat het psychologies is, dan gaat het weer weg.

Quote:
"Daarmee ontken ik niet de pijn die RSI veroorzaakt. De pijn is er wel degelijk, alleen sturen we die aan met ons hoofd. Accepteer dat de pijn een psychische oorzaak heeft."

Laatst gewijzigd op 12-10-2008 om 13:49.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2008, 10:53
Verwijderd
Citaat:
Ik raad je aan om deze website te lezen en het het door te vertellen aan iedereen, zoals ik ook doe!
RSI is een psychische pijn en niet een lichamelijke klacht! Ik had ook RSI en ik kwam per toeval op dit forum (ik zocht op huidcreme... maar ik wil je graag even helpen met je probleem op te lossen)

http://www.inzichtinrsi.nl/in7stappenrsivrij.html

Edit:
Dat het trouwens een psychische pijn is wil natuurlijk NIET zeggen dat je gek bent ofz! Ik weet nog goed dat ik sterfde van de pijn als ik weer probeerde achter de computer te gaan zitten, zelfs de dokter zei dat ik een ontstoken spier had. Maar op het moment dat ik een afleiding nodig had voor mijn problemen(stressvol) gaven mijn hersenen mij de pijn. Ik kon op den duur geen 5 minuten meer leven of ik werd herrinerd aan mijn pijn, wat natuurlijk heel effecttief is om je problemen te vergeten.
Als je echter snapt hoe dit werkt dan kan je er na een paar dagen grotendeels vanaf komen(zolang deed ik er over om het boek te lezen), daarna protesteerde mijn lichaam nog een aantal keer (je krijgt weer pijn als je achter de computer gaat zitten, of soms op een andere plek), maar dan moet je gewoon zeggen/denken dat het psychologies is, dan gaat het weer weg.

Quote:
"Daarmee ontken ik niet de pijn die RSI veroorzaakt. De pijn is er wel degelijk, alleen sturen we die aan met ons hoofd. Accepteer dat de pijn een psychische oorzaak heeft."
Euh. Ik kan het boek zo niet lezen, maar heb nogal m'n twijfels bij wat er op die website staat. Als het veroorzaakt wordt door onderdrukte emoties, zouden mensen al miljoenen jaren RSI moeten hebben en niet pas sinds de afgelopen 20 jaar. En als ik naar mijzelf kijk, doen mijn armen/handen alleen maar pijn op momenten dat ik veel achter de computer zit door bijv. werk en scripties schrijven. In de perioden waarin ik gestresst ben maar niet veel achter de computer hoef, heb ik geen zere armen, en in perioden waarin ik geen stress heb van werk óf privéleven maar wel veel moet/wil typen, heb ik er wel last van. Ik dénk dat ik wel een een-op-een relatie kan ontdekken tussen de computer en eventuele pijn, hoor....

Edit: Waarmee ik niet wil zeggen dat psychische druk geen fysieke pijn zou kunnen veroorzaken, hoor, maar de link is in mijn geval domweg niet logisch met RSI. Met rugpijn dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2008, 11:21
Kitten
Kitten is offline
Hey Vasseline, sout op! We hebben al genoeg kwakzalvers in Nederland!
Oud 14-10-2008, 20:18
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Ik gebruik als programma altijd WorkRave. Het is gratis, en het werkt het prettigst van meerdere programma's die ik geprobeerd heb. Er zitten in de pauzes ook oefeningen bij die je kunt doen.

Als je een Mac gebruikt, gebruik ik AntiRSI. Ik werk afwisselend op Mac en Windows, deze vond ik voor mij tot nu toe het prettigst op Mac. (Hij is veel minder goed dan WorkRave op Windows, maar ik moest toch wat )

Nog even wat tips: zorg dat je een goede houding hebt! Een koude hand is een erg slecht teken, en zorgt geheid voor problemen. Nu heb je die al, en het zou kunnen dat dat door een slechte werkhouding komt. Werk je op een laptop, dan zou ik adviseren een laptopstandaard te kopen, of in ieder geval met een muis te gaan werken in plaats van je touchpad. Dit scheelt in een automatische voorover gebogen en verkrampte houding.

Over houding gesproken: bekijk deze pagina eens: pagina over juiste werkhouding Vooral de afbeelding laat snel zien hoe het het beste is. Samenvatting: zorg voor een rechte lijn van je onderarmen, en laat je benen niet bungelen maar zorg dat je ze op een steun of de grond zet.

Ik wens je sterkte met je scriptie, hopelijk werkt dit voor je!

Laatst gewijzigd op 14-10-2008 om 20:24.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten