Ik ben afgelopen jaar ook bij St Lucas geweest en ben ook even binnengestapt bij illustratie. Ik heb toen heel veel vragen gesteld aan docenten en leerlingen, had jij dat niet gedaan? Altijd doen! Dan krijg je de beste impressie. Misschien kun je nog bellen met iemand van de afdeling daar, want nu lijkt het net alsof je inderdaad niet goed op de hoogte bent van de studie.
Zover als ik het begrepen had, zijn het twee afzonderlijke richtingen illustratie/vrije grafiek.
Als je illustratie doet, heb je inderdaad vakken als tekenen/schilderen, maar ook andere vakken (op internet kun je vast het hele vakkenpakket vinden). Bij vrije grafiek ben je meer aan het drukken. Maar het zijn echt twee verschillende opleidingen. Of het eerste jaar samen is weet ik echt niet meer, maar dat soort zaken kun je altijd bekijken op de website.
St lukas in Gent is verder heel theoretisch, naast vakken als tekenen en schilderen die ter ondersteuning zijn aan het vak illustratie, heb je ook filosofie, kunstgeschiedenis etc. dit is bijna 50/50. St Lukas is inderdaad een andere school met een ander systeem. Dat komt deels voort uit het feit dat het Belgie is, maar ook omdat sowieso elke kunstacademie echt een totaal ander beleid heeft. Het Rietveld kun je ook niet vergelijken met bijv. Artez Arnhem waar ik zit. (of kom je uit Belgie?)
Abstract schilderen is overigens een keuze

. Jammer dat je niet met leerlingen hebt gepraat, dan had je nu een veel beter beeld gehad.
Wat betreft een toelatingsgesprek, neem een berg werk mee, laat zien dat je verstand/plezier in kunst hebt. Vraag jezelf af wat je precies op zo'n school wil leren etc.
Zoiets

Elk toelatingsgesprek is ook anders, dus laat zien dat je het heel graag wil en bereid je voor. Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen.
Succes