Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2010, 20:30
Verwijderd
Ok, hier ben ik weer.
Ik ben ondertussen naar de opendeurdagen geweest van enkele scholen en de richting vrije grafiek/illustratie in st lucas gent sprak mij het meeste aan.
Maar nu zit ik met een probleem. Op st lucas leek dat alsof het meer het vak tekenen was (tekenen op zich kan je daar niet volgen). Maar als je op de websites gaat kijken of gwn op internet zie je dat vrije grafiek meer met drukwerk, etsen enzovoort is. Heb ik nu de verkeerde impressie gekrgen of is st lucas anders dan de andere scholen? Of is het enkel het eerste jaar dat je samen zit en dan als je illustratie kiest (wat ik wss ga doen) dat je dan gewoon meer tekenen hebt. en wat krijg je dan in het eerste jaar
Ik ben namelijk enorm bang om de verkeerde keuze te maken. Eerst dacht ik schilderen te volgen, maar al die werken die je ziet zijn veel te abstract voor mij.

En nog een laatste vraag: wat houden de toelatingsexamens in? Ik weet dat je je portfolio moet meenemen, een motivatiegesprek moet doen en vragen krijgt over kunstactualiteit/geschiedenis. En een tekenproef ofzo. maar wat moet ik mij daar bij voorstellen? Ik heb nogal faalangst. Ik zit hier al jaren op te wachten, en nu heb ik zin om mij terug te trekken uit angst dat mijn droom wel eens in diggelen zou kunnen vallen.

Sorry voor het lastigvallen
en alsvast bedankt voor de hulp.

gr Natascha

Laatst gewijzigd op 11-05-2010 om 20:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2010, 19:15
Verwijderd
Tips voor toelating vind je hier: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1799868

Wat de richting betreft, lijkt het mij het handigst als je gewoon de school even belt. Het lijkt mij logisch dat illustratie niet gelinkt is aan een bepaalde manier van werken, daar zul je waarschijnlijk alles kunnen doen van grafiek tot tekenen tot schilderen tot 3d en dan foto's/film maken of zelfs gewoon 3d, als het enigszins lijkt op mijn school. Vrije grafiek alleen klinkt wel alsof het alleen om grafiek gaat (en dus druktechnieken etc) maar nogmaals, bel die school even en vraag het na Ze kunnen je allicht een duidelijke uitleg geven!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2010, 18:03
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik ben afgelopen jaar ook bij St Lucas geweest en ben ook even binnengestapt bij illustratie. Ik heb toen heel veel vragen gesteld aan docenten en leerlingen, had jij dat niet gedaan? Altijd doen! Dan krijg je de beste impressie. Misschien kun je nog bellen met iemand van de afdeling daar, want nu lijkt het net alsof je inderdaad niet goed op de hoogte bent van de studie.

Zover als ik het begrepen had, zijn het twee afzonderlijke richtingen illustratie/vrije grafiek.
Als je illustratie doet, heb je inderdaad vakken als tekenen/schilderen, maar ook andere vakken (op internet kun je vast het hele vakkenpakket vinden). Bij vrije grafiek ben je meer aan het drukken. Maar het zijn echt twee verschillende opleidingen. Of het eerste jaar samen is weet ik echt niet meer, maar dat soort zaken kun je altijd bekijken op de website.

St lukas in Gent is verder heel theoretisch, naast vakken als tekenen en schilderen die ter ondersteuning zijn aan het vak illustratie, heb je ook filosofie, kunstgeschiedenis etc. dit is bijna 50/50. St Lukas is inderdaad een andere school met een ander systeem. Dat komt deels voort uit het feit dat het Belgie is, maar ook omdat sowieso elke kunstacademie echt een totaal ander beleid heeft. Het Rietveld kun je ook niet vergelijken met bijv. Artez Arnhem waar ik zit. (of kom je uit Belgie?)

Abstract schilderen is overigens een keuze . Jammer dat je niet met leerlingen hebt gepraat, dan had je nu een veel beter beeld gehad.

Wat betreft een toelatingsgesprek, neem een berg werk mee, laat zien dat je verstand/plezier in kunst hebt. Vraag jezelf af wat je precies op zo'n school wil leren etc.

Zoiets Elk toelatingsgesprek is ook anders, dus laat zien dat je het heel graag wil en bereid je voor. Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen.

Succes
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 17:37
Verwijderd
bedankt voor de reactie. Ondertussen had ik nog wat opgezocht en snap ik alles beter. Ik had wel vragen gesteld aan leerlingen (maar ik vergeet snel).
Ik ben trouwens van België
Ik heb nog een laatste vraag: klopt dat dat je maar voor 1 richting kan inschrijven bij de toelatingsproef in st lucas gent? Of begrijp ik zelf weer eens iets niet goed. Alleszinds, zo lijkt het toch op die brief te staan.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 18:24
Verwijderd
Mag ik jullie nog een keer lastig vallen?

Ik heb mijn opdrachten gekregen, maar er is iets dat ik niet goed snap:
Je brengt ook een getekend verslag mee n.a.v. een recent bezoek aan een museum voor Hedendaagse Kunst en een museum voor Schone Kunsten. Je kiest zelf de locatie voor zowel het museum voor Hedendaagse Kunst als voor het museum voor Schone Kunsten.

wat bedoelen ze daar mee? letterlijk getekend met potlood en papier of eerder een geschreven verslag? Sorry als ik dom overkom.

Ook moeten we 20 werken (foto's en tekeningen) maken rond 5 thema's.
Dan moeten we maar 10 werken meebrengen van na 2006 (wat ik enorm weinig vind want iedereen zegt dat ik zoveel mogelijk moet meenemen).
Met citaat reageren
Oud 27-05-2010, 08:46
Verwijderd
Nou ik kan me niet voorstellen dat ze van de laatste paar jaar maar 10 dingen willen zien... zou iig meer meenemen en bepalen welke 10 je sowieso wilt laten zien, en als ze dan nog meer willen zien, heb je het ook bij je.

En 'getekend verslag' klinkt alsof je er bij moet tekenen, ja. Maar wie weet heeft 'getekend' nog wel een andere betekenis in Vlaanderen, dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2010, 12:12
Vanilia
Vanilia is offline
Ik heb voor St Joost ook eens een verslag moeten maken waarbij je niet alleen woorden gebruikt maar ook je gevoel wat je in het museum had moest uittekenen, of werken die je enorm aanspreken daaruit tekenen wat dat precies was. Maar wat Freyja zegt misschien dat " getekend verslag" in Vlaanderen weer wat anders is.
Oud 28-05-2010, 19:11
Verwijderd
In België heeft getekend twee betekenissen: letterlijk getekend met een potlood ofzo
en gesigneerd. maar dat laatste zal het niet zijn

Edit (enkele maanden later)
dit topic mag verwijderd worden van mij part. Heb het niet meer nodig

Laatst gewijzigd op 26-08-2010 om 13:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten