Citaat:
Ik denk niet dat een kaars genoeg energie levert om water op te warmen. Met een rad kun je het wel proberen. Wat je kan doen is een soort schoorsteen bouwen die aan drie kanten dicht is. Dan kan het rad worden aangedreven en de meeste warme lucht wordt bewaard.
|
Ik denk eerder het omgekeerde: als je de warmte van je kaars een beetje goed richt (zilverpapier, ...), dan moet je volgens mij wel je bootje enige tijd vooruit kunnen laten bewege en de stoom die je zo opwekt, moet je natuurlijk wel met genoeg druk kunnen afvoeren naar een mechanisch systeem.
Met een luchtstroom iets aandrijven, gaat volgens mij moeilijker zijn doordat je een veel grotere snelheid/drukverschil van je lucht gaat moeten creëren om je rad genoeg koppel te geven om rond te draaien. En vermits je alle op te warmen lucht langs je kaars moet laten passeren, denk ik dat je eerder je kaars gaat uitblazen (door de te grote luchtstroom) dan dat je daar iets mee gaat kunnen laten bewegen met genoeg kracht. Het kan natuurlijk wel iets verbeterd worden als je bootje heel weinig weegt, maar het is en blijft volgens mij ook moeilijker om die lucht goed op druk te brengen en te richten dan voor stoom.