Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2009, 20:45
Twanos
Twanos is offline
hoi,

Mijn vriendin heeft wat besteld (onder het principe, bestellen en dan beslissen of je het koopt) bij de H&M, het paste niet en ze wilde het terugsturen. Ze ging voor 2 weken naar het buitenland en vroeg mij het te doen. Blijkbaar moest dat binnen 14 dagen, ik heb het pas op dag 16 oid terug gestuurd.

Gisteren is er een aanmaning in de brievenbus gevallen:
Daarin stond dat we het verschuldigde bedrag moesten betalen voor de bestelling (dit is 22,42).
Ik heb de bestelling dus wel terug gestuurd maar te laat, moet ik nu deze rekening betalen zonder dat ik de bestelling zelf heb ontvangen (dus ik betaal zonder product!)

- In de aanmaning stond ook dat er aanmaningskosten van 5,75 moest betalen.
Nou werk ik veel met rekeningen en herinneringen en ik heb nog nooit meegemaakt dat bij de eerste waarschuwing er al een boete betaald moet worden, mogen zij dit gewoon zo doen?

- De aanmaning kwam gisteren (de 20e) binnen en moest betaald zijn op de 21e. Mogen zij eisen dat je binnen een dag betaald?
Oud 21-04-2009, 21:53
Verwijderd
Citaat:
hoi,

Mijn vriendin heeft wat besteld (onder het principe, bestellen en dan beslissen of je het koopt) bij de H&M, het paste niet en ze wilde het terugsturen. Ze ging voor 2 weken naar het buitenland en vroeg mij het te doen. Blijkbaar moest dat binnen 14 dagen, ik heb het pas op dag 16 oid terug gestuurd.

Gisteren is er een aanmaning in de brievenbus gevallen:
Daarin stond dat we het verschuldigde bedrag moesten betalen voor de bestelling (dit is 22,42).
Ik heb de bestelling dus wel terug gestuurd maar te laat, moet ik nu deze rekening betalen zonder dat ik de bestelling zelf heb ontvangen (dus ik betaal zonder product!)
Stel gewoon dat je het product retour hebt gestuurd en dat wat jou betreft de koop ontbonden is, mogelijk gaan ze akkoord en vervalt de openstaande post. Anders moet je de rekening betalen en moeten zij het product naar je toesturen. Ze mogen hier dan wel weer portokosten voor rekenen.
Citaat:

- In de aanmaning stond ook dat er aanmaningskosten van 5,75 moest betalen.
Nou werk ik veel met rekeningen en herinneringen en ik heb nog nooit meegemaakt dat bij de eerste waarschuwing er al een boete betaald moet worden, mogen zij dit gewoon zo doen?
ja dat mag. Op het moment dat de betalingstermijn overschreden wordt ben je in verzuim en mag de instantie daarom kosten berekenen voor een herinnering. Er moet overigens wel sprake zijn van een fatale termijn die gesteld is in de brief. Dus er moet een datum staan waarvoor je moet betalen.
Citaat:

- De aanmaning kwam gisteren (de 20e) binnen en moest betaald zijn op de 21e. Mogen zij eisen dat je binnen een dag betaald?
Nee dit is een onredelijk termijn, wat is de dagtekening van de brief?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2009, 22:23
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Stel gewoon dat je het product retour hebt gestuurd en dat wat jou betreft de koop ontbonden is, mogelijk gaan ze akkoord en vervalt de openstaande post. Anders moet je de rekening betalen en moeten zij het product naar je toesturen. Ze mogen hier dan wel weer portokosten voor rekenen.

ja dat mag. Op het moment dat de betalingstermijn overschreden wordt ben je in verzuim en mag de instantie daarom kosten berekenen voor een herinnering. Er moet overigens wel sprake zijn van een fatale termijn die gesteld is in de brief. Dus er moet een datum staan waarvoor je moet betalen.

Nee dit is een onredelijk termijn, wat is de dagtekening van de brief?
Hey hartstikke bedankt voor je heldere antwoord!
De dagtekening kan ik helaas nergens vinden. Alleen factuurdatum 08-04'09 (maar ik neem aan dat dat de uiterste betaaldatum van de eerste factuur was).
Oud 22-04-2009, 01:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het kan, maar € 5 administratiekosten is wel veel. Heel veel. Één brief uitprinten en posten kost geen € 5,75. Voldoe het bedrag plus € 1 voor hun administratiekosten.
Citaat:
Dat is absurd. Twee weken is gebruikelijk voor een eerste aanmaning. Één week op z'n minst.

Geen dagtekening op de brief is verder gewoon hun probleem. Het kwam de 20e binnen, en wat jouw betreft is het dus pas de 19e verstuurd. Überhaupt raar bedrijf dat facturen verstuurd zonder dagtekening.

Sterker nog, zonder datum is een factuur zelfs geen geldige factuur wat betreft de regels van de Belastingdienst. Dat geeft al aan hoe erover gedacht wordt om dat soort dingen te vergeten.
Oud 22-04-2009, 09:27
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Het kan, maar € 5 administratiekosten is wel veel. Heel veel. Één brief uitprinten en posten kost geen € 5,75. Voldoe het bedrag plus € 1 voor hun administratiekosten.
Dat is absurd. Twee weken is gebruikelijk voor een eerste aanmaning. Één week op z'n minst.

Geen dagtekening op de brief is verder gewoon hun probleem. Het kwam de 20e binnen, en wat jouw betreft is het dus pas de 19e verstuurd. Überhaupt raar bedrijf dat facturen verstuurd zonder dagtekening.

Sterker nog, zonder datum is een factuur zelfs geen geldige factuur wat betreft de regels van de Belastingdienst. Dat geeft al aan hoe erover gedacht wordt om dat soort dingen te vergeten.
jij ook bedankt voor je hulp! Ik ga vandaag even bellen.
Oud 22-04-2009, 19:35
MartinV
MartinV is offline
Je kunt gemakkelijke achterhalen of ze iets mogen doen of niet door de voorwaarden te lezen. Daarin moet staan dat ze een dergelijke boete mogen vragen bij een eerste aanmaning.
Het eerste wat je in zo'n geval doet is dus altijd de voorwaarden lezen, die zijn meestal te vinden op de website. (je hoort de voorwaarden eigenlijk al voor aankoop te lezen, als je een bestelling plaatst ga je automatisch akkoord met de voorwaarden. Natuurlijk leest bijna niemand het, maar als je het ergens niet mee eens bent kun je daar het beste beginnen).
Of inderdaad bellen/emailen en vragen of ze dat ene dagje niet coulancehalve door de vingers kunnen zien.
Oud 23-04-2009, 12:34
Hakuna
Hakuna is offline
Als ik het bericht van TS begrepen heb, is er een bestelling geplaats bij H&M en vervolgens de kleding (iets te laat) teruggestuurd (reden verkeerde maat) Dan kan ik alsnog niet begrijpen dat H&M je een aanmaning stuurd, ze zullen de retourzending toch wel terug in bezit hebben gekregen en jij zult als je de zending via het postkantoor teruggestuurd hebt atijd een verzendbewijs (met 3S code) meekrijgen.
Dus H&M wilt toch de kosten betaald hebben terwijl je de zending hebt teruggestuurd, maar ik weet natuurlijk niet hoe streng of coulant dat ze zijn indien kopers een bestelling buiten de zichttermijn willen terugsturen (Wehkamp is hier iets coulanter in)
Zou zeggen lees de voorwaarden van H&M eens erop na.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2009, 14:18
Twanos
Twanos is offline
Het probleem is al opgelost. Hoeven niet te te betalen, prima dus.

@ MartinV: Het ging mij meer om de wet, niet om de algemen voorwaarden.

Zo had ik bijvoorbeeld in de voorwaarden van een aankoop van een laptop dat ik een jaar verzerkering had, terwijl in de wet minstens 2 jaar voor een dergelijk product staat.
Oud 23-04-2009, 14:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zo had ik bijvoorbeeld in de voorwaarden van een aankoop van een laptop dat ik een jaar verzerkering had, terwijl in de wet minstens 2 jaar voor een dergelijk product staat.
Garantie? Mja, maar goed, het gebeurd wel vaker dat bedrijven dingen in de voorwaarden zijn die tegen de wet (en dus nietig) zijn.

Zolang overtreden van iets als het consumentenrecht niet bestraft wordt is het het proberen waard voor een bedrijf, in een poging om de kosten voor zaken als reparaties te drukken.
Het ergste dat kan gebeuren is dat ze alsnog moeten voldoen aan de verplichtingen, terwijl ze voordeel kunnen behalen door mensen die niet van hun rechten weten, te laten betalen voor reparaties of nieuwe exemplaren die binnen de wettelijke (redelijke) garantie stuk gaan.

Maar goed, blij dat het is opgelost.
Oud 24-04-2009, 20:13
June bug
June bug is offline
Het gebeurt inderdaad best vaak (ook bij het postorderbedrijf waar ik werk) dat retouren iets te laat teruggeboekt worden waardoor er onterecht al een herinnering wordt verstuurd. Wel raar dat er bij de eerste aanmaning al een boete in rekening wordt gebracht, dit is bij ons niet zo, wat ik ook logisch vind want een keer een rekening vergeten kan wel gebeuren denk ik dan.
Oud 28-04-2009, 00:40
MartinV
MartinV is offline
Citaat:
Het probleem is al opgelost. Hoeven niet te te betalen, prima dus.

@ MartinV: Het ging mij meer om de wet, niet om de algemen voorwaarden.
Ja ok, maar over het algemeen komt dit met elkaar overeen, zoals bijvoorbeeld de 14 dagen waarna je aan een contract/overeenkomst gebonden bent. Dat je het binnen 14 dagen mag omruilen is geen service zoals veel bedrijven doen voorkomen, (NU met 14 dagen zichttermijn!!) maar dit staat gewoon in de wet.

In het geval van garantie is het inderdaad onzin wat er in de voorwaarden staat.

Dat ze de aanmaning hebben verstuurd kan te maken hebben met kruising. Jij hebt het product op de 16e gestuurd, dan moet het nog ontvangen en verwerkt worden. Je ontving de aanmaning de 20e.

Boete en een dag later betalen lijken wel wat streng, maar ik weet niet wat de regels zijn voor detailhandel. In principe hield jij je niet aan de regels, dus ergens hebben ze ook gelijk dat je niet nog meer tijd kreeg. Maar toch streng.

Hoe heb je het opgelost, door te bellen? Wat zeiden ze erover?
Oud 28-04-2009, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Ja ok, maar over het algemeen komt dit met elkaar overeen, zoals bijvoorbeeld de 14 dagen waarna je aan een contract/overeenkomst gebonden bent. Dat je het binnen 14 dagen mag omruilen is geen service zoals veel bedrijven doen voorkomen, (NU met 14 dagen zichttermijn!!) maar dit staat gewoon in de wet.
De zichttermijn (bij koop op afstand) is wettelijk 7 dagen. De extra 7 dagen zijn dus wel service.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten