Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2008, 19:42
Missy
Missy is offline
Luister je naar iemand, als diegene boven je staat? Ben je heel makkelijk en doe je braaf wat je baas zegt, of doe je het toch liever zelf? Kan je zelf ook gemakkelijk de rol van baas/leider op je nemen of ben je toch meer een volger?

Vertel.
Oud 20-10-2008, 19:46
Spelleider
Spelleider is offline
Ik bén het gezag.
Oud 20-10-2008, 19:49
Missy
Missy is offline
Dat ben ik al.

Maar om even ontopic te reageren:
Mensen die in mijn ogen de expertise hebben over een bepaalde iets, daar accepteer ik het eerder van dan dat bijvoorbeeld een leeftijdgenoot mij zou gaan vertellen wat ik moest gaan doen.
Oud 20-10-2008, 19:50
Verwijderd
Dus jouw leeftijdsgenoten kunnen geen expertise hebben?

En dan vind je dat mensen zeuren over jouw leeftijd als forumbaaspluszijnde.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 19:50
Verwijderd
Ik maak een afweging of de persoon de moeite waard is om naar te luisteren.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 19:51
Missy
Missy is offline
Tuurlijk kunnen leeftijdgenoten wel expertise hebben. Maarja, ik zou het eerder accepteren van een ouder iemand.

En ik vind helemaal niet dat mensen zeuren over mijn leeftijd als forumbaas.
Oud 20-10-2008, 19:52
Uice
Uice is offline
Lisa zorgt weer eens voor keiharde forumsatire.

Ik doe wel wat de baas wil, tenzij het onzin is en ik niet gestraft zal worden als ik het niet doe. Dan doe ik het natuurlijk niet.
Oud 20-10-2008, 19:53
Verwijderd
Ligt een beetje aan de situatie hè, m'n ouders neem ik niet echt serieus als ze echt heel streng proberen te doen, maar ik luister wel naar ze en ben ook wel op tijd thuis enzo. En op m'n werk zijn de bazen en bazinnen gewoon vrienden, en die hebben niet zo heel veel gezag over mij.
Eigenlijk ben ik gewoon een rebels kind.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 19:53
Verwijderd
Haha je hebt je leeftijd naast je naam een hele tijd weggehaald omdat je er steeds kritiek op kreeg

En overigens ben je wel snel op je teentjes getrapt

ow en @ uice: ik had begrepen trouwens dat er genoeg satire is de laatste tijd.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 19:54
Missy
Missy is offline
Mijn leeftijd bedoel je?

Nee hoor, nah, misschien wel.
Oud 20-10-2008, 19:56
Uice
Uice is offline
Citaat:
ow en @ uice: ik had begrepen trouwens dat er genoeg satire is de laatste tijd.
?
Oud 20-10-2008, 20:22
AzN
AzN is offline
Ik kan misschien iets té goed tegen gezag .
Oud 20-10-2008, 20:22
Verwijderd
Ik kan er niet tegen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 20:37
Verwijderd
ik pik alleen gezag van mensen die ook daadwerkelijk weten hoe ze het moeten handhaven. Dus niet mijn debiele shiftleaders op mijn werk die mij wel eens vragen wat ze met hun personeel aanmoeten, bijvoorbeeld. Niet een mede-barista die vindt dat ze mij kan vertellen wat ik moet doen, etc. Er zijn mensen die ik niet serieus kan nemen, en daar zal ik dus ook niet of slecht naar lusiteren. Of gewoon met een direct argument komen waarom ik vind dat ik niet hoef te lusiteren.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 20:41
Verwijderd
Ik doe wat mezelf het beste lijkt. Als het me niet zo veel uitmaakt, doe ik wat de baas wil. In dat geval ga ik er namelijk zelf op vooruit. Als ik denk dat de baas verkeerd zit, ga ik me eigen gang. Maar ik zal wel aangeven dat ik denk dat hij ongelijk heeft en dat ik het anders ga doen. Zomaar iets achter z'n rug omdoen, doe ik niet.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 21:01
Verwijderd
nee, ik kan er niet tegen. maar ik tolereer het meestal wel, zolang ik het eens ben met wat ik moet doen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2008, 21:10
Swlabr
Swlabr is offline
Niet echt. Ik vind het irritant, maar ik doe wel wat van me gevraagd wordt als het een redelijk verzoek is.
Oud 20-10-2008, 21:25
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
ik pik alleen gezag van mensen die ook daadwerkelijk weten hoe ze het moeten handhaven. Dus niet mijn debiele shiftleaders op mijn werk die mij wel eens vragen wat ze met hun personeel aanmoeten, bijvoorbeeld. Niet een mede-barista die vindt dat ze mij kan vertellen wat ik moet doen, etc. Er zijn mensen die ik niet serieus kan nemen, en daar zal ik dus ook niet of slecht naar lusiteren. Of gewoon met een direct argument komen waarom ik vind dat ik niet hoef te lusiteren.
Lusiteren is dan ook overrated.
Oud 20-10-2008, 23:34
Verwijderd
Ik kan wel tegen gezag, maar ga er meestal niet in mij. Uiteindelijk beslis ik toch zelf of ik eht wel of niet eens ben met wat er wordt 'opgedragen'. Maar als ik vertrouwen in iemands mening/expertise/ beslissingen heb zal ik me minder verdiepen in de argumentatie. Telt dat?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 00:08
Nona
Nona is offline
Zoals Kunst zegt: gezag is best, maar zo ervaar ik dat meestal niet. Als ik ga werken kom ik om opdrachten uit te voeren. En ook wanneer ik ergens niet voor betaald word, als mensen mij vragen iets te doen dan doe ik dat al snel, als het mijn eigen doelen niet in de weg staat. Gewoon een eigen keuze en een stukje stijl van doen.
En als ik het ergens niet mee eens ben dan zeg ik dat. Gelukkig wordt mijn inbreng gewaardeerd en worden mijn ideeën vaak meegenomen in de uitvoering van een project (hoe kort ik dan ook bij mijn huidige werkgever zit, ik merk heel duidelijk dat mijn inbreng serieus genomen wordt en dat is fijn).

Gezag van ouders heb ik niet echt meer, ik woon dan ook niet meer thuis. Meer dan me advies geven doen mijn ouders niet en dat is ook nergens voor nodig, mede dankzij hen kan ik prima mijn eigen keuzes maken. Als puber was ik ook al niet zo heel moeilijk. Als ik dan eens een meningsverschil had met mijn ouders accepteerde ik hun laatste woord wel, al dan niet met rollende ogen.
Oud 21-10-2008, 11:11
Balance
Balance is offline
Ik kan heel makkelijk tegen gezag, of het nou een leeftijdsgenoot is of een ouder iemand. Op het moment dat diegene hoger staat dan ik of meer weet dan ik, dan gehoorzaam ik gewoon braaf. Tuurlijk blijf je altijd wel kritisch, maar niet om het kritisch zijn zelf.

Ik heb al meerdere malen te maken gehad met leeftijdsgenoten met gezag trouwens. Mijn manager was 5 jaar ouder, m'n scriptiebegeleidster 3 jaar ouder en m'n stagebegeleidster 2 jaar ouder. Het verschilde niet echt van oudere bazen/begeleiders.
Oud 21-10-2008, 11:43
Verwijderd
Ja, mits het 'gezag' meer verstand van zaken heeft dan ikzelf. Maar als ik in de problemen kom wanneer ik niet doe wat me gevraagd wordt, zal ik in zo'n geval ook braaf gehoorzamen.

Laatst gewijzigd op 21-10-2008 om 16:18.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 11:51
Daboman
Daboman is offline
In principe wel. Ik kan wel heel fel en rebels worden als het gezag me van iets beschuldigt of iets doet dat niet terecht is. En zulke dingen gebeuren natuurlijk sneller als het "gezag" geen verstand van zaken heeft.
Oud 21-10-2008, 13:55
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Dat hangt van de situatie af. Als het redelijk is, doe ik het meestal wel. Als mensen ergens meer verstand van hebben dan ik, dan luister ik wel sneller naar ze. Als iets heel onterecht is verzet ik me er wel tegen, maar ik ga nooit zo ver dat ik gestraft word.
Oud 21-10-2008, 15:27
Verwijderd
"Als het rechtvaardig gezag is, doe ik mee. Als het onrechtvaardig is, doe ik niet mee. Echt niet." (of zoiets)

- Haagse Sjonnie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2008, 15:57
arPos
arPos is offline
Respect my authoritahj.

Ehm eigenlijk niet, praktisch soms wel.

Baas is een ander verhaal, hij betaald me en als hij me wil betalen om iets compleet ridicuuls te doen wat meer tijd kost dan een andere manier dan doe ik dat graag, uurloon ftw

in het geval van 'later' dan zitten er bij de functie verantwoordelijkheden en is het alleen maar wijs om met de uiteindelijke authoriteit te overleggen en desondanks je eigen plan te trekken.

Citaat:
Ja, mits het 'gezag' meer verstand van zaken heeft dan ikzelf.
Dat geloof ik niet, regelmatig betrap ik (voornamelijke) jonge agenten op pure onwetenheid maar toch is het wijs je mond te houden als je daarmee een boete voorkomt

Laatst gewijzigd op 21-10-2008 om 16:06.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 16:18
Verwijderd
Speciaal voor jou aangepast.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2008, 16:38
Verwijderd
Ja.
Zolang ik het zelf ben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren