Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2008, 16:01
Twixess
Hallo!

Voor natuurkunde moet ik nu een prakticum doen. De bedoeling hiervan is dat je een verslag maakt van het volgende:

Je spant een ijzerdraadje tussen 2 staanders, het draadje verhit je door er stroom doorheen te laten gaan. Nu moet je dus met de stelling van Pythagoras iets berekenen, en daarna met nog wat andere formules (uitzetting van metalen?) en nog 1 uit je binas, berekenen bij welke temperatuur het doorsmelt. Het enige punt hierbij is nog, dat je een klein gewichtje in het midden van de draad hangt, zodat je goed het lengteverschil van de draad kunt zien. Ik weet inmiddels al dat je zo niet het werkelijke smeltpunt berekend, maar het gaat om het idee..

Ik heb alleen geen idee welke formules je waarvoor moet gebruiken, en hoe je ook maar een verslag van zoiets maakt..

Kan iemand (of meer mensen natuurlijk) mij hierbij helpen?

Groetjes, Tess
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2008, 18:19
ILUsion
ILUsion is offline
Met de formule van pythagoras kun je berekenen hoe lang je draadje geworden is. Want in eerste benadering, zal je draadje door het gewicht in het midden een gelijkbenige driehoek vormen, met je gewichtje in de tophoek en de twee gelijke hoeken aan je ophangpunten. Die driehoek kan je in twee rechthoekige driehoeken opdelen (loodrecht naar boven verdelen vanuit je gewichtje) en daarin kan je Pythagoras toepassen om zo de schuine zijde (de lengte van je draad) te berekenen.

Wat smelttemperatuur betreft, lijkt het me handig als je vermeldt wat je allemaal opgemeten hebt, want deze methode is eigenlijk zo omslachtig (en daarom ook best onnauwkeurig, vrees ik) dat er verschillende manieren zullen bestaan. Zo direct zie ik eentje via de stroom en de afmetingen van de draad (plus geleidbaarheid van de draad). Maar er zullen vast wel andere methodes bestaan.
Reageren

Regels voor berichten