Heb deze zomer een maand door Mexico gereisd, en ben daar beroofd. Net zoals me in de Rotterdamse binnenstad had kunnen gebeuren. Het jaar ervoor heb ik door Guatemala gereisd en ben ik door een taxichauffeur opgelicht, net zoals in Amsterdam had kunnen gebeuren.
Ben niet in de andere landen in Midden-Amerika geweest, maar van alle reizigers die ik gesproken heb die er geweest zijn, geldt over het algemeen dat er hooguit wat kleine dingetjes waren: beroofd, opgelicht, of corrupte politie die wat extra geld willen verdienen. Niet dat je er blij van wordt, maar vind het ook niet ongelofelijk schokkend.
Belize en Costa Rica zijn sowieso de meest toeristische/veilige landen in het gebied volgens mij. Verder, gewapend geweld gebruiken ze voornamelijk tegenover elkaar (drugsbendes die elkaar neerschieten in het noorden van Mexico zijn een groot probleem) en zware criminaliteit zijn problemen waar je waarschijnlijk weinig tot niets van zult merken als je er niet naar op zoek gaat.
Ik weet niet of je Spaans spreekt, en hoewel je ook zonder kennis van de taal je zal kunnen redden, maakt het het leven wel een stuk makkelijker en interessanter als je de taal een beetje spreekt. Al is het maar om de weg te vragen, eten te bestellen of proberen de buschauffeur duidelijk te maken dat je portemonnee gestolen (en ja ik heb een meisje in uitermate luid Engels tegen een buschauffeur horen gillen toen hij haar handgebaren niet begreep). Sowieso is de bevolking vaak 10x zo aardig als je probeert Spaans met ze te spreken, omdat ze (voornamelijk in Mexico) anders aannemen dat je weer een standaard Amerikaanse toerist, op zoek naar Cancun, bent.
Verder zal je honderden reizigers tegenkomen die min of meer precies dezelfde route afleggen als jullie en sommigen zijn al veel langer onderweg en hebben meer advies voor je dan je lief is.
edit: ik zie dat het ministerie van buitenlandse zaken niet-noodzakelijke reizen naar bepaalde gebieden van Guatemala afraadt. Dit is 1 van de gebieden waar ik vorig jaar geweest ben, toen was er absoluut niks te merken. Aan de ene kant zou ik zeggen; als ik de rest van de beschrijving van het ministerie lees lijkt het wel alsof je geen enkele plek in Guatemala kan bezoeken omdat overal overvallen/berovingen plaatsvinden. Aan de andere kant; het is ook niet nodig om onnodig risico's te nemen. Ik vind Guatemala geweldig en zou je ook zeker aanraden het land te bezoeken. Met betrekking tot zgn 'gevaarlijke gebieden', praat met andere reizigers die je onderweg tegenkomt, zij zullen je meer inzicht kunnen geven of je een bepaalde plek best kunt bezoeken of er beter met een grote boog omheen kan gaan.
Laatst gewijzigd op 21-10-2008 om 07:25.
|