Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2008, 11:19
ss
ss is offline
Hoi!

ik ben nog 17 en heb afgelopen jaar mijn havo diploma niet gehaald, wel heb ik een vergangsbewijs van havo 3 naar 4 en 4 naar 5 en hiermee ben ik aangenomen op een mbo opleiding. Helaas bevalt mij deze niet zo en ik weet nog niet wat ik wel wil gaan doen. Ik ben wel nog leerplichtig maar weet dus niet wat ik nu moet doen. weet iemand misschien wel wat ik kan doen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2008, 12:12
Verwijderd
Havo afmaken.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 17:09
DeepOceans
DeepOceans is offline
ik wil neit grappig doen, maar met je over gangs beweis vna 3 naar 4 havo, heb je je vmbo-t binnen, (nou ja.)
en hier mee kom je zolang je niet stopt met die mbo (je hoeft er niet heen te gaan of te slapen maar wel in gescheven lijven bij die school) niet in de problemen met de leerplicht. en met een vmbo-k of hoger diploba op zak ben je niet meer leer plichtig, dus mischien kun je ook effe vmbo-k exames doen, die wel te halen zijn met 3 havo wijsheid.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 17:11
Lyne
Lyne is offline
Ehm je overgangsbewijs van 3 naar 4 havo is geen vmbo-t diploma hoor?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 18:14
Verwijderd
Citaat:
ik wil neit grappig doen, maar met je over gangs beweis vna 3 naar 4 havo, heb je je vmbo-t binnen, (nou ja.)
en hier mee kom je zolang je niet stopt met die mbo (je hoeft er niet heen te gaan of te slapen maar wel in gescheven lijven bij die school) niet in de problemen met de leerplicht. en met een vmbo-k of hoger diploba op zak ben je niet meer leer plichtig, dus mischien kun je ook effe vmbo-k exames doen, die wel te halen zijn met 3 havo wijsheid.
Je moet tegenwoordig minimaal een mbo 2, havo of vwo diploma hebben of 18 jaar zijn om te kunnen stoppen met school.
En je moet weldegelijk meer doen dan alleen maar ingeschreven staan op een school. Je hebt een minimum aan uren dat je moet halen. Dit is op het mbo meestal 80% van het aantal uren dat gegeven wordt.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2008, 19:07
T_ID
T_ID is offline
Bovendien is het ook het kortste pad naar je leven lang een uitkering trekken of een klotebaan hebben om te denken dat je met iets als een overgangsbewijs Havo 4 -> 5 ergens kunt solliciteren.

Was trouwens die bepaling dat het óf startkwalificatie óf 18 jaar moest zijn niet geschrapt? Er staat me iets bij over een plan om te zorgen dat mensen verplicht een startkwalificatie moesten hebben, hoe jong of oud ze ook waren?
Oud 27-10-2008, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Was trouwens die bepaling dat het óf startkwalificatie óf 18 jaar moest zijn niet geschrapt? Er staat me iets bij over een plan om te zorgen dat mensen verplicht een startkwalificatie moesten hebben, hoe jong of oud ze ook waren?
Nee, dit is niet gewijzigd.
Van je 16de tot je 18de geldt de kwalificatieplicht. Na je 18de mag je gewoon stoppen met school. Helaas.
http://www.minocw.nl/leerplicht/452/...tieplicht.html
Met citaat reageren
Oud 28-10-2008, 11:21
Verwijderd
Dit klopt, dit minister van onderwijs moet zijn wetten eens aanpassen, de luie hond. Hij kan dat gewoon zelf, zolang het binnenvalt in de formele wetten.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2008, 13:41
benx1984
benx1984 is offline
Het moet gewoon weer zoals vroeger worden. Vanaf ongeveer je 15de 16de kunnen kiezen of je wil leren of werken. Op je 18de kan je toch altijd nog leren..

Laatst gewijzigd op 28-10-2008 om 15:05.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2008, 18:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het moet gewoon weer zoals vroeger worden. Vanaf ongeveer je 15de 16de kunnen kiezen of je wil leren of werken. Op je 18de kan je toch altijd nog leren..
Nee, want dan ontstaat er prompt een nieuwe onderklasse van mensen die volledig kansloos op de arbeidsmarkt zijn omdat ze stoppen met school, en dus levenslang een uitkering trekken of beroepscrimineel worden.
Oud 28-10-2008, 19:14
Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
Ja want in de tijd dat kindjes op hun 15e in de fabrieken stonden full time ging alles goed
Oud 29-10-2008, 19:42
blablatje
blablatje is offline
Bedenk welke mbo opleiding je wél wil doen. Probeer te regelen dat je daar in januari instroomt. Of ga met je oude school praten om te kijken of je nog kan instromen in 4havo. Als je niets kan regelen, maak dit jaar dan gewoon af en ga volgend schooljaar iets anders doen. Maak er dit jaar dan ook het beste van, zodat je in het ritme blijft en nog wat kennis opdoet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten