Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2001, 15:24
Dreampoet
Dreampoet is offline
Al een tijdje probeer ik met mijn gedichten naar buiten te komen. Daarom stuurde ik een aantal gedichten naar de poëzieverantwoordelijke van een plaatselijke poëzievereniging met enige bekendheid. Ik stuurde onder andere De Sterrewachter (zie ook op dit forum). De reactie kan je direct lezen. De reactie haalde me zeker overhoop, ik twijfel aan wat ik doe.Reageer ik nu te hysterisch op die reactie die ik kreeg, zelf daar ben ik het niet zeker.Daarom zou ik graag even een reactie krijgen van mijn beste medeforummers, jullie dus. Wat zouden jullie doen als jullie op jullie werk deze mail terugkrijgen:

Wees een beetje voorzichtig in het gebruik van beelden. Er zitten leuke beelden tussen, maar jouw gedichten stralen op geen enkele manier een coherentie uit. Poezie vertrekt van een gevoel, een gevoel dat je wil overbrengen. Taal is secundair. Taal is maar een hulpmiddel. Een ritme of een rijmschema moet in functie staan van een gevoel. Voor elke beedl zijn er vijftifg alternatieven en als je daarin de combiaties van woorden...Wat jij doet is vrije associatie. Meer werk steken in de volgende gedichten.

Ik kan er nog van uitgaan dat de eerste zinnen een zekere positieve bijklank hebben, maar wat moet ik denken van de rest, en zou ik er dan nog op reageren? Is deze mail nog een reactie waard? Ik weet zelf heel goed dat deze man niet ziet wat ik bedoel met mijn woorden, dat hij niet ziet dat wat er in mijn gedichten staat, gevoel is. Niet altijd mijn gevoel, maar ach: soms laat ik alles over aan de fantasie.

Een andere mogelijkheid lijkt me: een toegankelijker gedicht sturen, maar dat is wat tegen mijn zin.

Help me even en plaats je even in mijn schoenen. Ik kan natuurlijk zelf beslissen, maar een tweede of derde mening van een dichter(es) kan nooit kwaad.

Bedankt en Vele Groetjes, Dreampoet
Oud 02-09-2001, 17:02
damaetas
damaetas is offline
ik lees je gedichten heel graag, kvin ze goed, maar ik ben dan ook nbeetje een sucker voor beelden.
ik weet niet wat je zou kunnen antwoorden.
ik vindt de kritiek gewoon fout, in poëzie is de taal juist wel belangrijk, ik wordt vaak verliefd op een gedicht door de woorden alleen al.
maar het is soms wel zo in jou gedichten dat je vaak begint met één gevoel en eindigt met een ander. de samenhang blijft wel, maar het wordt toch in tweeën gedeeld.
weetnizogoed, hebjederwataan?

keep up the good work!

greetz
Oud 03-09-2001, 16:55
Woodstock
Woodstock is offline
MHO: met mensen die zó over poëzie denken, zou ik niet in zee willen gaan. als je bij je eigen stijl wilt blijven - en dat wil je, dáár wil je toch bekend mee worden - verander dan niet je gedichten, maar zoek een andere publicatiemogelijkheid.
het is altijd maar een kwestie van smaak, altijd subjectief. laat je niet beïnvloeden door zo'n kortzichtige, eenzijdige reactie, maar ga door met zoeken naar verwante zielen. en je bent een Oneindiger!!!
Oud 03-09-2001, 17:10
lovely_fox
lovely_fox is offline
als je gedichten wilt laten publiceren, zoek dan een bedrijf/persoon die meerdere dingen gepubliceerd heeft met jouw soort stijl. Vaak willen ze rijmschema's en dergelijke zien, terwijl het publiek jou gedichten wel geweldig zou vinden. Misschien moet je gewoon hard op zoek gaan naar iemand die jou gedichten wil publiceren zoals ze zijn, en niet je een standaard kant op wil duwen zoals deze duidelijk probeert te doen.

hoop dat je er wat aan hebt
xxx
Oud 03-09-2001, 17:32
vempire
vempire is offline
die gast weet gewoon niet wat je ermee bedoelt is gewoon een kakker met zijn rijmschema's en stomme regels in zijn hoofd je moet gewoon doen wat je goed vind......
en het is moelijk om iemand te vinden een bedrijf op persoon die het zelfde denkt als jouw..... .
in iedergeval veel succes
Met citaat reageren
Oud 03-09-2001, 17:43
Ringmaster
Ringmaster is offline
Een klap in je gezicht doet minder pijn.

Het is natuurlijk kut, klote, fucking verrot zo'n reactie terug te krijgen.

Nu maar hopen dat je er geen writer's block aan over houdt, mij is het namelijk ook overkomen dat ik zo'n vies vuil kutberichtje terug kreeg, waarin mijn gedichten wel op prijs werden gesteld maar dat men niet tot publicatie kon overgaan. Die knaken hadden mijn naam niet eens goed geschreven. Dat zegt genoeg, voor mij althans.

Dan sta je voor de tweesprong...kappen of doorgaan. Ik wilde kappen, maar dacht (nadat een engel tot me was gekomen ): fuck die gasten, ik zal mijn revanche halen. En kijk nu: een gewaardeerd dichter (nog locaal, maar vernadering komt met de dag), een komische losbol, kortom een vol mens met veel talent en nog meer progressie. Ik haal mijn koren wel. Ik zal de laatste zijn die lacht. En zo moet jij ook denken.

1 mening maakt niet alles. Ik als individu waardeer je gedichten meer dan meer. Ik vind je goed, je mogelijkheden reiken verder dan een provinciaals poeziegenootschap. Desnoods verenigen wij Hollanders ons met jullie Vlamingen, richten we zelf iets op en laten de wereld, Benelux, iets ruiken wat nog lang in de stijlfiguren gesmoord zal worden.

Tot hier en niet verder.

Ruuth
Oud 03-09-2001, 19:42
Woodstock
Woodstock is offline
Ruuth! Dreampoet!
de Oneindigers laten zich toch zomaar niet kisten!
Oud 04-09-2001, 19:05
Dreampoet
Dreampoet is offline
OK, Ik ben uit de diepe put up gebeept naar de dichtershemel, denk ik. Hartelijk bedankt aan iedereen! Ik heb nog getwijfeld om toch een reactie terug te sturen naar die kerel met enkele toegankelijkere gedichten, misschien ben ik gewoonweg te ingewikkeld geweest in die gedichten zoals De Sterrewachter. Maar nu, wat ik nu denk: Zoveel van mijn beelden wil ik niet opgeven... nooit. Wat ik wel in rekening breng... is een opmerking van Secreet: da's in mijn gedichten even terug reiken naar mijn dromen en niet de dromen van mensen uit mijn dromen (snappie )... misschien kan (wees maar gerust, t'is niet van moeten) ik dat eens doen. Als ik inderdaad maar geen writersblock krijg. Voorlopig is er nog niets op papier, het ging niet. Maar dat zal wel snel voorbijgaan want de dromen s'nachts en het dagdromen houden nooit op in mij.
Ringmaster en Woodstock en vele andere, misschien moeten we dat wel doen op een dag: zelf iets oprichten.
Tot dan, ik ben een schoenmaker en blijf bij mijn leest; ik ben een kleine schrijver en blijf bij mijn kleine eigen pen!

Groetjes, Dreampoet
ps: de woorden hierboven komen er door een mengeling van vele meningen, die van jullie, die van mijn ouders, en die van mij
Oud 04-09-2001, 22:33
Ringmaster
Ringmaster is offline
I don't want you to ignore it
I want you to adore it.

Geniet van jezelf en laat de rest maar denken, als jij iets van jezelf goed vindt, wees er dan trots op, voordat een ander dat voor jou doet.

Ik ben nog steeds van mening dat er een nieuwe stroom kan ontstaan (de Uitverkorenen Oneindigers), het internet is een mooi communicatiemiddel, de juiste mensen zijn aanwezig en het talent hebben we al bewezen.

Wat let een doorgang? Misschien de organisatie. Maar goed, we geven het de tijd, het moet oneindig duren tenslotte.
Oud 05-09-2001, 15:56
Woodstock
Woodstock is offline
het duurt al... de Oneindigers hebben altijd geopereerd. alleen misten ze een naam om bij genoemd te worden. nu die er is, is het klaar om verder te gaan... imho. georganiseerde dichtkunst vind ik zoiets hebben als georganiseerde misdaad: organisatie eigenlijk overbodig, het bestaat.
Oud 05-09-2001, 17:13
Ringmaster
Ringmaster is offline
Citaat:
Woodstock schreef:
het duurt al... de Oneindigers hebben altijd geopereerd. alleen misten ze een naam om bij genoemd te worden. nu die er is, is het klaar om verder te gaan... imho. georganiseerde dichtkunst vind ik zoiets hebben als georganiseerde misdaad: organisatie eigenlijk overbodig, het bestaat.

Wat zeg je het toch weer lekker, vooral dat laatste zinnetje.

Laat het overkomen
Tot je nemen
In den beginne
Waren er de vreemden

Nu zijn ze er
Tot het einde der tijden
Zij...de Uitverkorenen
Zij...de Oneindigers
Oud 05-09-2001, 19:18
Dreampoet
Dreampoet is offline
En als we dan even denken welke wapens we hebben: woorden, duizenden na elkaar. Als je berekent dat zij elk sterker zijn dan het zwaard, tja... waar houdt het dan op?
Nee, ik wil jullie nog eens hard bedanken en heb nieuws: ik ben de gelukkige vader (geestelijk, niet te vergeten) van een nieuw gedicht, het gaat dus weer, of het is nooit verdwenen.

Groetjes, Dreampoet
Oud 05-09-2001, 19:21
Dreampoet
Dreampoet is offline
Citaat:
Ringmaster schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat er een nieuwe stroom kan ontstaan (de Uitverkorenen Oneindigers), het internet is een mooi communicatiemiddel, de juiste mensen zijn aanwezig en het talent hebben we al bewezen.

Wat let een doorgang? Misschien de organisatie. Maar goed, we geven het de tijd, het moet oneindig duren tenslotte.
Daar heeft die 'poëzieverantwoordelijke' nog geen kaas gegeten. Ik zal nooit een grotere broeiplek van dichtende mensen vinden, als dit forum, dit Dansen Op Papier. Vaak dans ik niet alleen op papier als ik hier ben, maar ook in mijn kamer, uit geluk.

Groetjes, Dreampoet
Oud 05-09-2001, 20:18
Woodstock
Woodstock is offline
Het grootste geluk: delen wat je lief is met verwante zielen. Begrip. Gemeenschap. Woorden, Cultuur, Fantasie: onze beschermengelen. Breng hen offers, onze krachtigste composities!
Oud 05-09-2001, 20:46
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
Citaat:
Dreampoet schreef:
Al een tijdje probeer ik met mijn gedichten naar buiten te komen. Daarom stuurde ik een aantal gedichten naar de poëzieverantwoordelijke van een plaatselijke poëzievereniging met enige bekendheid. Ik stuurde onder andere De Sterrewachter (zie ook op dit forum). De reactie kan je direct lezen. De reactie haalde me zeker overhoop, ik twijfel aan wat ik doe.Reageer ik nu te hysterisch op die reactie die ik kreeg, zelf daar ben ik het niet zeker.Daarom zou ik graag even een reactie krijgen van mijn beste medeforummers, jullie dus. Wat zouden jullie doen als jullie op jullie werk deze mail terugkrijgen:

Wees een beetje voorzichtig in het gebruik van beelden. Er zitten leuke beelden tussen, maar jouw gedichten stralen op geen enkele manier een coherentie uit. Poezie vertrekt van een gevoel, een gevoel dat je wil overbrengen. Taal is secundair. Taal is maar een hulpmiddel. Een ritme of een rijmschema moet in functie staan van een gevoel. Voor elke beedl zijn er vijftifg alternatieven en als je daarin de combiaties van woorden...Wat jij doet is vrije associatie. Meer werk steken in de volgende gedichten.

Ik kan er nog van uitgaan dat de eerste zinnen een zekere positieve bijklank hebben, maar wat moet ik denken van de rest, en zou ik er dan nog op reageren? Is deze mail nog een reactie waard? Ik weet zelf heel goed dat deze man niet ziet wat ik bedoel met mijn woorden, dat hij niet ziet dat wat er in mijn gedichten staat, gevoel is. Niet altijd mijn gevoel, maar ach: soms laat ik alles over aan de fantasie.

Een andere mogelijkheid lijkt me: een toegankelijker gedicht sturen, maar dat is wat tegen mijn zin.

Help me even en plaats je even in mijn schoenen. Ik kan natuurlijk zelf beslissen, maar een tweede of derde mening van een dichter(es) kan nooit kwaad.

Bedankt en Vele Groetjes, Dreampoet

Sorry hoor ben een beetej laat in verhouding tot de rest heb vorig jaar een raptekst naar een platenlabel(label van o.a. brainpower) gestuurd echt genadeloos in de zeik werd ie genomen nu heeft brainpower bijna dezelfde tekst aleen netjes gemaakt ik ben veel harder bijvoorbeeld in dat stukje met die camera man

wat mijn punt is laat ze lekker zeiken boeit niet dat jij er plezier in hebt dat telt ik ben dr ook effe down van geweest maar dat gebeurt me ook zeker geen tweede keer maakt me niet uit hoe iemand me de zeik in neemt kritiek kan ik tuurlijk hebben maar ik kijk altijd of ik mezelf daar in kan vinden dan probeer ik dat te veranderen anders niet..

Groetjes en sterkte

Edwin
Reageren

Regels voor berichten