![]() |
|
Je zou eens kunnen informeren bij de Consumentenbond. Ik weet dat zij iig een aantal jaren terug onderzoek gedaan hebben naar ooglasermethoden en technieken. Van hun zul je in elk geval wel betrouwbare informatie krijgen.
|
mijn ouders hebben het beide laten doen. Mijn moeder eerst (toen het pas opkwam) in belgië want daar was het toen veel goedkoper. mijn vader nu 2 jaar geleden met deze organisatie: http://www.medicaltravelservice.nl/ als ik mij niet vergis.
Beide zijn er erg tevreden over. Als je bij een goede organisatie gaat dan kan er vrij weinig misgaan. Het enige wat kan gebeuren is dat je hoornvlies niet goed komt te liggen. Deze wordt dan met een 2e kleinere ingreep alsnog goed gelegd zonder dat daar verdere kosten bij komen.
|
Ik ben zelf ook van plan mijn ogen te laten laseren. Om een zo goed mogelijk advies te krijgen, laat ik bij twee klinieken een vooronderzoek uitvoeren. Dit kost wel 100 euro per vooronderzoek, maar dan kan ik mij hopelijk een iets betere mening vormen over de vraag óf ik het moet doen, en zo ja, welke behandeling het beste is. Want over deze laatste vraag liggen de meningen nogal uiteen.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik zou het heel graag willen, maar ik vind het doodeng. Mijn vader heeft een paar jaar geleden een vooronderzoek gedaan en bij hem kon het niet. Zijn hoornvlies was te dun.
Zijn zus had hetzelfde probleem, maar ze heeft een tijdje geleden een kliniek gevonden die het wel doet als je hoornvlies te dun is. Dat is overigens wel in de VS, daar woont zij. Maargoed, operatie was niks engs aan en het is perfect gegaan. Geen idee hoe lang zij moest herstellen, volgens mij maar een paar dagen.
|
![]() |
Ik snap het ook niet helemaal. Weet alleen dat ze een ander soort operatie heeft ondergaan. Bij deze operatie maakte het blijkbaar niet zoveel uit als je hoornvlies dunner is. Maar goed, heb er verder ook niet veel verstand van. Weet alleen dat haar operatie helemaal goed is gegaan.
|
Ik begin er nog niet aan, ze doen het naar mijn idee nog te kort om echt wat zinnigs over de echt lange termijn effecten te kunnen zeggen. Het zijn mijn ogen, dus daar wil ik geen risico mee lopen en het is ook niet noodzakelijk oid. Daarbij vind ik het ook niet zo'n drama om een bril te hebben.
|
Ik wil dat op termijn ook laten doen, maar heb me er nog niet zo in verdiept omdat.. ja,het zijn toch je ógen. Straks ben je blind, en dan?
![]() Maakt het voor zo'n operatie nog uit of je plus of min hebt?
||
Citaat:
Er zijn momenteel 2 gangbare technieken om een ooglaserbehandeling te doen. Wat er bij een ooglaserbehandeling gebeurt is het volgende: er wordt een stukje hoornvlies weggelaserd waardoor de breking van het licht in het oog gecorrigeerd wordt. In de kliniek waar ik werkte gebruikte men nog een apart methode die de klinisch optometrist aldaar bedacht had waardoor ook de aanwezige onregelmatigheden in het hoornvlies weggelaserd wordt met een verbeterde visus (los van correctie) tot gevolg. Bij een LASIK behandeling wordt een flap van 120 µm gesneden in het hoornvlies die dan omhoog geklapt wordt waarna het onderliggende weefsel gepulseerd gelaserd wordt. Hiervoor moet je een vrij dik hoornvlies hebben aangezien je een minimale dikte van een paar honderd µm moet overhouden, na aftrek van het gedeelte dat weggelaserd wordt + die 120µm. De meeste patiënten die een LASIK ondergaan gaan zonder poespas naar huis en hebben vrijwel geen pijn. Nadeel is dat het langer duurt voordat het hoornvlies op zijn originele sterkte terug is waardoor je dus geen contactsporten zoals bijvoorbeeld judo (wat je wel nodig hebt op de politieschool) kunt doen gedurende iets van 1,5 jaar omdat anders die flap los kan schieten) Bij LASEK wordt door middel van alcohol de bovenste laag van het hoornvlies opgelost waarna dit prutje met een spateltje aan de kant wordt geschoven (soms wordt mitomycine gebruikt, een cytostaticum). Het onderliggende weefsel wordt gelaserd waarna het prutje wordt teruggeklapt. Hierna krijg je een bandagelens op je oog, waarna je na 2 dagen moet terugkomen om die weer te laten verwijderen. Ook krijg je een hele rits aan medicatie mee en het genezingsproces duurt langer. De kans op complicaties is in principe daarom ook iets hoger en de hoeveelheid pijn die patiënten ervaren kan aanzienlijk zijn. (in dat geval krijgt men morfine) Voordeel is wel dat als het eenmaal dicht is het ook niet meer los kan schieten zoals bij LASIK wel het geval is. Na behandeling kan het een tijdje duren voordat het effect zichtbaar is en complicaties kunnen optreden. In de dossiers die ik langs heb zien fietsen kwamen complicaties niet heel vaak voor en als men wel complicaties had dan vielen die nog wel mee. Er waren een handjevol gevallen met ernstigere complicaties die werden doorverwezen naar de oogarts, maar het overgrote merendeel was erg te spreken over de behandeling.
|
Mijn moeder heeft haar ogen in 2002 laten laseren bij Vision Clinics (in Delft)!
Ze had een sterkte van ongeveer -8 en is eerst met Lasik behandeld. Het is toen niet helemaal goed gegaan en daarna is ze ook met Lasek behandeld. Er is destijds schijnbaar iets teveel weggehaald, dus nu ziet ze niet 100%. Ze kan wel gewoon goed zien, maar letters ziet ze soort van dubbel. Dat merkt ze vooral met tv kijken en matrixborden langs de weg. Toch is ze heel erg blij dat ze het gedaan heeft, want ze ziet gewoon goed en ze is heel blij dat ze geen bril meer op hoeft. (Al moet ze binnenkort waarschijnlijk aan een leesbril ![]() Ze vindt Vision Clinics een heel goed bedrijf. Officieel heb je tot een jaar na de behandeling recht op gratis behandelingen. Mijn moeder heeft tot nu toe al vijf jaar gratis nazorg gehad. Op het moment wordt ze eerst behandeld voor staar en volgend jaar gaat ze weer terug naar Vision Clinics om te kijken of ze het nog kunnen oplossen met nieuwere technieken. Hoop dat je hier iets aan hebt ![]()
|
Mijn broer en zus hebben hun ogen 8 jaar geleden laten opereren in Turkije en ik heb mijn ogen vorig jaar laten laseren in dezelfde kliniek. Ik ben gelaserd met de lasik methode (een andere methode dan dat mijn broer en zus zijn gelaserd). Ik had aan 1 oog een grote cilinder dus ik kon alleen worden gelaserd met deze methode, en de arts heeft van te voren gezegd dat er vanwege de cilinder in mijn ene oog een risico was dat mijn ogen tot 10% konden afwijken van 0 na de operatie. En dat ik dan in de ergste geval een bril op zou moeten met autorijden en tv kijken etc. Hij zei dat ik zelf moest bepalen of ik het wilde doen of niet, ik heb toen besloten om het wel te doen. Ik had voor de operatie -4 en -3,5 en ik heb nu een jaar later -0,25 dus niet exact nul maar ik merk er qua zien niets van ik kan gewoon alles zien zonder bril of lenzen alleen 's nachts zie ik een klein beetje minder scherp. (ik weet niet hoe ik dit uit kan leggen, het is niet echt een nadeel ik heb er geen last bij ik merk alleen dat ik dan minder scherper zie dan overdag maar nog wel gewoon goed). Kortom ik ben er tevreden over.
Als er nog vragen zijn wil ik ze wel graag beantwoorden. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Lisaaai #514 Verwijderd | 500 | 02-02-2009 20:13 | |
Lichaam & Gezondheid |
Ogen laseren Verwijderd | 74 | 15-10-2006 22:59 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |