Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2008, 12:25
stout!
stout! is offline
Het laaste topic dat ik hierover kon vinden is alweer twee jaar oud, en ondertussen is er vast al weer veel veranderd, dus bij deze een nieuw ooglasertopic!

Ik ben op het moment redelijk ver gevorderd in een sollicitatieprocedure voor een functie bij de politie. Daarvoor geldt een visuseis en ik heb geen goede ogen. Ik draag al ongeveer 8 jaar lenzen en af en toe een bril, met een sterkte die nu rond de -4/-5.5 ligt. Waarschijnlijk zal ik dus mijn ogen 'moeten' laten laseren. Eng, maar ook aantrekkelijk, omdat ik eigenlijk het geklooi met lenzen en de irritaties wel erg zat ben.
Ik ben zelf aan het kijken naar Vision Clinics, met name omdat die een nieuwe kliniek hebben geopend in Utrecht.

Dus mensen goede of slechte ervaring met ooglasertechnieken (Lasik/Lasek of andere) en specifieke klinieken? Ben benieuwd.
Oud 28-09-2008, 16:23
Verwijderd
Geen ervaring en ik durf het nog steeds niet aan (met name ook omdat het best vaak gebeurt dat je ogen toch niet helemaal scherp worden, waardoor je alsnog een bril kunt dragen... Maar ooit, als duidelijk is wat de risico's echt zijn, en die zijn me niet te groot, dan ga ik er misschien toch voor
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 16:31
stout!
stout! is offline
haha het laatste topic was van jou

Ik vind het erg moeilijk om de werkelijke risico's in te schatten omdat je op het internet of lyrische reacties of spookverhalen leest en de klinieken zelf commercieel zijn dus allemaal een mooie site hebben waar de betrouwbaarheid van af straalt. Weet iemand in hoeveel procent van de gevallen er nu werkelijk iets misgaat en aan welke factoren dit kan liggen?

Het probleem voor mij is dat ik niet echt een keus heb. Nou ja, natuurlijk heb je die altijd, maar als ik niet nu erg graag bij de politie zou gaan werken, zou ik het waarschijnlijk net als jij uitstellen. Maar nu betekent dat dat ik niet de baan krijg die ik erg graag wil. Aan de andere kant is zo'n ultimatum ook wel prima, omdat ik het anders waarschijnlijk nooit zal doen. Op korte termijn is 'klooien met lenzen' altijd makkelijker en minder ingrijpend.

Een vriendin van me heeft het ook laten doen en als arts raadt zij Lasek aan omdat dat het beste geneest (je hoornvlies wordt dan weggeschroeid waardoor het een open wond is in plaats van een flapje en dus netter heelt). Van woorden als 'wegschroeien' en 'open wond' word ik echter niet blij. Zij is superenthousiast.

Eigenlijk wil ik het gewoon erg graag 'gedaan hebben', maar het doen vind ik wel spannend.
Oud 28-09-2008, 16:42
Iduna
Iduna is offline
Ik heb ooit eens gehoord dat je het beste resultaat krijgt wanneer je een grote(re) oogafwijking hebt. Ik weet niet of jouw sterkte daar onder valt. Ook hoor ik weleens dat je er nachtblind van kunt raken, maar goed ik heb geen bronnen. Er is trouwens ook niet veel bekend over de gevolgen op lange termijn, dat baart me wel zorgen.
Een vriend van me heeft het trouwens ook laten doen, maar moest een keer terug omdat het nog niet helemaal goed was gelukt.
Hoe stabiel zijn je ogen eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 16:45
stout!
stout! is offline
Mijn ogen zijn iets meer dan een jaar stabiel in sterkte, dat is het vereiste.

Mijn linkeroog is slechter dan mijn rechter, maar volgens mij heb ik wel een redelijk grote afwijking met rond de -5.5.

Eind oktober heb ik een afspraak voor een gratis 'quick scan' bij Vision Clinics waar wordt gekeken of mijn ogen geschikt zijn voor laseren.

Het probleem is echter dat ik eind november tot kerst nog op reis wil en waarschijnlijk in januari moet beginnen dus ik weet niet precies wanneer ik de daadwerkelijke operatie zou moeten plannen. Met hoeveel 'hersteltijd' moet ik rekening houden?
Oud 28-09-2008, 16:47
stout!
stout! is offline
Citaat:
Een vriend van me heeft het trouwens ook laten doen, maar moest een keer terug omdat het nog niet helemaal goed was gelukt.
Hoe is het met hem afgelopen?
Oud 28-09-2008, 16:54
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Hoe is het met hem afgelopen?
Hij leeft nog.
Ja, hij heeft het zo'n 3 jaar geleden laten doen en ik heb hem er eigenlijk niet meer over praten. (Wat me een goed teken lijkt.) Hij is nu op reis, maar als hij terug komt, zal ik eens vragen naar zijn ervaringen.
Wat trouwens ook wel een belangrijk punt is, is de nazorg. Ik zou zeker kijken wat zo'n kliniek je op dat gebied biedt.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 17:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je zou eens kunnen informeren bij de Consumentenbond. Ik weet dat zij iig een aantal jaren terug onderzoek gedaan hebben naar ooglasermethoden en technieken. Van hun zul je in elk geval wel betrouwbare informatie krijgen.
Oud 29-09-2008, 14:09
remy476
remy476 is offline
mijn ouders hebben het beide laten doen. Mijn moeder eerst (toen het pas opkwam) in belgië want daar was het toen veel goedkoper. mijn vader nu 2 jaar geleden met deze organisatie: http://www.medicaltravelservice.nl/ als ik mij niet vergis.

Beide zijn er erg tevreden over. Als je bij een goede organisatie gaat dan kan er vrij weinig misgaan. Het enige wat kan gebeuren is dat je hoornvlies niet goed komt te liggen. Deze wordt dan met een 2e kleinere ingreep alsnog goed gelegd zonder dat daar verdere kosten bij komen.
Oud 29-09-2008, 16:03
Go
Go is offline
Ik ben zelf ook van plan mijn ogen te laten laseren. Om een zo goed mogelijk advies te krijgen, laat ik bij twee klinieken een vooronderzoek uitvoeren. Dit kost wel 100 euro per vooronderzoek, maar dan kan ik mij hopelijk een iets betere mening vormen over de vraag óf ik het moet doen, en zo ja, welke behandeling het beste is. Want over deze laatste vraag liggen de meningen nogal uiteen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2008, 16:05
Go
Go is offline
Citaat:
Mijn ogen zijn iets meer dan een jaar stabiel in sterkte, dat is het vereiste.

Mijn linkeroog is slechter dan mijn rechter, maar volgens mij heb ik wel een redelijk grote afwijking met rond de -5.5.

Eind oktober heb ik een afspraak voor een gratis 'quick scan' bij Vision Clinics waar wordt gekeken of mijn ogen geschikt zijn voor laseren.

Het probleem is echter dat ik eind november tot kerst nog op reis wil en waarschijnlijk in januari moet beginnen dus ik weet niet precies wanneer ik de daadwerkelijke operatie zou moeten plannen. Met hoeveel 'hersteltijd' moet ik rekening houden?
Omdat je dit jaar nog bijzondere ziektekosten van de belasting af kunt trekken, is het heel druk in de ooglasercentra. Ik vermoed dan ook dat als je de quickscan eind oktober laat uitvoeren, je dit jaar niet meer aan de beurt komt. Bovendien dient er eerst nog een vooronderzoek plaats te vinden.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2008, 16:27
Noddy
Noddy is offline
Ik zou het heel graag willen, maar ik vind het doodeng. Mijn vader heeft een paar jaar geleden een vooronderzoek gedaan en bij hem kon het niet. Zijn hoornvlies was te dun.
Zijn zus had hetzelfde probleem, maar ze heeft een tijdje geleden een kliniek gevonden die het wel doet als je hoornvlies te dun is. Dat is overigens wel in de VS, daar woont zij. Maargoed, operatie was niks engs aan en het is perfect gegaan. Geen idee hoe lang zij moest herstellen, volgens mij maar een paar dagen.
Oud 30-09-2008, 19:05
Verwijderd
Okee, als ze me vertellen dat mijn hoornvlies te dun is, zou ik echt niet die operatie ergens anders alsnog gaat doen Omfg geen grote risico's met mijn ogen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2008, 12:19
Noddy
Noddy is offline
Ik snap het ook niet helemaal. Weet alleen dat ze een ander soort operatie heeft ondergaan. Bij deze operatie maakte het blijkbaar niet zoveel uit als je hoornvlies dunner is. Maar goed, heb er verder ook niet veel verstand van. Weet alleen dat haar operatie helemaal goed is gegaan.
Oud 01-10-2008, 17:37
fractuur
fractuur is offline
Omg. Ik zal zelf arts worden maar als patiënt ben ik zo zuinig op mijn lichaam..
Oud 14-10-2008, 23:21
Carriteras
Carriteras is offline
Die -4/-5.5 is een sferische afwijking, geen visus. Die moet je ff opmeten bij de opticien.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 10:06
*oma*
*oma* is offline
Je kunt ook nachtlenzen dragen. Je ogen worden dan 's nachts gecorrigeerd door lenzen. Het duurt dan wel even voordat je scherp ziet en je hebt nog steeds dat geklooi met lenzen, maar overdag kun je dus zonder door het leven.
Oud 16-10-2008, 12:43
Ieke
Ieke is offline
Ik begin er nog niet aan, ze doen het naar mijn idee nog te kort om echt wat zinnigs over de echt lange termijn effecten te kunnen zeggen. Het zijn mijn ogen, dus daar wil ik geen risico mee lopen en het is ook niet noodzakelijk oid. Daarbij vind ik het ook niet zo'n drama om een bril te hebben.
Oud 16-10-2008, 17:05
gurl19
gurl19 is offline
Ik zou het wel willen, maar ik durf het echt niet. Het is nog zo nieuw, en wat Ieke zegt wie zegt wat er op lange termijn gebeurd. Ook zijn mijn ogen niet echt stabiel. Vorige maand een sterkte achteruit gegaan, en dat is volgens mij wel een voorwaarde.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 17:19
Yana
Yana is offline
Ik wil dat op termijn ook laten doen, maar heb me er nog niet zo in verdiept omdat.. ja,het zijn toch je ógen. Straks ben je blind, en dan?

Maakt het voor zo'n operatie nog uit of je plus of min hebt?
Oud 28-10-2008, 17:01
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Ik heb hier net een heel verhaal zitten typen met allerlei info en URL's maar ongeveer een kwart komt daadwerkelijk als antwoord te staan. Hoe kan dit?
Oud 28-10-2008, 21:33
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
haha het laatste topic was van jou

Ik vind het erg moeilijk om de werkelijke risico's in te schatten omdat je op het internet of lyrische reacties of spookverhalen leest en de klinieken zelf commercieel zijn dus allemaal een mooie site hebben waar de betrouwbaarheid van af straalt. Weet iemand in hoeveel procent van de gevallen er nu werkelijk iets misgaat en aan welke factoren dit kan liggen?

Het probleem voor mij is dat ik niet echt een keus heb. Nou ja, natuurlijk heb je die altijd, maar als ik niet nu erg graag bij de politie zou gaan werken, zou ik het waarschijnlijk net als jij uitstellen. Maar nu betekent dat dat ik niet de baan krijg die ik erg graag wil. Aan de andere kant is zo'n ultimatum ook wel prima, omdat ik het anders waarschijnlijk nooit zal doen. Op korte termijn is 'klooien met lenzen' altijd makkelijker en minder ingrijpend.

Een vriendin van me heeft het ook laten doen en als arts raadt zij Lasek aan omdat dat het beste geneest (je hoornvlies wordt dan weggeschroeid waardoor het een open wond is in plaats van een flapje en dus netter heelt). Van woorden als 'wegschroeien' en 'open wond' word ik echter niet blij. Zij is superenthousiast.

Eigenlijk wil ik het gewoon erg graag 'gedaan hebben', maar het doen vind ik wel spannend.
Heb zelf een tijdje data entry gedaan in een ooglaserkliniek in Driebergen. (een van de betere, waar de rich & famous van NL over de vloer kwam)

Er zijn momenteel 2 gangbare technieken om een ooglaserbehandeling te doen. Wat er bij een ooglaserbehandeling gebeurt is het volgende: er wordt een stukje hoornvlies weggelaserd waardoor de breking van het licht in het oog gecorrigeerd wordt. In de kliniek waar ik werkte gebruikte men nog een apart methode die de klinisch optometrist aldaar bedacht had waardoor ook de aanwezige onregelmatigheden in het hoornvlies weggelaserd wordt met een verbeterde visus (los van correctie) tot gevolg.

Bij een LASIK behandeling wordt een flap van 120 µm gesneden in het hoornvlies die dan omhoog geklapt wordt waarna het onderliggende weefsel gepulseerd gelaserd wordt. Hiervoor moet je een vrij dik hoornvlies hebben aangezien je een minimale dikte van een paar honderd µm moet overhouden, na aftrek van het gedeelte dat weggelaserd wordt + die 120µm. De meeste patiënten die een LASIK ondergaan gaan zonder poespas naar huis en hebben vrijwel geen pijn. Nadeel is dat het langer duurt voordat het hoornvlies op zijn originele sterkte terug is waardoor je dus geen contactsporten zoals bijvoorbeeld judo (wat je wel nodig hebt op de politieschool) kunt doen gedurende iets van 1,5 jaar omdat anders die flap los kan schieten)

Bij LASEK wordt door middel van alcohol de bovenste laag van het hoornvlies opgelost waarna dit prutje met een spateltje aan de kant wordt geschoven (soms wordt mitomycine gebruikt, een cytostaticum). Het onderliggende weefsel wordt gelaserd waarna het prutje wordt teruggeklapt. Hierna krijg je een bandagelens op je oog, waarna je na 2 dagen moet terugkomen om die weer te laten verwijderen. Ook krijg je een hele rits aan medicatie mee en het genezingsproces duurt langer. De kans op complicaties is in principe daarom ook iets hoger en de hoeveelheid pijn die patiënten ervaren kan aanzienlijk zijn. (in dat geval krijgt men morfine) Voordeel is wel dat als het eenmaal dicht is het ook niet meer los kan schieten zoals bij LASIK wel het geval is.

Na behandeling kan het een tijdje duren voordat het effect zichtbaar is en complicaties kunnen optreden.

In de dossiers die ik langs heb zien fietsen kwamen complicaties niet heel vaak voor en als men wel complicaties had dan vielen die nog wel mee. Er waren een handjevol gevallen met ernstigere complicaties die werden doorverwezen naar de oogarts, maar het overgrote merendeel was erg te spreken over de behandeling.
Oud 30-10-2008, 10:02
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Mijn moeder heeft haar ogen in 2002 laten laseren bij Vision Clinics (in Delft)!
Ze had een sterkte van ongeveer -8 en is eerst met Lasik behandeld. Het is toen niet helemaal goed gegaan en daarna is ze ook met Lasek behandeld. Er is destijds schijnbaar iets teveel weggehaald, dus nu ziet ze niet 100%. Ze kan wel gewoon goed zien, maar letters ziet ze soort van dubbel. Dat merkt ze vooral met tv kijken en matrixborden langs de weg.
Toch is ze heel erg blij dat ze het gedaan heeft, want ze ziet gewoon goed en ze is heel blij dat ze geen bril meer op hoeft. (Al moet ze binnenkort waarschijnlijk aan een leesbril )

Ze vindt Vision Clinics een heel goed bedrijf. Officieel heb je tot een jaar na de behandeling recht op gratis behandelingen. Mijn moeder heeft tot nu toe al vijf jaar gratis nazorg gehad. Op het moment wordt ze eerst behandeld voor staar en volgend jaar gaat ze weer terug naar Vision Clinics om te kijken of ze het nog kunnen oplossen met nieuwere technieken.

Hoop dat je hier iets aan hebt
Oud 19-11-2008, 11:16
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Mijn broer en zus hebben hun ogen 8 jaar geleden laten opereren in Turkije en ik heb mijn ogen vorig jaar laten laseren in dezelfde kliniek. Ik ben gelaserd met de lasik methode (een andere methode dan dat mijn broer en zus zijn gelaserd). Ik had aan 1 oog een grote cilinder dus ik kon alleen worden gelaserd met deze methode, en de arts heeft van te voren gezegd dat er vanwege de cilinder in mijn ene oog een risico was dat mijn ogen tot 10% konden afwijken van 0 na de operatie. En dat ik dan in de ergste geval een bril op zou moeten met autorijden en tv kijken etc. Hij zei dat ik zelf moest bepalen of ik het wilde doen of niet, ik heb toen besloten om het wel te doen. Ik had voor de operatie -4 en -3,5 en ik heb nu een jaar later -0,25 dus niet exact nul maar ik merk er qua zien niets van ik kan gewoon alles zien zonder bril of lenzen alleen 's nachts zie ik een klein beetje minder scherp. (ik weet niet hoe ik dit uit kan leggen, het is niet echt een nadeel ik heb er geen last bij ik merk alleen dat ik dan minder scherper zie dan overdag maar nog wel gewoon goed). Kortom ik ben er tevreden over.

Als er nog vragen zijn wil ik ze wel graag beantwoorden.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten