Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2002, 20:01
babygirl
babygirl is offline
Ik weet dus niet als deze post hier ooit al geplaatst is dus sorry als ik em voor de tweede keer plaats maar ik heb een vraagske. Ik hou mij de laatste tijd bezig met teksten te verzamelen van R&B en rock artiesten en ik probeer ze een beetje te ontleden, je weewel de echt betekenis volgens mij te achterhalen. Sommige teksten zijn echt wel diepzinnig, maar nu zou ik graag zo een tekst schrijven, maar het lukt me niet. Ik schrijf heel vaak gedichten maar da doe ik meestal als ik in een sombere bui ben, dan schrijf ik echt wat ik denk en voel en schrijf ik dingen waar ik achteraf van denk: heb ik dit geschreven. En vind ik ze echt mooi, nu is m'n vraag hebben jullie ooit al teksten geschreven, gaat het vanzelf of waar halen jullie de inspiratie, hebben jullie tips en kan je gedichten omzetten in een tekst of is zo'n tekst nu één groot gedicht, 'k hoop dat jullie me een beetje begrijpen en kunnen helpen.
Slukus
me
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2002, 20:35
clubje
clubje is offline
Songteksten schrijven is moeilijker dan wordt gedacht, moeilijker dan dichten lijkt mij. Vooral als je er van de eerste keer ook muziek bij schrijft want dat moet natuurlijk bij elkaar passen.

Als ik één goeie inspiratiebron mag geven is dat het werk van Morissey wel (frontman van "the smiths"). The smiths zijn één van de grootste groepen van de voorbije 20 jaar en hebben echt geweldige songs geschreven. Ze stonden vooral ook bekend om hun goeie lyrics (van morissey) en dat is terecht. Zijn teksten zijn zo...echt en tegelijkertijd niet moeilijk.
Je ziet soms van die lyrics waarbij je denkt: waar in godsnaam heeft ie het over? Je kan natuurlijk wel beelden en vergelijkingen gebruiken maar je mag niet overdrijven...
De teksten van The Smiths zijn gewoon heel puur, verstaanbaar, simpelweg mooi.

Een prachtig nummer van hen is "there's a light that never goes out".
Zowel de muziek als tekst is prachtig en heel herkenbaar (voor mij althan). Ik vind het één van de betere songs ooit geschreven.

greetz
clubje
Oud 09-08-2002, 20:41
ook harrie
ook harrie is offline
keb deze week nog een geschreven

Change the pain

The bad smell of a magic potion
play a movie in slowmotion
from your bed to the wall
take it, and you will fall
Maybe it's better to swallow these things
a life can't depend on a couple of rings
on better days, you should make your choices
someday you can teach me some new voices

leaving the train
taking the blame
loosing the fame
changing the pain

Your harmless times are passing by
telling the truth by changing the lie
in a land across the lake
your race will rule the fake
I'd better read you a bedtime story
your next few days will start with glory
over and over and over again
until one day, you won't come back again

run your lonely circles
and you run them alone
try not to be mistaken
you can still go back home

leaving the train
taking the blame
loosing the fame
changing the pain
Oud 09-08-2002, 20:46
Rioto
songs zijn makkelijk te schrijven , alleen de beste songs zijn al gemaakt
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 23:34
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
James Hetfield is en blijft toch m'n grote voorbeeld in mijn poging tot het schrijven van songteksten.
Oud 10-08-2002, 00:18
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
Maypole schreef:
songs zijn makkelijk te schrijven , alleen de beste songs zijn al gemaakt
kortzichtig..... Songs zijn juist zeer moeilijk te schrijven, daarom is het meerendeel nog niet gedaan.
Oud 10-08-2002, 08:31
Verwijderd
ik schrijf wel eens songtexten..... inspiratie, mijn eigen denkwijze
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 20:32
Angel Of Faith
Angel Of Faith is offline
Volgens mij is muziek echt niet gemakkelijk te schrijven, eerst heb je een onderwerp nodig, dan muziek en over de meeste onderwerpen is al geschreven. Natuurlijk wordt er meest over de liefde geschreven, maar ik lees toch liever teksten die over het dagelijkse leven gaan. 't Is te zien hoe je het bekijkt. Veel geluk met het proberen van schrijven!

xxx
Faith
Oud 10-08-2002, 20:42
Tsu
Tsu is offline
Misschien helpt het om eerst een melodie te bedenken voordat je aan een tekst begint. Dan krijg je vanzelf een idee als je de melodie hoort. Dan komt vanzelf wel een onderwerp naar boven, door dat melodietje. Tenminste dat helpt bij mij altijd.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 01:01
punkrock-bastard
punkrock-bastard is offline
het beste is om eerst een tekst te schrijven waar zo'n beetje alles instaat wat je in je nummer kwijt wil, daarna verzin je meestal gewoon refrein van 4 akkoorden, en daar probeer je dan in een goed ritme je tekst op te krijgen! als het niet past dan kloot je nog wat met je tekst en dan gaat het meestal wel goed!
Reageren

Regels voor berichten