Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2008, 19:28
Verwijderd
Ik weet niet of er iemand is die deze ziekte heeft of er meer over weet? Het is een schildklieraandoening en waarschijnlijk heb ik dit maar ik heb er nog veel vragen over. Nou spreek ik komende week als het goed is de internist, maar ik zou ook graag wat ervaringsverhalen willen horen. Gaan de vermoeidheidsklachten weg als het behandelt wordt? of heb je er nog veel last van? En waar heb je nog meer last van? Ik heb namelijk nog een heleboel vage klachten maar ik weet niet of het van hashimoto kan komen. Ik ben wel benieuwd of je leven er erg door beperkt wordt of dat het met meidijcnen heel erg mee valt.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 19:39
Verwijderd
Ik heb zelf geen hashimoto, want ik heb geen antistoffen, maar ik heb wel een trage schildklier (hypothyreoïdie dus) die steeds minder is gaan doen (en gezien de hoeveelheid medicijnen die ik inmiddels slik, is het waarschijnlijk dat hij inmiddels amper meer iets doet). De oorzaak van de hypothyreoïdie kan hashimoto zijn, maar het kan ook een andere oorzaak hebben (bij mij is verder niet onderzocht wat de oorzaak is, mogelijk ligt de oorzaak bij mij in de hypofyse, dit ook vanwege andere dingen die daar vandaan zouden kunnen komen).

De kans is groot dat de vermoeidheidsklachten na verloop van tijd minder worden of zelfs verdwijnen als het behandeld wordt, maar dit kan wel een hele tijd duren (sowieso duurt het instellingsproces vaak vrij lang, maar ook als je goed ingesteld bent kan het nog een tijd duren). Hoe erg de 'restklachten' zijn, verschilt erg per persoon. Andere mogelijke klachten staan op www.hypomaarniethappy.nl en op andere internetsites, bv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothyreo%C3%AFdie. Op www.hypomaarniethappy.nl vind je sowieso veel informatie (je kunt ook een infomap bestellen) en er is ook een forum voor mensen met hypothyreoïdie (met welke oorzaak dan ook). Met name aan het forum heb ik veel gehad (en heb ik nog steeds veel).

Als je nog andere vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Laatst gewijzigd op 21-11-2008 om 19:45.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 21:15
Verwijderd
Wauw, dankje leonoor! Komt jouw CVS daar ook vandaan? Als ik wat meer weet over de ziekte die ik heb ga ik me aanmelden bij die site. Thanks. Zo'n infopakket ga ik ook wel bestellen, maar eerst even afwachten wat ik precies heb, dan kan ik gerichter lezen, bovendien kan ik waar ik nu ben niks bestellen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 21:34
Verwijderd
De kans is groot dat mijn vermoeidheidsklachten daar inderdaad vandaan kwamen/komen, maar ik weet niet zeker of het er echt de oorzaak van is, omdat ik al heel lang klachten heb, maar niet weet wat mijn schildklierwaarden toen waren. De klachten werden steeds meer en steeds erger en na jaren van 'geen diagnose' en op basis daarvan, de anamnese en de klachten ed de diagnoses fibromyalgie en CVS is uiteindelijk uit bloedonderzoek gekomen dat ik Lyme heb (gehad) en dat mijn schildklier te traag werkt. De Lyme is behandeld met antibiotica en voor de hypothyreoidie heb ik thyrax gekregen. Sindsdien gaat het wel weer wat beter, maar het is nog (lang) niet 100%. Of dat ooit nog gaat komen weet ik niet, maar ik ben blij met alles wat er te halen valt.

Hopelijk heb je snel duidelijkheid!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2008, 15:41
Verwijderd
Nog even een vraagje: kanhet ook dat je waardes wisselen of blijven ze altijd laag tenzij je medicijnen slikt?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Nog even een vraagje: kanhet ook dat je waardes wisselen of blijven ze altijd laag tenzij je medicijnen slikt?
Hoe bedoel je precies?

Meestal is er maar één waarde laag (de FT4), de ander is meestal juist te hoog (de TSH). Als je medicijnen slikt, wordt de één (FT4) hoger en de ander (TSH) lager. Als je bezig bent met instellen kunnen de de waarden erg wisselen, maar ook als je bent ingesteld wisselen de waarden vaak nog steeds iets; dat is heel normaal, je lichaam reageert toch op bepaalde omstandigheden ed.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2008, 08:09
Verwijderd
dat was wat ik bedoelde. Ik vraag me dat af omdat een paar weken geleden mijn waarden maar ietsie slecht waren en vorige week best wel slecht. Ik vroeg me alleen af of het kan dat ik al heel lang slechte waarden heb. Thanks
Met citaat reageren
Oud 24-11-2008, 18:40
Verwijderd
Op basis van twee waarden valt het niet te zeggen, het kan bv. ook een tijdelijke ontsteking zijn of wat dan ook, maar het kan ook dat je al heel lang slechte waarden hebt.

(Wat noem jij trouwens 'ietsie slecht'?)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2008, 21:03
Verwijderd
geen idee, mij is niet verteld wat de waardes waren, alleen dat het in het begin van mijn opname niet zo goed was en dat het na 3 weken verslechterd was. Ik zou graag mijn vragen aan een internist stellen maar die krijg ik niet te zien. pas als ze over 4 weken weer waardes hebben bepaald gaan ze verder kijken hoe het moet met de thyrax enzo. Tot nu toe kunnen de artsen op de afdeling het aan. Maar ik wil vragen stellen! Grmbl.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 05:35
Verwijderd
Misschien kun je je vragen ook wel aan de artsen op de afdeling stellen? Desnoods schriftelijk, dan kunnen zij ze doorgegeven aan de internist?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten