Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2008, 15:06
Lianne-29
Lianne-29 is offline
Heey,
Ik heb morgen scheikundeproefwerk maar ik snap er eigenlijk niks van..
Hoe weet je wat er ontstaat bij een reactie? Ik begrijp dat als het een sterk zuur is het volledig wordt gesplitst in ionen en dat zuren een H+ afgeven enzovoort..maar nou doen ze in het boek bijvoorbeeld het volgende bij een opdracht:

Oplossingen van AlCl3, FeCl3, ZnCl2 en CuCl2 hebben een pH van <7. Verkaar dit aan de hand van reactievergelijkingen.

het antwoordenboek doet dit: (ik hoop dat het begrijpelijk is overgetypt)

Al(H2O)6 ³+ <-> AlOH(H2O)5 ²+ + H+ of

Al(H2O)6³+ + H2O<-> AlOH(H2O)5 ² + H3O+

zo doen ze dat bij alles. Waarom doen ze nou ineens H2O tussen haakjes? Ik begrijp niet waarom ze de ene keer +H2O doen, de andere keer aq op de pijltjes, de andere keer een evenwichtsreactie en dan nu ineens tussen haakjes
Kan iemand me helpen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2008, 17:23
Verwijderd
Water is in principe een raar molecuul. Het bevat geen koolstof, heeft hoog smelt en kookpunt etc. Maar daar gaat het nou niet om.

Water is in staat om complexen te vormen met metalen (zoals uit jouw reactievergelijking blijkt). Het zijn ook allemaal metalen waarmee water reageert. Als water complexen vormt met een metaal, donereert het vrij elektronenpaar van het zuurstof molecuul van water de elektronen aan het metaal (Al in jouw reactievergelijking) Elektronen worden gedoneerd aan het metaal en daardoor wordt de H-O binding van water wat minder sterk. Hierdoor kan er gemakkelijk een H+ worden gedissocieerd van het complex. Doordat een H+ wordt gedissocieerd, zoals uit jouw reactievergelijking blijkt, neemt de pH wat meer af.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 17:27
Verwijderd
Oh ja. Nog een antwoord op jouw vraag: 'Waarom doen ze H2O ineens tussen haakjes?' Dat geeft dus aan dat 5 watermoleculen [ AlOH(H2O)5 ]en 1 gedissocieerd watermolecuul [ AlOH(H2O)5 ] een complex vormen met het Al3+ ion.

Als je het nog niet snapt, geef dan een gil dan zal ik wat meer uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 18:13
Lianne-29
Lianne-29 is offline
Bedankt
Ik keek in het Binas en toen zag ik trouwens ook dat Al met die H2O tussen haakjes wel in de Kz-tabel stond, maar Cl niet. Dan is Cl een tribune ion, en aangezien Al al opgelost was in water en omdat het een metaal is en bindingen aangaat met water schrijven ze het dus daarom tussen haakjes? (als ik jouw verhaal ook goed heb begrepen)
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 20:20
Verwijderd
AlCl3 lost op in water: AlCL3 (s) --> Al3+ + 3 OH-.

Vervolgens gaat het aluminium een complex aan met water. Kortgezegd komt het erop neer dat het vrije elektronenpaar van zuurstof haar elektronen doneert aan Al3+. Neem van mij aan (ik neem aan dat je op het VWO zit) dat er maximaal 6 zuurstofatomen hun vrije elektronen paar (6 H2O-moleculen dus) kunnen doneren aan één Al3+ ion. Dat zogeheten complex wat daar ontstaat schrijf je dus 'met water tussen haakjes': Al(H2O)6³

Omdat een zuurstofmolecuul haar electronenpaar heeft afgestaan aan Al3+, is de binding tussen het waterstof en zuurstof molecuul van zo'n Al3+ complex wat zwakker. De H-O binding van water is dus wat zwakker en daardoor dissocieerd een H+ ion van zo'n Al3+ complex. Daarom is de pH ook lager dan 7.

Je hebt dus juist geconcludeerd dat Cl- een tribute-ion is. Let er wel op dat Al3+ geen reactie over verbinding aangaat met water ("omdat het een metaal is en bindingen aangaat"), maar water coordineerd aan het Al3+ ion en het ontstane molecuul een complex is.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 20:24
Verwijderd
Offtopic: By the way, hoe is het afgelopen met je fosfaatgehalte in cola?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten