Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2008, 09:27
Joost_
Joost_ is offline
Ik snap deze casusen niet, wie heeft hier een beetje verstand van en kan me aub helpen

Case 7:

Het echtpaar van der Valk, beide de zestig ruim gepasseerd, willen kleiner gaan wonen. Hun huis is na de dertig jaar dat ze er in gewoond hebben, fors in prijs gestegen. Ze hebben daarnaast besloten de waarde die in hun woning is opgebouwd is te gaan gebruiken om een luxe camper te gaan kopen. De Knaus die ze hebben gezien komt al snel op een € 120.000.
De woning die ze nu hebben zal zeker € 450.000 gaan opleveren in de verkoop. Gezien de eigenwoning schuld van € 40.000 houden ze voldoende over om naast een leuk appartement ook de camper te kunnen kopen. Eventueel willen ze ook wel een lening afsluiten om al hun wensen te vervullen.

Als je weet dat het te kopen appartement hen (incl. k.k.) € 345.000 gaat kosten en de camper ongeveer € 120.000, kan de familie van der Valk dan, rekening houdend met de bijleenregeling, hun wensen vervuld zien worden?

Case 13:

Frans en Marjolein hebben net (2 jaar geleden) een lineaire hypotheek afgesloten. De rentevaste periode bedraagt 5 jaar. Een hypotheek op levensverzekeringbasis hebben zij na de berichtgeving rond de woekerpolissen, niet willen nemen. Door externe omstandigheden drukken de hypotheeklasten zwaar op hun maandbudget.

Draag minimaal twee oplossingen aan om de lening op een andere wijze te financieren waardoor de maandlasten zullen verminderen.

Case 20:

De 39 jarige Hans en de 36 jarige Marga hebben een huis gekocht. Hans is de enige van de twee die werk heeft. Hij verdient € 49.000 bruto per jaar. Zij hebben een bestaande woning gekocht voor de prijs van € 240.000. Zij waren er zeker van dat met hun inkomen de woning konden kopen. Natuurlijk hebben ze wel een ontbindende voorwaarde in het koopcontract laten opnemen in verband met de financiering.

a. Kunnen zij de woning op één salaris kopen? Motiveren met voorbeelden van een financieringsvorm en een eventuele renteconstructie!

Stel dat blijkt dat de koop van de woning impulsief is geweest. Eigenlijk waren ze onder de
indruk van de badkamer maar viel de rest van het huis tegen.

b. Onder welke voorwaarden kunnen zij nog onder het koopcontract uit komen?
c. Stel dat ze de woning toch nemen, kunnen zij op de lening dan ook NHG verkrijgen?

Bij de financiering van de woning willen ze bedragen tussentijds extra kunnen aflossen dus
willen ze een zo groot mogelijke aflossingsvrije lening.

d. Geef een advies over de samenstelling en de omvang van de lening (-en) die zij voor deze woning moeten afsluiten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2008, 12:38
brands
brands is offline
Ik hoop je een stuk op weg te kunnen helpen met de antwoorden die ik je ga geven op je vragen. Lees het aandachtig door en ik hoop dat je er ook iets mee kan. Zelf zit ik niet op bank en verzekeringen, maar ik heb sommige dingen bij andere vakken gehad. En sommige dingen heb ik een beetje gegoogled.

Case 7:

Het echtpaar van der Valk, beide de zestig ruim gepasseerd, willen kleiner gaan wonen. Hun huis is na de dertig jaar dat ze er in gewoond hebben, fors in prijs gestegen. Ze hebben daarnaast besloten de waarde die in hun woning is opgebouwd is te gaan gebruiken om een luxe camper te gaan kopen. De Knaus die ze hebben gezien komt al snel op een € 120.000.
De woning die ze nu hebben zal zeker € 450.000 gaan opleveren in de verkoop. Gezien de eigenwoning schuld van € 40.000 houden ze voldoende over om naast een leuk appartement ook de camper te kunnen kopen. Eventueel willen ze ook wel een lening afsluiten om al hun wensen te vervullen.

Als je weet dat het te kopen appartement hen (incl. k.k.) € 345.000 gaat kosten en de camper ongeveer € 120.000, kan de familie van der Valk dan, rekening houdend met de bijleenregeling, hun wensen vervuld zien worden?

Citaat:
EEN BIJLEENREGELING:
Als u uw eigen woning verkoopt en een andere woning koopt, kan dat gevolgen hebben voor uw (hypotheek)renteaftrek. Meestal is de schuld voor de oude woning lager dan de verkoopopbrengst: de woning heeft dan overwaarde. U mag alleen rente aftrekken over een lening voor het deel van de aankoopprijs van de nieuwe woning dat hoger is dan de overwaarde van de oude woning.

Bron: http://www.belastingdienst.nl/partic...gkoopt-08.html
Antwoord:
Het echtpaar heeft kan hun wensen niet vervuld zien, omdat je van je overwaarde van het te verkopen huis een luxe caravan mag kopen. Als je het stukje hierboven goed bestudeerd hebben ze geen recht op een bijleenregeling.

Het echtpaar verkoop de woning voor € 450.000 en kopen een nieuw appartement van € 345.000. Als het echtpaar hun eigenwoning schuld zouden aflossen van € 40.000. Dan zouden ze nog een bedrag over houden van € 65.000. Aangezien dit niet genoeg is voor de camper zouden ze een lening moeten afsluiten van € 55.000 en die mag je dat niet aftrekken van de belasting.

Case 20:

De 39 jarige Hans en de 36 jarige Marga hebben een huis gekocht. Hans is de enige van de twee die werk heeft. Hij verdient € 49.000 bruto per jaar. Zij hebben een bestaande woning gekocht voor de prijs van € 240.000. Zij waren er zeker van dat met hun inkomen de woning konden kopen. Natuurlijk hebben ze wel een ontbindende voorwaarde in het koopcontract laten opnemen in verband met de financiering.

a. Kunnen zij de woning op één salaris kopen? Motiveren met voorbeelden van een financieringsvorm en een eventuele renteconstructie!

Antwoord:
a. Volgens mij mag je 3x je jaarsalaris maximaal lenen bij de bank. Dat zou kunnen beteken dat Hans 3 x € 49.000,- = € 147.000 mag lenen bij de bank. Dan zou Hans en Marga €93.000,- zelf moeten investeren.

Over renteconstructies kan je niet mee helpen. Nog niet eerder gehad.

b. Onder welke voorwaarden kunnen zij nog onder het koopcontract uit komen?

Antwoord:
b. – Je hebt na aankoop nog wettelijk 3 dagen bedenktijd of je de woning echt wil kopen.
- Het afwachten van een bouw technisch rapport.

Het antwoord van C en D kan ik je niet aan helpen. Ik heb het nog niet eerder gehad en ik kan het zo ook niet vinden met google.

Bind me hier niet aanvast. Ik heb niet echt een idee of het goed is namelijk.

Ik hoor het graag of andere mensen hier nog andere ideeën over heeft.
Oud 13-11-2008, 18:51
Joost_
Joost_ is offline
Brands hartelijk bedankt voor je hulp
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 19:46
brands
brands is offline
Citaat:
Brands hartelijk bedankt voor je hulp
Kan je er wat mee????
Reageren