Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2008, 18:18
Verwijderd
Hoe ging het na de operatie?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2008, 20:52
vosje16
vosje16 is offline
Moet jij geopereerd worden?

Ik heb een scoliose, maar het is momenteel nog niet erg genoeg om te opereren (20%). Ik moet sinds meer dan 2 jaar 2 keer per week oefeningen doen voor mijn rug, maar die helpen niet echt want het is sindsdien nog verergerd. (2 jaar geleden was 't nog maar 17%). Ik heb ook regelmatig last van mijn rug wanneer ik te lang recht sta of te lang in dezelfde houding zit. Waarschijnlijk zal ik er op latere leeftijd wel voor geopereerd moeten worden, wanneer het nog schever komt te staan en wanneer ik er nog meer last van ga krijgen...

'k Ben in ieder geval ook benieuwd naar de verhalen van mensen met ervaring...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2008, 21:39
Verwijderd
2 cliënten van mij (ik werk in de gehandicaptenzorg) hebben een scoliose.

Eén ervan is geopereerd, maar het is weer scheef gegroeid, mede doordat zij andere lichamelijke beperkingen heeft waardoor revalidatie moeilijk was. Verder weet ik er niet veel vanaf omdat de operatie al jaren geleden heeft plaatsgevonden en ik toen nog niet met haar werkte.

De andere cliënt draagt de hele dag een korset om verergering van de scoliose te voorkomen. Dit werkt aardig. Zonder korset is haar scoliose +/- 30% en met korset is het +/- 18%. Wanneer zij haar korset niet draagt, kun je duidelijk zien dat zij schever in haar rolstoel zit en ze ervaart dan ook veel pijn aan het einde van de dag. Haar korset zal haar scoliose echter niet verbeteren, het is alleen ter voorkoming/vertraging van achteruitgang.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2008, 00:07
Verwijderd
Citaat:
Moet jij geopereerd worden?

Ik heb een scoliose, maar het is momenteel nog niet erg genoeg om te opereren (20%). Ik moet sinds meer dan 2 jaar 2 keer per week oefeningen doen voor mijn rug, maar die helpen niet echt want het is sindsdien nog verergerd. (2 jaar geleden was 't nog maar 17%). Ik heb ook regelmatig last van mijn rug wanneer ik te lang recht sta of te lang in dezelfde houding zit. Waarschijnlijk zal ik er op latere leeftijd wel voor geopereerd moeten worden, wanneer het nog schever komt te staan en wanneer ik er nog meer last van ga krijgen...

'k Ben in ieder geval ook benieuwd naar de verhalen van mensen met ervaring...
2 jaar geleden had ik 23%, nu heb ik 71%, ik moest ook oefeningen doen maar ehm tja...

wat ik weet van de operatie is:

-geen korset na de operatie
-een staaf in me rug
-1e week na de operatie pijn
-tijd amper (beter niet) lopen
-t zal niet recht worden maar zo'n 20% weer
-me long zit niet onder zoveel druk dan
-na 9 maand kan ik weer bungee jumpen
Met citaat reageren
Oud 09-11-2008, 15:01
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
2 jaar geleden had ik 23%, nu heb ik 71%, ik moest ook oefeningen doen maar ehm tja...
Meen je dat?
Maar je hebt je oefeningen niet gedaan dan? Of is er een andere reden voor dat het plots zo erg verergerd is?
Ik heb nu trouwens ook een lichte hyperlordose, wat ik 2 jaar geleden ook nog niet had...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2008, 21:18
Verwijderd
Citaat:
Meen je dat?
Maar je hebt je oefeningen niet gedaan dan? Of is er een andere reden voor dat het plots zo erg verergerd is?
Ik heb nu trouwens ook een lichte hyperlordose, wat ik 2 jaar geleden ook nog niet had...
ik deed de oefeningen, en dat ging erg goed maar ehm lang verhaal kort: ik stopte ermee.
hyperlordose was ook alweer?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 10:10
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
ik deed de oefeningen, en dat ging erg goed maar ehm lang verhaal kort: ik stopte ermee.
oh die kan ik wel beantwoorden: hyperlordose is een versterkte holling van je onderrug.
Oud 12-11-2008, 12:02
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Hyperlordose is zoals pluis zegt een versterkte holling van mijn onderrug. Hier heb ik soms last van wanneer ik in mijn bed lig. Dan probeer ik mijn onderrug plat tegen het matras te duwen en dan gaat het wel beter...
Ik heb trouwens nog een derde kromming, waarbij mijn werverkolom wat op zichzelf gedraaid is. Dus stel dat ik gewoon rechtop sta, dan is het voor mijn wervelkolom alsof ik wat naar rechts/links gedraaid sta (weet niet precies welke richting het is).
Maar het ergste bij mij is dus ook de scoliose. In het begin deed ik ook braaf al mijn oefeningen, maar na een tijdje werd het ook wat minder. Misschien daarom dat het nog 3% verergert is. Maar nu heb je me in ieder geval bang gemaakt en ga ik weer een hele tijd braaf mijn oefeningen doen
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Hyperlordose is zoals pluis zegt een versterkte holling van mijn onderrug. Hier heb ik soms last van wanneer ik in mijn bed lig. Dan probeer ik mijn onderrug plat tegen het matras te duwen en dan gaat het wel beter...
Ik heb trouwens nog een derde kromming, waarbij mijn werverkolom wat op zichzelf gedraaid is. Dus stel dat ik gewoon rechtop sta, dan is het voor mijn wervelkolom alsof ik wat naar rechts/links gedraaid sta (weet niet precies welke richting het is).
Maar het ergste bij mij is dus ook de scoliose. In het begin deed ik ook braaf al mijn oefeningen, maar na een tijdje werd het ook wat minder. Misschien daarom dat het nog 3% verergert is. Maar nu heb je me in ieder geval bang gemaakt en ga ik weer een hele tijd braaf mijn oefeningen doen
;x mooi dat ik je ermee kan helpen. ik moest buikspieroefeningen doen, een lekkere 6 pack maken maar tot de dag van vandaag geen sixpack

succes met je oefeningen

@Pluis <3 allesweter
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 13:50
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
;x mooi dat ik je ermee kan helpen. ik moest buikspieroefeningen doen, een lekkere 6 pack maken maar tot de dag van vandaag geen sixpack

succes met je oefeningen

@Pluis <3 allesweter
Moest je enkel buikspieroefeningen doen? Of hoofdzakelijk buikspieroefeningen, maar ook nog andere oefeningen? Want anders is het ook maar weinig...
Ik moet namelijk buikspier-, zijspier-, rugspier-, schouderspier- en rugversoepelende oefeningen doen. Ik heb mij trouwens begin oktober ook lid gemaakt van een fitnessclub en daar geven ze ook pilates-lessen. Ik denk dat ik er deze week eens naartoe ga gaan, want het schijnt goed te zijn voor de buik/rug...

Misschien dat je je na je operatie ook kunt inschrijven in een fitnessclub? Ik vind dat het voor mezelf meer motiverend is dan thuis in mijn eentje mijn oefeningen te doen...Ik neem aan dat dat bij jou ook de reden was dat je ermee gestopt bent? Nadeel is dat het wel veel kost, maar mijn rug is het wel waard
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Moest je enkel buikspieroefeningen doen? Of hoofdzakelijk buikspieroefeningen, maar ook nog andere oefeningen? Want anders is het ook maar weinig...
Ik moet namelijk buikspier-, zijspier-, rugspier-, schouderspier- en rugversoepelende oefeningen doen. Ik heb mij trouwens begin oktober ook lid gemaakt van een fitnessclub en daar geven ze ook pilates-lessen. Ik denk dat ik er deze week eens naartoe ga gaan, want het schijnt goed te zijn voor de buik/rug...

Misschien dat je je na je operatie ook kunt inschrijven in een fitnessclub? Ik vind dat het voor mezelf meer motiverend is dan thuis in mijn eentje mijn oefeningen te doen...Ik neem aan dat dat bij jou ook de reden was dat je ermee gestopt bent? Nadeel is dat het wel veel kost, maar mijn rug is het wel waard
ja inderdaad de motivatie slipt weg en op een gegeven moment dacht k dr niet meer aan
en fitness mjaaaa mjaa... ik ging AA-drank drinken altijd ik ben echt lui...
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 17:56
Pluis
Pluis is offline
Citaat:

succes met je oefeningen

@Pluis <3 allesweter
mja geneeskunde he heb net een blok gehaald dat o.a. ging over scoliose en andere rugafwijkingen.
Oud 19-11-2008, 20:15
Verwijderd
Een vriendin van mij heeft ook scoliose.
Ze heeft een brace. Tot dat ze echt helemaal is uitgegroeid moet ze deze blijven dragen.
Ze had het erin het begin over dat als ze een operatie moest (dit zou dan in het AMC) ze een maand plat moest of iig veel liggen. En zo'n drain (toch zo heet dat toch?) voor het vocht afvoeren zou krijgen. Verders weet ik het even niet meer....
Met citaat reageren
Oud 20-11-2008, 11:50
Leraje
Leraje is offline
Een vriendin van mij heeft die operatie ook gehad en bij haar is het echt een verbetering. Ze had nog niet echt last ervan geloof ik (wel vroeger in een brace gelopen) maar er was een groot risico dat haar long in de verdrukking zou komen, en omdat ze nu nog gezond en sterk is heeft ze de operatie dus nu al gedaan. Er was echt geen enkel probleem naderhand, het enige is dat ze dus niet meer haar rug in alle richtingen helemaal kan buigen. Maar ze staat echt supermooi rechtop. en is een paar centimeter langer geworden hihi.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten