Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2008, 18:10
Kitten
Kitten is offline
Ik kon even geen ander topic vinden om dit in te passen.

Citaat:
NRC.nl schreef:
Oppositie uit kritiek op salaris Zalm
Gepubliceerd: 27 november 2008 07:27 | Gewijzigd: 27 november 2008 16:19
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 27 nov. Een belangrijk deel van de oppositie in de Tweede Kamer heeft geen goed woord over voor het salaris dat VVD'er Gerrit Zalm krijgt als topman van de bankcombinatie Fortis Bank Nederland en ABN Amro. De SP, PVV en GroenLinks verzetten zich tegen het jaarsalaris van 750.000 euro.

Zalm, die twaalf jaar minister van Financiën is geweest, ontvangt naast dit vaste salaris een bonus. De hoogte daarvan hangt af van de winst die wordt gemaakt bij de verkoop van de nieuwe bank. Zalm krijgt zelf een ton voor elke miljard euro dat er winst wordt gemaakt, met een maximum van de helft van zijn jaarsalaris.

Bij de bekendmaking van zijn aanstelling als topbestuurder vorige week vrijdag was al bekend dat hij hetzelfde bleef verdienen als bij de DSB Bank, maar dat bedrag was nog niet naar buiten gebracht.

SP-fractievoorzitter Agnes Kant vindt de beloningen onacceptabel. Volgens haar is iedereen het erover eens dat een nieuwe moraal in de financiële wereld nodig is. ,,En minister Wouter Bos geeft nu het 'goede voorbeeld' door een directeur van een genationaliseerde bank direct vijf keer zoveel als de minister-president te geven. Als dit de nieuwe moraal is, dan zie ik het somber in voor de toekomst'', aldus Kant woensdag.

Ook PVV-leider Geert Wilders is ontevreden. Hij vindt het salaris van Zalm ,,belachelijk hoog''. In combinatie met de bonusregeling is het een exponent van de ,,liberale graaicultuur pur sang'', aldus Wilders.

GroenLinks-Kamerlid Kees Vendrik noemt het onbegrijpelijk dat iemand als Zalm, die jarenlang de publieke zaak heeft gediend voor een ministerssalaris, voor zoveel geld aan de slag gaat. ,,Hier was meer bescheidenheid op zijn plaats geweest.''

Coalitiepartij CDA wil volgende week in een debat over de toekomststrategie van Fortis en ABN Amro de motieven horen van Bos. ,,Zalm is een zwaargewicht. Het is aan de minister van Financiën om een marktconforme prijs af te spreken.''

Coalitiegenoot PvdA kan de beloning wel billijken. PvdA'er Paul Tang wijst erop dat Zalm harder moet werken dan bij de DSB-bank waar hij hetzelfde salaris kreeg. ,,En terwijl die bank toch een slagje kleiner is.'' Bovendien, aldus Tang, kreeg Zalms voorganger bij ABN Amro, Rijkman Groenink, veel meer.

Zalms beloning deed bij ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer wel de wenkbrauwen fronsen. Hij heeft er bovendien moeite mee dat de Kamer nog met Bos in discussie was over salarissen bij staatsdeelnemingen.

Bos verklaarde afgelopen dinsdag bij de Algemene Financiële Beschouwingen in de Eerste Kamer dat Zalm met zijn salaris de „minst verdienende directeur was van een bank van deze omvang”. In oktober zei Bos nog dat Fortis model moest staan voor andere banken. „We kunnen het als overheid niet maken door te gaan met bonussen zoals dat tot nu toe is gegaan”, stelde Bos. Hij merkte toen al wel op dat de Balkenende-norm niet zal gelden voor bestuurders van de bank in overheidshanden, omdat deze norm alleen voor de publieke sector geldt.
Ik denk dat hier wel wat discussie op komt. Ik vind het zelf prima dat Zalm zo veel gaat verdienen, want ik denk dat als je zo'n salaris niet biedt, je niet iemand gaat krijgen die zijn capaciteiten heeft (of het salaris an sich gerechtvaardigd is of niet).
Oud 27-11-2008, 18:12
T_ID
T_ID is offline
Ik vind het saldo van Zalm ook schandalig: Hij doet tienmaal zoveel voor Nederland als de premier, maar hij verdient maar vijfmaal zoveel. Loonsverhoging, pronto.
Oud 27-11-2008, 18:12
Elle
Elle is offline
Ik vind het salaris aan de lage kant.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 18:13
Verwijderd
Gezeur om niets.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 09:10
Verwijderd
750.000 is een prima salaris. Niets belachelijks aan.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2008, 15:29
Mobius
Mobius is offline
Gewoon zo laten. Goede regeling. Daarnaast heeft Gerrit Zalm honderd keer meer recht op dit geld dan Balkenende en zijn gristenclub.
Oud 28-11-2008, 17:16
mepsteen
mepsteen is offline
zelf zou ik het graag verdienen, maar voor een bankdirecteur is dit wel aan de magere kant.
Oud 28-11-2008, 18:18
Kitten
Kitten is offline
*hhendrikxxx bait* Waar blijft ie nou?
Oud 29-11-2008, 07:05
hookee
hookee is offline
Directeur van de Fortis, ben je dan niet gewoon ambtenaar?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 09:45
Love & Peace
Love & Peace is offline
Gezien de eerdere uitspraken van de betrokken heren is dit vrij hypocriet.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 10:01
Mobius
Mobius is offline
Balkie houdt er ook écht wel meer op na dan die 135K.
Oud 29-11-2008, 16:14
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Veel te laag Je moet dat eens afzetten tegen de totale personeelskosten, een schijntje.
Oud 29-11-2008, 16:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gezien de eerdere uitspraken van de betrokken heren is dit vrij hypocriet.
Dat valt nog maar te bezien. Hoezeer de discussie ook belachelijk is aangezien aan de andere kant van het economische spectrum er mensen zijn die geen fuck uitvoeren en dikke uitkeringen vangen, hebben ze hier wel hun doel bereikt; Het salaris van Zalm is voor iemand in zijn functie immers ver beneden wat gebruikelijk is.
Oud 29-11-2008, 20:13
arPos
arPos is offline
Ach voor de eindverantwoordelijke van niet 1 maar 2 'relatieve' risicobanken voor de komende pff 5 jaar verdient hij in vergelijking met de rest van de zwijnen niet veel.

als je me vraagt of ik 100 keer modaal een vrij oneerlijke verdeling vind gezien het feit dat hun bestaan afhankelijk is van de rest van alle mensjes op de wereld en het feit dat we een vrij onderontwikkelde samenleving hebben zeg ik ja daar heb ik kritiek op.

ik meen dat je naar het eerste vroeg, maar vooruit.

veel belangrijker vind ik dat een herenakkoord van 4,5x je inkomen max lening een wetmatigheid wordt, maar goed, het zal wel niet de laatste crisis zijn , vraag me af wat ze straks verzinnen, ik bedoel markttechnisch is dit toch wel de #1.

De wroeters eten en het volk bloed,
c'est la vie.
Oud 07-12-2008, 17:36
arPos
arPos is offline
Zalm - CEO Fortis - ABN Amro - Geboren : 1956 Nederland - Getrouwd - Kinderen : 5
Jaar: € 750000
Maand : € 62500
Week : € 15000
Dag : € 3000

Gerard Joling - Zanger en Presentator - Geboren : 1960 Nederland
Jaar : € 1500000
Maand : € 125000
Week : € 30000
Dag : € 6000

Edwin van der Sar - Keeper Manchester United - Geboren : 1970 Nederland - Getrouwd - Kinderen : 2
Jaar : € 5200000
Maand : € 433333
Week : € 104000
Dag : € 20800

Oprah Winfrey - Talk show host, actrice, uitgever, CEO Harpo Productions - Geboren : 1954 VS - Kinderen : 0
Jaar : € 219434000
Maand : € 18286167
Week : € 4388680
Dag : € 877736

Oud 07-12-2008, 23:25
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
van der sar zou minstens 180k per week moeten krijgen
Oud 08-12-2008, 20:06
arPos
arPos is offline
Citaat:
van der sar zou minstensmax 180k per week moeten krijgen
Van de Sar norm, alle andere functies min. 10% eronder.
Reageren

Regels voor berichten