Hmm, ik vind dat je net iets te gemakkelijk 'God' (even tussen aanhalingstekens om alle heilige wezens uit geloven te duiden) tegenover aliens zet. Gaan we uit van pure ratio, dan kunnen we net als Icke zeggen dat er eigenlijk wel leven elders
moet zijn. Zo ongeveer het principe van oneindigheid: met zoveel zonnestelsels en nog veel meer daar omheen zwevende planeten, is het niet meer dan logisch om aan te nemen dat er ander leven is, aangezien er wel planeten
moeten zijn die onder dezelfde omstandigheden verkeren als de Aarde (sterker nog: nog niet zo lang geleden is ongeveer zo'n planeet ontdekt, de afstand is echter te groot om meer waar te nemen dan dat de planeet er net zo bij ligt als de Aarde). Als niet, dan zou 'God' daar een stokje voor gestoken moeten hebben. En da's weer een beetje cirkelredeneren, want het bestaan van die 'God' hebben we ook nog niet bewezen of zelfs maar echt onderbouwd.
Een groot verschil tussen 'God' en de aliens is de almacht: bij de aliens kunnen we gewoon uitgaan van wat we waarnemen om te concluderen dat ze er wel moeten zijn (in welke mate en hoe ze leven even daargelaten). Voor het bestaan van 'God' moet er meer aan de hand zijn: er moet dan iets (een vacuüm?) aanwezig zijn waar tijd en ruimte volgens andere regels gelden, met andere woorden: je impliceert dan het bestaan van een andere dimensie.
Daarom vind ik het aannemen van ander leven toch wel heel wat logischer dan dat van een 'God'. 'God' bewijst alleen zijn bestaan door zichzelf te laten zien (wat hij/zij/het tot nu toe nog niet gedaan heeft), het andere leven heeft zichzelf al deels bewezen doordat de omstandigheden/voorwaarden daarvoor aanwezig zijn.
Ik denk niet dat je hoeft te stoppen met geloven als je denkt zoals ik hierboven, of dat de wereld in depressie/oorlog vervalt enkel doordat er geen gekke tradities meer ontleend kunnen worden aan boeken. Misschien zal men uiteindelijk zelfs wat meer ontspannen tegen het leven aankijken, zoals Icke ergens aan het eind ook betoogt.
Nog een laatste toevoeging: er bestaan meerdere geloven en niemand die gelooft, lijkt het erg te vinden dat er dan nog andere geloven zijn met mensen die net zo sterk geloven dat ze naar een hemel o.i.d. gaan, terwijl ze zich aan heel andere tradities/rituelen houden. Tot zover waar iedereen weleens over struikelt. Maar nu zegt Icke dat als we allemaal hetzelfde geloof hadden gehad, net zoals dat alle watermoleculen in het Heelal hetzelfde zijn, hij dat geloof wél tot de waarheid had gerekend(/aangenomen). In feite zegt hij dat zoiets zou aantonen dat het dan meer dan een geloof is, dat het vastgelegd is in ons lichaam en dat het ooit wetenschappelijk aangetoond zou kunnen worden. Maar omdat al die geloven die we nu hebben, stammenreligies zijn (tegenwoordig door geavanceerdere infrastructuur met soms enorme stammen, maar desalniettemin nog steeds stammenreligies) en ze cultureel verklaard kunnen worden als een houvast en een 'bundel verklaringen' voor mensen, zijn ze beduidend minder aannemelijk als waarheid. Ik zou daaraan toe willen voegen dat sommige mensen liever niet verder willen tasten in de leegte die de wetenschap (nog lang) laat en (uit angst?) zich liever op een bepaald punt vaststellen. Vandaar ook dat de meeste religies onveranderlijk zijn: hoe onveranderlijker, hoe vertrouwder het aanvoelt. Slechts wanneer een religieus gebod/regel/traditie/stelling écht niet meer houdbaar is (meestal door wetenschap via beïnvloedde cultuur), zal een religie gewijzigd worden.
En dat, lieve kijkbuiskinders, maakt dat ik religie (en geloof in mindere mate) wantrouw.

Maar een onschuldig geloof in een 'lot' vind ik altijd leuk om mee te spelen hoor. En tegen mijn geweten mompelen om het te sussen wanneer er niemand in de buurt is, is me ook niet vreemd.