Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2008, 18:08
Verwijderd
Beste mensen, ik heb even jullie advies nodig.

Ik zit in 4VWO. Ik heb Engels van een andere lerares dan de parallelklas. Nou hebben wij vorige week een toetsweek gehad. Daar hoorde een grammatica-repetitie bij van Engels. Ik had 1,5 fout, dus een 9,5. Maar het gaat niet om mij. Je kon in totaal 44 punten halen. Onze lerares heeft het uitstekend nagekeken en heeft maar twee foutjes bij het nakijken gemaakt (een 7,1 moest een 7,3 worden en van een 3,5 heeft zij een 3,8 gemaakt). Alleen nou volgt de parallelklas.

Vandaag het achtste uur had ik wiskunde B samen met de N&G/N&T leerlingen (Ik doe C&M; E&M en C&M is 1_V4 en N&G en N&T is 2_V4). En ik heb de volgende kreten gehoord: "Ik had een 6,9 terwijl ik een 6,6 moest hebben", "Ik had een 8,2 terwijl ik een 7,8 moest hebben", "Mij heeft ze i.p.v. een 6,0 een 6,2 gegeven". En verder waren dat wel meerdere. De toets was echter hetzelfde en de normering (11 fout = 6,0) ook. Sommige mensen met bijvoorbeeld een 5 of met een 6 hadden hun cijfer wel volgens de normering gekregen. Maar dit: drie mensen hadden i.p.v. 8,4 een 9,7. Zij hadden alledrie 4,5 fout. Maar de lerares heeft het blijkbaar als een half fout gezien (Vraag mij ook niet hoe dat kan). Nou vraag ik me dus af, als er zoveel foutjes zijn gemaakt, vooral die 9,7; kan ik daarover praten met mijn eigen docent of moet ik het erbij laten? Hebben zij gewoon geluk gehad (>1/2 van de klas)? Vooral die drie 9,7's zijn extreem; het scheelt namelijk 1,3 punten! Een beetje oneerlijk eigenlijk voor de leerlingen van onze klas alleen omdat de onze lerares alles wel goed had nagekeken. Graag hoor ik jullie adviezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2008, 18:13
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
hmm, ergens heb je gelijk als je er iets van zou zeggen, want volgens mij zijn punten wel belangrijk voor lotingen enzo, in Nederland? Ik ken van het systeem niks af, dus verbeter me gerust als ik het fout heb!
maar als het eigenlijk erg belangrijk is dat die punten corréct zijn (in België maakt het weinig uit, tenzij owv individuele redenen , je bent erdoor of je bent er niet door, en je punten worden ook niet op je diploma gezet ofzo, en als er studies zijn waarvoor je iets moet kunnen of kennen voor je eraan begint worden er toelatingsexamens gedaan) ennieweej, je kan er eens subtiel achter vragen bij een -hoe noemen jullie dat? rector ofzo? iemand van de directie ofzo. zonder namen te noemen, uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2008, 20:54
Laisve
Laisve is offline
Anton Mussert verwelkomt u graag in zijn partij, gefeliciteerd!
Oud 20-11-2008, 22:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Anton Mussert verwelkomt u graag in zijn partij, gefeliciteerd!
Dat roepen de falers altijd als ze door de mand vallen.
Oud 21-11-2008, 18:04
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Dat roepen de falers altijd als ze door de mand vallen.
Die falers komen zichzelf dan wel tegen.

Het nut om dergelijke dingen te 'verraden' zie ik niet. Zeker als het bij een enkel incident blijft, mocht het vaker gebeuren dan kun je het altijd met de desbetreffende docent(e) hebben. Ik denk overigens dat dit je ook niet bepaald populair gaat maken...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 18:23
blauw engeltje
my revised opinion:

mbt wat te doen:
ja, als het niet belangrijk is dat die punten correct zijn hoef je het van mij ook niet te vertellen hoor, maar ik wéét niet of die punten zo belangrijk zijn...

mijn mening:
en trouwens, als ze teveel geven is het niet erg, en als ze te weinig geven, gaan ze klagen: allemaal goed en wel, maar da's niet eerlijk voor degenen waarbij ze (te weinig of) maar juist genoeg heeft gegeven. voor hetzelfde geld geeft ze bij haar lievelingskes consequent een half punt bij en geeft ze de rest altijd maar gewoon 'hun' punten of te weinig - sorry, maar ik vind dat niet kunnen...
juist is juist hé...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 19:51
Verwijderd
Jouw cijfer klopt toch, dus je hebt er voor jezelf niets aan als je het zou vertellen, dan zou ik het zo laten. Alleen als je eigen cijfer zou veranderen en het was ergens heel belangrijk voor (loten ofzo) zou ik het melden. Anders benadeel je toch alleen maar die andere mensen, waarom zou je het doen?
Met citaat reageren
Oud 22-11-2008, 09:55
Verwijderd
Oké, allemaal hartstikke bedankt voor jullie adviezen! Maar goed, gisteren was iemand mij al voor. Hoewel ik eigenlijk ook al besloten had het erbij te laten zitten. Maar in ieder geval erg bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2008, 11:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het nut om dergelijke dingen te 'verraden' zie ik niet.
Mwo, wij hadden op de middelbare school toetsen waar soms de prestaties de norm beïnvloedden. Als er erg goed of erg slecht werd gepresteerd ging de norm omhoog of omlaag. Als dan een halve klas te hoog heeft gekregen, wordt je benadeeld omdat jouw cijfer lager uitvalt door een verkeerd hoge norm. Dan is de discussie zo mogelijk nog korter, dan heb je een redelijk belang om de docent gewoon op die fout te wijzen.
Oud 22-11-2008, 12:01
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Mwo, wij hadden op de middelbare school toetsen waar soms de prestaties de norm beïnvloedden. Als er erg goed of erg slecht werd gepresteerd ging de norm omhoog of omlaag. Als dan een halve klas te hoog heeft gekregen, wordt je benadeeld omdat jouw cijfer lager uitvalt door een verkeerd hoge norm. Dan is de discussie zo mogelijk nog korter, dan heb je een redelijk belang om de docent gewoon op die fout te wijzen.
Dat is dus een andere situatie dan de topicstarter schetst en dus niet relevant betreft zijn verhaal waar ik mijn mening over geef. Moest hij benadeelt zijn, dan had ik hem gelijk gegeven. Maar dat is-ie niet, dus dan kan die beter gewoon z'n mond houden. Vind ik....
Met citaat reageren
Oud 22-11-2008, 12:03
blauw engeltje
Citaat:
Dat is dus een andere situatie dan de topicstarter schetst en dus niet relevant betreft zijn verhaal waar ik mijn mening over geef. Moest hij benadeelt zijn, dan had ik hem gelijk gegeven. Maar dat is-ie niet, dus dan kan die beter gewoon z'n mond houden. Vind ik....
hij is sowieso benadeeld, worden er geen gemiddelden op de rapporten gezet? (bij ons werd het gemiddelde percentage voor toetsen en examens bij op het rapport gezet)
degenen die te weinig punten gekregen hebben als ze natellen laten hun punten veranderen naar het correcte punt, degenen die correct waren blijven, en degenen die te veel hebben gekregen zwijgen gewoon -> de gemiddelden liggen dan hoger dan ze in werkelijkheid lagen, en degenen die hun correcte punten hebben gekregen zijn daar dan wél de dupe van, want het lijkt alsof zij minder goed gepresteerd hebben in vergelijking met het te hoge gemiddelde.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2008, 15:04
Balance
Balance is offline
Je hebt al besloten, maar voor het vervolg is mijn advies: niet mee bemoeien als het jou niet aan gaat.
Het gevaar dat het op een verkeerde manier wordt opgevat is gewoon erg groot. Zeker op een middelbare school, waar niet alles democratisch gaat (en hoort te gaat) wordt helemaal niet zo prijs gesteld als je altijd zo eerlijk bent. Zowel door klasgenoten niet als door de docenten zelf niet. Want vergeet niet dat je als het ware iemand op haar vingers tikt om te vertellen dat ze het fout doet. Dus altijd mee oppassen.
Oud 28-11-2008, 20:10
Verwijderd
Bij mij op school zeiden de leraren altijd dat je het alleen moest zeggen als je een te laag cijfer had gekregen, dan werd het verbeterd, maar als je een te hoog cijfer had, moest je slim zijn en je mond houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten