Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2008, 00:58
brandonio010
brandonio010 is offline
Ik ben al een paar maanden elke dag druk bezig met zingen. Ik probeer zuiver te zingen en ook om hoger te zingen. Ik zit niet op zangles dus ik heb geen idee of ik de goede technieken gebruik. En nu wil ik toch wel weten hoe snel kun je een poliep (of een andere vorm van een knobbeltje) op je stembanden krijgen? Ik ga me niet onnodig druk maken, maar is het toch op de een of andere manier zelf te ontdekken of er iets zit of niet?

alvast bedankt,
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 02:00
WolterB
WolterB is offline
Dit lijkt me meer iets voor Lichaam en Gezondheid
Oud 24-12-2008, 10:29
brandonio010
brandonio010 is offline
ow.. had k hem verkeerd geplaatst? sorry
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 11:29
Hawahaai
Hawahaai is offline
Een logopedist kan je vrij snel vertellen of je je stem goed gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 12:08
blablatje
blablatje is offline
Een knobbeltje op je stembanden ontstaat meestal pas na jarenlang geforceerd stemgebruik, maar het kan ook eerder voorkomen, sommige pechvogels krijgen ze zelfs biij normaal stemgebruik. Om een goede basis aan te leren lijkt het me wel handig om eerst een paar zanglessen te nemen voor je op eigen houtje verder gaat oefenen, anders heeft dat oefenen ook minder zin.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 14:51
brandonio010
brandonio010 is offline
alvast bedankt voor de reacties!

zoals eerder gezegd kun je bij verkeerd stemgebruik dat krijgen. En zo ook bij knijpen toch? maar hoe weet je of je noten eruit knijpt? Ik hoop dat iemand snap wat ik bedoel, want ik kan het niet zo goed uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 15:49
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
alvast bedankt voor de reacties!

zoals eerder gezegd kun je bij verkeerd stemgebruik dat krijgen. En zo ook bij knijpen toch? maar hoe weet je of je noten eruit knijpt? Ik hoop dat iemand snap wat ik bedoel, want ik kan het niet zo goed uitleggen.
als je bij hoge noten een zere keel krijgt dan ben je aan het knijpen. verder is het ook niet de bedoeling om bij hoge noten naar het plafond te kijken, dat is namelijk een uiting van verkeerd stemgebruik. Mijn zanglerares dat je bij hoge noten je er met je hoofd als het ware "onderdoor moet duiken", zodat de toon in je hoofd voelt trillen (dat noemen ze de kopstem). het volume bij hard zingen en bij hoge noten moet vanuit je buik komen, met die spieren moet je de lucht als het ware naar boven duwen.

maar inderdaad: neem gewoon wat zanglessen, dan heb je in ieder geval een goed begin! het is veel moeilijker om dingen af te leren dan om verkeerde dingen aan te leren.

succes!
Oud 24-12-2008, 18:25
Verwijderd
k heb t bij muziek zo geleerd:
probeer je neus eens dicht te knijpen(een paar seconden) terwijl je zingt(geen lied maar meer hng hng hng)klanken. Komt er dan geen geluid uit je mond dan zing je verkeerd en forceer je je stembanden.
Wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal goed zingt als dit lukt maar het scheelt allicht.
Je schijnt er ook zuiverder door te zingen.

Suc7!
Met citaat reageren
Oud 26-12-2008, 13:32
*oma*
*oma* is offline
Ja, je moet vanuit je buik zingen, dus flink aanspannen en goed veren. Als je een hoge noot wilt zingen gaat het makkelijker als je je huig optilt bij de inademing. Dit lijkt op een korte gaap beweging. Maar inderdaad, je kunt ook gewoon op zangles gaan.
Oud 29-12-2008, 11:56
Myuki
Myuki is offline
als je last van je keel krijgt/ ergens anders pijn krijgt of als je schor wordt door 't zingen
weet je dat je iets verkeerd doet.
Oud 29-12-2008, 14:09
Elle
Elle is offline
schorheid kan mijn inziens verergeren/ontstaan door meerdere oorzaken dan verkeerd stemgebruik. ter toelichting kan het dat je de stembanden wel juist gebruikt, maar de klachten desondanks toch verergeren/ verschijnen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten