Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2008, 12:40
mooshpoy
mooshpoy is offline
Is het mogelijk om vanuit VB.net code een map te sluiten.
vb. D:/Documents & Settings/Eigenaar/Mijn Documenten/Mijn Afbeeldingen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2008, 18:46
ILUsion
ILUsion is offline
Wat bedoel je exact met 'een map sluiten'? In tegenstelling tot bestanden moet je een map niet sluiten als je gedaan hebt met het veranderen van de inhoud. Een map blijft steeds toegankelijk voor alle gebruikers (kort door de bocht dat toch; de dingen die wel kunnen zijn alleen-lezen markeren (FAT-partitie; dus externe harde schijven, USB-sticks, geheugenkaartjes, ...) ofwel op NTFS met Access Control Lists (dit zijn de machtigingen)). Mijn vermoeden zegt dat beide dingen wel vanuit VB.Net te doen zullen zijn (maar mijn gevoel zegt dat dat niet zo simpel zou kunnen zijn, vermits het hele rechtenbeheer van Windows niet zo simpel ineen zit; dus best eerst wat manueel mee spelen als je XP Pro hebt (makkelijk delen uitzetten in je mapopties), voor Vista weet ik niet vanaf welke versie je zelf veranderingen kan aanbrengen).

Wat wil je eigenlijk bereiken met dat sluiten van die map, misschien kunnen we je dan wat verder helpen?
Oud 23-11-2008, 19:07
mooshpoy
mooshpoy is offline
Citaat:
Wat bedoel je exact met 'een map sluiten'? In tegenstelling tot bestanden moet je een map niet sluiten als je gedaan hebt met het veranderen van de inhoud. Een map blijft steeds toegankelijk voor alle gebruikers (kort door de bocht dat toch; de dingen die wel kunnen zijn alleen-lezen markeren (FAT-partitie; dus externe harde schijven, USB-sticks, geheugenkaartjes, ...) ofwel op NTFS met Access Control Lists (dit zijn de machtigingen)). Mijn vermoeden zegt dat beide dingen wel vanuit VB.Net te doen zullen zijn (maar mijn gevoel zegt dat dat niet zo simpel zou kunnen zijn, vermits het hele rechtenbeheer van Windows niet zo simpel ineen zit; dus best eerst wat manueel mee spelen als je XP Pro hebt (makkelijk delen uitzetten in je mapopties), voor Vista weet ik niet vanaf welke versie je zelf veranderingen kan aanbrengen).

Wat wil je eigenlijk bereiken met dat sluiten van die map, misschien kunnen we je dan wat verder helpen?
Welja, ik wou gewoon proberen met een programmetje te schrijven met VB.net.
En dan te koppelen aan een map zodat als je die map wilt openen dat het vb.net programma zou opstarten.
Een ID en Pass vraagt en als de pass niet klopt dat de map sluit, waardoor hij eigenlijk "ontoegankelijk" zou zijn.

Eingenlijk wil ik er ook nog bij zeggen, dit is niet echt de bedoeling om mappen te kunnen beveiligen, maar gewoon om bij te leren. ^^.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 19:56
ILUsion
ILUsion is offline
Ah, ik zie ongeveer wat je wilt doen (en leergierigheid is een goed genoeg excuus ). Wat je eigenlijk wilt doen is een Windows-explorer-venster sluiten. Ik gok dat je zelf wel in staat bent om een passwordidaloogje en dergelijke te openen. De volgende stap is eigenlijk aan Windows gaan vragen welke vensters open zijn en daaruit proberen afleiden welk venster je eigenlijk wilt sluiten (bijhorende exe is explorer.exe, maar die zal meerdere vensters hebben; je moet dus nog in de titel e.d. gaan zoeken).

Ik moet echter toegeven dat mijn VB te roestig is om je verder op weg te helpen; in het normale Windows-programmeren kon je daarvoor de Win32API gebruiken (maar ik vermoed dat die ofwel niet beschikbaar is voor .NET ofwel onder een iets andere naam met wrappers beschikbaar is). Maar misschien dat je met mijn uitleg zelf al iets gerichter kan gaan zoeken
Reageren

Regels voor berichten