Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2008, 01:37
fib
fib is offline
Ik heb mogelijk een probleem.

Vanavond heb ik via een uitzendbureau op een groot evenement gewerkt. Mijn werkzaamheden bestonden uit het verkopen van plastic muntjes. Deze muntjes kunnen bezoekers omwisselen voor eten en drinken.Ik deed dus kassawerk.

Het hoofd van de kassa-afdeling was niet zo tevreden over mij. Ze heeft me iets eerder naar huis gestuurd. Voordat ik de zaal verliet ben ik gefouleerd (zie procedure).

Het kassawerk ging bij mij langzaam maar wel redelijk. Toch ben ik bang dat ik een paar foutjes heb gemaakt.Ik heb deze fouten niet opzettelijk gemaakt. Wat kunnen de concequenties van kasverschillen zijn? Ik heb geen idee waar ik allemaal voor heb getekend.
Oud 23-11-2008, 08:22
blablatje
blablatje is offline
Soms worden die van je loon afgetrokken, soms niet. Als de verschillen zo groot zijn dat het verdacht is, kunnen ze moeilijk gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 11:40
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Soms worden die van je loon afgetrokken, soms niet. Als de verschillen zo groot zijn dat het verdacht is, kunnen ze moeilijk gaan doen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze zomaar kasverschillen van je loon af mogen trekken. Dat ze ermee dreigen, en het misschien ook doen, ok, maar volgens mij kun je dat nooit hard maken bij een rechter.

Hoogstens dat ze je niet meer hoeven te hebben, en aangezien je gefouilleerd bent kun je dus altijd aantonen dat je geen meegenomen hebt.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 12:06
T_ID
T_ID is offline
Ze mogen een verschil niet zomaar van je loon aftrekken. Net zoals bij andere schade aan de werkgever (bijvoorbeeld: je rijd een auto van de zaak in de prak) lijkt het me dat daarvoor sprake moet zijn van (ernstige) nalatigheid. Als er constant bovengemiddeld grote verschillen zijn kan dat duiden op slecht functioneren, maar dan praten we over een maand lang elke dag tig euro kwijtmaken.

Voor fib heeft dit dus geen consequenties.
Oud 23-11-2008, 12:49
Verwijderd
yep, T_ID zegt het ook, als er sprake is van ernstige nalatigheid.
Ze mogen dat niet zomaar doen, alleen via een civiele procedure(rechtelijke bevel).

voor het fouilleren zitten wel haken en hogen en het mag niet zomaar, maar dat laat ik buiten wegen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 13:41
fib
fib is offline
Citaat:

voor het fouilleren zitten wel haken en hogen en het mag niet zomaar, maar dat laat ik buiten wegen.
Wat bedoel je precies?
Dat fouilleren was zo achterlijk. Die particuliere beveiliger heeft mijn borsten enzo netjes niet aangeraakt.
Oud 23-11-2008, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Wat bedoel je precies?
Dat fouilleren was zo achterlijk. Die particuliere beveiliger heeft mijn borsten enzo netjes niet aangeraakt.
haha, ja..als jij toestemming geeft om het te laten doen, mag het gewoon. Stel je weigert, dan mag het niet...maar ja, dan belt hij de politie gewoon op. Als er niks gevonden wordt, kan je hem weer aanklagen, omdat je misschien zo kan onderbouwen dat er geen redelijke vermoeden is(toch? iemand die mij corrigeert, zal wel gelijk hebben), dus daarom belt die meestal niet eens.

Winkelregelementen of evenementen enzo, van je wordt gefoillieerd is gewoon onzin. Deze regels kunnen niet boven de wet eindigen. Lang leve het legaliteitsbeginsel(art 7 EVRM, 16 GW en 1 SR), maar dat is nu niet de kern van de vraag daarom ga ik er niet op in.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 22:06
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Ik heb laatst ook bij een groot evenement bij de muntenverkoop gezeten. Aan het eind van de dag had ik een kasverschil van -€9.60. Kasverschillen onder de €10,- werden als 'normaal' beschouwd. Ik zou je geen zorgen maken.
Oud 24-11-2008, 07:34
Miracle
Miracle is offline
Ik hoor altijd dat vrouwen door vrouwen gefouilleerd moeten worden?
Oud 24-11-2008, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Ik dacht dat het niet perse moest maar dat als je er om vraagt als vrouw je een vrouw moet krijgen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2008, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Nou je kan inderdaad eisen dat je door een vrouw wordt gefouileerd. Fouilleren is een dwangmiddel en mag dus niet zomaar door elke beveiliger worden uitgevoerd (in principe alleen door de politie) of andere door de OvJ gemachtigden. Als je weigert en hij houdt je vast, moet hij een redelijk vermoeden hebben (art 52 SR). Als hij dit niet blijkt te hebben en hij houdt je vast en de politie komt en ze vinden niets, dan heeft hij zich schuldig gemaakt aan wederrechtelijke vrijheidsberoving.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2008, 13:29
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Ik dacht dat het niet perse moest maar dat als je er om vraagt als vrouw je een vrouw moet krijgen.
Ik ben een keer gefouilleerd toen ik van Amerika weer naar Nederland wou vliegen en toen riepen ze er ook een vrouw bij, omdat ik ze anders mogelijk aan zou kunnen klagen voor ongewenste intimiteiten als die man het deed
Met citaat reageren
Oud 24-11-2008, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Ik ben een keer gefouilleerd toen ik van Amerika weer naar Nederland wou vliegen en toen riepen ze er ook een vrouw bij, omdat ik ze anders mogelijk aan zou kunnen klagen voor ongewenste intimiteiten als die man het deed
Dat is idd op Schiphol en bij voetbalwedstrijden ook. Volgens mij wel bij meer dingen, maar daar heb ik geen ervaring mee

Oh en @ TS: bij ons was het ook altijd pas een 'probleem' vanaf € 10,-. Dit was wel in een winkel, long time ago, met de afrondingsverschillen etc. Vergissen is nog steeds menselijk, maar vanaf € 10,- wordt het wel wat serieuzer, bij mijn oude werk iig
Met citaat reageren
Oud 24-11-2008, 21:39
Verwijderd
Ja, 10 euro is volgens mij wel een veelgehanteerde grens. Als je eens een keer 20 euro tekortkomt is dat natuurlijk niet de bedoeling maar nog niet zo heel erg, het gaat om structurele tekorten die je in de problemen brengen.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 14:20
Mara
Mara is offline
Supermarkt waar ik werkte was 't 5 euro ivm afrondingsverschillen. Daar krijgen de caissières natuurlijk wel te zien hoeveel ze moeten teruggeven (ze hoeven níks uit 't hoofd te doen) en hebben ze de tijd om elke klant stuk voor stuk te helpen. Ik denk dat voor zo'n evenement een grens van 10 euro inderdaad redelijk is.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 17:40
fib
fib is offline
Hier TP
Ik vind 10 euro wel heel weinig. Klanten kochten voor gemiddeld 50 euro kaartjes bij mij.
Oud 25-11-2008, 18:17
Mara
Mara is offline
Het bedrag waarvoor ze kaartjes kopen heeft m.i. niks te maken met hoe groot het mogelijk verschil is dat jij in de kas hebt.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 18:35
Verwijderd
je kan toch rekenen? dat wordt gewoon verwacht van je dat je nu toch wel dat wel goed/foutloos kunt.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 14:59
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
je kan toch rekenen? dat wordt gewoon verwacht van je dat je nu toch wel dat wel goed/foutloos kunt.
Het gaat er ook om of muntjes gebroken kunnen worden en zo 2x de helft waard zijn. Soms is het zo dat je reeds gekochte munten niet meer mag terugbetalen, soms mag het wel. Ook krijg je mensen aan je balie die smeken of ze hun halve muntje mogen inleveren terwijl het officieel niet zou mogen dan. Dan gebeurt het wel dat je een paar euro kasverschil hebt op een gegeven moment.
Oud 26-11-2008, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Het gaat er ook om of muntjes gebroken kunnen worden en zo 2x de helft waard zijn. Soms is het zo dat je reeds gekochte munten niet meer mag terugbetalen, soms mag het wel. Ook krijg je mensen aan je balie die smeken of ze hun halve muntje mogen inleveren terwijl het officieel niet zou mogen dan. Dan gebeurt het wel dat je een paar euro kasverschil hebt op een gegeven moment.
Wat een zielige stakkers zijn het dan als ze een half of gebroken muntje terug komen brengen en willen inwisselen voor contanten.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2008, 22:48
Martiño
Martiño is offline
Ik heb een paar jaar kassawerk gedaan en omdat wij afrondden (?) bij contante bedragen had je altijd wel een paar euro meer of minder aan het einde van je dag. Daarbij is het gewoon menselijk dat je incidenteel te veel of te weinig wisselgeld geeft, zeker bij drukte. Als de klant er dan niks van zegt... tja, jammer dan, kan gebeuren.

Over kasverschillen werd nooit moeilijk gedaan, het hoorde er bij en zelfs bij grote verschillen (wat een of twee keer is voorgekomen) is er nooit gedreigd met inhouding op het salaris. Helaas werkte het ook de andere kant op en mochten we het positieve verschil ook niet houden.
Oud 27-11-2008, 12:50
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
Wat een zielige stakkers zijn het dan als ze een half of gebroken muntje terug komen brengen en willen inwisselen voor contanten.
Ja, maar goed, je hebt zulke mensen. Dan is het een afweging maken tussen wel of niet teruggeven. Daarbij kijk ik dan bijvoorbeeld naar de aardigheid van de mensen.
Oud 27-11-2008, 13:04
crazycat
crazycat is offline
ik werk bij de c100 hier achter de kassa, kassaverschillen worden van je loon af getrokken tenzij er iemand anders achter jouw kassa heeft gewerkt op die dag

hoopelijk heeft dit geholpen,

Mvg raymond
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 16:45
Go
Go is offline
Citaat:
ik werk bij de c100 hier achter de kassa, kassaverschillen worden van je loon af getrokken tenzij er iemand anders achter jouw kassa heeft gewerkt op die dag

hoopelijk heeft dit geholpen,

Mvg raymond
En kasoverschotten krijg je uitbetaald?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2008, 20:12
Verwijderd
Citaat:
En kasoverschotten krijg je uitbetaald?
ja idd. belachelijk zeg.

ik werk bij een groot bedrijf en wij mogen ook maximaal 10 euro kasverschil hebben. meestel komt dat door afrondingsverschillen dat je toch wel een aantal cent of euro verschi hebt. Ik werk tegenwoordig bij de klantenservice en daar gaat het soms wel eens om grote bedragen en het kan gebeuren dat je door een verkeerde procedure mega bedragen als kasverschil hebt, maar die kunne ze gelukkig allemaal achterhalen.
Er wordt niets van je loon afgetrokken, maar als je twee keer 10 euro kasverschil hebt moet je op gesprek komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2008, 21:36
Noddy
Noddy is offline
Toen ik bij de c1000 werkte, was er niks aan de hand als je tekorten had, maar natuurlijk het liefst zo min mogelijk tekort. Ze vonden hoge overschotten aan de andere kant ook niet altijd fijn.
Als je een paar keer goed draaide, kreeg je een cadeaubon. Op zich wel leuk, heb veel cadeaubonnen gehad.
Oud 28-11-2008, 06:27
Miracle
Miracle is offline
M'n moeder kreeg een keer 50 gulden teveel terug bij 'meer-pinnen' en toen ze erachter kwam, is ze terug gegaan, omdat ze bang was dat de cassiere dat zelf zou moeten betalen.
Oud 28-11-2008, 15:57
Balance
Balance is offline
Ik heb wel eens een kasverschil gehad van 50 euro en een keer een kasverschil van 32 euro. Die 50 euro bleek een wisselfout van de manager, de 32 euro een fout uitgezet aantal koppen (dmv het tellen van wat over was, werd bepaald hoeveel geld er in je kassa moest zitten).

Hiermee probeer ik enkel te zeggen: het zou wel heel raar zijn als ze kasverschil direct bij jou komen verhalen. Er kan zoveel meer aan de hand zijn. Wie zegt dat jouw kassa wel het wisselgeld bevatte (voor aanvang) wat zij noemen?
Oud 28-11-2008, 16:06
fib
fib is offline
Citaat:
Ik heb wel eens een kasverschil gehad van 50 euro en een keer een kasverschil van 32 euro. Die 50 euro bleek een wisselfout van de manager, de 32 euro een fout uitgezet aantal koppen (dmv het tellen van wat over was, werd bepaald hoeveel geld er in je kassa moest zitten).

Hiermee probeer ik enkel te zeggen: het zou wel heel raar zijn als ze kasverschil direct bij jou komen verhalen. Er kan zoveel meer aan de hand zijn. Wie zegt dat jouw kassa wel het wisselgeld bevatte (voor aanvang) wat zij noemen?
Het wisselgeld moest je vooraf zelf natellen. Vervolgens heb ik mijn handtekening moeten zetten.Toen de kassa werd leeg gemaakt heb ik een handtekening moeten zetten op de dichte enveloppe.

Gelukkig heb ik niks gehoord dus het kassaverschil was niet zo groot
Oud 28-11-2008, 19:02
Dith
Dith is offline
Hehe ik heb ooit eens een verschil gehad van +1000euro. Een man wilde 100euro bijpinnen en ik drukte per ongeluk een 0 teveel en hij drukte gewoon op Oke zonder te kijken. Werd toen uitbetaald via de kas dus was geen probleem.
Oud 28-11-2008, 23:13
Martiño
Martiño is offline
Dat heeft een collega ook wel eens gehad ja. De klant had het niet door, veel mensen kijken niet eens op het schermpje of naar de bon.
Oud 01-12-2008, 15:09
Adore
Adore is offline
Iedereen maakt fouten. Ik heb ook eens een kasverschil van €50,- op m'n geweten gehad omdat ik een briefje over het hoofd had gezien tijdens het tellen. Met natellen blijkt het er dan weer gewoon. Ook had ik eens +€1000, maar toen had mijn manager de binnengekomen waardetransport niet even keurig met de kas verrekend.

Alles is al gezegd: alleen bij slecht functioneren, dus regelmatig grote aantallen kasverschillen veroorzaken, kan leiden tot ontslag. In dit geval twijfelden ze mogelijk aan je kunnen, maar trek het je niet aan. Rond de €10,- is inderdaad (ook op mijn werk) gangbaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten