Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2008, 18:24
Noddy
Noddy is offline
Dit jaar ben ik begonnen aan de lerarenopleiding Spaans. Aan het begin van het jaar vond ik het fantastisch. Ik heb een heel leuke klas, en de docenten zijn ook heel aardig. Toch kwam ik er al snel achter dat ik geen lerares wil worden, en daarom was ik van plan om mijn propedeuse te halen.
Ik ben nu alleen totaal niet gemotiveerd. De lessen zijn heel zwaar. Als ik een les Spaans heb, duurt deze vier uur en de les is volledig in het Spaans. Toen ik aan deze opleiding begon, kon ik echt totaal geen Spaans. Ik ben nu ook nog op een vrij laag niveau (en ik ben niet de enige in mijn klas).
Ik heb zo ontzettend veel moeite met deze lessen. Ik moet me echt vier uur concentreren om het een beetje te kunnen begrijpen. Ik vraag heel veel aan mijn medestudenten die een Spaanstalige achtergrond hebben. Ik merk dat zij het zat worden om alles voor mij uit te leggen. Dat begrijp ik, zij zitten daar niet voor mij.
Het is ook heel vervelend dat de ene helft van de klas heel goed Spaans kan, en de andere helft niet. De helft van de klas gaat zitten kletsen, en dan kan ik mij moeilijker concentreren op wat de docent zegt. Ik begrijp ook wel waarom zij gaan kletsen, voor hen is het een eitje, en zij zitten hun tijd daar vol te maken.
Als ik thuiskom, ben ik zo moe. Ik snap daarbij ook niet wat ze van mij verwachten. Ik vind het echt verschrikkelijk.

Ik zie er iedere dag tegen op om naar school te gaan. Het is zelfs zo erg, dat ik er heel slecht door slaap. Ik ben daarom ook heel erg lichtgeraakt, mijn ouders ergeren zich dood aan mij. Ik heb door slaapgebrek ook heel veel last van hoofdpijn.

Ik heb het er met mijn ouders over gehad, en we bedachten ons dat ik misschien beter kan over stappen naar de lerarenopleiding Engels. Omdat ik Amerikaanse familie heb, is mijn Engels goed en dan begrijp ik tenminste wat ze op school van mij verwachten.
Ik vraag me alleen af of ik mijn propedeuse kan halen als ik overstap. Ik ben van plan om morgen op mij decaan af te stappen om hier meer over te vragen.

Aan de andere kant heb ik helemaal geen zin om Engels te gaan doen. Ik heb er geen goede reden voor, maar ik vraag me af of ik bij Engels meer motivatie zal hebben.

Het liefst stop ik. Maar daar heb ik wel moeite mee. Ik vind het lullig voor mijn ouders. Zij betalen mijn studie, en ze moeten dan tot januari betalen. Dat is toch aardig wat geld.

Goed, ik wil dus vragen wat jullie zouden doen. Hebben jullie advies of zo? Ervaring? Let me know!
Oud 30-11-2008, 19:59
Verwijderd
Stoppen en totaal andere opleiding doen die je wel leuk lijkt. Dat Engels zou ik ook niet doen, omdat je daar niet 100% achter staat. Als je ergens niet voor 100% achter staat, zul je daar ook geen successen boeken.

Wat betreft het geld: Als je nu stopt, dan betaal je wel tot januari, maar ja dan hoef je ook je studiefinancieirng niet terug te betalen (februari-regeling). Bovendien doorgaan zonder enig resultaat heeft totaal geen zin; het kost je alleen maar meer.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 22:24
wallflower
wallflower is offline
Weet je dan wat je wél wilt? Een opleiding doen alleen maar om je propedeuse te halen lijkt me niet zo'n goed idee, tenzij je zeker weet dat je universiteit wilt gaan doen.
Oud 01-12-2008, 07:53
Noddy
Noddy is offline
Ik wil theaterwetenschap gaan studeren.
Oud 01-12-2008, 13:23
Noddy
Noddy is offline
Heb er al wel langer over na zitten denken om te stoppen. Als ik stop met deze studie, zou ik kunnen gaan werken tot september. Daarna kan ik een paar maanden op reis gaan. Dit heb ik altijd al willen doen. Als ik dan terug kom, ben ik 21, en kan ik proberen om aangenomen te worden met een colloquium doctum. De vraag is alleen: is dit een beetje te doen? Ik heb nooit problemen gehad met Nederlands en Engels, dus dat moet wel lukken. Maar ik moet ook frans/duits/geschiedenis er bij doen. Nou is er van de talen niet veel blijven hangen. Iemand ervaring met geschiedenis bij een colloquium doctum? Moelijk/makkelijk? Is het veel?
Reageren

Regels voor berichten