Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
de droom dat ie je negeerde is ook heel logisch omdat je zo blij was en verrast en daardoor ook angstig dat het niet waar kon zijn/blijven; ik heb ook zovaak als ik verliefd was en het leek even de goeie kant op te gaan dat ik droomde dat ik volkomen genegeerd werd. |
![]() |
|
![]() |
Het is voor dromen heel normaal, om dingen in de toekomst te weten. In alle volken en culturen komen toekomstdromen voor. Hoe je onbewuste dingen van te voren weet, daar kun je niet bij, maar het doet het. Je onbewuste zit op een veel hoger niveau dan je zelf zit, wat gevoel en intelligentie betreft. Daarom kunnen dromen je ook helpen. Je dromen kennen niet alleen je toekomst, maar ook je verleden.
Het idee van het onbewuste is, dat je niet 100% van je geest kunt gebruiken. En door te leven, ervaringen op te doen, kun je in meer delen van je geest bewust worden. Je ziet ook dat er mensen zijn die meer snappen, voelen, dan jij. En dat er mensen zijn die minder snappen en voelen dan jij. Die zijn nog niet zover in het streven, alle delen van jezelf bewust te maken. Het idee is nu, dat het onbewuste zelfstandig hulp kan bieden in dromen, sommige fantasieen (Freud, Jung), via tarot enzovoort. Ik begrijp ook niet, hoe dat onbewuste is, maar ik ben er wel blij om dat het dat doet. ~pe. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Fruitvliegje,
Ik was nog vergeten te zeggen dat niemand ooit bij zijn onbewuste zal kunnen, want het is immers: "waar je onbewust van bent". En onbewust betekent dat je je er niet bewust van bent, dat je er niets van weet. Dat gedeelte van jezelf wat WEL bewust is, dat is je "bewuste" of bewustzijn. Dan zijn er ook nog gevoelens die half bewust, half onbewust zijn in je. Maar "het onbewuste", daarmee wordt bedoeld: delen van je geest die je zelf niet kent, waar je je helemaal niet bewust van bent. JJ, Dan vind je het onbewuste niets paranormaals hebben. Maar het heeft toch voor sommigen toekomstvoorspellingen in zich - vind je dat niet paranormaal dan? Verder zijn er mensen die met mystieke dingen bezig zijn (voor sommigen is het weer wel goed) die vanuit hun dromen daar aanmoedigingen en informatie over krijgen. Ik heb dat zelf, en heb ook dromen van heksen uitgelegd waarin dit gebeurde. Tarotkaarten leggen en dergelijke, dat gaat ook via je onbewuste. Maar dat hoef je ook niet paranormaal te vinden, is een kwestie van opvatting. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en er zijn wel wat bijzonder accurate voorspellingen te verwachten die misschien niet zo makkelijk te vermoeden waren op basis van kansrekening; dus een enkel (waar!) succesverhaal zegt op zich niets. waarmee ik me niet meteen af wil sluiten voor een bewijs ofzo hoor! jouw droomuitleggave wijd ik ook aan jou zelf; en niet aan iets bovennatuurlijks; en met tarot kun je met jouw mensenkennis (en bovendien een handje placebo-effect) ook mensen helpen, maar ik geloof niet dat jouw onderbewustzijn of de geestelijke gesteldheid van de persoon in kwestie invloed heeft op wat voor kaarten er uitgekozen worden. wel een dilemma voor de critici: als niemand er meer in gelooft kun je er ook geen mensen meer mee helpen. zelf wil ik gewoon weten hoe de wereld in elkaar zit (net als bijna alle wetenschappers dus) en als ik redelijk vermoeden zou hebben dat er waarheid zit in zomaar een aspect van wat nu nog onder het paranormale valt dan zou ik blij zijn als ik dat zou kunnen onderzoeken en dan duidelijk van de hand zou kunnen wijzen of accepteren; maar die kans is er eigenlijk niet want als je bijvoorbeeld praat met mensen die aan telekinese doen dan beweren die dat ze met de gedachtenkracht dingen kunnen bewegen maar dat dat niet te meten is; en daar word ik als weldenkend mens natuurlijk moe van want dat is gewoon al een tegenspraak; ook voor een niet wetenschapper (de beweging zien is immers al een meting; de ogen zijn ook een instrument van de wetenschapper!). |
![]() |
|
![]() |
Er zijn mensen die als kind bepaalde dromen kregen, die ze als volwassene pas snappen. Die dromen blijken dan hun levensloop voorspeld te hebben. Maar zoiets is nooit te bewijzen natuurlijk. Je ziet andermans droom zelf niet, en de uitleg is altijd vaag, dus niet exact bewijsbaar.
Maar in het algemeen is het zo, dat het voor de een natuurlijk is om in het bovennatuurlijke te geloven (religies, het paranormale, dromen) en voor de ander is het natuurlijk om alleen in het natuurlijke te geloven. In dat laatste geval moet je dromen enz. gewoon als een verschijnsel in het menselijk leven zien, religies en het paranormale. 'Anderen zeggen, dat er bovennatuurlijke dingen zijn', zo kun je dan begrijpen. Dan zijn dromen en het paranormale een van de te respecteren levensbeschouwingen of religies voor jou. Zie het als muziek: als de halve wereld bepaalde muziek mooi vindt, en er van alles bij voelt, dan hoef jij dat nog niet te voelen. |
![]() |
||
Citaat:
Je geloof niet zomaar, je hebt het ergens opgevangen en het is niet alleen persoonsafhankelijk maar ook omgevingsafhankelijk. Volgens mij lees jij alleen Carl Jung's boeken om daar uit een absolute waarheid te halen. Misschien moet je eens wat dieper in zijn psychologie duiken en zijn synchronisatie gedeelte met rust laten. Freud was ook van mening dat een droomanalyse de beste manier was om het onbewust te benaderen maar de hersenen van een mens zijn nogal onbetrouwbaar.
Laatst gewijzigd op 18-07-2002 om 18:14. |
![]() |
||
Citaat:
Verder had ik vorige week dat ik van examens droomde en ik de hele tijd zat af te kijken... Ik had de week daarvoor examens gehad. Het verschil was wel dat mijn droom in de buitenlucht was, en dat ik mensen zag die niet op mijn school zitten. REIE |
![]() |
|||
![]() |
Legatus.
Je schreef: Citaat:
Voor mij zou het ongezond zijn, mijn eigen waarheid niet te geloven. Ik voel wat ik voel en ga het niet ontkennen. Ik heb het over gevoelens die bij magnetiseren horen, gevoelens over droomuitleg en tarotuitleg. Cultuur en opvoeding zullen ook een rol spelen, maar als je mystieke vibraties opvangt, is het interessant, en je kunt je gevoelens niet ontkennen. Ik vind het nogal simpel om te stellen dat al deze mensen een stoornis in de hersens hebben. Priesters, magiërs, orakelmensen, kruidengenezers, zijn er in elke cultuur geweest vanaf de oudste tijden die wij kennen. Ik vind het niet wetenschappelijk om zonder dat je onderzoek kunt plegen (ze zijn al zo lang dood) al die mensen een hersenstoornis toe te schrijven. Priesterschap is een archetype, een oerdenkbeeld, een collectief beeld dus van de mensheid. Of je het nu priesters, heksen of healers noemt, het is als beeld een archetype. Je schreef verder: Citaat:
Over synchronisatie heb ik iets gelezen in zijn voorwoord op de I Ching. En in zijn boeken over betekenisvol toeval nog een klein beetje. Maar ik hoef niet alles te kunnen verklaren. Het merendeel ging over dromen. Jung’s ideeën over synchroniciteit kun je lezen op http://www.cgjungpage.org/jplexiconq2z.html onder het woord ‘synchronicity’. Klinkt niet erg zweverig, vind ik. Dit stuk vat Jungs’ gedachten samen, met behulp van citaten uit zijn eigen werk. Best interessant om over te praten, maar misschien moeten we meer ontopic blijven, dus evt. een nieuwe topic openen. |
![]() |
|||
![]() |
REIE schreef:
Citaat:
Citaat:
Jouw examens zijn dan een aanleiding om deze vergelijking te gebruiken voor je droom. Alsof de droom iets zegt van: "je doet nu wel examens, en bent er de hele tijd mee bezig, maar is de manier waarop je met zulke mensen om kunt gaan, ook geen examen voor je, waarin je ook aan het afkijken bent? Ik ben niet zeker van deze uitleg, want je beschrijft de droom met heel weinig woorden. Achter deze link vind je hoe je zo’n droom completer opschrijft. Maar dit is wel een mooi voorbeeld van wat dromen kunnen doen. Noem het toeval of niet, verklaren van dromen is ook al moeilijk, maar kun jij een vanzelfsprekendheid als het hebben van ogen echt verklaren? Die zijn er in de evolutie van het menselijk lichaam gekomen om te overleven, zul je zeggen. De geest moet ook evolueren en overleven, en daar zijn dromen voor, kun je op dezelfde manier zeggen.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
(btw, ik geloof (nog) niet in het paranormale dus als je van wishfull thinking houdt hoef je me niet serieus te nemen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Vrijgezel schreef:
Citaat:
Als je dit begrijpt, dan kun je hiermee je droom misschien begrijpen. Je kunt hem evt. ook posten als je er niet uitkomt. ~pe. |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Laptop] Valt af en toe uit... Misti | 21 | 18-04-2006 18:24 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Verhalen uit de bijbel autistie | 66 | 15-01-2006 14:55 | |
Verhalen & Gedichten |
Een gedeelte uit mijn leven.. U*NiQ | 3 | 28-09-2005 18:06 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |