Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Als het goed is staat er ergens in je contract wel hoe het een en ander met overuren (en evt. ATV-uren) geregeld wordt.
Daar heb jij je aan te houden en daar heeft je baas zich aan te houden. Dus: staat er in je contract dat overuren per maand uitbetaald worden, dan MOET je baas zich daar aan houden. Staat er in je contract dat overuren aan het eind van het jaar verrekend worden, dan heb jij pech en mag je baas zich daaraan vasthouden. Voor dit soort zaken bestaan er nu arbeidscontracten ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als een goede werknemer echt in de problemen zit en hij heeft het moeilijk, het is een vast contract, dan geeft een GOEIE baas echt wel een voorschot. Als ie dat dus niet geeft, dan is het gewoon een slechte baas en moet je daaruit je conclusies trekken. Natuurlijk moet je eerst je contract checken of het zo is wat er met overuren gedaan wordt, maar ja als er niets over in staat... ... dan gewoon de hele kankerzooi verbouwen totdat je je loon hebt. En wat wou je baas doen? Aangifte bij politie? Doe maar. Vergeet niet dat ene werknemer bij voorbaat al sterker in zijn schoenen staat dan een werkgever. Daar komt dan ook nog bij dat HIJ moet bewijzen dat jij daadwerkelijk die transportband hebt vernield. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
TS moet gewoon in het arbeidscontract dat hij heeft getekend kijken en anders de CAO doornemen. Dit soort dingen staat namelijk zwart op wit. Verder stel ik voor dat we TS op een constructieve wijze proberen te helpen met dit probleem. Het voorstellen om andermans eigendommen te vernielen valt daar dus niet onder. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ja, lekker door blijven werken, terwijl je je geld toch niet krijgt (SUPERIDEE!) Dat is pas stom! Kun je beter op staande voet ontslagen worden omdat je de productieband hebt vermoerd. |
![]() |
|
![]() |
Niet door blijven werken op het moment dat je je geld niet krijgt is nog een veel dommer idee. Je komt dan namelijk jouw deel van de contractuele verplichtingen niet na, waardoor je het alleen maar moeilijker maakt om nog je gelijk te krijgen. Immers, als jij plots stopt met je werk, lijdt de baas daaronder zakelijk verlies (immers lagere productie/klanten kunnen niet meer goed worden geholpen) en dat verlies mag hij dan wettelijk even verrekenen met de betalingen die hij nog moet doen. Werk je wel gewoon door, dan heeft je baas geen poot om op te staan en moet ie gewoon dokken tot op de laatste cent.
Wanneer er betaald wordt: lees je arbeidscontract en CAO. Daarin staat het vastgelegd. Daarbij gaat het er (in elk geval zoals ik het bericht van TS lees) niet over dat de baas niet wil uitbetalen, maar dat er alleen een meningsverschil is over het moment van uitbetalen. Een verschil wat boekhoudkundig ook nog eens heel eenvoudig te verklaren is. Immers als bij een bedrijf 100 man in dienst is, geeft het nogal wat administratieve lasten als Jantje en Pietje hun overuren per maand betaald krijgen, en Keesje en Klaasje per jaar. Dat is gewoon amper goed bij te houden en dan is het dus logisch dat het bedrijf de keuze maakt tussen iedereen de overuren per maand uitbetalen, of iedereen de overuren per jaar uitbetalen. Die keuze mag het bedrijf (tenzij al vastgelegd in een CAO) zelf maken en vastleggen in de arbeidscontracten. En zaken vernielen binnen het bedrijf... lekker slim. Dan kun je niet alleen fluiten naar je geld, maar mag je ook nog de reparatiekosten van de productieband vergoeden EN een flink bedrag aan omzetverlies afrekenen. Reken in zo'n geval op duizenden tot tienduizenden Euro's... Nog afgezien van eventuele strafrechterlijke gevolgen en afhankelijk van het 'ons-kent-ons' gehalte in de branche waar je werkt je verdere mogelijkheden op de arbeidsmarkt. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Heb mijn baas duidelijk laten weten dat ik van dit soort zaken niet gecharmeerd was. Heb van te voren uiteraard mijn arbeidscontract doorgelezen en de belangrijke punten heb ik onderstreept en het hem voorgelegd. Dus hij kon er niet meer onderuit. Hij maakt op zijn 'eigen' manier zelf nog zijn excuses. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Twee saai # 1007 Verwijderd | 500 | 15-06-2010 15:39 | |
Werk, Geld & Recht |
ATV? Verwijderd | 3 | 15-09-2008 18:22 | |