Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2009, 14:10
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Er zijn nu al een aantal incidenten geweest waarbij naar voren kwam dat er behoorlijk conservatieve figuren binnen de r-k kerk zitten. Dat men er conservatief is, dat lijkt me oud nieuws, maar met name de laatste tijd ( ik kan m'n vinger er niet precies op leggen, maar ik denk 1-2 jaar ), is het nog een stukje erger geworden dan normaal.

Nu begin ik me niet direct zorgen te maken, maar het lijkt onderdeel van een trend; mensen worden weer religieuzer, naar lijkt.

Wat denk jij? Worden mensen weer religieuzer ( maakt niet uit of het Katholieken zijn, ik bedoel in het algemeen )? En is dit een reactie van de katholieke kerk op de Islam? Ben je bezorgd over deze ontwikkelingen?
Oud 03-02-2009, 16:59
arPos
arPos is offline
Citaat:
Er zijn nu al een aantal incidenten geweest waarbij naar voren kwam dat er behoorlijk conservatieve figuren binnen de r-k kerk zitten. Dat men er conservatief is, dat lijkt me oud nieuws, maar met name de laatste tijd ( ik kan m'n vinger er niet precies op leggen, maar ik denk 1-2 jaar ), is het nog een stukje erger geworden dan normaal. (insert comment: kleine evangalistische dip, nooit progressief geweest, kan ook niet het is een religie)

Nu begin ik me niet direct zorgen te maken, maar het lijkt onderdeel van een trend; mensen worden weer religieuzer, naar lijkt.

Wat denk jij? Worden mensen weer religieuzer ( maakt niet uit of het Katholieken zijn, ik bedoel in het algemeen )? En is dit een reactie van de katholieke kerk op de Islam? (insert comment: onder andere) Ben je bezorgd over deze ontwikkelingen?
Oud 03-02-2009, 18:50
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wat bedoel je met conservatief? (e.g. holocaustontkenners als helden binnenhalen/euthanasie = moord)
Oud 03-02-2009, 22:15
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Vanuit conservatief richting reactionair. Nog een tandje erger dan normaal. Er is een kleine nog conservatievere stroming binnen de kerk die de rest verder terug trekt omdat ze veel invloed lijken te hebben. Net zoals de strenge christenen die de Republikeinse partij in de V.S. gezicht geven/gijzelen. De paus weet zich er geen raad mee en durft de holocaustontkenners niet publiekelijk aan te pakken, misschien over een paar dagen wel wanneer de druk te groot gaat worden, maar het kwaad is al geschied.

Maar in het algemeen lijkt religie een revival te maken in de maatschappij. Het wordt weer minder taboe om te geloven, is mijn gevoel.
Oud 04-02-2009, 16:27
Geel
Geel is offline
Geloven is volgens mij nooit taboe geweest (behalve tussen bepaalde religieuze omstandigheden waarbij iemand niet tot de meerderheid van de groep behoort). Maar je kan wel merken dat er steeds minder jonge mensen zijn die geloven, ze drijven zelfs spot met het geloven.
Oud 05-02-2009, 00:14
arPos
arPos is offline
ik denk dat er nog zat mensen geloven, dan is er een veel kleinere groep die niet geloofd.
beiden worden overschaduwt door de groep religieuze volgelingen...

maarja wat moeten we precies zeggen over een kerk waarbij de macht bepaald wordt met de grote van je muts.

je zou er je rozenkrans van verstoppen.
Oud 05-02-2009, 18:56
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
mensen worden religieuzer maar dan in de zin van dat ze zich meer bezig gaan houden met zweverige dingen en gevoel enzo. Mensen zoeken naar hun existentie, dus naar beleving, naar 'wie ben ik', en vaak gebruiken ze religie om daar invulling aan te geven. In deze tijd wringen mensen zich alleen niet in wetten en kaders maar willen ze alles op hun eigen authentieke manier zonder dat hun vrijheid beknot wordt, dus koken ze hun eigen religiesoepje.

Mensen gaan zich meer bezig houden met religie, maar juist orthodox religieus zijn steeds minder mensen. Al schijnt het nu dus ook juist weer zo te zijn dat als reactie op het postmodernisme de 'absolute waarheid' weer populair wordt. Dus dat mensen weer vastigheid zoeken in een stelsel van leerstellingen en tradities. Het postmodernisme is zo vrij en zweverig dat mensen niet meer weten wat ze met zichzelf aan moeten en zoeken dus weer de orthodoxe religies. Ik zou zeggen dat dit niks met een reactie tegen de islam te maken heeft, ik zou eerder zeggen dat de Islam ook zo'n orthodoxe religie is waar mensen vastigheid in zouden kunnen zoeken.

in ieder geval heeft het modernisme, en daarmee het zich afzetten tegen alles wat met bovennatuurlijke shizzl te maken heeft, zijn tijd gehad.
Oud 06-02-2009, 00:21
Uice
Uice is offline
Citaat:
Geloven is volgens mij nooit taboe geweest (behalve tussen bepaalde religieuze omstandigheden waarbij iemand niet tot de meerderheid van de groep behoort).
En in bepaalde intellectuele kringen.

Citaat:
in ieder geval heeft het modernisme, en daarmee het zich afzetten tegen alles wat met bovennatuurlijke shizzl te maken heeft, zijn tijd gehad.
Ik denk eerder dat we de huidige zweeftrend als fase moeten beschouwen. Rationalisme zal altijd wel blijven bestaan.
Oud 06-02-2009, 11:25
arPos
arPos is offline
Citaat:
En in bepaalde intellectuele kringen.
contradictio interminis, een intellectueel zou per definitie open moeten staan tegenover filosofie.

Citaat:
zweeftrend
Religieuze spartelingen in reactie op een toename in anti-religieuze beeldvorming.

ik weet niet waarom ik zou moeten concluderen dat de groep gelovigen groter zou zijn geworden.
Oud 06-02-2009, 11:46
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Ik denk eerder dat we de huidige zweeftrend als fase moeten beschouwen. Rationalisme zal altijd wel blijven bestaan.
Dat denk ik ook. Maar de romantiek was tijdens het modernisme toch? Toen kwam de hippietijd, en nu is de postmoderne samenleving. Een tegenhanger van het rationalisme bestaat dus ook al sinds de verlichting, en het wordt denk ik eerder groter dan kleiner. De romantici waren volgens mij nog een minderheid, de hippies waren al een heel wat grotere groep, en het postmodernisme is nu echt heel groot.
Oud 06-02-2009, 15:24
T_ID
T_ID is offline
Uhm, postmodernisme is helemaal geen tegenhanger van de Verlichting. Postmodernisme vindt dat alles een constructie door mensen is, en is daarmee tegenstander van logisch-positivisme, dat in de Verlichting is uitgevonden.

En aangezien zelfs postmodernisme hecht aan empirie, en logisch-positivisme alleen iets strikter is, kun je zelfs twijfelen of postmodernisme wel tegenstander van empirisch denken is.
Oud 09-02-2009, 14:51
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Volgens filosoof Jan van der Stoep wil belevingscultuur zeggen dat mensen in de samenleving van vandaag voortdurend op zoek zijn naar belevingen en ervaringen die hun diepste innerlijk raken. Niet langer staan het gesproken woord en de rede centraal, maar juist het gevoel en de ervaring. Kort samengevat: Waar is wat goed voelt. De belevingscultuur is de herleving van een romantische beweging tegen het rationalisme van de verlichting en het wetenschappelijk-technische denken. Het is ook een zoeken naar zin in een geseculariseerde wereld.
dat is een bedje waar soepreligie goed in kan gedijen.
Reageren

Regels voor berichten