Advertentie | |
|
![]() |
|
Vanuit conservatief richting reactionair. Nog een tandje erger dan normaal. Er is een kleine nog conservatievere stroming binnen de kerk die de rest verder terug trekt omdat ze veel invloed lijken te hebben. Net zoals de strenge christenen die de Republikeinse partij in de V.S. gezicht geven/gijzelen. De paus weet zich er geen raad mee en durft de holocaustontkenners niet publiekelijk aan te pakken, misschien over een paar dagen wel wanneer de druk te groot gaat worden, maar het kwaad is al geschied.
Maar in het algemeen lijkt religie een revival te maken in de maatschappij. Het wordt weer minder taboe om te geloven, is mijn gevoel.
|
Geloven is volgens mij nooit taboe geweest (behalve tussen bepaalde religieuze omstandigheden waarbij iemand niet tot de meerderheid van de groep behoort). Maar je kan wel merken dat er steeds minder jonge mensen zijn die geloven, ze drijven zelfs spot met het geloven.
|
ik denk dat er nog zat mensen geloven, dan is er een veel kleinere groep die niet geloofd.
beiden worden overschaduwt door de groep religieuze volgelingen... maarja wat moeten we precies zeggen over een kerk waarbij de macht bepaald wordt met de grote van je muts. je zou er je rozenkrans van verstoppen.
|
mensen worden religieuzer maar dan in de zin van dat ze zich meer bezig gaan houden met zweverige dingen en gevoel enzo. Mensen zoeken naar hun existentie, dus naar beleving, naar 'wie ben ik', en vaak gebruiken ze religie om daar invulling aan te geven. In deze tijd wringen mensen zich alleen niet in wetten en kaders maar willen ze alles op hun eigen authentieke manier zonder dat hun vrijheid beknot wordt, dus koken ze hun eigen religiesoepje.
Mensen gaan zich meer bezig houden met religie, maar juist orthodox religieus zijn steeds minder mensen. Al schijnt het nu dus ook juist weer zo te zijn dat als reactie op het postmodernisme de 'absolute waarheid' weer populair wordt. Dus dat mensen weer vastigheid zoeken in een stelsel van leerstellingen en tradities. Het postmodernisme is zo vrij en zweverig dat mensen niet meer weten wat ze met zichzelf aan moeten en zoeken dus weer de orthodoxe religies. Ik zou zeggen dat dit niks met een reactie tegen de islam te maken heeft, ik zou eerder zeggen dat de Islam ook zo'n orthodoxe religie is waar mensen vastigheid in zouden kunnen zoeken. in ieder geval heeft het modernisme, en daarmee het zich afzetten tegen alles wat met bovennatuurlijke shizzl te maken heeft, zijn tijd gehad.
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
ik weet niet waarom ik zou moeten concluderen dat de groep gelovigen groter zou zijn geworden.
||
Citaat:
|
Uhm, postmodernisme is helemaal geen tegenhanger van de Verlichting. Postmodernisme vindt dat alles een constructie door mensen is, en is daarmee tegenstander van logisch-positivisme, dat in de Verlichting is uitgevonden.
En aangezien zelfs postmodernisme hecht aan empirie, en logisch-positivisme alleen iets strikter is, kun je zelfs twijfelen of postmodernisme wel tegenstander van empirisch denken is.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat staat er onder je control+v deel II Tommie/Aligogo | 500 | 23-04-2004 12:12 |