Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Argumentum ad Latina. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals cartman hierboven ook al aangeeft zijn er gewoon stukken in je argumentatie waarbij mensen hun twijfels hebben, kom daarvoor maar met bronnen. |
![]() |
|
matheüs 27:3 Toen Judas, die hem had uitgeleverd, zag dat Jezus ter dood veroordeeld was, kreeg hij berouw. Hij bracht de dertig zilverstukken naar de hogepriesters en oudsten terug 4 en zei: ‘Ik heb een zonde begaan door een onschuldige uit te leveren.’ Maar zij zeiden: ‘Wat gaat ons dat aan? Zie dat zelf maar op te lossen!’ 5 Toen smeet hij de zilverstukken de tempel in, vluchtte weg en verhing zich.
Lucas 22:2 De hogepriesters en de schriftgeleerden zochten naar een mogelijkheid om hem uit de weg te ruimen, maar dan heimelijk, bang als ze waren voor de reactie van het volk. 3 Toen nam Satan bezit van Judas, bijgenaamd Iskariot, een van de twaalf. 4 Hij ging naar de hogepriesters en tempelwachters en besprak met hen hoe hij Jezus aan hen zou kunnen uitleveren. Johannes 13:2 Jezus en zijn leerlingen hielden een maaltijd. De duivel had intussen Judas, de zoon van Simon Iskariot, ertoe aangezet Jezus te verraden. Johannes 13:21 Nadat hij dit gezegd had werd Jezus diepbedroefd, en hij verklaarde: ‘Waarachtig, ik verzeker jullie: een van jullie zal mij verraden.’ 22 De leerlingen keken elkaar aan en vroegen zich af wie hij bedoelde. 23 Een van hen, de leerling van wie Jezus veel hield, lag naast hem aan tafel aan, 24 en Simon Petrus beduidde hem dat hij moest vragen wie Jezus bedoelde. 25 Hij boog zich dicht naar Jezus toe en vroeg: ‘Wie, Heer?’ 26 ‘Degene aan wie ik het stuk brood geef dat ik nu in de schaal doop,’ zei Jezus. Hij doopte een stuk brood in de schaal en gaf het aan Judas, de zoon van Simon Iskariot. 27 Op dat moment nam de duivel bezit van Judas. Jezus zei: ‘Doe maar meteen wat je van plan bent.’ Dat is het wel zo'n beetje wat er over Judas geschreven staat. Laatste stuk is de tekst waarop de schilderingen van het laatste avondmaal gebaseerd zijn. Conclusie is voor mij dat Judas volgens de bijbel bezeten was en niet als persoon verantwoordelijk kan worden geacht voor zijn daden. Verder gelooft elke christen dat als je berouw hebt van je zonden je vergeving kan krijgen. Judas had berouw, dus hij kreeg vergeving van zijn zonden. Of hij ook vergeving heeft gekregen voor zijn zelfmoord is lastiger, daar staat niets over. O, en met betrekking tot de "planning" van God: Dat is een leerstuk dat voortkomt uit de scholastiek en veel te veel misbruikt wordt. Mensen die zulke uitspraken doen kunnen de redenering die eraan ten grondslag ligt zelden volgen, met als gevolg een hoop onlogische onzin. Of, zoals Arminius (een briljant scholasticus) ooit zei: Wat in strijd is met de logica en met ordelijk denken, resulteert binnen de theologie (lees scholastiek) spoedig in absurditeiten en blasfemie. Laatst gewijzigd op 08-01-2009 om 10:50. |
![]() |
||
Citaat:
Ik vroeg me gewoon af hoe bepaalde christenen over deze kwestie denken. Dat kan verschillen van wat er in de Bijbel staat.
||
Citaat:
Wat je wel had kunnen doen was: ik zoek voor mijn onderzoek christenen die de volgende dogma's geloven: Judas is in de hel. Gods plan om de mensheid te redden door Jezus stond van te voren vast. Met die twee punten heb ik een probleem en wel hierom: enz. enz. Hebben jullie die problemen niet? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Excuus voor mijn botte reactie, ik dacht dat je irritant wilde zijn zoals de meeste mensen hier die leerstukken op een vertekende manier weergeven alleen om christenen uit de tent te lokken. Had niet gedacht dat je werkelijk een vraag had. Laatst gewijzigd op 09-01-2009 om 01:04. |
![]() |
|
Als Jezus heeft gezegd; "doe maar meteen wat je van plan bent", heeft Hij (soms wel makkelijk die hoofdletters) dus opdracht gegeven zichzelf te laten verraden.
Dan rijst echter het volgende dilemma; Jezus had hem ook kunnen overhalen het NIET te doen; geen wederopstanding, geen hemelvaart, geen profeet, mensheid verdoemd? Wat was het plan? We zullen het nooit meer weten maar door Judas pakte het "toevallig" voor de (toekomstige) christenen goed uit? Lijkt me een onwaarschijnlijke aanname. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Judas e.a. zijn natuurlijk wel relevante beschouwingen wil je je een oordeel opstellen over of je het dan wel moreel goed dan wel moreel slecht is geweest wat judas heeft gedaan (bovendien dan nog de logische vraagstelling of god hetzelfde oordeelt als jij), niet zozeer in dat verhaal ligt ook de echte argumentatie. die is namelijk wel o.a. in de bijbel te vinden, immers laat god niet weten dat hoe slecht je daden ook waren (slecht voor wie, en hoe kon hij dat nou weten of het slecht was, hij is maar een mens) als je oprecht berouw hebt kan vergiffenis altijd gevraagd worden (Kaïn en abel red; wederom) Want gij zijt mijn kinderen, mijn vlees is uw vlees en mijn bloed is uw bloed Verder is er helemaal niet zoiets als een christen, of zullen we het NT anders even ritueel verbranden?
||
Citaat:
En of ze dan nog wel christenen zijn, dat is een andere discussie, maar ik zou zeggen van wel, want anders is vrijwel niemand een christen. Maar laten we nu alsjeblieft niet weer vervallen in die discussie over de immorele teksten in de Bijbel waar niemand het meer mee eens is, daar gaat het helemaal niet om. Ik ben alleen geïnteresseerd in hoe gedacht wordt over Judas' rol in de kruisiging.
||
Citaat:
Veel christenen baseren hun geloofsleer slechts zijdelings op de bijbel en grootendeels op andere geschriften die zich dan weer beroepen op de bijbel. Dat neemt niet weg dat die leer op bepaalde punten de bijbel kan tegenspreken. Dan heb je tot slot nog de eeuwige misverstanden met als bekendste de "drie" wijzen. (er staat "wijzen uit het oosten met goud wierook en mirre" er staat nergens dat ze met z'n drieën kwamen) Waarbij de traditie bepaalde zaken heeft vastgesteld die niet uit de bijbel voortkomen. Laatst gewijzigd op 11-01-2009 om 15:10. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Kijk hem daar nou huilend op de gang staan
Hij is er weer een keertje uitgezet Omdat-ie, en dat was gewaagd Met godsdienst heeft gevraagd "Zeg pater... God die weet toch alles?'" Inderdaad Harrie "Dus hij weet ook wat ik wil?" "Hehihum!" "Als dat dan het geval is, pater, heb ik toch geen vrije wil!" "Jekkers, eruit!" "Shit!" ![]() Maar volgens mij staat er nergens in de bijbel dat Judas naar de hel ging? Ik zou daar persoonlijk ook niet vanuit gaan. Inderdaad, volgens veel christenen kwam JC op aarde OM de mensheid te redden DOOR te boeten voor zonden van anderen. En of God daar een precies uitgewerkt plan voor had staat er bij mijn weten ook niet bij, maar God is alwetend dus een grote verrassing kon het niet zijn. ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
![]() hoezo 3 monotheïstische religiën... Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
misschien is de dag des oordeels al geweest ![]() Citaat:
maar als iemand wat over voorbestemde veroordelingen kan vinden...
||
Citaat:
Zoek maar op infralapsarisme supralapsarisme arminius gomarus calvijn dordtse leerregels. Leuke materie hoor, maar niet persé op de bijbel gebaseerd. Slechts de uitgangspunten voor het redeneren komen uit de bijbel. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Oh, daar was ik niet bij ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
God is een almachtige god die dag en nacht (dus de zon) kan maken door het hardop te zeggen. Is het dan niet wat absurd dat god een deel van zichzelf van kant moeten laten maken zodat de mensheid vergeven kan worden? Waarom al die poespas?
Maar zelfs dan nog, God wist wat Judas zou doen. Hij weet immers alles. Dan lijkt het alsof vrije wil een illusie is. Maar dat is niet zo. Je kan nou eenmaal niet en links én rechts afslaan. Hij had Jezus ook niet hoeven te verraden. God vroeg het hem niet, Jezus ook niet. God gebruikt mensen zoals het hem uitkomt blijkbaar. Selffulfilling profecy. Wát als Judas op het laatst zich bedacht en Jezus niet had verraden? Zou god dan een nieuw zondebok gevonden hebben? Natuurlijk maakt het antwoord niet uit, want wáárom zou god ooit zo omslachtig te werk gaan. Hij is almachtig, hij heeft al die toestanden niet nodig. Laatst gewijzigd op 15-01-2009 om 13:20. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Interessante ponering; als god alles zou willen regelen, is het dan niet nutteloos om mensen te maken zoals ze zijn; analyserend en vooruitstrevend in groepsverband. had dan niet de capaciteit van een ringworm afdoende geweest. nee voorlopig blijf ik erbij dat we het verzaakt hebben en de ouwe heer allang met het volgende project bezig is.
Laatst gewijzigd op 15-01-2009 om 13:59. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Favoriete quotes Verwijderd | 108 | 04-08-2008 22:32 | |
Verhalen & Gedichten |
Judas knipoogt hmm-hmm | 2 | 14-02-2008 20:46 | |
Muziek |
[math/grind] Ed Gein - Judas Goats and Diesel Eaters Verwijderd | 15 | 18-01-2007 19:04 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het evangelie van Judas Verwijderd | 24 | 02-05-2005 19:55 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Visie op Judas AngelLena | 102 | 28-05-2004 19:59 | |
Muziek |
playlist-topic Tombooo | 27 | 12-03-2003 23:28 |