Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2009, 20:54
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2009, 14:48
flyaway
flyaway is offline
Super! Origineel, mooi verwerkt, de laatste regel vind ik ook heel mooi. Verwerking van de woorden echt leuk.
Waarom heb je er voor gekozen twee keer 'vlekken' en twee keer 'tong' te doen? Grappig dat de vlekken naar stroop smaken en de tong naar tong.

Waarom staat 'geluk schuilt in een klein hoekje' er bij?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 16:27
JustADreamer
JustADreamer is offline
waar zij zich had bij neergelegd? waar zij zich bij had neergelegd dan toch????
Oud 10-01-2009, 20:27
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Is daar een bepaalde regel omtrent? Die ken ik dan alvast niet! Het enige wat ik weet is dat het voltooid deelwoord na de hulpwerkwoorden moet staan. Bovendien kan ik me nog altijd verschuilen achter dichterlijke vrijheid, want ik vind deze zinsopbouw mooi.

flyaway, normaalgezien is dit een gedicht op een blad papier. Daarin staat 'geluk schuilt in een klein hoekje', in een klein lettertype in het hoekje van het blad. Dit verwijst naar dat de dag niet mooier was dan anders maar dat ze toch gelukkig waren, omdat alles zo simpel was.
Ik wilde zeker erbij hebben staan dat een tong naar tong smaakte - met die typische smaak van een tong in gedachten, al heb ik nog nooit een luipaardtong geproefd - en ik vond dat er ook meer dan één keer vlekken in hoorde te staan. Bovendien heeft een luipaard een heleboel vlekken. Ik stelde er me bij voor dat het luipaards gebreken een groot deel waren van zijn pels, de vlekken die je het mooigekleurde zicht ontnemen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 20:34
Reynaert
Reynaert is offline
De vormtrucjes zijn cliché en goedkoop, vooral dat verticale 'gevallen'. Verder vind ik de tekst niet bijzonder genoeg om dat te vergoelijken. 'Tot nog toe' is normaal gesproken drie woorden en de woordvolgorde in 'waar zij zich had bij neergelegd' is op zijn minst vreemd te noemen, hoewel het in het Vlaams misschien niet zo is. De titel vond ik nog het leukste.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 21:35
flyaway
flyaway is offline
Ok dankje voor de uitleg
Met citaat reageren
Oud 12-01-2009, 12:15
Verwijderd
Ik vind m leuk! 'gevallen' is wellicht niet zo heel origineel, maar het stoort me niet. Tot nog toe zijn drie woorden inderdaad, maar ik houd er altijd wel van om woorden aan elkaar te schrijven. Zeker in deze zin klinkt het erg leuk.

"waar zij zich had bij neergelegd" stoort me overigens wel, omdat het volgens mij niet echt goed nederlands is. Los daarvan vind ik die specifieke woordvolgorde niet heel veel toevoegen ook?

En ik ben helemaal fan van je vlekken-tong stuk. Zijn tong smaakte naar tong <3
Met citaat reageren
Oud 12-01-2009, 19:08
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Bedankt, iedereen. Da van dat 'gevallen' kan ik me best voorstellen, en ik weet nog dat toen ik het schreef: 'wauw, wat goed gevonden!' dacht. Haha, echt, wat dom nu! Ik heb nu wel spijt van mijn 'waar zij zich had bij neergelegd', want ik heb het zo ingezonden naar een wedstrijd. Gelukkig wel een Vlaamse wedstrijd, want ik blijf erbij dat het voor mij echt goed klinkt, al zou ik door deze kritiek natuurlijk voor een andere woordvolgorde kiezen. Zoiets is net zoals wij 'zeker en vast' en jullie 'vast en zeker' zeggen... of is het nu omgekeerd? Van die totnogtoe had ik ook geen weet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten