Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2008, 12:17
Changshan
Changshan is offline
Met mijn prima ASUS 8800GT 516 MB loopt GTA IV enige tijd na het op play drukken vast, nadat 'ie eerst het hele scherm behalve de taakbalk zwart heeft gekregen en aan het geluid te horen een poging heeft gedaan om het spel te laden.

In Probleemrapporten vond ik de volgende, rare omschrijving van de crash:

Beschrijving
Critical runtime problem

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: APPLICATION CRASH
System RAM: 2144813056
Available RAM: 685912064
Number of CPUs: 2
Video Card Manufacturer: NVIDIA
Video Card Description: NVIDIA GeForce 8800 GT
Video Card Driver Version: 7.15.0011.8084
Versie van besturingssysteem: 6.0.6001.2.1.0.768.3
Landinstelling-id: 1043

Ik heb ondertussen redelijk wat ervaring met trial and error in andere situaties, maar ik snap niet hoe ik dit probleem kan oplossen terwijl ik de 180.84-driver (speciale bèta voor GTA IV nota bene) gewoon heb geïnstalleerd en daarvoor ook al de 180.48-versie had (zelfde probleem). Ook heb ik niet zitten sleutelen aan de kaart.

De eerste patch van voor GTA IV werkt iig niet. Het enige andere spel dat op onverklaarbare wijze vastloopt, is Fallout 3, verder heb ik allemaal redelijk nieuwe spellen die het prima doen.

In mijn DxDiag vond ik de volgende opmerking, denk dat het daaraan ligt:

Bestand nvd3dum.dll,nvwgf2um.dll is niet digitaal ondertekend, wat betekent dat het niet is getest door Microsoft Windows Hardware Quality Labs (WHQL). U kunt een door WHQL ondertekend stuurprogramma eventueel via de fabrikant van de hardware verkrijgen.

Iemand een oplossing? nVidia drivers zouden toch gewoon allemaal WHQL getest moeten zijn?

Edit: ik heb nu weer even de vorige versie van de driver (180.48) geïnstalleerd; die zit gewoon goed qua WHQL, maar ik heb dan nog precies hetzelfde crashprobleem. Geen idee wat het dan is...

Laatst gewijzigd op 15-12-2008 om 14:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2008, 20:20
ILUsion
ILUsion is offline
Ook grote bedrijven laten niet elke driver WHQL-signen, zeker als het een beta-driver is, kan ik me goed voorstellen dat ze de moeite niet nemen (WHQL-signen is een proces dat naar het schijnt heel wat tijd in beslag neemt en ook daarom best duur is).

Mijn eerste gok is dat het gewoon aan GTA ligt en dat je best op extra patches van Rockstar of nVidia wachten. Voor zover het een troost kan zijn: je bent niet de enige met dit probleem: als je op Google zoekt met 'GTA Critical Runtime problem nVidia', zijn er nog wel enkelingen die hetzelfde hebben (maar ik heb nog geen antwoord gezien).
Oud 21-12-2008, 19:39
Changshan
Changshan is offline
Toch nog even reageren, dank voor je reactie.

WHQL gaat geloof ik via Microsoft, dus dat is inderdaad een moeizame weg... aangezien GTA IV aan Windows Live gekoppeld zit, komen bij die game wel meer dingen (patches) via een omweg uit. Maar goed, zoals in de edit staat; ook de WHQL signed driver (een versie eerder) los het niet op, dan krijg ik gewoon een nog iets onbegrijpelijker probleemomschrijving bij dezelfde vastloper.

Ja, GTA IV en Fallout III zijn inderdaad de enige spellen die een probleem met mijn systeem hebben, dus zouden ook zelf de veroorzakers van het probleem kunnen zijn. Ik wacht met smart op de tweede patch van vooral GTA IV, omdat ik die al legaal had aangeschaft, vertrouwende op de kracht van mijn systeem.
Reageren

Regels voor berichten