Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2008, 09:10
martijn1985
martijn1985 is offline
Ik overweeg om een nieuwe computer te kopen, omdat de mijne toch wel wat oud wordt. Ik vond het onderstaande systeem en naar mijn idee lijkt het mij een vrij goed ding, maar ik zou graag wat reacties horen van mensen die iets meer weten van wat bijvoorbeeld goede merken zijn.

Ik speel geen games, dus snelle videokaarten en dergelijke zijn voor mij niet van toepassing, wel wil ik graag een goede geluidskaart (muziek luisteren) en ik heb een mediastreamer. Het zou fijn zijn als die ook wellicht wat minder zou haperen bij het streamen van video (maar wellicht licht dat meer aan het netwerk zelf, in plaats van aan de computer).

Mijn oog viel op het volgende systeem:
- AMD Athlon X2 (= dual core) 64bits 6000+ processor
- AMD Boxed CPU koeler (gegarandeerd goed!)
- 2GB Kingston geheugen
- Foxconn / Asus moederbord (afhankelijk v/d voorraad)
- ATX miditower behuizing met 400 Watt voeding
- DVD brander (NEC)
- 250 GB 7200RPM SATA hardeschijf
- 6x USB (front & back)
- Videokaart (onboard standaard videokaart)
- 12 maand garantie
- Netwerkkaart (onboard)
- Geluidskaart 6 channel (onboard)

http://www.newtronics.nl/shop/?55,vc...-6000-computer
Oud 19-12-2008, 09:49
M@rco
M@rco is offline
Niet onaardig voor 270 euro... je hebt weinig specifieke eisen, muziek luisteren en video bekijken kan prima met dit systeem. Voor dat geld kun je misschien wel iets nóg beters krijgen als je zelf het systeem samenstelt, maar dan zul je de onderdelen ook zelf in elkaar moeten zetten. Niet iedereen kan of wil dat natuurlijk
Oud 19-12-2008, 10:40
martijn1985
martijn1985 is offline
Tja, ik weet niet of ik het aan durf om zelf een moederbord/processor en voeding in te bouwen, de rest zou op zich moeten lukken, maar ik weet eerlijk gezegd niet genoeg van wat er te koop is om te kunnen beoordelen welke onderdelen nou beter zijn dan wat ik hier zou hebben. Waar het me vooral ook omgaat is of deze onderdelen kwalitatief een beetje goed zijn, ik heb nu een rammelbak die niet erg soepel draait en dat ook eigenlijk nooit heeft gedaan.
Oud 19-12-2008, 11:06
M@rco
M@rco is offline
Zo te zien (en volgens eigen zeggen) gebruiken ze gewoon A-merk onderdelen (Asus, Kingston, NEC, etc.), dus dat zou wel goed moeten zitten. Ze geven alleen niet aan wat ze nu precies gebruiken, een Asus moederbord is bijvoorbeeld wel leuk maar ze zeggen niet welke chipset erop zit. Dat kan wel degelijk invloed hebben op de snelheid van het systeem. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor de voeding, ze zeggen niks over het merk/type daarvan. Nu heeft dat geen invloed op de snelheid van het systeem, maar slechte voedingen hebben vaak de neiging om sneller stuk te gaan, dat wil je natuurlijk ook niet.

Voor 268 euro kun je bijv. ook zoiets aanschaffen (www.azerty.nl):

Code:
AOpen ES 45F - Midtowermodel - ATX/350W			€ 38,90
Gigabyte GA-MA78GM-S2H - Moederbord			€ 71,09
Processor - 1 x AMD Athlon X2 6000+			€ 70,25
Transcend JetRAM - Geheugen - 4 GB (DDR2/800)		€ 29,65
WD Caviar Blue WD3200AAKS - 320GB HDD (SATA)		€ 40,70
Samsung WriteMaster SH-S223F DVD brander (SATA)		€ 18,02
Dan heb je meer intern geheugen en meer schijfruimte, plus je weet precies wat er in je systeem zit en je bent verzekerd van goede kwaliteit onderdelen. Enige nadeel is dat je het zaakje zelf in elkaar moet zetten (is op zich niet moeilijk en er zitten ook handleidingen bij), zo'n winkel kan dat ook wel voor je doen maar dat kost dan wel weer minimaal 60 euro (of meer, als je langer garantie wilt).
Oud 22-12-2008, 12:00
martijn1985
martijn1985 is offline
Wellicht dat ik het toch wel wil proberen om zelf een systeem te bouwen, maar als ik jou configuratie invoer bij de pc-builder van alternate, dan meldt hij dat het zinnig is om een extra case-fan in te bouwen.

Daarnaast zie ik een beetje op tegen het installeren van de processor en het moederbord Hoe moeilijk is dat? Ik lees op een aantal websites iets over koelpasta, komt dat er standaard bij of moet je dat ook nog apart aanschaffen?
Oud 22-12-2008, 13:56
M@rco
M@rco is offline
Casefan zit bij de kast, als het goed is.

Dat is niet zo moeilijk als het misschien lijkt Op je moederbord zit een socket, een wit plastic vierkantje met een hendeltje en een hoop gaatjes. Het hendeltje zet je om, je legt de processor in de socket en zet het hendeltje weer terug. Koelpasta zit standaard op de koeler, dus dat is ook weer een kwestie van koeler erop zetten en een hendeltje omzetten zodat-ie vast zit. Alles past maar op één manier, dus zolang je een beetje oplet en niks forceert kan er eigenlijk weinig fout gaan.

Laatst gewijzigd op 22-12-2008 om 14:02.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2008, 15:10
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Casefan zit bij de kast, als het goed is.
azerty geeft anders aan dat er geen geïnstalleerde ventilatoren inzitten.
Of is dat iets anders?
klik
Oud 24-12-2008, 11:17
martijn1985
martijn1985 is offline
en trouwens, heb ik iets aan een 64-bit processor als ik niet op Vista draai? Ik meen dat XP er of niet mee overweg kan, of het ding niet ten volle benut.
Oud 25-12-2008, 23:43
rens..
rens.. is offline
64 bit processor heeft daar niks mee te maken, gewoon nemen
Oud 26-12-2008, 10:39
M@rco
M@rco is offline
Alle processoren die je momenteel kunt kopen hebben 64-bit mogelijkheden, dat maakt idd niets uit.

Die kast heeft zo te zien idd geen fan, wel ruimte ervoor (120mm).
Oud 27-12-2008, 17:36
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
Alle processoren die je momenteel kunt kopen hebben 64-bit mogelijkheden, dat maakt idd niets uit.

Die kast heeft zo te zien idd geen fan, wel ruimte ervoor (120mm).
Ik dacht zelf al.. Knappe jongen die nu nog een nieuwe 32 bits processor op de kop tikt..
Reageren

Regels voor berichten