|
|
Bekijk resultaten poll: Wat moet er gebeuren met de minimum leeftijd waarop jongeren mogen drinken? | |||
Die moet omhoog naar 18 voor alle drank. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
8 | 14.81% |
Die moet omhoog naar zwakalcoholische dranken vanaf 18 jaar en sterke drank vanaf 21 jaar. |
3 | 5.56% |
Die moet precies zo blijven als die is. |
12 | 22.22% |
Die moet omlaag naar 16 voor alle drank. |
2 | 3.70% |
Die interesseert mij niet |
0 | 0% |
Die moet het zelfde blijven, maar beter gehandhaafd worden. |
26 | 48.15% |
Die moet omhoog en beter gehandhaafd worden. |
0 | 0% |
Die moet omlaag en beter gehandhaafd worden. |
3 | 5.56% |
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Oh, en dat is prima te controleren. |
![]() |
||
Citaat:
Wmb naar 18+ maar eigenlijk wat wann zegt, verbieden, het is immers een van de zwaarste harddrugs en levert de meeste junks per jaar op. Tijdje terug had iemand het geniale idee om alle mensen onder de 21 om legitimatie te vragen ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Op het moment dat er mogelijkerwijs twijfel bestaat over de leeftijd van een persoon die een alcoholische drank in de winkel komt kopen dient er te alle tijden naar een legitimatiebewijs gevraagd te worden (De leeftijd van de persoon doet hierbij niet terzake).Gebeurt dit niet ben je strafbaar. Het excuus "die mensen ken ik" is de grootste kul die ik ooit gehoord heb en zal van tafel geveegd worden als plichtsverzuim.
|
Ik persoonlijk ben er ook voorstander van de wettelijke grens op te trekken naar 18 jaar en ouder. Er is ondertussen meer dan genoeg onderzoek naar gedaan en aangetoond dat alcoholgebruik schadelijk is voor hersenen die nog in ontwikkeling zijn.
Daarbij vind ik ook dat de controle en handhaving verscherpt dienen te worden. Schijnbaar zijn er veel te veel ondernemers die de regels niet nakomen en lijkt het mij dus een prima idee om de controle te verscherpen (dat wil zeggen vaker en strenger) en ook de boetes kunnen wat mij betreft omhoog. Ik zie ongeveer het volgende voor me: Er word in iedere stad elke week steekproefsgewijs door een (eventueel particuliere) instantie gecontroleerd op naleving van de wet. Dit kan door middel van het eerdergenoemde controlesysteem waarbij een persoon van onder de 18 jaar waarvan de leeftijd niet goed in te schatten is (ik ga er hierbij zoals je ziet even vanuit dat mijn ideaalbeeld verwezenlijkt word) winkels bezoekt om alcoholische drank te kopen. Mocht uit deze steekproef blijken dat er niet om legitimatie gevraagd word volgt een boete en dient er een overleg plaats te vinden waarin afspraken gemaakt worden hoe de boel te verbeteren. Ook dient de controle hierop verscherpt te worden. Mocht bij een volgende controle blijken dat de wet weer niet nageleefd word volgt een 2e (hogere zo niet een dubbele) boete en dient er geëvalueerd te worden waarom de afspraken die in het eerdere overleg gemaakt zijn niet zijn nagekomen. Er dienen nieuwe afspraken gemaakt te worden en de controle moet nog scherper. Mocht bij een 3e controle blijken dat de regels weer niet worden nageleefd volgt een nog hogere boete en een waarschuwing. Deze houd in dat mocht er bij een volgende controle de regels weer niet nageleefd worden de winkel een maand dicht gaat. Bij een volgende controle 3 maanden, een half jaar, 1 jaar en daarna definitieve sluiting.
Am I just stoned? Laatst gewijzigd op 09-02-2009 om 22:25. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Alleen als diegene jonger dan 16 blijkt te zijn hang je.
|
Hetzelfde, maar beter handhaven. Meer controles van legitimatie in de supermarkten en bij cafés. Ik hoorde dat winkelpersoneel binnenkort iedereen tot 20 jaar mag vragen om legitimatie bij het kopen van alcohol (en sigaretten). Maar hoe weet het personeel of iemand 19 of 20 is..
![]() Als je het écht goed wilt handhaven moet je gewoon altijd legitimatie laten zien bij het kopen van alcohol. Of je nu 16 of 60 bent. Je bent sowieso verplicht je legitimatie bij je te hebben, heb je geen legitimatie, dan ook geen alcohol.
||
Citaat:
|
Ik zou zeggen: houd het hetzelfde. Het enige grote probleem blijft hoe je voorkomt dat jongeren onder de 16 alcohol kopen. Maar Ik denk dat dat probleem enkel groter wordt door de grens op te schuiven.
Daarnaast krijg ik de indruk dat in bijv. de VS (rijbewijs 16, drank 21) er veel drunk-driving-incidenten zich voordoen, omdat jongeren totaal geen idee hebben wat drank met hen doet. In Nederland zal dit waarschijnlijk ook wel, maar nu ik 2 jaar bier mocht drinken voordat ik mn rijbewijs had, weet ik zelf wel waar mijn grens ligt, wat bier met me doet, en dat ik ZEKER niet moet drinken als ik ga rijden (ook al zegt iedereen: je mag n half tot 1 glas bier). Daarom lijkt het mij het beste. Vanuit het oogpunt van ontwikkeling .. tja, tja ... dan misschien wel naar 18, aangezien meeste dan al ver uitontwikkeld zijn uit puberale fase, maar die heb je er met 16 ook al tussen zitten. Omgaan met alcohol lijkt me ook een proces tot volwassen worden. |
![]() |
||
Ik mis de optie: alcohol moet in zijn geheel verboden worden als verdovend middel met hoog risicogehalte.
dus ik ga voor: Citaat:
edit: k.u.t. nu heb ik perongelijk toch: moet hetzelfde blijven geklikt ![]()
|
Ik vond dat altijd het leukste aan mijn werk: Heb je geen legitimatie? Haha dan verkoop ik het lekker niet!
Als ze dan vervolgens buiten voor de winkel een meerderjarig persoon overhaalde om iets voor hun te kopen, gewoon weer doodleuk weigeren. "jij gaat voor die meisjes wat kopen he, nou dat lijkt mij niet zo'n goed idee. Weet je wat voor gevolgen dat kan hebben? Ik zou maar gewoon weggaan en ze het geld terug geven." ![]() Het is echt niet zo moeilijk om legitimatieplicht te handhaven, gewoon vragen wanneer je twijfeld of wanneer ze er jong uitzien. Als je even met ze praat kom je er ook snel achter hoe oud ze ongeveer zijn. Heel lullig misschien voor die kids dat het allemaal niet meer zo makkelijk gaat, maar ik heb geen zin in een controle en een flinke boete. Waarschijnelijk zullen die kids uiteindelijk toch wel ergens wat te zuipen scoren, dan had ik misschien beter winst kunnen halen voor mijn bedrijf om het toch te verkopen. Maar ik vind dat het belangrijker is om een schone zaak te runnen. |
![]() |
||
Citaat:
Ik weiger voor dergelijke lui ook om drank of wiet te halen. Uiteraard lukt het ze uiteindelijk toch wel maar laat dan een ander maar in de problemen komen.
||
Citaat:
![]() Wie is bij bijvoorbeeld een AH eigenlijk de verantwoordelijke, degene die achter de kassa zit of de bedrijfsleider?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nou ik zou het een beetje hypocriet vinden als jij op je 17e vaak mensen voor je naar de shop liet gaan, als je nu zegt dat je dat pertinent weigert.
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Toen ik in de supermarkt werkte heb ik ook vaak kinderen moeten weigeren omdat ze te jong waren, maar als ze iemand van 16+ sturen ga ik het niet weigeren. Als supermarkt doe je niks verkeerd en anders kopen ze het wel bij een andere supermarkt. Het enige wat kinderen onder de 16 mochten kopen bij ons was alcohol-vrij bier. Wiet vind ik anders trouwens. Ik ga echt geen wiet kopen voor iemand die nog geen 18 is (en ik blow idd pas vanaf mijn 18e), omdat dit ook daadwerkelijk strafbaar is. Voor zover ik weet is alcohol doorverkopen aan 16- niet strafbaar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||