Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Bekijk resultaten poll: Wat moet er gebeuren met de minimum leeftijd waarop jongeren mogen drinken?
Die moet omhoog naar 18 voor alle drank. 8 14.81%
Die moet omhoog naar zwakalcoholische dranken vanaf 18 jaar en sterke drank vanaf 21 jaar. 3 5.56%
Die moet precies zo blijven als die is. 12 22.22%
Die moet omlaag naar 16 voor alle drank. 2 3.70%
Die interesseert mij niet 0 0%
Die moet het zelfde blijven, maar beter gehandhaafd worden. 26 48.15%
Die moet omhoog en beter gehandhaafd worden. 0 0%
Die moet omlaag en beter gehandhaafd worden. 3 5.56%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2009, 18:20
Verwijderd
Wat vind jij van de minimum leeftijd voor het kopen en nuttigen van alcoholische versnaperingen (mooi mooi)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2009, 18:21
Verwijderd
Prima.

Ik heb me er zelf niet aan gehouden, maar prima.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 18:23
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Prima.

Ik heb me er zelf niet aan gehouden, maar prima.
Dit
Oud 04-02-2009, 18:23
Verwijderd
Het zou zeker niet lager moeten, in ieder geval. Maar ik denk dat je een beleid pas strenger moet maken als je de oude variant goed kunt toepassen, en daar is op dit moment niet bepaald sprake van. Dus eerst strenger controleren, dan de norm aanpassen.

Die moet het zelfde blijven, maar beter gehandhaafd worden, dus.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 18:24
Verwijderd
Zo de poll doet het nu ook! Maar let even op alle antwoorden voor je er eentje kiest!!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 18:39
Verwijderd
Hou zo maar, het is onmogelijk te handhaven, nu al, dus zeker als de prijzen hoger zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 01:07
Verwijderd
Ik vind het zo wel best zo. Als je het gaat verbieden gaan ze het juist doen. In de 1e en 2e van de middelbare school wordt al aardig wat vertelt over drugs en alcohol. Ook de programma's op de tv zijn er genoeg (spuiten en slikken; niet dat elke 12-jarige daar zo laat nog naar gaat kijken) maarja. Ik vind het wel best zo.

En die legitimatie controleren? mwa, wat helpt het. Die cassieres zijn ook jong geweest dus ja. Als ik achter de kassa zou zitten, zou ik het gewoon door de vingers zien.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 08:54
Verwijderd
@Commando: als je betrapt wordt op het verkopen aan minderjarigen, krijgt het bedrijf een belachelijk hoge boete (meer dan 1500 euro). Dan ben jij je baan kwijt, als het bedrag al niet op jou verhaald wordt. Ik denk niet dat mensen dat zo snel door de vingers zien...

Ik vind het prima zoals het is, trouwens. Heb me er ook niet geheel aan gehouden omdat de kroeg waar ik voor het eerst uitging ook wel vijftienjarigen binnenliet, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 10:57
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Ik heb gestemd dat die precies moet blijven zoals die is, maar eigenlijk interesseert het me niet omdat ik toch al 26 ben. Ik heb dat alleen niet gestemd omdat dat wellicht veranderd als ik zelf kinderen krijg.
Oud 05-02-2009, 11:03
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Mwah. De minimumgrens werkt voor geen meter, maar het is een leuk idee. Alleen jammer dat mensen van <16 slim genoeg zijn om dergelijke controles te ontlopen (als ze er überhaupt al zijn). Hoger is evengoed zinloos.
Oud 05-02-2009, 12:30
Verwijderd
Eigen verantwoordelijkheid aangezien je het zo makkelijk kunt omzeilen. Ik vind het sowieso onzin, mijn ouders lieten mij gewoon een glas wijn/bier meedrinken en mijn hersens zijn van nature klein dus er was weinig schade aan te brengen. Ehm, nee, serieus. Mijn ouders vonden het ook prima als er wat gedronken werd op feestjes want dat is beter dan kinderen die stiekem in het park een hele fles atten en vervolgens belanden op de alcoholpoli.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 12:32
Verwijderd
Ik vind dat argument ' ik geef het ze maar, want als ik het ze verbied dan doen ze het toch' Zo erg.
Wat moet er van ons worden als onze papa's en mama's ons niet eens meer dingen kunnen verbieden? Waarom luisteren die rot kinderen niet?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 12:45
Verwijderd
Ben ik het niet met je eens. Ik ben misschien extreem vrij opgevoed maar ik ken zoveel moedertjes die hun kinderen heel bewust laten opvoeden in een luchtbel zodat ze vervolgens helemaal losgaan wanneer ze uit het huis gaan en studeren. Een vriendinnetje van mij (streng opgevoed) woont nu al een heel tijd in Amsterdam maar dat kind zat het eerste half jaar iedere dag 'gezellig' -in de zin van minimaal twee flessen- aan de wijn met haar huisgenootjes. Laatst op tv was er een dokter van de eerste kinderalcoholpoli in Delft en die beweerde ook het merendeel van de patiëntjes meisjes waren. Dat komt denk ik voort omdat pa het best leuk vindt als zoonlief stoer een biertje drinkt maar bij jonge meisjes het gauw ordinair wordt. Hij vertelde er ook bij dat de extreme gevallen ging over drankspelletjes buiten het huis. Ik zou het niet erg vinden als mijn kind op zijn 14/15de een verjaardagsfeest geeft en een beetje drinkt maar ik zou wel drankspelletjes verbieden. Ik vind zulke dingen toch iets voor iemand van 18.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 12:57
Verwijderd
Mijn ouders hebben mij duidelijk kunnen maken dat veel drinken niet goed is en dat ik tot mijn 16e niet hoorde te drinken. Simpel. Je kunt je hele leven nog drinken.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 13:05
Verwijderd
Zo hoort het ook eigenlijk maar ik heb ook wel de indruk dat jij geen priscilla bubbling sletje bent dat al vanaf haar 10de een pakje camel deelt met vriendinnetjes om stoer te zijn. Is een compliment hoor, je ziet dat soort kinderen steeds vaker. Maar dan kan je het beter aanpakken zoals ik zei dan juist afremmen zodat ze het stiekem gaan doen. Hangt heel erg van de persoon af.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 14:12
Verwijderd
Mijn ouders hebben mij geleerd dat alcohol niet zomaar iets is, maar iets dat hoort bij bijzondere gelegenheden. Dus kregen wij op ons 12e net als de Franse kindjes wijn aangelengd met water als we uit eten gingen. Het heeft bij ons vieren prima gewerkt in ieder geval. De meeste mensen die ik ken hadden dergelijke ouders en al die kinderen kunne goed met drank omgaan. De meeste kinderen met para ouders (NEE! je mag geen drank!) of debiele ouders (ik geef ze het maar gewoon, ik drink toch ook # biertjes elke dag na mn werk) gaan er een stuk minder goed mee om, imo.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 17:07
Martiño
Martiño is offline
Uit mijn eigen ervaring vind ik helemaal niet dat de controle niet streng genoeg is. Afgelopen jaar werd ik maar liefst twee keer gevraagd om identificatie (een keer voor een glas wijn en een keer voor een flesje baileys).

Maargoed, als je die verhalen hoort van drankketen e.d. denk ik wel dat de controle wat beter mag. Het strikt aanhouden van de regel "<16, geen drank" vind ik wat streng (van mij mogen jongeren onder de 16 best in beperkte mate bij bijzondere gebeurtenissen onder toezicht een klein beetje drinken), maar het moet door winkeliers en caféhouders strikt worden nageleefd. De norm van 16 en 18 jaar vind ik verder prima.
Oud 05-02-2009, 17:26
remy476
remy476 is offline
Ik wordt alleen gek van die kleuters die niet tegen alcohol kunnen, en dan vervelend worden en om klappen vragen.
Oud 05-02-2009, 19:05
Neko*
Neko* is offline
--> Dit hoort op D&A.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 19:45
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Alcohol moet net als alle vormen van harddrugs verboden worden gvd!!!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 22:00
wann
wann is offline
Gewoon zo houden, niets aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 00:59
Verwijderd
Citaat:
@Commando: als je betrapt wordt op het verkopen aan minderjarigen, krijgt het bedrijf een belachelijk hoge boete (meer dan 1500 euro). Dan ben jij je baan kwijt, als het bedrag al niet op jou verhaald wordt. Ik denk niet dat mensen dat zo snel door de vingers zien...

Ik vind het prima zoals het is, trouwens. Heb me er ook niet geheel aan gehouden omdat de kroeg waar ik voor het eerst uitging ook wel vijftienjarigen binnenliet, maar goed.
Laat ik het dan sterker zeggen:

Als ik een eigen slijterij had, dan zou ik aan alles en iedereen verkopen. Naar die legitimatie zou ik niet eens vragen. Dan maar die boete. Hoe willen ze dat in godsnaam controleren of jij alcohol verkoopt aan minderjarigen?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 08:28
wann
wann is offline
Citaat:

Als ik een eigen slijterij had, dan zou ik aan alles en iedereen verkopen. Naar die legitimatie zou ik niet eens vragen. Dan maar die boete. Hoe willen ze dat in godsnaam controleren of jij alcohol verkoopt aan minderjarigen?
Ze laten jongeren en jong-uitziende mensen proberen om alcohol te kopen en kijken dan of je om legitimatie vraagt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 12:21
Verwijderd
Citaat:
*knip*
Maargoed, als je die verhalen hoort van drankketen e.d. denk ik wel dat de controle wat beter mag. Het strikt aanhouden van de regel "<16, geen drank" vind ik wat streng (van mij mogen jongeren onder de 16 best in beperkte mate bij bijzondere gebeurtenissen onder toezicht een klein beetje drinken), maar het moet door winkeliers en caféhouders strikt worden nageleefd. De norm van 16 en 18 jaar vind ik verder prima.
Maar is dat aan de winkeliers, om te zorgen dat de kinderen niet te vaak drinken? Of kun je het ze beter niet verkopen en dan de ouders laten beslissen of ze iets voor hun kind kopen?

Citaat:
Zo hoort het ook eigenlijk maar ik heb ook wel de indruk dat jij geen priscilla bubbling sletje bent dat al vanaf haar 10de een pakje camel deelt met vriendinnetjes om stoer te zijn. Is een compliment hoor, je ziet dat soort kinderen steeds vaker. Maar dan kan je het beter aanpakken zoals ik zei dan juist afremmen zodat ze het stiekem gaan doen. Hangt heel erg van de persoon af.
Hoe goed een kind luistert hangt vaak ook heel erg af van de ouders! Ik had respect voor mijn ouders, andere kinderen doen het lekker toch. Ik denk dat je de invloed van het kind op zijn/haar opvoeding een beetje overschat. De ouders voeden het kind op, het kind niet zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 13:52
capibara
capibara is offline
Offtopic, ik had laatst weer eens een flesje wijn waar achterop stond: "Zo jong mogelijk drinken". STAP doe er wat aan!!11
Oud 06-02-2009, 14:44
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
De meeste kinderen met para ouders (NEE! je mag geen drank!) of debiele ouders (ik geef ze het maar gewoon, ik drink toch ook # biertjes elke dag na mn werk) gaan er een stuk minder goed mee om, imo.
onderzoek wijst in de richting van het omgekeerde
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 20:22
Verwijderd
Citaat:

Ja, dat heb je nu ook met dat rookverbod. Of de wet accepteren en op die manier verlies leiden, of schijt hebben aan de wet en de boete accepteren. Alleen krijg je in dat tweede geval wel wat meer gezeik om je oren, nu met de rechter ed. Ik denk dat de eerste optie de veiligste is.

Oh, en dat is prima te controleren.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2009, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Offtopic, ik had laatst weer eens een flesje wijn waar achterop stond: "Zo jong mogelijk drinken". STAP doe er wat aan!!11
Met citaat reageren
Oud 07-02-2009, 11:52
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:

Zoals in amerika.

Wmb naar 18+ maar eigenlijk wat wann zegt, verbieden, het is immers een van de zwaarste harddrugs en levert de meeste junks per jaar op.

Tijdje terug had iemand het geniale idee om alle mensen onder de 21 om legitimatie te vragen (maar de leeftijd bleef gelijk, 16/18)
Oud 09-02-2009, 00:30
Verwijderd
Citaat:
Ze laten jongeren en jong-uitziende mensen proberen om alcohol te kopen en kijken dan of je om legitimatie vraagt.
Kunnen ze je niet op pakken. Als jong-uitziende mensen alcohol kopen en jij verkoopt dat, dan bega je dus geen misdaad. Je kunt dan desnoods als de politie je daarmee confronteert: "Ja, die mensen die ken ik, die komen elke week halen" Niks aan de hand. Bovendien als de smeris dat ook nog eens in de gaten moest houden...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 11:00
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Kunnen ze je niet op pakken. Als jong-uitziende mensen alcohol kopen en jij verkoopt dat, dan bega je dus geen misdaad. Je kunt dan desnoods als de politie je daarmee confronteert: "Ja, die mensen die ken ik, die komen elke week halen" Niks aan de hand. Bovendien als de smeris dat ook nog eens in de gaten moest houden...
Dit is de grootste onzin die ik tijden voorbij heb zien komen.

Op het moment dat er mogelijkerwijs twijfel bestaat over de leeftijd van een persoon die een alcoholische drank in de winkel komt kopen dient er te alle tijden naar een legitimatiebewijs gevraagd te worden (De leeftijd van de persoon doet hierbij niet terzake).Gebeurt dit niet ben je strafbaar.

Het excuus "die mensen ken ik" is de grootste kul die ik ooit gehoord heb en zal van tafel geveegd worden als plichtsverzuim.
Oud 09-02-2009, 11:19
Wammus
Wammus is offline
Ik persoonlijk ben er ook voorstander van de wettelijke grens op te trekken naar 18 jaar en ouder. Er is ondertussen meer dan genoeg onderzoek naar gedaan en aangetoond dat alcoholgebruik schadelijk is voor hersenen die nog in ontwikkeling zijn.

Daarbij vind ik ook dat de controle en handhaving verscherpt dienen te worden. Schijnbaar zijn er veel te veel ondernemers die de regels niet nakomen en lijkt het mij dus een prima idee om de controle te verscherpen (dat wil zeggen vaker en strenger) en ook de boetes kunnen wat mij betreft omhoog.

Ik zie ongeveer het volgende voor me:

Er word in iedere stad elke week steekproefsgewijs door een (eventueel particuliere) instantie gecontroleerd op naleving van de wet. Dit kan door middel van het eerdergenoemde controlesysteem waarbij een persoon van onder de 18 jaar waarvan de leeftijd niet goed in te schatten is (ik ga er hierbij zoals je ziet even vanuit dat mijn ideaalbeeld verwezenlijkt word) winkels bezoekt om alcoholische drank te kopen. Mocht uit deze steekproef blijken dat er niet om legitimatie gevraagd word volgt een boete en dient er een overleg plaats te vinden waarin afspraken gemaakt worden hoe de boel te verbeteren. Ook dient de controle hierop verscherpt te worden.

Mocht bij een volgende controle blijken dat de wet weer niet nageleefd word volgt een 2e (hogere zo niet een dubbele) boete en dient er geëvalueerd te worden waarom de afspraken die in het eerdere overleg gemaakt zijn niet zijn nagekomen. Er dienen nieuwe afspraken gemaakt te worden en de controle moet nog scherper.

Mocht bij een 3e controle blijken dat de regels weer niet worden nageleefd volgt een nog hogere boete en een waarschuwing. Deze houd in dat mocht er bij een volgende controle de regels weer niet nageleefd worden de winkel een maand dicht gaat. Bij een volgende controle 3 maanden, een half jaar, 1 jaar en daarna definitieve sluiting.

Laatst gewijzigd op 09-02-2009 om 22:25.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 12:45
Uice
Uice is offline
Citaat:
Het excuus "die mensen ken ik" is de grootste kul die ik ooit gehoord heb en zal van tafel geveegd worden als plichtsverzuim.
Belangrijker: het werkt natuurlijk niet als de politie die mensen naar je toe stuurt. Bovendien gebruiken ze vaak echte minderjarigen.
Oud 09-02-2009, 14:45
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
kinderarbeit
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 15:42
Wammus
Wammus is offline
15 jarigen zijn ook minderjarig.
Oud 09-02-2009, 15:54
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
ik werk gelukkig ook niet voor de politie
Met citaat reageren
Oud 09-02-2009, 23:38
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Dit is de grootste onzin die ik tijden voorbij heb zien komen.

Op het moment dat er mogelijkerwijs twijfel bestaat over de leeftijd van een persoon die een alcoholische drank in de winkel komt kopen dient er te alle tijden naar een legitimatiebewijs gevraagd te worden (De leeftijd van de persoon doet hierbij niet terzake).Gebeurt dit niet ben je strafbaar.

Op het moment dat je iemand kent en weet dat diegene boven de 16 is, is er geen twijfel over mogelijk of de persoon in kwestie 16 jaar of ouder is en is er dus geen plichtsverzuim.

Alleen als diegene jonger dan 16 blijkt te zijn hang je.
Oud 10-02-2009, 14:09
KiMZz
KiMZz is offline
Hetzelfde, maar beter handhaven. Meer controles van legitimatie in de supermarkten en bij cafés. Ik hoorde dat winkelpersoneel binnenkort iedereen tot 20 jaar mag vragen om legitimatie bij het kopen van alcohol (en sigaretten). Maar hoe weet het personeel of iemand 19 of 20 is..
Als je het écht goed wilt handhaven moet je gewoon altijd legitimatie laten zien bij het kopen van alcohol. Of je nu 16 of 60 bent. Je bent sowieso verplicht je legitimatie bij je te hebben, heb je geen legitimatie, dan ook geen alcohol.
Oud 10-02-2009, 16:35
Geel
Geel is offline
Citaat:
Hetzelfde, maar beter handhaven. Meer controles van legitimatie in de supermarkten en bij cafés. Ik hoorde dat winkelpersoneel binnenkort iedereen tot 20 jaar mag vragen om legitimatie bij het kopen van alcohol (en sigaretten). Maar hoe weet het personeel of iemand 19 of 20 is..
Als je het écht goed wilt handhaven moet je gewoon altijd legitimatie laten zien bij het kopen van alcohol. Of je nu 16 of 60 bent. Je bent sowieso verplicht je legitimatie bij je te hebben, heb je geen legitimatie, dan ook geen alcohol.
Dit lijkt mij ook prima. In ieder geval beter dan gokken of iemand nou 20 of 21 is. Dat is hetzelfde als gokken of iemand 15 of 16 is: Blijkt later toch dat hij maar 13 was...
Oud 15-02-2009, 12:20
Thommos
Thommos is offline
Ik zou zeggen: houd het hetzelfde. Het enige grote probleem blijft hoe je voorkomt dat jongeren onder de 16 alcohol kopen. Maar Ik denk dat dat probleem enkel groter wordt door de grens op te schuiven.
Daarnaast krijg ik de indruk dat in bijv. de VS (rijbewijs 16, drank 21) er veel drunk-driving-incidenten zich voordoen, omdat jongeren totaal geen idee hebben wat drank met hen doet. In Nederland zal dit waarschijnlijk ook wel, maar nu ik 2 jaar bier mocht drinken voordat ik mn rijbewijs had, weet ik zelf wel waar mijn grens ligt, wat bier met me doet, en dat ik ZEKER niet moet drinken als ik ga rijden (ook al zegt iedereen: je mag n half tot 1 glas bier). Daarom lijkt het mij het beste.
Vanuit het oogpunt van ontwikkeling .. tja, tja ... dan misschien wel naar 18, aangezien meeste dan al ver uitontwikkeld zijn uit puberale fase, maar die heb je er met 16 ook al tussen zitten. Omgaan met alcohol lijkt me ook een proces tot volwassen worden.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2009, 20:28
arPos
arPos is offline
Ik mis de optie: alcohol moet in zijn geheel verboden worden als verdovend middel met hoog risicogehalte.

dus ik ga voor:
Citaat:
Die moet omhoog en beter gehandhaafd worden.
bij voorkeur naar 65+

edit: k.u.t. nu heb ik perongelijk toch: moet hetzelfde blijven geklikt
Oud 16-02-2009, 13:56
A*
A* is offline
Ik vond dat altijd het leukste aan mijn werk: Heb je geen legitimatie? Haha dan verkoop ik het lekker niet!
Als ze dan vervolgens buiten voor de winkel een meerderjarig persoon overhaalde om iets voor hun te kopen, gewoon weer doodleuk weigeren. "jij gaat voor die meisjes wat kopen he, nou dat lijkt mij niet zo'n goed idee. Weet je wat voor gevolgen dat kan hebben? Ik zou maar gewoon weggaan en ze het geld terug geven."

Het is echt niet zo moeilijk om legitimatieplicht te handhaven, gewoon vragen wanneer je twijfeld of wanneer ze er jong uitzien. Als je even met ze praat kom je er ook snel achter hoe oud ze ongeveer zijn. Heel lullig misschien voor die kids dat het allemaal niet meer zo makkelijk gaat, maar ik heb geen zin in een controle en een flinke boete. Waarschijnelijk zullen die kids uiteindelijk toch wel ergens wat te zuipen scoren, dan had ik misschien beter winst kunnen halen voor mijn bedrijf om het toch te verkopen. Maar ik vind dat het belangrijker is om een schone zaak te runnen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 20:05
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Ik vond dat altijd het leukste aan mijn werk: Heb je geen legitimatie? Haha dan verkoop ik het lekker niet!
Als ze dan vervolgens buiten voor de winkel een meerderjarig persoon overhaalde om iets voor hun te kopen, gewoon weer doodleuk weigeren. "jij gaat voor die meisjes wat kopen he, nou dat lijkt mij niet zo'n goed idee. Weet je wat voor gevolgen dat kan hebben? Ik zou maar gewoon weggaan en ze het geld terug geven."

Het is echt niet zo moeilijk om legitimatieplicht te handhaven, gewoon vragen wanneer je twijfeld of wanneer ze er jong uitzien. Als je even met ze praat kom je er ook snel achter hoe oud ze ongeveer zijn. Heel lullig misschien voor die kids dat het allemaal niet meer zo makkelijk gaat, maar ik heb geen zin in een controle en een flinke boete. Waarschijnelijk zullen die kids uiteindelijk toch wel ergens wat te zuipen scoren, dan had ik misschien beter winst kunnen halen voor mijn bedrijf om het toch te verkopen. Maar ik vind dat het belangrijker is om een schone zaak te runnen.
Amen.

Ik weiger voor dergelijke lui ook om drank of wiet te halen. Uiteraard lukt het ze uiteindelijk toch wel maar laat dan een ander maar in de problemen komen.
Oud 16-02-2009, 20:27
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
en dan gingen ze weg? Dat was anders gegaan als ik bij je aan de kassa had gestaan.

Wie is bij bijvoorbeeld een AH eigenlijk de verantwoordelijke, degene die achter de kassa zit of de bedrijfsleider?
Oud 16-02-2009, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Amen.

Ik weiger voor dergelijke lui ook om drank of wiet te halen. Uiteraard lukt het ze uiteindelijk toch wel maar laat dan een ander maar in de problemen komen.
Blowde jij nog niet voor je 18e? Of had je op je 16/17e een paar goed groeiende wietplanten op je kamer staan, en/of was je goed bekend met de plaatselijke dealers?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2009, 00:54
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Blowde jij nog niet voor je 18e? Of had je op je 16/17e een paar goed groeiende wietplanten op je kamer staan, en/of was je goed bekend met de plaatselijke dealers?
Wat doet dat ertoe?
Oud 17-02-2009, 06:34
Verwijderd
Nou ik zou het een beetje hypocriet vinden als jij op je 17e vaak mensen voor je naar de shop liet gaan, als je nu zegt dat je dat pertinent weigert. Ik vind het zelf altijd heel prettig als er iemand even voor me naar de shop wilt, en dan vind ik het dus wel zo eerlijk om dat over een half jaar als ik 18 ben zelf ook te doen als mensen daar om vragen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2009, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Nou ik zou het een beetje hypocriet vinden als jij op je 17e vaak mensen voor je naar de shop liet gaan, als je nu zegt dat je dat pertinent weigert. Ik vind het zelf altijd heel prettig als er iemand even voor me naar de shop wilt, en dan vind ik het dus wel zo eerlijk om dat over een half jaar als ik 18 ben zelf ook te doen als mensen daar om vragen.
Maar je hoeft er niet van uit te gaan dat iedereen die minderjarig is, drinkt en blowt?! Sowieso vind ik het logischer dat minderjarigen (die niet in staat gesteld worden om die beslissing te nemen) het wel willen en vragen, maar de ouderen die wel in staat zijn zelf de verantwoordelijkheid te dragen, dat niet doen?!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2009, 11:57
KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:
en dan gingen ze weg? Dat was anders gegaan als ik bij je aan de kassa had gestaan.

Wie is bij bijvoorbeeld een AH eigenlijk de verantwoordelijke, degene die achter de kassa zit of de bedrijfsleider?
Als die persoon 16+ is mag je hem niet weigeren alcohol te verkopen. Dan houd jij je ook niet aan de regels.
Toen ik in de supermarkt werkte heb ik ook vaak kinderen moeten weigeren omdat ze te jong waren, maar als ze iemand van 16+ sturen ga ik het niet weigeren. Als supermarkt doe je niks verkeerd en anders kopen ze het wel bij een andere supermarkt.
Het enige wat kinderen onder de 16 mochten kopen bij ons was alcohol-vrij bier.

Wiet vind ik anders trouwens. Ik ga echt geen wiet kopen voor iemand die nog geen 18 is (en ik blow idd pas vanaf mijn 18e), omdat dit ook daadwerkelijk strafbaar is.
Voor zover ik weet is alcohol doorverkopen aan 16- niet strafbaar.
Oud 17-02-2009, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Als die persoon 16+ is mag je hem niet weigeren alcohol te verkopen. Dan houd jij je ook niet aan de regels.
Toen ik in de supermarkt werkte heb ik ook vaak kinderen moeten weigeren omdat ze te jong waren, maar als ze iemand van 16+ sturen ga ik het niet weigeren. Als supermarkt doe je niks verkeerd en anders kopen ze het wel bij een andere supermarkt.
Het enige wat kinderen onder de 16 mochten kopen bij ons was alcohol-vrij bier.

Wiet vind ik anders trouwens. Ik ga echt geen wiet kopen voor iemand die nog geen 18 is (en ik blow idd pas vanaf mijn 18e), omdat dit ook daadwerkelijk strafbaar is.
Voor zover ik weet is alcohol doorverkopen aan 16- niet strafbaar.
maar alcoholvrij bier heeft alsnog een 0,nogwat procent alcohol!! Dus je mag het niet aan onder de 16 verkopen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten