Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk verhaal mag van jou winnen?
Stilte 1 11.11%
Uit 1 11.11%
Elk eind is een begin 1 11.11%
De tweede grote liefde 0 0%
Duisternis 5 55.56%
Anders dan eergister 1 11.11%
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2008, 20:52
flyaway
flyaway is offline
Alle verhalen zijn inmiddels geplaatst!
Het stemmen kan beginnen!
Wij letterenforumbazinnen zijn erg tevreden met de inzendingen, het aantal en de inhoud van de verhalen.

Post hier uw commentaar, complimenten, ckritiek en al wat er meer nodig is voor deze verhalenwedstrijd!

Aanpassingen zoals door mij gemaakte opmaakfouten kunnen worden doorgegeven (via PM), dan wordt het zo snel mogelijk aangepast

Stemmen tellen alleen als er door de stemmer gepost is in dit topic, met vermelding van welk verhaal en eventuele onderbouwing.

Poll is open tot 15 december.
Na sluiting van de poll zullen de stemmen worden gecontroleerd en wordt er de winnaar zo snel mogelijk bekend gemaakt!

Laatst gewijzigd op 14-11-2008 om 13:32. Reden: Dankje Roosje :D Stom van me
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2008, 15:47
Roosje
Roosje is offline
Janee, dat kan natuurlijk niet, dan weet iedereen dat diegene dat verhaal geschreven heeft.

Anyway. Ik heb er nu drie van de vier gelezen en het valt me op zich niet tegen. Later meer uitgebreid commentaar & zo.
Oud 13-11-2008, 16:57
Verwijderd
Ik heb alleen de eerste twee nog gelezen, maar de eerste viel mij wel tegen, "Stilte".

Maar ik spaar mijn commentaar toch maar op denk ik.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 18:08
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik weet nog niet of ik ze echt van commentaar ga voorzien, ben bang dat dan meteen duidelijk is welke van mij is. Maar misschien maakt dat helemaal niet uit en dan doe ik mijne gewoon niet. Of ik geef alleen commentaar aan het verhaal waar ik op stem
Oud 13-11-2008, 20:13
WolterB
WolterB is offline
Als ze er allemaal staan ga ik ze lezen, commentaar geven (die ik na afloop post, want anders verraad ik mn verhaal ) en stemmen
Oud 14-11-2008, 13:26
flyaway
flyaway is offline
Poll geplaatst!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 14:32
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
15 december, jeetje, nog een maand in spanning
Oud 14-11-2008, 15:29
flyaway
flyaway is offline
Kan ook eerder hoor, als alles binnen is in twee weken bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 16:24
Roosje
Roosje is offline
Ik ga alle verhalen becommentariëren, jeej, commentaar op m'n eigen verhaal. De meeste kritiek komt daarbij los geloof ik.
Maarnee, anders wordt 't hier zo'n dooie boel.
Oud 14-11-2008, 19:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Anders dan eergisteren
Ik vind het leuk dat het over 22 mei gaat, want dat is mijn verjaardag (oké, nu lees ik verder en het is niet echt leuk wat er dan op mijn verjaardag zou gebeuren) Wat me vooral opvalt aan dit verhaal is de losse stijl waarin het geschreven is, een groot deel lijkt eerder spreek- dan schrijftaal. Daardoor leest het wel vlot door, een nadeel is dat het af en toe meer slordig lijkt te worden, er staan ook echt een paar fouten in, zoals in deze zin: "Op school ging zoals altijd bij Cindy, Petra en Rosa staan" Nog een tip: het schrijven in hoofdletters staat ontzettend schreeuwerig en dat is natuurlijk ook wel de bedoeling, maar als je erachter zet: "hoorde ik iemand roepen", is het al wel voldoende duidelijk dat het op harde toon gebeurd. De titel vind ik mooi en ik vind het tof dat je conciërge goed hebt geschreven, dat geeft bonuspunten

Duisternis
Ik gok dat deze van Roos is, maar misschien heb ik het wel helemaal mis Ik snap niet precies hoe de layout oorspronkelijk had moeten zijn, dus ik concentreer me maar even meer op de inhoud. Het is opvallend dat het net zoals in het eerste verhaal terugkijkt op een eerdere dag en gebruik maakt van afwisselend schuingedrukte en rechtgedrukte stukjes. Ik vind zelf dat het hier niet echt fijn leest, ik heb in elk geval de neiging om de schuingedrukte stukjes over te slaan, of ze maar vluchtig door te kijken, omdat het anders heel houterig leest. Ik snap het concept op zich wel, maar ik heb het idee dat het niet zo werkt. Wel vind ik dat dit verhaal erg netjes geschreven is en hm, naar het einde toe vind ik het concept, de opbouw eigenlijk beter worden, het eindigt wel mooi

Laatst gewijzigd op 15-11-2008 om 12:25.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2008, 11:10
Roosje
Roosje is offline
Je schrijft conciërge als conciërge, toch?

En ik heb alles gelezen en ik moet nog maar eens even verzinnen waarop ik ga stemmen. Commentaar komt later.

En @ vv: ik zeg niets. (a)
Oud 15-11-2008, 12:51
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Roosje: Natuurlijk niet, maar speculeren is leuk En haha, je hebt gelijk, maar in het verhaal staat ook conciërge en mijn fout geeft dus nog maar even aan dat het knap is dat de schrijver/schrijfster het wél goed heeft geschreven, in mijn ogen

De tweede grote liefde
Geven de puntjes aan het begin en einde aan dat het eigenlijk deel uitmaakt van een langer verhaal? Dan vind ik het eigenlijk wel een beetje raar om voor deze wedstrijd te gebruiken, maar aan de andere kant verklaart het wel de inhoud, want nu lijkt er in het begin een verwijzing te zitten naar iets waar we verder niet veel van weten (jaar vol ruzie). Verder gaat het allemaal wel héél erg snel, sowieso dat ze dan ineens na een week iets met Hadja heeft (ik weet dat zulk soort dingen voorkomen, maar ik kan me er vrij weinig bij voorstellen), maar dan krijg je die reactie van die ouders in één heel lange zin en die begrijp ik niet helemaal. Volgens mij zit daar nog een heel interessant verhaal aan vast, maar wordt het niet zo goed uitgewerkt (maar misschien wel in het langere verhaal? Dat hoop ik). En verder weet ik het niet zo met dit verhaal, de thematiek spreekt me wel erg aan, dus dat geeft een hoop pluspunten, maar het maakt me vooral nieuwsgierig naar het grotere geheel waar dit verhaal deel uit schijnt te maken, met alleen dit stukje kan ik niet zoveel, het is teveel informatie in één stukje. Dit verhaal had een boek moeten zijn.

Elk eind is een begin
Bij dit verhaal zou ik heel graag willen weten wat de leeftijd van de schrijfster/ schrijver. Het is allemaal wat cliché en puberachtig, het soort verhaal dat veel mensen schrijven als ze een jaar of vijftien zijn. Het uitschrijven van de liedtekst voegt voor mij niet zoveel toe. Verder vind ik dit verhaal wel redelijk netjes geschreven, kan maar een paar foutjes ontdekken. Als ik er even vanuit ga dat dit verhaal is geschreven door iemand van middelbare schoolleeftijd, dan vind ik het best een goed verhaal.

Uit
Dit verhaal is zo kort als de titel Ik vind het een leuk verhaal, het is ook een beetje in die Jip&Jannekestijl geschreven (maar misschien dan wel wat flauw dat die nog expliciet in het verhaal genoemd worden). En ik heb het idee dat er in de eerste alinea een stap wordt overgeslagen: pizza's worden toch aan de deur betaald? Het verhaal had best nog wat extra woorden kunnen gebruiken om dat te beschrijven, want nu is het wat onlogisch: het lijkt nu net alsof de hoofdpersoon zomaar een pizza krijgt. Maar hoe het daarna verder gaat, vind ik wel grappig, met die andere vrouw aan de deur en zo.

Stilte

Ook al zo'n korte titel. Ik heb het idee dat er iets teveel vragen in dit verhaal staan, net wat teveel vraagtekens. Hoewel dat natuurlijk wordt opgelost door de geniale bijzin 'ik was nogal een verzamelaar'. Ik vind dit verhaal een beetje flauw, de laatste zin komt echt volkomen uit de lucht vallen, maar het is verder wel mooi geschreven. En het woord achtergrondgeroezemoes geeft ook bonuspunten Nu ik het nog een keer overlees, vind ik het einde eigenlijk nog onlogischer, want het begint met: "Ik was nog jong...", wat impliceert dat het allemaal al een tijd geleden gebeurd is, maar dan zou er eigenlijk al meer informatie moeten zijn over hoe het staat met dat destijds ontstane plan om astronaut te worden, maar daar krijgen we dus verder niets meer over te horen. Of nou ja, het verhaal lijkt dus te gaan over waarom de hoofdpersoon astronaut wilde worden, maar het maakt dan dus wel nieuwsgierig naar of dat ook gelukt is.
Oud 15-11-2008, 13:55
Geel
Geel is offline
Ehm.. is het niet de bedoeling om te vermelden op welk verhaal je gestemd hebt?
Of komt dat later..?

Anyhow..

Stilte
Ik vind het een leuk verhaal. Leuk geschreven. Alleen mis ik soms wel witregels en leestekens. De laatse zin bijvoorbeeld. Het zou een beter effect gehad hebben als je het na een wit regels geschreven had. Nu komt de conslusie om een astronaut te worden wel heel erg plotseling. Als je een witregel gebruikt had zou het een mooie afsluiting geweest zijn.
De zinnen zijn soms ook een beetje vreemd opgebouwd. (Bijv: Zo weet toch niemand dat we er zijn als ik niet fluit).
Maar alsnog staat dit verhaal bij mij wel op de tweede plaats

Uit
Dit verhaal snap ik niet. Het kan komen omdat ik nog nooit Jip & Janneke heb gelezen.
Wat ik niet snap in het verhaal is de boodschap. Er wordt een stukje van iemand leven verteld (een kort stukje). Maar het verhaal heeft helemaal geen moraal, betkenis, nut of een boodschap. Het lijkt zomaar geschreven te zijn. Dat is waarschijnlijk ook zo (en misschien vinden sommige mensen dat juist wel leuk) maar ik blijf het een vreemd verhaal vinden.

Elk eind is een begin
Ook bij dit verhaal vind ik dat de conclusie wel heel erg plotseling komt. Ik vind het ook niet erg origineel, ik heb het vaak genoeg gelezen. En ik vind het - achteraf gezien - voorspelbaar. De gedachten van de hoofdpesoon vind ik een beetje onduidelijk. Ze wilt hem terug maar ze durft niet, als 'hij' sms't dat hij haar mist gaat zij tegen haar gevoelens in en sms't hem niet terug. Dat is erg onduidelijk, als het bekend was waarom ze ruzie hadden was het misschien ietsjes duidelijker geweest.
Oud 15-11-2008, 14:01
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@ggcy8: Als je stemt, is het inderdaad de bedoeling dat je zegt op wie je hebt gestemd. Maar tot nu toe heeft er nog niemand gestemd. Ik weet eigenlijk nog niet of ik stem, waarschijnlijk niet.
Oud 15-11-2008, 14:04
Roosje
Roosje is offline
Jawel, je moet wel stemmen! Iedereen moet stemmen!
Anders hebben we een verhalenwedstrijd met maar twee stemmen en da's niet cool.
Oud 15-11-2008, 16:02
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Misschien stem ik toch nog wel Maar ik weet eigenlijk dan nog niet op wie, ik vind het meeste ongeveer van hetzelfde niveau
Oud 16-11-2008, 15:30
Geel
Geel is offline
AAAAH.. ik heb gestemd!

Ik heb gestemd op Duisternis. Omdat... dit verhaal mij het meest aanspreekt. Dit verhaal verteld heel weinig over waar het echt om gaat en toch is het heel erg duidelijk waar het om gaat. Bij de andere verhalen wordt er te weinig verteld maar de info eromheen is niet genoeg voor de lezer om het zelf te raden.
En andere verhalen vertellen naar mijn mening juist te veel. Daarom heb ik voor Duisternis gekozen!
Oud 16-11-2008, 21:17
Reynaert
Reynaert is offline
Stilte vond ik wat flauw en oppervlakkig, ik mis een wending en iets meer sfeerbeschrijving had ook wel gemogen. Het einde past niet.

In het 'verhaal' Uit (waar we nauwelijks van een verhaal kunnen spreken) vind ik de korte zinnetjes mateloos irritant. Ook jammer dat er geen pointe te bekennen valt.

Ik kon het niet opbrengen om "Elk eind is een begin" helemaal te lezen, dus dat heb ik in vogelvlucht bekeken. Het lijkt me vreselijk cliché en wederom vind ik hier geen enkele poging om wat diepte in het verhaal te brengen. Vlakke personages ook.

M.b.t. wat ik las van "De tweede grote liefde": clicheeeee, ongeloofwaardige personages. Niet alle jongetjes zijn hard en niet alle meisjes zijn zacht.

Schrijver c.q. schrijfster van "Duisternis", die tussenzinnetjes werken echt niet. Ze zijn bombastisch en quasifilosofisch en dragen niets bij aan het verhaal.

Bij "Anders dan eergister" was ik erg geneigd om te stoppen met lezen na de als/dan fout in 'Er was misschien een ding anders als anders'. Wat een lul van een vader dat 'ie niet meteen vertelt wat er met haar moeder aan de hand is.

---

Alle schrijvers/schrijfsters mogen de volgende keer wel veel meer hun best doen. Bij een vrije onderwerpskeuze had ik op zijn minst wat originelere onderwerpen verwacht. Ik zie sowieso weinig verbeelding in deze verhalen en mooischrijverij is er ook niet echt bij. Verder mis ik in elk verhaal het puntige, het spitsvondige, de originele kijk op de gebeurtenissen en de omgeving.

Laatst gewijzigd op 17-11-2008 om 11:14.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2008, 22:50
niña
niña is offline
Reynaert, je bent de Kazet Nagorra van Letteren

Eens beginnen:

Stilte:
Best interessant gegeven om stilte te behandelen, maar het lijkt er op alsof je halverwege geen zin meer had om er een fatsoenlijk verhaal van te maken. Verder is er enige tegenstrijdigheid tussen de genoemde 'jongheid' van het hoofdpersoon en zijn/haar kennis over de wereld om hem/haar heen. Het had zachter gemoeten of harder gemoeten, nu zwabbert het een beetje en is het het allemaal net niet

Uit:
Misschien ben ik een keiharde noob, maar ik begrijp het gewoon niet. Verhaal had ook niet langer gemoeten want dan had je misschien sterkte ingeboet en ik begrijp dat er iets in terug moet keren, maar ik weet niet precies wat. Ik vind het tijgers/teigers ding wel lief.

Elk einde is een begin:
Ooh la la wat een titel. Oh jee wat een problemen. Songteksten in een verhaal vind ik bijna nooit mooi (Godsjasje wat ben ik zuur aan 't doen). Een schuldgevoel overspoelt haar. Ik begrijp pas een paar zinnen in die alinea dat ze in het ziekenhuis wakker wordt. Dit gegeven wat je door probeert te brengen, kan best gaaf en dramatisch en emotioneel zijn, maar nu vind ik het een Fancyverhaal, sorry

De tweede grote liefde:
Och, woedes aan het ontsteken in harten en liefde met een hoofdletter. Autobiografisch? Je perspectief verschuift steeds een beetje heb ik het idee, dat is vreemd. Dromde ipv droomde (maar dat is iets kleins natuurlijk). Maar eigenlijk krijg ik er gewoon een 'bleg' gevoel van, het boeit me niet en ik wacht maar op iets spannends. En wat is er aan de hand met het einde en (..)? Vervolg in Mijn Geheim?

Duisternis:
Ik ben wel pro korte titels trouwens Kunnen mysteries waken? Moeten mengelmoesen/moezen niet uit meer dan één element bestaan? Nu zou je denken dat de cursief regels het geheel wat spannender maken, maar ik vind ze juist irritant. Misschien was dat als bittere, kortere conclusie beter geweest. Weer: ik had iets sterkers verwacht. Misschien ben ik zuur door mijn examencorrigeerwerk

En dan de laatste; Anders dan eergister:
Gisterochtend aan elkaar? Gister is los geen woord geloof ik. Geen kleine cijfers gebruiken, dat is één en twee. (Ja; op late leeftijd, maar dat doet er niet toe..) Inderdaad niet! Ik zit in spanning (relatieve dan) af te wachten wat er aan de hand is en je gooit er amandelen tussen. Bekend is met een d en ik neem aan dat je door het cursief en haakgebruik een dagboekgevoel er aan wil geven ofzo? Zoals eerder gezegd, geen caps. En wat is er gebeurd moet dan weer een d ipv een t bezetene ipv bezetenen. Eh tsja, drastisch verhaal.
Oud 18-11-2008, 09:06
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
We zijn allemaal nogal zuur aan het doen, heb ik het idee We zijn strenger geworden met de jaren!
Oud 18-11-2008, 09:32
niña
niña is offline
Godsjasje we worden zure Letteroudjes
Oud 18-11-2008, 09:46
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Godsjasje we worden zure Letteroudjes
Ja, dat idee heb ik wel. Maar ik vermoed dat veel deelnemers van de wedstrijd dat (nog) niet zijn, dus ik hoop dat ik toch nog een beetje lief ben geweest, want ik vind dat het doel van deze wedstrijd toch in de eerste plaats is om mensen te motiveren met schrijven en ik hoop dat ons commentaar dan toch niet als snoeiharde kritiek wordt opgevat, maar meer als hulp zodat ze beter gaan schrijven. Want schrijven is leuk
Oud 19-11-2008, 15:40
Geel
Geel is offline
Wanneer is de voglende schrijfwedstrijd? Dan denk ik dat ik ook mee wil doen. (Ondanks de harde kritiek die gegeven is aan de verhalen).
Oud 19-11-2008, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Wanneer is de voglende schrijfwedstrijd? Dan denk ik dat ik ook mee wil doen. (Ondanks de harde kritiek die gegeven is aan de verhalen).
denk zo ie zo pas naa de uitslag van deze toch?
nog steeds maar eens stem uitgebracht trouwens...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2008, 18:27
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
O, je hebt nu niet meegedaan? En ik ging al helemaal bedenken welke dan van jou zou zijn, haha
Meestal zijn er zo'n twee per jaar, denk ik, dus dat gaat nog wel even duren, maar er is ook af en toe een columnwedstrijd, dus dat zou je ook kunnen proberen
Oud 20-11-2008, 09:12
flyaway
flyaway is offline
Het kan ook vaker, als daar belangstelling voor is
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 15:12
Geel
Geel is offline
Citaat:
O, je hebt nu niet meegedaan? En ik ging al helemaal bedenken welke dan van jou zou zijn, haha
Meestal zijn er zo'n twee per jaar, denk ik, dus dat gaat nog wel even duren, maar er is ook af en toe een columnwedstrijd, dus dat zou je ook kunnen proberen
Ik ben ook wel benieuwd naar column wedstrijden! Bij welke forums zijn ze dan?
Oud 21-11-2008, 16:07
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik ben ook wel benieuwd naar column wedstrijden! Bij welke forums zijn ze dan?
Ook gewoon bij Letteren Bij Dansen op Papier is er ook soms een dichtwedstrijd.

Waar zijn alle deelnemers van deze wedstrijd gebleven, stemmen die niet? Ik ben zelf nog steeds aan het twijfelen...
Oud 21-11-2008, 16:17
Geel
Geel is offline
Het zou wel lullig zijn als er niemand stemde...

Ook al vinden sommigen dat alle verhalen slecht zijn, kun je toch wel stemmen voor het minst slechte?
Oud 21-11-2008, 16:38
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik stem wel. Een soort van aanmoedigingsstem is het, want die laatste zin kan eigenlijk echt niet. Maar vanwege deze zin stem ik toch op Stilte: "En de belangrijkste vraag (ik was nogal een verzamelaar): kun je stilte in een doosje doen?"

[edit] Ik vind de pollvraag eigenlijk zo maf gesteld Ik zou daarbij toch eigenlijk altijd zeggen: mijn eigen verhaal mag winnen!, maar ik ga toch niet op mijn eigen verhaal stemmen
Oud 21-11-2008, 16:52
flyaway
flyaway is offline
Stilte
Dit verhaal geeft een goede opzet, beetje cliche beschrijvingen van de omgeving en die broer met zijn industrieterrein vind ik wat vaag in het verhaal staan, wordt er wat afstandelijk door. Het einde is een beetje een domper, het verhaal bouwt wat op en dan is het opeens van die astronaut. Wat ik wel leuk vind is het thema, de stilte, de poging dat te beschrijven en dat is deels gelukt.

Uit
Bijzonder. Ik kan er geen touw aan vastknopen, maar vind het perspectief interessant. De vlagen, fragmenten, psychopatisch aandoenend of juist normaal? Kanshebber, vind het verfrissend.

Anders dan eergister
Dit verhaal brengt de emotie over. Ik voelde me echt naar na het lezen van dit verhaal, dus de overbrenging van de emoties zit wel goed. Maar verder lijkt het me meer een autobiografisch stukje dan dat het echt bedoeld is als verhaal. Het heeft geen literaire hoogstandjes, het raakt wel maar dat komt meer door de inhoud dan het schrijven zelf. Ik ga hier niet op stemmen.

Laatst gewijzigd op 21-11-2008 om 20:48.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 16:52
flyaway
flyaway is offline
Haha daar heb je gelijk in, ik zat al eindeloos eraan te pielen. Maar iedereen weet wat we dr mee bedoelen, toch?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 18:23
Verwijderd
Mogen wij als deelnemers ook stemmen dan ?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 19:08
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Mogen wij als deelnemers ook stemmen dan ?
Ja . Al telt een stem op je eigen verhaal niet (toch?)
Oud 21-11-2008, 20:27
flyaway
flyaway is offline
Hm. Wat vindt de rest?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 20:47
flyaway
flyaway is offline
De tweede grote liefde
Wel een echt verhaal met personen en inhoud en verloop. Het eerste driekwart gedeelte vond ik erg verhalig, meer richting carry slee dan harry mulisch. Maar aan het einde draait dat om, dat had ik niet meer verwacht. Er zit een (vage) boodschap in. Het einde is dan wel weer een soort anticlimax, met die zin over dat geld van haar ouders, dat vond ik best wel vaag. Ze wil los zijn, en dan steunt ze toch nog daar op? Tegenstrijdig. Of juist zo bedoeld?

Elk eind is een begin
Erg emo. Waarom zijn ze uit elkaar? Waarom willen ze elkaar opeens weer terug? Waarom wil dat meisje dat dan opeens niet? Waarom snijdt ze zichzelf open? En waarom wilde jongen haar dan alsnog hebben? Ik snap dit niet.

Duisternis
Deze is mijn favoriet. Het spreekt over duisternis, maar is ook heel duister. Het begin over de meeuw vind ik schattig beschreven, de schuine stukken vind ik niet allemaal passend waar ze geplaatst zijn, maar er zitten hele mooie tussen.
Ik kreeg kippenvel toen ik dit verhaal las.

…en pas wanneer de duisternis totaal is, kan het masker af en maakt de duisternis zijn ware identiteit bekend...
Deze vind ik het heel tof, toen kreeg ik het gevoel dat de duisternis mij zelf inpakte.
Zonder de duisternis is de wereld herkenbaar voor iedereen. De spanning van het onbekende verdwijnt. Daarom is de duisternis zo verleidelijk. Zo eerlijk, en daarom niet minder luguber.

…want in de duisternis ziet niemand wie je echt bent…
Wauw, past echt zo goed hier. En die puntjes geven nog een extra'tje.

Hij is een meester van het zwart. Niemand ziet zijn ware aard, totdat hij deze zelf aan je bekend maakt.
Deze kwam als zo mooi ingevlochten, dan worden de twee verhalen een, heerlijk.

Minder:

[/i]Alle problemen van vroeger had ze achter zich gelaten door hem[/i]
Dit vind ik een beetje cliche staan.

En deze vind ik een anticlimaxgevoel geven:
Achtergelaten in de duisternis en beroofd van al het licht. Wanneer komt de dag om je te bevrijden van het zwart?
Ik vind dit niet echt een boodschap vertellen, ik had een beter einde verwacht. Ipv 'bevrijden van het zwart', iets wat beter bij de rest past.

Duisternis krijgt mijn stem.

Laatst gewijzigd op 22-11-2008 om 09:59.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2008, 22:53
niña
niña is offline
Ik vind het heel moeilijk maar ik heb gestemd voor Duisternis, omdat daar de meeste potentie in zit na een beetje verbouwing, vermoed ik.
Oud 22-11-2008, 08:58
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Hm. Wat vindt de rest?
Het is natuurlijk een beetje flauw, maar van mij mag het, je moet het alleen wel aan jezelf kunnen verantwoorden.
En deelnemers móeten stemmen. Vind ik
Oud 23-11-2008, 11:12
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Hm. Wat vindt de rest?
Ik vind van niet.
Oud 29-11-2008, 09:35
Verwijderd
Het is al weer een tijdje stil hier.. en er zijn pas 4 of 5 stemmen gegeven. :]
Met citaat reageren
Oud 29-11-2008, 10:56
flyaway
flyaway is offline
Komt u maar met uw commentaar en kritiek en stem
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 19:46
WolterB
WolterB is offline
Stilte: Leuk concept voor een verhaal. Doet mij denken aan een inleiding voor een langer verhaal.
Het voelt niet 'af' aan, maar biedt zeker perspectief wanneer het verder uitgebouwd wordt.

Uit: Warrig en ik kan er geen lijn in ontdekken. Misschien is het zelfs meer een gedicht dan een echt verhaal.

Elk eind is een begin: Doordat er veel via smsjes gecommuniceerd wordt mist er een bepaalde interactie in het verhaal. Of dit het verhaal sterker of zwakker maakt ben ik nog niet uit. Wel zou ik de dikgedrukte delen cursief maken, zodat het niet eruitspringt. Het valt te veel op zo.
Verder is, hoewel de ondertoon van het verhaal vij cliché is, het toch iets waar ik me in kan inleven en dat is voor mij sowieso heel belangrijk in een verhaal. Dit is mijn favoriet.

De tweede grote liefde: Beginnen en eindigen met puntjes vind ik een beetje jammer. Zo lijkt het alsof het verhaal niet af en en het ergens lukraak uitgeplukt is. En let op samenvoegingen van woorden: 'terugkomen' is bijvoorbeeld één woord. Gebeurt twee keer in het begin, maar komt later in het verhaal niet meer voor.
Het spelen met de woorden gebeurt op een fijne manier, daardoor blijft het verhaal levendig en boeiend en wordt hethaling vermeden, een erg sterk punt in het verhaal.

Duisternis: Het cursieve deel en het normale deel verstellen eigenlijk twee verhalen. Het is lastig om de aandacht bij beide delen te houden op sommige momenten. De verleiding om ze los van elkaar te lezen is best groot, maar wanneer je dit niet doet ontstaat toch één heel verhaal.
Het verhaal zelfs is vrij kort, maar toch meeslepend en je kan je er echt goed inleven. Dit verhaal heeft ongeveer hetzelfde thema als de twee verhalen hiervoor, wat het lastig maakte om te kiezen.

Anders dan eergister: Ook hier, gebruik koppelwoorden goed. In de eerste alinea gaat het gelijk al mis. En als/dan-fouten zijn echt destructief voor een goed verhaal (anders als anders). Heb het verhaal niet uitgelezen vanwege irritatie aan de schrijfstijl.
Oud 01-12-2008, 16:47
Verwijderd
Oh my, helemaal vergeten. Ik zal deze week ff bijlezen/herlezen en stemmen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 10:20
Verwijderd
Laat maar; ik keek scheel
Met citaat reageren
Oud 03-12-2008, 23:52
WolterB
WolterB is offline
7 stemmen, daar kan nog wel wat meer bij
Oud 06-12-2008, 11:16
Verwijderd
Stilte
Wat zal ik zeggen. Ik vind het verhaal geschreven in simpele taal, de zinsformuleringen vind ik ook iets te gemakkelijk. Het lijkt ook steeds alsof ik bepaalde woorden mis. Ik mis sowieso meer beschrijvingen, meer details. Daardoor is het verhaal erg oppervlakkig en van de hak op de tak. Het komt op mij allemaal quasi-filosofisch over, alsof je met je verhaal puur 'filosofisch' wilde overkomen. Er staan voor mij bijvoorbeeld iets te veel (niets toevoegende) vragen in. Het eind vind ik een anti-climax, uit het niets is het klaar ineens. De laatste zin snap ik ook niet helemaal. De wisselende tijden in de eerste alinea vind ik overigens wat storend.
Verder wel een leuk idee, maar het kan beter uitgewerkt en vloeiender.

Uit
In eerste instantie dacht ik dat dit niks voor mij was, ik dacht de quasi-filosofische van net probeert nu quasi-poëtisch te zijn, maar ik vind dit best een leuk verhaal. Die korte hoofdzinnen à la Matthijs van Nieuwkerk bevallen mij wel. De vrouw aan het eind verraste me, want ik zie de Ik als een vrouw, van de Jij verwachtte ik dus dat het een man zou zijn. Voor mijn gevoel een lesbische relatie aldus.
Ik vind het toch een mooi stukje poëtisch proza. Waar slaat de titel eigenlijk op?

Elk eind is een begin
De opmaak bevalt me totaal niet. Ik mis de titel boven aan het verhaal (niet zo erg want de titel is er tenminste), maar ik vind het echt afgrijselijk hoeveel er vetgedrukt en cursief staat. Het ziet eruit als een rommeltje. Die twee insprongen halverwege vloeken met de rest van de regeling.
Het begin van het verhaal klinkt nog aardig en leest makkelijk, ik ben nieuwsgierig naar het verloop. Maar dan ineens ineens begin ook jij van de hak op de tak te springen. Die zelfmoordpoging bijvoorbeeld, die is zo impulsief en uit het niets zodat het erg ongeloofwaardig overkomt. Ik mis hier de labiele voorgeschienis. Dan met die moeder in het ziekenhuis, dat gesprek is zo oppervlakkig en ongeloofwaardig. Zo reageert een moeder toch niet? Zelfs het smsen komt nep over.
Het eind is doch zeker het ergst. In een alinea wordt de hele bedoeling van het verhaal kort en slecht samengevat. Allerlei stukken worden overgeslagen. De essentie ontbreekt hier. Ik vraag me af wat het idee achter het verhaal is, dan krijg ik zo'n anti-climax te lezen. Die laatste twee zinnen zijn ook maar droog.
Oh ja, de titel. Die vind ik cliché en in combinatie met het verhaal slecht tot stand gekomen.
Vergat ik toch even de liedtekst. Ik hou niet van Engels in Nederlandse literatuur, een afknapper voor mij. Ik neem aan dat de tekst zelf niet van jou is?
Zo, de volgende drie volgen nog.

Laatst gewijzigd op 06-12-2008 om 12:36. Reden: + Uit; +Elk eind is een begin; +liedtekst;
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 13:05
Verwijderd
De tweede grote liefde
Vanwaar de titel ná "(...)"? Hmm, het verhaal is niet bijster boeiend. Hoewel er goede beschrijvingen in zitten, vind ik bepaalde zinnen te lang, waardoor de tekst een te vertragende werking heeft en ik geen zin heb het uit te lezen. Er gebeurt zo weinig in zoveel tekst. Die hele ouderskwestie is niet nieuw en niet interessant. Het verhaal is niet spannend of vermakend, meer weet ik eigenlijk niet te zeggen. Jammer, want verder goede bewoordingen en goede vorm.
Ik had graag meer gelezen over de relatie, er zit niet echt een hoofdverhaal in.

Duisternis
Ook hier de titel niet boven aan de tekst. Het verhaal begint leuk, leuk idee ook. Maar plots is er een ik. Die haalt alle mysterie en neutrale alwetendheid uit de cursieve vertellingen, heel jammer. Je gebruikt veel verkeerde verwijswoorden en laat te vaak een komma weg. Dat leest niet prettig. En kennelijk maakte zij en hem datzelfde gevoel los. 'Zij en hem', Wat is de bedoeling hier?
Zonder duisternis verdwijnt de spanning klinkt raar, zonder duisternis is die spanning er niet om mee te beginnen.
Licht is de vijand van de duisternis. Het licht onthult zijn ware aard, tenzij deze goed verborgen gehouden kan worden. Het licht onthuld zijn eigen aard??
Voordat ze het besefte waren er een paar maanden voorbij, zonder dat ze het echt beseft had. Twee keer beseffen. Andere beschrijvingen worden ook te veel herhaald
Hoe dichter naar het eind toe, hoe geforceerder en ongeïnspireerder het verhaal. Van 'kapotprikte' kreeg ik rillingen. Wat is het punt van je laatste zin? Nou, dit wordt hem niet voor mij.

Laatste verhaal volgt.

Laatst gewijzigd op 11-12-2008 om 13:31. Reden: +Duisternis
Met citaat reageren
Oud 12-12-2008, 16:44
Geel
Geel is offline
Is het een idee om de volgende keer als er een verhalenwedstrijd wordt gehouden deze te promoten? Zodat er meer mensen op reageren.
Oud 12-12-2008, 18:13
Ieke
Ieke is offline
Waar en hoe?
Oud 12-12-2008, 18:56
Verwijderd
Het aantal verhalen vind ik wel goed.. Alleen ietsje meer stemmen zou wel mogen?
Maar idd; waar en hoe?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten