Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2009, 13:22
vero_b
vero_b is offline
ik moet binnenkort een operatie ondergaan aan mijn eierstokken. dit gebeurt met een kijkoperatie. volgens mijn gynaecoloog is dit ongeveer hetzelfde als bij een galblaas of appendixoperatie.
Heeft er iemand ervaring met een kijkoperatie? hoe gaat dat juist in zijn werk? moet je hiervoor volledig naakt? hoe lang duurt het voor je nadien weer de 'oude' bent?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 17:39
Verwijderd
Volgens mij moet je op een operatiejasje na volledig bloot zijn, anders kunnen ze er niet goed bij. Tot ze je gaan opereren en ook erna ligt je natuurlijk ook nog onder een laken en deken.

Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij heb ik van de verwijdering van mijn appendix ongeveer anderhalve week echt veel last gehad (ook pijn met liggen, amper kunnen bewegen, erge spierpijn, enz.) en daarna nog een hele tijd gewoon last (gevoelige buik ed). Ik weet niet meer wanneer ik precies de oude was, maar dat heeft volgens mij wel een tijdje geduurd.

Waar ik het meeste last van had (denk ik dan tenminste) is van het 'opblazen' van je buik. Dit doen ze met een gas, zodat ze alles goed kunnen zien. En natuurlijk moeten ze van alles 'opzij' schuiven om erbij te kunnen. Van de wondjes zelf heb ik amper last gehad.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 19:04
blablatje
blablatje is offline
Er worden meestal drie gaatjes gemaakt in je buikwand: twee om door te kijken en een om door te opereren. Bij veel kijkoperaties maken ze een gaatje in je navel, want die geeft dan geen zichtbaar litteken, een andere in je onderbuik zodat je bikinibroekje het litteken bedenkt en een derde op een plaats waar als je ouder wordt waarschijnlijk toch een huidplooi komt. Met een van de kijkbuisjes wordt inderdaad lucht in je buikholte geblazen, zodat alles goed zichtbaar is.
Vaak mag je wel een onderbroek aanhouden. Kans is groot dat ze die voor de operatie wat naar beneden schuiven en daarna weer terug, maar daar merk je niets van want dan ben je onder narcose. Ik neem aan dat je voor de operatie even wordt opgenomen in het ziekenhuis? Dan legt de verpleegkundige van te voren precies aan je uit waar je aan moet denken en die kan ook veel vragen beantwoorden over het herstel.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 19:51
Verwijderd
Ik heb ook een kijkoperatie gehad en had idd ook het meeste last van dat opblazen wat Leonoor ook zegt, de wondjes zelf stelden echt niets voor. Door dat opblazen van je buik krijg je (veel) last van je schouders, dat voelt echt heel irritant en ik vond 't behoorlijk pijnlijk. Verder was ik wat stijf van de operatietafel en in het begin was m'n buik pijnlijk, daarna gevoelig. Ik denk dat ik twee weken echt last heb gehad, daarna alleen nog wat last van spierpijn en gevoelige buik.

Voor de operatie kreeg ik een jasje aan en een soort onderbroekje, maar die laatste ging bij mij uit omdat ik tijdens de operatie een catheter zou krijgen, toen ik weer wakker werd, was die onderbroek ook verdwenen en lag 't jasje los over me heen (en daarover heen weer veel lekker dekens, die zijn lekker warm, echt heel comfortabel). 't Is een beetje een raar idee, maar ja, zij zien daar iedere dag andere patienten, dus ik zou me er echt niet druk om maken.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten