Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
CD in je PC en opnieuw opstarten. Als hij gewoon van de harde schijf opstart moet je in het BIOS (kom je meestal door bij het opstarten op F2 of Del te drukken, staat ook altijd wel aangegeven als "Press <knop> to enter setup" oid) de opstartvolgorde aan te passen zodat hij eerst vanaf de CD-ROM drive probeert op te starten en daarna pas vanaf je harde schijf.
|
Dan heb je geen originele XP CD maar een of ander custom ding van de fabrikant. Dat is nou jammer
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Bedankt voor je hulp, ik ga kijken of ik van iemand een originele ![]() |
![]() |
|
Wat fabrikanten soms ook doen is de recovery console bij-installeren op de harde schijf: tijdens het opstarten druk je vaak achter elkaar op F8 en dan krijg je het bootmenu van Windows. Als je daar ergens de optie 'recovery console' tussen kan vinden, ben je gered.
HP doet dergelijke dingen in ieder geval, Toshiba zou dus goed gelijkaardige dingen kunnen doen. (Even wat extra informatie over deze praktijk: spijtiggenoeg is die niet even robuust als de recovery console van op de cd: uit mijn ervaring weet ik dat je niet altijd aan alle originele Windows-bestanden (uit de I386-map, voor de kenners) aankan als je aan een installatie aan het werken bent en dat geeft best veel geknoei als je bestanden zou moeten overzetten).
|
En sommige recovery-cd's gooien al je persoonlijke bestanden en instellingen weg (dus alles wat geïnstalleerd is, documenten, foto's etc.), dat is mij iig een keer overkomen.
Pas dus goed op welke optie je gebruikt mocht je de recovery-cd gebruiken. Lukt het met lenen van een Windows-cd, dan behoud je wel je bestanden, hoe dat met programma's is weet ik niet ![]() Mocht het daarna nog steeds niet goed gaan, dan heb je als optie Windows helemaal opnieuw installeren (wel bestanden backuppen als dat kan ![]()
|
Verwijderd
|
Bedankt allemaal voor jullie hulp en adviezen.
Ik heb de laptop naar de winkel teruggebracht en daar bleek hij helemaal niet meer aan te kunnen ![]() Mijn harde schijf heb ik verwijderd voordat ik het naar de winkel bracht, ik had gelukkig een lege harde schijf 'over' ![]() Ik heb een externe harddrivereader dus ik dacht ik kan gelukkig nog bij al mijn bestanden. Dat kon inderdaad maar nadat ik hem in een windows vista laptop had ingeplugd, werd hij geweigerd in windows xp 'hard drive is corrupted and unreadable' ![]() nogmaals bedankt voor alle hulp |
![]() |
|
Klopt, het bestandssysteem is corrupt, dat zegt die foutmelding ook. Als je hem aan een Vista laptop hebt gehangen doe je gewoon vanaf de command line "chkdsk x:\ /r", waar je x even moet vervangen door de letter van de schijf.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Is het nog verstandig om je bestanden te kopieren voor je zoiets doet aangezien er nogal wat belangrijke bestanden op mijn harde schijf staan ![]() |
![]() |
|
Je kon toch niet bij je bestanden vanwege die foutmelding? Of kun je op die Vista-laptop wel bij je bestanden? Dan zou ik daar maar eerst eens een backup van maken ja, als ze zo belangrijk zijn
![]()
|
|