Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2009, 12:05
hoi123321
hoi123321 is offline
Heeft iemand de uitwerking van deze opdracht?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2009, 12:07
hoi123321
hoi123321 is offline
Studentenaantallen heet de opdracht
heb het echt nodig!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 13:52
ILUsion
ILUsion is offline
Als je de opdracht geeft, kunnen we natuurlijk met je mee proberen denken
Oud 08-01-2009, 13:35
hoi123321
hoi123321 is offline
Voorspelling studentenaantallen
Inleiding
De afgelopen jaren zijn er grote veranderingen geweest in de aantallen eerstejaars studenten bij de Nederlandse universiteiten. Naast veranderingen in de totalen zijn er ook allerlei verschuivingen te constateren, bijvoorbeeld: verschuivingen tussen technische en sociale
studies, tussen verschillende universiteiten, en veranderingen in populariteit van specifieke studierichtingen.
Voor de universiteiten en ook voor de politiek is het van belang te weten waardoor dit soort veranderingen ontstaan en wat men in de nabije toekomst kan verwachten. Duidelijk is dat demografische ontwikkelingen - dat wil zeggen ontwikkelingen op het gebied van de bevolkingsgroei en -opbouw- zoals het krijgen van minder kinderen en het later krijgen van kinderen, een zeer belangrijke invloed hebben. Ook het feit dat het bijna onmogelijk
is om met alleen een diploma van het voortgezet onderwijs een goede baan te vinden speelt een belangrijke rol. Daarnaast hebben politieke maatregelen op het gebied van studiefinanciering en studieduurverkorting tot gevolg dat bv. het overstappen van het HBO naar de universiteit lastiger wordt. Tenslotte hebben allerlei ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, zoals bedrijfssluitingen, effect op studiekeuze.

Gegevens
In de bijlagen vind je een groot aantal gegevens. Je moet zelf bepalen welke gegevens van belang zijn voor de beantwoording van de vragen en hoe je die gegevens kunt gebruiken en combineren.

Opdracht
De Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU) geeft jouw team de opdracht een rapport te schrijven waarin voorspellingen worden gedaan over de aantallen eerstejaars studenten voor de komende jaren.

In het rapport moet een uitwerking komen van de volgende onderdelen (wijd aan ieder onderdeel minstens één paragraaf):Maak op grond van de gegevens een schatting voor het totaal aantal eerstejaars studenten dat er in de studiejaren 1995 tot en met 1999 op alle universiteiten samen te verwachten is.
Onderzoek welke verschuivingen zich de afgelopen vijf jaar hebben voorgedaan tussen de verschillende clusters studierichtingen Landbouw, Natuur, Techniek, Gezondheid, Economie, Recht, Gedrag & Maatschappij en Taal & Cultuur en probeer de verschuivingen te verklaren. Voorspel de aantallen eerstejaars in 1995 tot en met 1999 voor elk van de verschillende clusters.
De VSNU wil ook weten op hoeveel eerstejaars elk van de universiteiten de komende jaren kan rekenen. Geef een methode om deze aantallen te voorspellen. Er is slechts een beperkte hoeveelheid gegevens beschikbaar; geef aan welke gegevens je eventueel verder nog nodig zou hebben om tot een goede voorspelling van de aantallen eerstejaars te komen.
Illustreer je methode evt. aan de hand van de beschikbare informatie van de RUG (Rijksuniversiteit Groningen).
Geef steeds goed aan hoe je voorspellingen tot stand zijn gekomen, welke gegevens je hebt gebruikt, welke aannames je hebt gemaakt, en probeer iets te zeggen over de betrouwbaarheid van de voorspellingen.

Dat is de opdracht dus

http://www.fi.uu.nl/alympiade/nl/opg...6bijlagen.html
daar staan de bijlagen maar ksnap t echt niet joh!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2009, 16:19
ILUsion
ILUsion is offline
Ik zal het even in deelvragen opsplitsen:
1) Hoeveel eerstejaarsstudenten in totaal voor de volgende jaren?
2) Verschuivingen tussen Landbouw, Natuur, Techniek, Gezondheid, Economie, Recht, Gedrag & Maatschappij, Taal & Cultuur tijdens de afgelopen jaren?
3) Hoeveel eerstejaarsstudenten in die richtingen voor de volgende jaren?
4) Hoeveel eerstejaarsstudenten voor de komende jaren per universiteit?

Ik zou zelf al beginnen met zowel met absolute getallen te werken (aantal studenten per jaar) en daarnaast ook met relatieve maten (de normalisatie laat ik je zelf over beslissen).
Voor die eerste vraag is het gewoon een kwestie van alles optellen en daar een model voor proberen vinden. Het makkelijkste is om dat gewoon eens uit te zetten in grafiek en dan te kijken hoe dat eruitziet (waarschijnlijk zal dat in lichtelijk dalende lijn liggen, uit de tekst te begrijpen). Zo kan je per jaartal een benadering vormen voor het aantal inschrijvingen. In Excel is dat voor een stuk te doen via trendlines (grafiek teken, trendline laten bijtekenen en de vergelijking daarvan laten weergeven, samen met de correlatiefactor). Je moet je daar echter niet beperken tot lineaire verbanden, misschien is een exponentiële fitting beter; daar moet je een beetje mee proberen (exponentiëel zou bv. te gebruiken zijn voor heel erg snelle daling of stijging (iets dat heel erg populair geworden is, of juist helemaal uit de mode geraakt is)).

Om de verschuivingen in beeld te brengen, zou ik per jaar gaan kijken hoeveel percent van de ingeschreven studenten er elke richting doen. Zo zie je welke richtingen er populairder worden en welke minder populair. Als je werkelijk informatie wilt over het aantal mensen dat verschuift van richting A naar richting B; dan heb je volgens mij specifiekere gegevens nodig (al heb ik de bijlagen ook niet al te grondig bestudeerd).

Maar net zoals je voor het totaal aantal studenten een trend hebt bekeken, kan je dat ook per richting doen. Dus op exact dezelfde manier als met studenten; maar dan met de cijfers per richting. Je kan dat met absolute gegevens doen, maar volgens mij gaat dat mooier uitkomen als je dat doet op basis van relatieve maten omdat je zo een beetje de dalende studentenbevolking buiten rekening brengt bij die berekening (anders heb je in de berekening 2 invloeden zitten: enerzijds je aantal studenten dat afneemt en anderzijds die verschuivingen). Een aanname die je daarbij maakt is dat de bevolking homogeen is: dat er dus een bepaald percentage voor een richting zou kiezen en dat de bevolking niet sowieso 500 mogelijke eerstejaarsstudenten heeft die een bepaalde keuze maken.

En voor de verschillende universiteiten kan je weer net hetzelfde proberen te doen. Ook hier zou ik weet relatief gaan werken.

En als je een beetje controle wilt hebben, kan je een voorspelling natuurlijk baseren op verschillende modellen: een keertje met relatieve hoeveelheden (en dan nadien vermenigvuldigen met het verwachte studentenaantal voor dat jaar), een andere keer met absolute getallen en zo direct een benadering te krijgen.

Om wat ik hier zeg uit te rekenen heb je dus enkele gegevens nodig:
1) aantal studenten van de afgelopen jaren per richting
2) aantal studenten van de afgelopen jaren per universiteit
(en als je 1 of 2 optelt krijg je het totaal aantal studenten; dat hopelijk op beide manieren hetzelfde uitkomt)

Voor de betrouwbaarheid, zou ik even moeten denken; maar je moet daar in ieder geval kijken naar de correlatie van je fittinggrafieken (trends) om te zien of je formule wel betrouwbaar is (R = 0.99 mag je al wat op gaan vertrouwen, R = 0.95 pas je best mee op; maar normaal zie je visueel ook wel hoe goed die fitting is). Anyhow, om eerlijk te zijn, verwacht ik niet dat deze methode heel erg nauwkeurig zou zijn.

Wat je best kan gebruiken is Excel om met al deze cijfergegevens om te gaan, manueel gaat ook; maar Excel laat je toe om heel snel grafiekjes te bekijken en dus visueel een trend te zien. En hoogstwaarschijnlijk zullen er wel betere methodes zijn dan degene die ik hier kort schets (en die ook heel intuïtief uitgedacht geweest is). Maar op deze manier zou je al een idee moeten krijgen van sommige voorspellingen.
Reageren

Regels voor berichten