Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2009, 16:21
Briseïs
Briseïs is offline
Mijn situatie: ik woon sinds augustus in Zweden omdat ik hier een master doe. Ik val in Zweden onder de Zweedse zorgverzekering, dus ik heb mijn verzekering in Nederland niet meer nodig. Dus ik die opzeggen, krijg ik nu een brief dat ik volgens de zorgverzekeringswet verplicht ben een zorgverzekering af te sluiten bij een Nederlandse zorgverzekeraar. Kan iemand mij vertellen waarom dat in hemelsnaam is? Ik woon niet in Nederland, ik studeer niet in Nederland, het is niet eens zeker of ik na mijn studie weer terugkeer naar Nederland, maar alleen omdat ik uit Nederland kom ben ik verplicht 90 euro per maand te blijven betalen voor iets wat ik niet gebruik?
Ik ga natuurlijk nog een email sturen aan mijn verzekeraar, kijken of er niet nog iets is wat ik kan doen, maar ik vroeg me af of iemand hier er nog iets zinnigs over te zeggen heeft.
Oud 08-01-2009, 16:55
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Sta je soms nog ergens ingeschreven in Nederland? Of heb je je ook laten uitschrijven bij de gemeente? Of ontvang je bijvoorbeeld nog studiefinanciering?

Mijn ouders wonen in Thailand, en hebben daar hun zorgverzekering (dus niet in Nederland). Mijn broer echter studeert in Finland, en heeft (als ik mij niet vergis...) zijn zorgverzekering nog wel gewoon in Nederland. Maar hij ontvangt dan ook nog gewoon studiefinanciering.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2009, 17:04
Briseïs
Briseïs is offline
Ik sta niet ingeschreven in Nederland, maar ontvang idd wel studiefinanciering. Maar dat is alleen ov-vergoeding, dus niet echt de moeite waard. In die brief staat trouwens niks over studiefinanciering, alleen over student zijn.
Er stond trouwens wel iets over werken, dat je het dan niet meer verplicht bent. Nou is het nogal onmogelijk om een baan te krijgen aangezien ik geen Zweeds spreek, maar je kan wel bij de studentenverenigingen hier gaan werken, ik vraag me af of dat ook telt. Je krijgt dan geen contract ofzo maar je krijgt wel loon.
Oud 08-01-2009, 17:11
Boeing 747-400
Volgens mij is het ontvangen van Nederlandse studiefinanciering genoeg om in Nederland verzekerd te moeten zijn, kijk hier maar eens:
http://www.postbus51.nl/nl/home/them...land-woon.html

Er staat dat je zodra je een uitkering ontvangt je in Nederland verzekerd moet zijn, omdat de Nederlandse staat jouw zorg betaald. Ik weet niet helemaal zeker of studiefinaciering onder het kopje 'uitkering' valt, maar het lijkt me wel logisch.

[edit]
Check even hier: http://www.buitenland.cvz.nl/ hier staat inderdaad beschreven dat als je woon in het buitenland voor je studie, maar er niet werkt, je wel hier in NL verzekerd moet zijn (ervanuit gaande dat je woon in een EU-/EER-/verdragsland)
[/edit]
Met citaat reageren
Oud 08-01-2009, 17:17
Briseïs
Briseïs is offline
Maar studiefinanciering telt niet als uitkering, dat weet ik wel.
Ik blijf het wel belachelijk vinden dat ik zoveel geld moet betalen voor iets wat ik niet gebruik.
Maar eens kijken of werken bij een nation telt als werken ook al krijg ik geen contract.
Oud 08-01-2009, 17:25
Boeing 747-400
Nou ja, je gebruikt het dus wel, want je bent dus op die manier verzekerd in het buitenland. En de Nederlandse staat is verplicht jouw onkosten te vergoeden als je niet werkt in het buitenland. Dus niet meer dan logisch dat je jezelf dan ook in Nederland moet verzekeren.

Misschien kun je bij de belastingdienst navragen of het ontvangen van studiefinanciering genoeg is om ook recht te hebben op zorgtoeslag. Als dat zo is, krijg je toch weer wat terug.

En ik weet het natuurlijk niet, maar misschien is de verzekering in Zweden zelf veel duurder?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2009, 17:26
Briseïs
Briseïs is offline
Nee, ik gebruik het niet, want ik val onder de Zweedse zorgverzekering. En die is gratis.
En zorgtoeslag krijg ik wel, maar ik vind het alsnog een hoop geld.
Oud 08-01-2009, 17:29
Boeing 747-400
Dat snap ik dan niet helemaal. Want ondanks dat het gratis is, staat er op de site van het College van Zorgverzekeringen dat de Nederlandse staat jouw zorg moet betalen. En uiteraard betalen de Zweden hun verzekering zelf ook, zij dan waarschijnlijk via belasting, maar helemaal gratis kan het nooit zijn, want iemand moet er ooit ergens voor betalen. En jij werkt niet in Zweden, dus betaal je ook niet belasting.

Alhoewel ik vermoed dat jij bedoelt dat studenten gratis verzekerd zijn? Als dat het geval is, zou ik het gewoon nog eens checken bij het CVZ. Even een mail schrijven en de situatie uitleggen...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2009, 17:33
Briseïs
Briseïs is offline
Iedereen die een Zweeds persoonsnummer heeft is in Zweden verzekerd voor zorg, zonder extra kosten. Natuurlijk betaalt men daar indirect voor via de belasting. Ik heb een Zweeds persoonsnummer en val daar dus ook onder, ook al betaal ik geen belasting, maar dat is hetzelfde met alle Zweedse mensen die geen baan hebben.
Oud 08-01-2009, 17:51
Boeing 747-400
In dat geval zou ik om nog wat extra uitleg vragen bij het CVZ/je zorgverzekaar, maar ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat je kosten wel betaald worden door de Zweedse verzekeraar, maar dat deze vervolgens alles doorbelast aan Nederland. Dat is tenminste wat ik er van begrijp.

En anders inderdaad iets van een baantje, en vragen of ze een contract kunnen opstellen omdat je dat nodig hebt voor vrijstelling van zorgverzekeringspremie in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2009, 21:01
Verwijderd
Als je je voor langer dan een jaar uitschrijft in het GBA hoef je geen basisverzekering meer in Nederland af te sluiten. Of je moet gewoon kunnen aantonen aan het CVZ dat je in Zweden verzekerd bent.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2009, 16:46
ganralph
ganralph is offline
denk dat het CVZ niet boeit dat ze een verzekering in Zweden heeft. het is geen internationale wet dat je verzekerd moet zijn, dus een buitenlandse verzekering is in dat opzich geen alternatief voor een Nederlandse. als inwoner van Nederland moet je een nederlandse zorgverzekering hebben. (niet als Nederlander in het buitenland) het is dus een kwestie van aantonen dat je niet meer in Nederland verblijft.
Oud 10-01-2009, 21:25
Verwijderd
Je hebt er iig wel verdragen voor, het CVZ kan je daar iig over informeren.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2009, 23:54
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
In dat geval zou ik om nog wat extra uitleg vragen bij het CVZ/je zorgverzekaar, maar ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat je kosten wel betaald worden door de Zweedse verzekeraar, maar dat deze vervolgens alles doorbelast aan Nederland. Dat is tenminste wat ik er van begrijp.
Dat kan ik me niet echt voorstellen, maar het zou kunnen natuurlijk.

Citaat:
Als je je voor langer dan een jaar uitschrijft in het GBA hoef je geen basisverzekering meer in Nederland af te sluiten. Of je moet gewoon kunnen aantonen aan het CVZ dat je in Zweden verzekerd bent.
Maar hoe weten ze dat je je langer dan een jaar uitschrijft? In principe pas na dat jaar toch? En uit die brief lijk ik op te kunnen maken dat het voor iedereen geldt die studeert in het buitenland maar geen baan heeft, maakt niet uit hoe lang ze er zitten.

Citaat:
denk dat het CVZ niet boeit dat ze een verzekering in Zweden heeft. het is geen internationale wet dat je verzekerd moet zijn, dus een buitenlandse verzekering is in dat opzich geen alternatief voor een Nederlandse. als inwoner van Nederland moet je een nederlandse zorgverzekering hebben. (niet als Nederlander in het buitenland) het is dus een kwestie van aantonen dat je niet meer in Nederland verblijft.
Nou, dat is het dus niet, want ik heb allang aangetoond dat ik in het buitenland woon en in die brief gaat het ook specifiek over wonen in het buitenland.

Ik ga maar eens dat CVZ bestoken met mails denk ik.
Oud 13-01-2009, 17:14
Neiu
Neiu is offline
Ik zit met precies hetzelfde, doe een master in Finland en ben verplicht een Nederlandse zorgverzekering aan te houden; hoewel ik overal in Nederland ben uitgeschreven en officieel geëmigreerd volgens de belastingdienst. Mij is uitgelegd dat dat was omdat ik studeer en volgens Europese verdragen wordt mijn zorg nog steeds door Nederland betaald. Ben je ook verplicht een ehic (european health insurance card) bij je te hebben?
Oud 13-01-2009, 18:47
Boeing 747-400
Citaat:
Ik zit met precies hetzelfde, doe een master in Finland en ben verplicht een Nederlandse zorgverzekering aan te houden.
Offtopic: Puur uit interesse, welke master doe je dan? Mijn broer doet nl. ook zijn master in Finland, op de universiteit in Espoo.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2009, 23:04
Verwijderd
Citaat:
Dat kan ik me niet echt voorstellen, maar het zou kunnen natuurlijk.

Maar hoe weten ze dat je je langer dan een jaar uitschrijft? In principe pas na dat jaar toch? En uit die brief lijk ik op te kunnen maken dat het voor iedereen geldt die studeert in het buitenland maar geen baan heeft, maakt niet uit hoe lang ze er zitten.

Nou, dat is het dus niet, want ik heb allang aangetoond dat ik in het buitenland woon en in die brief gaat het ook specifiek over wonen in het buitenland.

Ik ga maar eens dat CVZ bestoken met mails denk ik.
Naar mijn weten is uitschrijven bij het GBA voldoende (dus bij je gemeente). Ik werk zelf bij een verzekeringsmaatschappij en adviseer mensen zich uit te schrijven bij de huidige maatschappij (dus schriftelijk een opzegging te doen), vervolgens wordt de verzekering definitief beeindigd wanneer wij dat doorkrijgen via het GBA. In het buitenland moet er vervolgens zelf gezorgd worden voor een dekking.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 21:31
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Naar mijn weten is uitschrijven bij het GBA voldoende (dus bij je gemeente). Ik werk zelf bij een verzekeringsmaatschappij en adviseer mensen zich uit te schrijven bij de huidige maatschappij (dus schriftelijk een opzegging te doen), vervolgens wordt de verzekering definitief beeindigd wanneer wij dat doorkrijgen via het GBA. In het buitenland moet er vervolgens zelf gezorgd worden voor een dekking.
Maar dus helaas niet als je studeert.
Reageren

Regels voor berichten