Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2009, 21:03
Girliej91
Girliej91 is offline
Hooi, ik zit al een tijdje met iets. Het begon met een goede vriendin die jarig was en ik dacht laat ik is iets apparts doen en had een heel leuk cadeau voor haar gekocht nogal duur enzo maar ik was ook al 11 jaar met haar bevriend. Nu had ik haar uitgenodigd voor mijn verjaardag maar ze kon niet komen en zei dat ik t cadeautje wel later zou krijgen nou dat is ze gewoon vergeten. Mijn vader is 2 weken voor mijn verjaardag overleden en daarom vierde ik mijn verjaardag niet groot want had daar even geen behoefte aan, maar ondertusse vraagt wel steeds iedereen uit me klas me op zijn verjaardag en blijf ik maar cadeautjes kopen. Vorig jaar en nu begint het weer opnieuw. En zo laatst ook zo een meisje zegt ja je krijgt mijn cadeautje nog en ik kon niet op haar verjaardag komen, maar had wel wat gekocht.En mij vergeet ze weer. En een goede vriendin had iets gegeven waarvan ik dacht waarom geef je me dit dit zou je zelf ook nooit dragen.( komt misschien fout over maar het was ook echt niks vergeleken met hoe ik over haar cadeautje had nagedacht ) En had haar wel uitgenodigd op me verjaardag maar ze kon ook niet en toen kwam ze een avondje en was ze ziek ging ze meteen weer weg. Tis nou niet dat ik eis van iedereen wat te krijgen maar ja ik blijf maar betalen. en zit daar nogal mee want ben altijd heel zuinig met me geld. En heb nu ook zoiets van kunnen jullie niet verdwijnen. Ook heb ik altijd zoiets van als ik niet echt goed met iemand bevriend ben zoals met de mensen uit me klas hoef ik ook niet op hun feestj te komen. pff

ik zou graag van jullie willen weten wat jij zou doen of wat je ervan vind.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2009, 22:55
Verwijderd
Stoppen met het kopen van cadeaus. Doe ik zelf ook niet. Sinds mijn 18e ben ik gestopt met het vieren van mijn verjaardag. Ik hoef niemand uit te nodigen, hoef niks geen versnaperingen ed in huis te halen. Ik krijg ook geen cadeaus, maarja, meestal wordt er toch rommel gekocht wat je maar één keer gebruikt waar je later toch niks aan hebt.

Daar staat tegenover dat ik ook niet kom op verjaardagen van anderen en als ik al kom, neem ik geen cadeau mee. Alhoewel ik tegenwoordig wel de gewoonte heb om een krat bier voor iemand zijn verjaardag te geven; het cadeau is groot, het wordt gebruikt, diegene hebt er plezier van en het statiegeld is extra cash voor diegene EN het is niet duur, zeker niet als je het in de aanbieding koopt en bier is vrij lang houdbaar. dus ja.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2009, 23:06
Balance
Balance is offline
Ik hou zelf de volgende regel aan: als ik op iemands verjaardag kom, dan neem ik een cadeau mee.
Kan ik niet die dag en ga ik ook niet op een alternatieve dag, dan koop ik geen cadeau.
Het is niet zo dat de ander alleen maar krijgt, er staan immers (meestal) volop hapjes op tafel etc. Diegene organiseert wat, moet je maar denken. Dus is het netjes als je iets mee neemt.
Als ik jou was zou ik die regel ook gaan hanteren. Zo te lezen koop jij voor jan en alleman cadeautjes in, terwijl je soms niet eens hun verjaardag bezoekt. Maar verwacht dus andersom ook niet dat iemand een cadeau voor je koopt als hij/zij niet op je verjaardag komt.

Wát je vervolgens mee neemt, is aan je zelf. Als jij uitgebreid nadenkt over wat je wil geven en/of als je veel uit geeft, hoef je niet van een ander te verwachten dat hij/zij hetzelfde doet. Iedereen is anders en je kan niet in iemands anders hoofd of portemonnee kijken. JIJ maakt de keuze iets duurs te geven.
Van je vriendinnen mag je wel verwachten dat ze iets kopen wat bij jou past of wat je op dat moment nodig hebt. Al is het maar voor 5 euro. Creativiteit is daarbij leuk, maar niet is zo creatief of origineel als jij.

Wat je verder nog kan doen: maak met wat vriendinnen de afspraak dat je samen een cadeautje in koopt. Iedereen lapt geld en één koopt het cadeau. Als jij dat doet, is er dikke kans dat men bij jouw verjaardag een soortgelijk initiatief toont.
Oud 04-09-2009, 09:07
Verwijderd
Ik neem alleen een cadeautje mee als ik naar de verjaardag ga. Als ik niet kan koop ik ook geen kadootje en ik ga ook niet op een alternatieve dag.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2009, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Wat je verder nog kan doen: maak met wat vriendinnen de afspraak dat je samen een cadeautje in koopt. Iedereen lapt geld en één koopt het cadeau. Als jij dat doet, is er dikke kans dat men bij jouw verjaardag een soortgelijk initiatief toont.
Dit; het maakt het meteen een stuk gemakkelijker. Mijn studie is nogal klein en iedereen die haar verjaardag viert krijgt een cadeau, we leggen gewoon per persoon vaak 4-5 euro in en dan koopt 1 iemand er iets van. Dan kan je bij ons een cadeau van een euro-tje of 50/60 kopen, en dan kan je tenminste wel met iets gaafs/wat iemand nodig heef tmaar duur is komen aanzetten.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 13:10
flupkeflup
flupkeflup is offline
Hey Girlie,

Wat naar dat je vader is overleden. Ook een ingewikkeld verhaal wat betreft de cadeaus, maar ik bekijk het zelf zo: Je geeft je vriendin (of iemand anders) een cadeau omdat het ook gewoon leuk is om iets voor een ander uit te zoeken, om iemand blij te maken met een gaaf cadeau. Dat is gewoon leuk. Dat doe je niet omdat je dan gratis taart en limo krijgt of bier of chips of een cadeau als je zelf jarig bent. Als je het een vervelend gevoel vindt als je niet krijgt wat jij wilt kun je in het vervolg beter stommere/goedkopere/geen cadeaus kopen en het geld lekker aan jezelf besteden. Dan word je een beetje zoals Balance, een aardig oppertunistische hollandse. Niet echt tof.

Succes he!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 15:21
Balance
Balance is offline
Haha waarom ben ik opportunistisch?
Oud 05-09-2009, 15:42
Rationeel
Rationeel is offline
lol flupkeflup weet niet wat opportunistisch betekent

verder zijn de tips van commando en balance prima.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 17:06
flupkeflup
flupkeflup is offline
Citaat:
Ik hou zelf de volgende regel aan: als ik op iemands verjaardag kom, dan neem ik een cadeau mee.
Kan ik niet die dag en ga ik ook niet op een alternatieve dag, dan koop ik geen cadeau.
Het is niet zo dat de ander alleen maar krijgt, er staan immers (meestal) volop hapjes op tafel etc. Diegene organiseert wat, moet je maar denken. Dus is het netjes als je iets mee neemt.
Als ik jou was zou ik die regel ook gaan hanteren. Zo te lezen koop jij voor jan en alleman cadeautjes in, terwijl je soms niet eens hun verjaardag bezoekt. Maar verwacht dus andersom ook niet dat iemand een cadeau voor je koopt als hij/zij niet op je verjaardag komt.
Als jij dat doet, is er dikke kans dat men bij jouw verjaardag een soortgelijk initiatief toont.
Het gaat jou duidelijk om het 'voor wat hoort wat': als jij bij iemand je billen op de bank kan nestelen en een stuk slagroomtaart in je handen geduwd krijgt ("VOLOP HAPJES") is het je wel de 'moeite' en het geld van een cadeau kopen waard. Maar je geeft geen cadeau omdat dat gewoon tof is en leuk. Gewoon suf vind ik dat. Het is hetzelfde principe bij jou als met de Hollandse manier van rondjes geven: Om beurten en als iemand geen rondje geeft is dat gelijk een probleem. Mijn idee van een rondje geven is: Hee mensen jullie vind ik leuk dus ik betaal nu voor jullie een biertje. Tuurlijk gezellig als een ander ook een rondje betaalt, maar ik verwacht dat niet.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 17:20
Rationeel
Rationeel is offline
dat heeft niets met hollandse manieren te maken. leuk dat jij zo tof bent maar rondjes te blijven halen, maar als ik in een kroeg al meerdere rondjes heb gehaald en er staat iemand letterlijk op mijn zak mee te teren, dan stop ik op een gegeven moment met halen voor die persoon. gelukkig komt het in mijn vriendenkring niet voor.
het is echt niet dat ik de rondjes per persoon bijhoud o.i.d, maar als jij na meerdere rondjes door mensen om je heen nog steeds niet je portemonnee hebt getrokken, dan ben je gewoon een uitbuiter.

verder haal jij de opmerking van balance geheel uit de context. ze zegt nergens dat je persé een cadeau moet meenemen, om de hapjes maar af te betalen. ze legt het alleen neer als feit om te benadrukken dat het opzich wel netjes is om een aardigheidje mee te brengen als je bij iemand op een feestje komt. dus naast het feit dat dat een sociale en in nederland geaccepteerde gewoonte is. een cursus begrijpend lezen kan geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 17:24
Balance
Balance is offline
Wat een onzin.
Ik geef al aan dat als ik niet kan, dat ik dan op een alternatieve dag ga. Dan ga ik dus gewoon gezellig bij een vriendin langs en dan staan er ook geen hapjes hoor. Een ieder die ik de moeite waard vind om bij op visite te gaan (ofwel vrienden) krijgt dus een cadeau, ongeacht of ik er wat voor terug krijg. Een ieder die ik niet de moeite vind om er bij langs te gaan (ofwel vage kennissen) krijgt geen cadeau. Dat heeft dus veel meer met gunnen en vriendschap te maken dan met wat ik er voor terug krijg. Ik zeg nota bene (in het stuk wat je 'heel toevallig' niet quote.. ) dat je helemaal niet moet verwachten dat een ander jou iets soortgelijks gaat geven. Dat je dat altijd aan de ander over moet laten en dat je moet kijken wat JIJ over hebt voor die ander.

Mijn reactie over hapjes was gebaseerd op dat de TS de indruk wekt dat anderen altijd alleen maar willen krijgen. Ik wil haar erop wijzen dat het organiseren van een verjaardag doorgaans meer kosten met zich mee brengt dan dat het je wat oplevert aan cadeautjes. Ik link het kopen van een cadeautje dan enkel aan dat het netjes is om mee te delen in die kosten door iets te geven, maar ik beweer nergens dat je geen cadeautje mee moet nemen als je geen 'taart in je handen geduwd krijgt'.
Oud 05-09-2009, 17:35
flupkeflup
flupkeflup is offline
Citaat:
dat heeft niets met hollandse manieren te maken. leuk dat jij zo tof bent maar rondjes te blijven halen, maar als ik in een kroeg al meerdere rondjes heb gehaald en er staat iemand letterlijk op mijn zak mee te teren, dan stop ik op een gegeven moment met halen voor die persoon. gelukkig komt het in mijn vriendenkring niet voor.
het is echt niet dat ik de rondjes per persoon bijhoud o.i.d, maar als jij na meerdere rondjes door mensen om je heen nog steeds niet je portemonnee hebt getrokken, dan ben je gewoon een uitbuiter.

verder haal jij de opmerking van balance geheel uit de context. ze zegt nergens dat je persé een cadeau moet meenemen, om de hapjes maar af te betalen. ze legt het alleen neer als feit om te benadrukken dat het opzich wel netjes is om een aardigheidje mee te brengen als je bij iemand op een feestje komt. dus naast het feit dat dat een sociale en in nederland geaccepteerde gewoonte is. een cursus begrijpend lezen kan geen kwaad.
Doe nou maar niet zo wijs en flauw, ik weet niet of je de beschermengel van Balance bent en het interesseert me eigenlijk ook niet, maar ik heb met jou verder geen discussie.

Balance, prima kind, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik blijf er zelf wel bij dat je een cadeau koopt omdat je je vrienden waardeert, en kent en dus weet wat ze tof vinden, en dat voor ze kopen is leuk. En niet 'omdat het wel zo netjes/aardig is' en omdat ze 'volop hapjes' op tafel zetten. Ik geef mijn vrienden trouwens ook om de haverklap zomaar tussendoor cadeaus (en zij mij). Als er een CD uit is van een band die m'n zus tof vindt, krijgt ze die van me. Etc. Ik hou niet zo van dat mijn/dijn. Maar het zal wel. En 'kosten'... ik gaf laatst nog een feestje en ja dat kost wat maar wat geeft het? Zo belangrijk is geld niet, en als je alleen maar je geld aan jezelf uitgeeft wordt je een rotmens.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 17:53
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Doe nou maar niet zo wijs en flauw, ik weet niet of je de beschermengel van Balance bent en het interesseert me eigenlijk ook niet, maar ik heb met jou verder geen discussie.

Balance, prima kind, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik blijf er zelf wel bij dat je een cadeau koopt omdat je je vrienden waardeert, en kent en dus weet wat ze tof vinden, en dat voor ze kopen is leuk. En niet 'omdat het wel zo netjes/aardig is' en omdat ze 'volop hapjes' op tafel zetten. Ik geef mijn vrienden trouwens ook om de haverklap zomaar tussendoor cadeaus (en zij mij). Als er een CD uit is van een band die m'n zus tof vindt, krijgt ze die van me. Etc. Ik hou niet zo van dat mijn/dijn. Maar het zal wel. En 'kosten'... ik gaf laatst nog een feestje en ja dat kost wat maar wat geeft het? Zo belangrijk is geld niet, en als je alleen maar je geld aan jezelf uitgeeft wordt je een rotmens.
ik ken balance verder helemaal niet en ik ben ook geen beschermengel, maar jij begint uit het niets iemand te bashen omdat je de strekking van de tekst niet meekrijgt.

het blijft leuk en aardig dat jij graag cadeautjes koopt e.d., maar de hele strekking van dit topic is dat de ts dat eigenlijk niet meer wil. en ze wil tips om daarmee om te gaan.
die geef jij dus niet.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 17:56
Balance
Balance is offline
Nou ja, dat ben ik nog steeds niet met je eens. Liefde en waardering hoef je niet persé met cadeaus te tonen. Ik bedoel daarmee niet dat ik jouw manier van doen slecht vind, voor je het verkeerd opvat. Maar iemand die altijd zijn geld aan zichzelf spendeert vind ik niet noodzakelijkerwijs een rotmens. Die persoon kan zich inzetten voor anderen, kan met aandacht, wijsheid, een luisterend oor (etc.) ook al heel veel betekenen voor vrienden en een prachtig persoon zijn.
Ik hoef hier geen enorme discussie over te starten, maar ik wil dit nog wel toevoegen voor de TS die juist al in de knoop zit met het feit dat zij cadeautjes geeft aan anderen. Ze mag best lezen dat het náást jouw manier en haar manier ook nog anders kan.
Oud 05-09-2009, 17:57
Balance
Balance is offline
Nou Rationeel, wel heel toevallig steeds die posts vlak na elkaar..
Oud 05-09-2009, 18:01
Rationeel
Rationeel is offline
een beschermengel is nooit ver weg

ik ben bang dat een forumbaas straks gaat zeggen dat we veel te ver offtopic zijn
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 18:05
flupkeflup
flupkeflup is offline
Citaat:
Liefde en waardering hoef je niet persé met cadeaus te tonen. Ik bedoel daarmee niet dat ik jouw manier van doen slecht vind, voor je het verkeerd opvat. Maar iemand die altijd zijn geld aan zichzelf spendeert vind ik niet noodzakelijkerwijs een rotmens. Die persoon kan zich inzetten voor anderen, kan met aandacht, wijsheid, een luisterend oor (etc.) ook al heel veel betekenen voor vrienden en een prachtig persoon zijn.
Ik hoef hier geen enorme discussie over te starten, maar ik wil dit nog wel toevoegen voor de TS die juist al in de knoop zit met het feit dat zij cadeautjes geeft aan anderen. Ze mag best lezen dat het náást jouw manier en haar manier ook nog anders kan.
Dat ben ik met je eens, maar ik zei ook al dat ik je verkeerd begrepen had. Laten we de discussie maar afsluiten en hopen dat de TS zelf een 'juiste' manier kiest om hiermee om te gaan.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 21:42
Girliej91
Girliej91 is offline
Nou bedankt allemaal voor jullie reacties. Alleen komt t er bij veel mensen toch op neer dat ik zelf cadeautjes verwacht, maar dat is het niet helemaal. De mensen uit me klas vind ik wel aardig enzo maar ga er verder niet mee om buiten school. En zowat iedereen wordt altijd uitgenodigd heel leuk allemaal, maar ik heb er eigenlijk nooit zin in en verzin soms ook een smoesj. Mja ik kijk wel ff en ja je voelt je tog best kut als iemand je vergeet iets te geven hor en dan gaat het gewoon om het idee dat diegene je vergeten is en jij zoveel moeite heb gedaan. Mja als ik eraan denk gewoon wat ik het afgelopen jaar allemaal heb gekocht en zo voel k me tog best wel kut, maargoed ik denk dat ik gewoon vaker smoesjes ga verzinnen..
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 22:16
flupkeflup
flupkeflup is offline
Hey, smoesjes lijkt me niet nodig maar kom dan gewoon met een geinig minicadeautje als je wel naar het feestje wil maar niet echt 'iets' met die mensen hebt. Iets van een euro ofzo, of gewoon een bos ballonnen
Met citaat reageren
Oud 07-09-2009, 10:54
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Het gaat natuurlijk ook niet om de prijs van het cadeau. Als je moeite doet om iets te bedenken waar van je vindt dat het bij iemand past (ongeacht hoe duur het cadeau), dat is heel wat meer waard. Ook slim om een voorraadje cadeautjes aan te leggen. Zie je net iets in de aanbieding of ergens iets goedkoops dat je wel eens aan iemand cadeau kunt doen, dan koop je het gewoon direct. En dan kun je het best een paar maanden later pas aan iemand geven. Als je op het laatste moment nog iets moet kopen, ben je vaak duurder uit.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2009, 11:00
vosje16
vosje16 is offline
De regel die ik toepas is: Heeft iemand mij een cadeau gegeven voor mijn verjaardag, dan geef ik een cadeau van ongeveer dezelfde waarde voor zijn/haar verjaardag.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten