Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2014, 14:45
Kamelia
Kamelia is offline
Hallo,

Met economie hebben we het nu over p/a ratio, werkgelegenheid en de arbeidsmarkt.
Nu hebben we een oefentoets gekregen met een vraag die ik maar niet snap. Ik hoop dus dat jullie me kunnen helpen.

De vraag is:

Stel dat in een land de totale productie gelijk blijft, maar dat het aantal deeltijdwerkers met 20% stijgt. Leg uit wat er gebeurt met:
- de werkgelegenheid in personen ( het antwoord is stijgt)
- de werkgelegenheid in arbeidsjaren ( het antwoord is blijft gelijk)

Ik begrijp dat de werkgelegenheid in personen stijgt. Maar ik begrijp maar niet waarom de werkgelegenheid in arbeidsjaren gelijk blijft.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2014, 15:05
Krume
Krume is offline
Nou dat komt waarschijnlijk omdat meerdere deeltijdwerkers een bepaald aantal uren samen draaien. bijvoorbeeld 5 mensen werken ieder 8 uur per week tegenover een persoon die fulltime werkt en 40 uur werkt.
Stel dat er 3 mensen samen 24 uur per week werken, dan zorgt die stijging van 20% ( één persoon ) niet per se dat het aan die fulltime tijd komt.

http://www.economielokaal.nl/pa-ratioo/
Met citaat reageren
Oud 25-06-2014, 09:18
TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Ik sluit me bij Krume aan.
De werkgelegenheid in personen neemt toe, omdat je meer mensen nodig hebt voor hetzelfde werk. Immers gaat 20% op vrijdag naar huis en moet er dus een 2e persoon komen om die vrijdag op te vangen. Ze kijken hier puur naar hoeveel mensen zijn op een moment ergens aan het werk. Ze kijken niet naar of ze een volledige week werken.

De werkgelegenheid in jaren blijft gelijk, omdat ze kijken naar de tijd. Er moet gewoon 40 uur per week gemaakt worden. Of je dan 10 uur verdeeld over 4 mensen, of 40 uur over 1 iemand, veranderd niets aan die 40 uur.

Essentie in de vraag zit hem in dat de eerste ingaat op wie er allemaal werken, tweede gaat in op hoeveel uur er in totaal gewerkt moet worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten