Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2009, 14:16
Zwoek
Zwoek is offline
(Omdat mij dit iets algemener leek dan alleen over examens, heb ik het maar hier geplaatst. Ik merk het wel als hij toch naar het examendeel gaat.)

Nog 2,5 week en de examens beginnen. Ik heb op dit moment meivakantie, maar ik kan me er niet toe zetten om te leren. Ik vind het zo erg, want ik had me voorgenomen om elke dag minstens 4uur te leren. Het enige dat ik tot nu toe heb gedaan is elke dag één examen gemaakt, maar ik moet leren. Ik weet niet waar ik moet beginnen omdat het zo veel is. Alles doorlezen duurt veel te lang. Een paar weken geleden had ik er wel vertrouwen in, maar nu begin ik toch een beetje bang te worden.
Ik moet mijn vwo-diploma hebben dadelijk, en toch doe ik er niet alles aan om het te halen. Ik zit alles uit te stellen en dit is de laatste kans om het goed te doen en ik doe het gewoon niet.
Waar moet ik nou beginnen? En de tijd begint te dringen. Zijn er mensen die het er ook zo moeilijk mee hebben? Of tips hebben? Ik ben bang dat het niet meer goed komt en mijn motivatie is weg..
Oud 30-04-2009, 22:15
ganralph
ganralph is offline
(je verhaal klinkt een beetje als "standaard" examenstress, dus ik hou het voor nu maar even op standaardtips )

Citaat:
Ik vind het zo erg, want ik had me voorgenomen om elke dag minstens 4uur te leren.
...
Ik ben bang dat het niet meer goed komt en mijn motivatie is weg..
dit klinkt als paniek. en met paniek leer je helemaal niets. accepteer voor nu dat het met die 4 uur/dag niet gelukt is. ga daar niet over piekeren, want dan denk je jezelf in een neerwaartse spiraal waardoor je het voor jezelf alleen maar moeilijker maakt.

Citaat:
Ik weet niet waar ik moet beginnen omdat het zo veel is. Alles doorlezen duurt veel te lang.
het maakt niet uit waar je begint, ALS je maar begint. ga niet naar die hele stapel boeken zitten staren of berekenen dat je misschien te weinig tijd hebt (wederom die neerwaartse spiraal). begin nu ergens en werk dat zorgvuldig af. leg al je andere boeken uit je zicht. één voor één.
denk niet "nog maar 2,5 week " maar "al weer een hoofdstuk gehad "

als je niet meer aan alles toekomt, zorg dan dat wat je wél gedaan hebt, er helemaal inzit. ga dus ook niet 1 week over 1 hoofdstuk zitten piekeren. accepteer het en ga verder met de rest.

Citaat:
Ik zit alles uit te stellen en dit is de laatste kans om het goed te doen en ik doe het gewoon niet.
dit ken ik heel goed, en ik ben van mezelf ook best een stresskip toch heb ik - juist in mijn laatste jaar vwo - geleerd om die knop om te zetten. wat niet is, dat is niet. paniekeren lost niets op. je hebt 6 jaar vwo gedaan, dus in die laatste paar studieweken hoef je geen wonderen meer te verrichten.

"ik doe het gewoon niet" is niet iets dat je jezelf moet verwijten. daarmee doorbreek je alleen maar weer je concentratie: je kunt je hoofd niet dwingen om geïnteresseerd te zijn in die boeken. gun jezelf een halfuur, of een uur rust (desnoods met de kookwekker om niet te sjoemelen ) en ga wandelen. (niet iets als internetten of tv-kijken want daar blijf je te makkelijk in hangen en het maakt je suf.)

wandelen oid brengt je geest tot rust en geeft je weer wat energie (liefst langs open water en niet door bijv. een beklemmend bos). liever 1 uur leren met een rustig hoofd dan 2 uur in paniek.

ik hoop dat je hier wat aan hebt het is wat moeilijk uit te leggen en het werkt ongetwijfeld voor iedereen weer wat anders. maar ik heb mijn examen ook gehaald (en daar was ik oprecht verbaasd over )

succes!!
Oud 30-04-2009, 23:21
Alyssia
Alyssia is offline
Je doet meer dan ik
Bovendien, je hebt je de afgelopen zes jaar, en met name de afgelopen twee jaar flink voorbereid hierop. Je kan wel veel gaan leren, maar omdat het toch alleen maar herhaling is, schiet je er op zich niet veel mee op, heb ik iig het gevoel. Als je dingen nog moeilijk vindt, waar je tegenaan loopt bij de oefenexamens, dan kun je die nog wel even doornemen, maar echt 4 uur leren elke dag is echt te veel gevraagd hoor. Alleen al die afspraak met jezelf maken, maakt al dat je er tegenop gaat zien.

Je maakt elke dag een examen, dat is toch meer dan genoeg oefening? Zo leer je de vraagstelling, waar je op moet letten, hoe je iets op moet schrijven.. Dat is ook heel belangrijk! Neem wiskunde, als je de formule en de berekening opschrijft, heb je al 3 van de 4 punten en dan heb je nog niet eens het antwoord!
Als je nu alles nog moet gaan leren, heb je de afgelopen paar jaar iets fout gedaan.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2009, 12:10
Myuki
Myuki is offline
ik had hetzelfde probleem toen ik eindexamen moest doen. Ik heb daardoor heel slecht voorbereid, maar ben gewoon geslaagd met prima cijfers. Dusja, ik snap dat je het heel erg stom vindt van jezelf, maar daar heb je niet zoveel aan.

Probeer inderdaad dingen die je lastig vindt nog eens door te nemen, of ga bijv. samen met een vriendin wat doornemen. Maar laat andere dingen gewoon zitten. Als je voor een vak tot nu toe bijv. een 7 staat is het niet logisch dat je op je eindexamen opeens een 3 zal halen, zelfs als je je helemaal niet voorbereid.
Oud 01-05-2009, 13:29
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het enige dat ik tot nu toe heb gedaan is elke dag één examen gemaakt, maar ik moet leren. Ik weet niet waar ik moet beginnen omdat het zo veel is. Alles doorlezen duurt veel te lang.
Top-down systeem gebruiken. Haal de top van het probleem af, haal het uit elkaar, en los het op door alle deeltjes van het probleem op te lossen.

Je kunt geen heel brood heel opeten.
Je kunt het brood wel in sneetjes snijden en een heel brood sneetjes voor sneetje verorberen.
Oud 01-05-2009, 14:16
Changshan
Changshan is offline
^ En het apart inplannen van die deeltjes kan ook nog weleens helpen. Evenals het inplannen van de pauzes die erna komen (aangezien je nu eigenlijk aan één stuk door met buikpijn zit te 'pauzeren', da's ook niet rendabel).

Plan ook als volgt: als je na twee uur merkt dat een onderdeel niet lukt of je concentratie begint weg te ebben; pauzeer 20 minuten en ga aan iets anders zitten. Vier uur lang koppig doorploeteren helpt niet echt.
Oud 01-05-2009, 17:45
Zwoek
Zwoek is offline
Bedankt voor de reacties allemaal!

Voor de meeste vakken moet ik een 4,5 halen en het stelt me wel gerust dat een paar zeggen dat het wel raar moet lopen wil ik niet slagen, omdat je de afgelopen twee jaar al 'intensief' met de stof bezig bent geweest. Het enige verschil is dat nu alles samen komt en niet per onderwerp. En juist dat maakt mij onzeker.
Ik vertrouw er dan maar op dat ik minimaal die 4,5 haal en probeer de kleine beetjes nog door te nemen
Oud 01-05-2009, 20:20
blablatje
blablatje is offline
Het is ook gewoon heel lastig om het overzicht te bewaren met al die examenstof.
Dat je elke dag een oefenexamen maakt is al hartstikke goed. Denk dus niet: "Aah ik doe helemaal niks!!" maar denk: "Ik heb elke dag een oefenexamen gemaakt, wat goed van mij.".

Bedenk welke vakken je altijd de meeste moeite hebben gekost. Die hebben meer tijd nodig dan vakken die je makkelijk afgingen.

Bedenk welke onderdelen van exacte vakken het moeilijkst waren. Ga die onderdelen nog oefenen. Je hoeft niet alles te bestuderen. De dingen die je nu kunt, kan je op het eindexamen ook nog.

Voor tekstvakken zoals aardrijkskunde of geschiedenis zijn samenvattingen heel handig. Als je de afgelopen jaren samenvattingen hebt gemaakt, kun je die er nu bij pakken; anders kun je samengevat-boekjes kopen. Die zijn niet zo duur. Samenvattingen kopiëren van een klasgenoot (met leesbaar handschrift en voldoendes) kan natuurlijk ook.

Voor talen waarbij je alleen hoeft te tekstverklaren hoef je eigenlijk niet zo veel te doen. Je zegt dat je overal hoogstens een 4,5 hoeft te halen, dus tekstverklaren ging je vast altijd redelijk af. Dat kan je nu dus nog steeds. Op de meeste scholen is het niveau van de 6e-klas-schoolexamens even hoog als dat van het centraal examen.

Voor talen die je ook actief moet kennen heeft woordjes leren nu niet zo veel zin meer, maar grammatica leren wel. Dat is ook veel overzichtelijker dan al die honderden woordjes die je waarschijnlijk in hun context wel kunt gebruiken ook al ken je ze niet precies.

Vier uur per dag leren is een heel goed streven. En dat kun je ook best. Je moet alleen voorkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En als je die vier uur een keertje niet helemaal redt: helemaal geen ramp. Morgen weer een kans.

Neem inderdaad genoeg pauzes, eigenlijk kun je het beste na elke drie kwartier een korte pauze nemen en als je dat drie keer gedaan hebt een langere (behalve als je net heel lekker bezig was en graag door wíl gaan, natuurlijk). Ga in de pauzes je kamer uit zodat je echt even iets anders aan je hoofd hebt.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2009, 20:42
janosch
janosch is offline
Stel jezelf een doel, beloon jezelf met iets (pauze, roken, eten, bel iemand (die ook leert), of wat je ook doet) en dwing jezelf gewoon. Als je het echt wil, lukt het!

Alhoewel ik deze vakantie ook nog niet bijster veel gedaan heb Maar heb maar 6 vakjes waarvan 1 (geschiedenis) echt leren wordt

I wish you luck! Je haalt het vast wel, je wilt het iig wel, dus.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2009, 16:12
Stereo
Stereo is offline
hallo
'k heb et zelefde... ; ) oplossing... voor mij zou et zijn mn pc ff kapotmaken en alles wat me nu ontspanning biedt... (oftewel, ff alles aan de kant zetten en aan je bureau gaan zitten). Ik denk dat ik nu ook maar weer ff aan mn examen ga werken... ; D
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten