Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Je doet meer dan ik
![]() Bovendien, je hebt je de afgelopen zes jaar, en met name de afgelopen twee jaar flink voorbereid hierop. Je kan wel veel gaan leren, maar omdat het toch alleen maar herhaling is, schiet je er op zich niet veel mee op, heb ik iig het gevoel. Als je dingen nog moeilijk vindt, waar je tegenaan loopt bij de oefenexamens, dan kun je die nog wel even doornemen, maar echt 4 uur leren elke dag is echt te veel gevraagd hoor. Alleen al die afspraak met jezelf maken, maakt al dat je er tegenop gaat zien. Je maakt elke dag een examen, dat is toch meer dan genoeg oefening? Zo leer je de vraagstelling, waar je op moet letten, hoe je iets op moet schrijven.. Dat is ook heel belangrijk! Neem wiskunde, als je de formule en de berekening opschrijft, heb je al 3 van de 4 punten en dan heb je nog niet eens het antwoord! Als je nu alles nog moet gaan leren, heb je de afgelopen paar jaar iets fout gedaan. ![]() |
![]() |
|
ik had hetzelfde probleem toen ik eindexamen moest doen. Ik heb daardoor heel slecht voorbereid, maar ben gewoon geslaagd met prima cijfers. Dusja, ik snap dat je het heel erg stom vindt van jezelf, maar daar heb je niet zoveel aan.
Probeer inderdaad dingen die je lastig vindt nog eens door te nemen, of ga bijv. samen met een vriendin wat doornemen. Maar laat andere dingen gewoon zitten. Als je voor een vak tot nu toe bijv. een 7 staat is het niet logisch dat je op je eindexamen opeens een 3 zal halen, zelfs als je je helemaal niet voorbereid.
||
Citaat:
Je kunt geen heel brood heel opeten. Je kunt het brood wel in sneetjes snijden en een heel brood sneetjes voor sneetje verorberen.
|
^ En het apart inplannen van die deeltjes kan ook nog weleens helpen. Evenals het inplannen van de pauzes die erna komen (aangezien je nu eigenlijk aan één stuk door met buikpijn zit te 'pauzeren', da's ook niet rendabel).
Plan ook als volgt: als je na twee uur merkt dat een onderdeel niet lukt of je concentratie begint weg te ebben; pauzeer 20 minuten en ga aan iets anders zitten. Vier uur lang koppig doorploeteren helpt niet echt.
|
Bedankt voor de reacties allemaal!
Voor de meeste vakken moet ik een 4,5 halen en het stelt me wel gerust dat een paar zeggen dat het wel raar moet lopen wil ik niet slagen, omdat je de afgelopen twee jaar al 'intensief' met de stof bezig bent geweest. Het enige verschil is dat nu alles samen komt en niet per onderwerp. En juist dat maakt mij onzeker. Ik vertrouw er dan maar op dat ik minimaal die 4,5 haal en probeer de kleine beetjes nog door te nemen ![]()
|
![]() |
Het is ook gewoon heel lastig om het overzicht te bewaren met al die examenstof.
Dat je elke dag een oefenexamen maakt is al hartstikke goed. Denk dus niet: "Aah ik doe helemaal niks!!" maar denk: "Ik heb elke dag een oefenexamen gemaakt, wat goed van mij.". Bedenk welke vakken je altijd de meeste moeite hebben gekost. Die hebben meer tijd nodig dan vakken die je makkelijk afgingen. Bedenk welke onderdelen van exacte vakken het moeilijkst waren. Ga die onderdelen nog oefenen. Je hoeft niet alles te bestuderen. De dingen die je nu kunt, kan je op het eindexamen ook nog. Voor tekstvakken zoals aardrijkskunde of geschiedenis zijn samenvattingen heel handig. Als je de afgelopen jaren samenvattingen hebt gemaakt, kun je die er nu bij pakken; anders kun je samengevat-boekjes kopen. Die zijn niet zo duur. Samenvattingen kopiëren van een klasgenoot (met leesbaar handschrift en voldoendes) kan natuurlijk ook. Voor talen waarbij je alleen hoeft te tekstverklaren hoef je eigenlijk niet zo veel te doen. Je zegt dat je overal hoogstens een 4,5 hoeft te halen, dus tekstverklaren ging je vast altijd redelijk af. Dat kan je nu dus nog steeds. Op de meeste scholen is het niveau van de 6e-klas-schoolexamens even hoog als dat van het centraal examen. Voor talen die je ook actief moet kennen heeft woordjes leren nu niet zo veel zin meer, maar grammatica leren wel. Dat is ook veel overzichtelijker dan al die honderden woordjes die je waarschijnlijk in hun context wel kunt gebruiken ook al ken je ze niet precies. Vier uur per dag leren is een heel goed streven. En dat kun je ook best. Je moet alleen voorkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En als je die vier uur een keertje niet helemaal redt: helemaal geen ramp. Morgen weer een kans. Neem inderdaad genoeg pauzes, eigenlijk kun je het beste na elke drie kwartier een korte pauze nemen en als je dat drie keer gedaan hebt een langere (behalve als je net heel lekker bezig was en graag door wíl gaan, natuurlijk). Ga in de pauzes je kamer uit zodat je echt even iets anders aan je hoofd hebt. Succes ermee! |
![]() |
|
![]() |
Stel jezelf een doel, beloon jezelf met iets (pauze, roken, eten, bel iemand (die ook leert), of wat je ook doet) en dwing jezelf gewoon. Als je het echt wil, lukt het!
Alhoewel ik deze vakantie ook nog niet bijster veel gedaan heb ![]() ![]() I wish you luck! Je haalt het vast wel, je wilt het iig wel, dus. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Studeren in het buitenland (Engeland) ferdinandV | 83 | 17-04-2015 09:22 | |
Psychologie |
Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #166. Sorry.x | 476 | 29-11-2011 16:50 | |
Psychologie |
Het Grote Lucht-je-Hart-topic nummer # 151! Atelier Madame | 500 | 07-12-2009 15:19 | |
Psychologie |
Geen motivatie meer Zwoek | 25 | 11-11-2007 14:04 | |
Verhalen & Gedichten |
Van drama tot de beste tijd van je leven! bon bon block | 49 | 26-11-2005 21:52 | |
Verhalen & Gedichten |
Tussen Licht en Donker Reynaert | 40 | 07-01-2004 21:12 |