Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2009, 11:48
Missy
Missy is offline
Afgelopen week hebben we bij Block een fotocamera gekocht. De verpakking is open geweest en er zijn een aantal foto's mee gemaakt. Echter gaat ie niet meer aan, nadat je tien foto's hebt gemaakt. Nu willen we gaan kijken voor een camera met een accu. Ik heb al gezocht in de algemene voorwaarden, maar daar heb ik geen antwoord op mijn vraag gevonden. Nu willen we de fotocamera dus graag terug brengen. Nu is mijn vraag: zijn ze verplicht de camera terug te nemen?
Oud 01-02-2009, 12:03
Balance
Balance is offline
Ik dacht het niet.
Als er sprake is van een probleem met een apparaat, dan zijn ze verplicht hem binnen de garantie te maken óf een nieuw exemplaar aan te bieden. Ze zijn niet verplicht het apparaat terug te nemen en geld terug te geven. Pas als zij jou geen goed exemplaar kunnen bieden, moeten ze geld terug geven.
Oud 01-02-2009, 12:10
remy476
remy476 is offline
Zeg gewoon dat ie kapot is.
Oud 01-02-2009, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Afgelopen week hebben we bij Block een fotocamera gekocht. De verpakking is open geweest en er zijn een aantal foto's mee gemaakt. Echter gaat ie niet meer aan, nadat je tien foto's hebt gemaakt. Nu willen we gaan kijken voor een camera met een accu. Ik heb al gezocht in de algemene voorwaarden, maar daar heb ik geen antwoord op mijn vraag gevonden. Nu willen we de fotocamera dus graag terug brengen. Nu is mijn vraag: zijn ze verplicht de camera terug te nemen?
Ik vind je verhaal niet echt duidelijk. Hoezo kan je niet meer dan 10 foto's maken? Elke camera heeft toch gewoon een accu/batterij?

Ik ga er dus vanuit dat jullie de accu/batterij van de camera wel helemaal opgeladen hebben en dat hij het dan niet doet.

In dat geval is het product ondeugelijk. In principe zou je dan een vervangend product kunnen krijgen of de verkoper moet het product repareren. Het ontbinden van de koop is alleen mogelijk mits reparatie of vervanging niet mogelijk is.
In principe denk ik dat het redelijk is om direct een vervangend product te krijgen of iig een leentoestel. (Zeg gewoon dat je volgende week op vakantie gaat).
Met citaat reageren
Oud 01-02-2009, 12:54
Balance
Balance is offline
Citaat:
Zeg gewoon dat ie kapot is.
Dat is hij ook, neem ik aan? Want anders kun je wel meer dan 10 foto's maken.
Maar dan nog krijg je niet meteen je geld terug.
Oud 01-02-2009, 13:08
remy476
remy476 is offline
dat bedoel ik ook. Dan kan Ts of geld terug vragen of een andere kopen (ahw ruilen)
Oud 01-02-2009, 14:13
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Zolang je de bon hebt en er geen teken is van misbruik van de camera (bijvoorbeeld dat je hem hebt laten vallen) zijn ze volgens mij verplicht om je een nieuw exemplaar te geven. Een andere krijgen of je geld terug krijgen kun je denk ik vergeten, maar misschien kun je wel met ze regelen dat je een nieuwe krijgt als je een duurdere wilt door het verschil erbij te betalen ofzo. Maar daar heb je geen 'recht' op, dus dat ligt aan wat de winkel wil.
Oud 01-02-2009, 14:30
Verwijderd
Citaat:
dat bedoel ik ook. Dan kan Ts of geld terug vragen of een andere kopen (ahw ruilen)
Nee je kan niet je geld terugvragen. Je kan het wel vragen, maar je hebt er geen recht op evenmin heb je geen recht op omruilen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2009, 16:15
Verwijderd
Als hij niet werkt zoals 't zou moeten - waar ik even van uit ga - dan moeten zij 'm repareren of een nieuwe geven, zoals al gezegd. Ze zijn niet verplicht je de optie te geven 'm te kunnen ruilen tegen een ander soort camera of geld terug. Mijn ervaring is trouwens wat dat betreft wel goed; ik had zelf ook een camera die niet naar behoren werkte, en toen kon 'k kiezen of ik dezelfde wou of een andere (of waardebonnen). Dit was bij de MediaMarkt trouwens, die deden daar echt zoo makkelijk over. Die verkoper zei ook nog dat 't toch geen verschil maakte of ik dat toestel nu om ging ruilen voor 't zelfde soort toestel of een heel andere; het defecte toestel moest hoe dan ook terug naar de fabrikant.

Dus ja, ga gewoon proberen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2009, 16:45
Balance
Balance is offline
@Andijvie: tuurlijk doen ze daar makkelijk over. Het geld hebben ze al verdiend en blijft in hun bezit, ongeacht jouw beslissing. De camera gaat sowieso terug naar de fabriek en daar krijgen ze een nieuw exemplaar voor. Of die nou naar jou gaat of in de winkel komt te liggen zal hen niks uitmaken. Sterker nog, het is alleen maar positief als jij voor die bonnen gaat, want dan hebben ze ook nog kans dat je gaat voor iets wat duurder is en dat je dus nog moet bijbetalen.
Maar geld terug is dus heel wat anders, dan raken ze het geld weer kwijt.
Oud 01-02-2009, 17:26
Hakuna
Hakuna is offline
Om die reden koop ik digitale appatuur (camera's, printers, kabels) en andere computershit doorgaans bij de mediamarkt, omdat deze winkel ondanks alles erg coulant is wat ruilen en geld terug betalen betreft, zelfs als veel aankopen zijn ''gebruikt'' Het enige waar je dan niet mag kwijtraken is de kassabon. Zo heb ik eens een HDMI kabel teruggebracht (was verkeerde lengte) waarvan ik de gesealde harde clamshell opengesneden had, ze zeiden tegen mij dat de fabriek bij dit soort verpakkingen de mediamarkt schadeloos steld en dat ze de kabel in de fabriek weer opnieuw gaan sealen. Ik kreeg mijn geld gewoon terug, tevens zag ik dat mensen bij de klantenservice een grote flatscreen TV hadden teruggebracht en de medewerker keek alleen maar even oppervlakkig in de doos, meer niet en ik zag even later dat ze keurig het geld terugbetaalden.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2009, 17:51
Verwijderd
Citaat:
@Andijvie: tuurlijk doen ze daar makkelijk over. Het geld hebben ze al verdiend en blijft in hun bezit, ongeacht jouw beslissing. De camera gaat sowieso terug naar de fabriek en daar krijgen ze een nieuw exemplaar voor. Of die nou naar jou gaat of in de winkel komt te liggen zal hen niks uitmaken. Sterker nog, het is alleen maar positief als jij voor die bonnen gaat, want dan hebben ze ook nog kans dat je gaat voor iets wat duurder is en dat je dus nog moet bijbetalen.
Maar geld terug is dus heel wat anders, dan raken ze het geld weer kwijt.
Snap ik, maar ze hoeven me die mogelijkheid niet te geven.

Citaat:
Om die reden koop ik digitale appatuur (camera's, printers, kabels) en andere computershit doorgaans bij de mediamarkt, omdat deze winkel ondanks alles erg coulant is wat ruilen en geld terug betalen betreft, zelfs als veel aankopen zijn ''gebruikt'' Het enige waar je dan niet mag kwijtraken is de kassabon. Zo heb ik eens een HDMI kabel teruggebracht (was verkeerde lengte) waarvan ik de gesealde harde clamshell opengesneden had, ze zeiden tegen mij dat de fabriek bij dit soort verpakkingen de mediamarkt schadeloos steld en dat ze de kabel in de fabriek weer opnieuw gaan sealen. Ik kreeg mijn geld gewoon terug, tevens zag ik dat mensen bij de klantenservice een grote flatscreen TV hadden teruggebracht en de medewerker keek alleen maar even oppervlakkig in de doos, meer niet en ik zag even later dat ze keurig het geld terugbetaalden.
Idd, mijn zus heeft een laptop van de MediaMarkt gewoon kunnen ruilen, terwijl ze 'm helemaal gebruikt had en de seal van de doos natuurlijk had verbroken etc. Deden ze echt niet moeilijk over; het ding was niet eens defect, ze vond 'm gewoon niet leuk genoeg Ze koos iets goedkopers uit en kreeg gewoon 't verschil terug. Maar goed, ze hóeven het niet te doen, dus misschien heeft Missy met haar winkel minder geluk...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2009, 17:56
Verwijderd
@ balance Euh, ze moeten je een deugelijke product geven volgens de conform-wet.

Je kan gewoon eisen voor een zelfde product die wel goed functioneert en als ze hier niet meer eens kunnen zijn, het geld terug vorderen. Dat kan dus wel.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2009, 21:51
Femic
Femic is offline
Maar alleen als zij niet in staat zijn je apparaat te repareren of te vervangen met eenzelfde apparaat. Je hebt niet direct recht op een ander apparaat of je geld terug.
Oud 01-02-2009, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Maar alleen als zij niet in staat zijn je apparaat te repareren of te vervangen met eenzelfde apparaat. Je hebt niet direct recht op een ander apparaat of je geld terug.

nee, dat is wel zo. Dat is altijd de laatste optie.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2009, 22:40
remy476
remy476 is offline
Geld terug krijgen is een extra service van de zaak maar idd niet verplicht
Oud 01-02-2009, 23:20
Balance
Balance is offline
Citaat:
@ balance Euh, ze moeten je een deugelijke product geven volgens de conform-wet.

Je kan gewoon eisen voor een zelfde product die wel goed functioneert en als ze hier niet meer eens kunnen zijn, het geld terug vorderen. Dat kan dus wel.
Dat is wat ik de hele tijd zeg
Oud 02-02-2009, 08:21
Verwijderd
Citaat:
Geld terug krijgen is een extra service van de zaak maar idd niet verplicht
Het is wel verplicht als ze geen reparatie uitvoeren of het product niet vervangen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 15:47
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Het is wel verplicht als ze geen reparatie uitvoeren of het product niet vervangen.
Ik doelde op: als het apparaat gewoon werkt.
Oud 02-02-2009, 22:56
Verwijderd
Citaat:
Dat is wat ik de hele tijd zeg
haha, liep half te slapen..sorry! je hebt gelijk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten