Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2009, 14:37
Verwijderd
Er zijn verjaardagskaartjes, geboortekaartjes, sorry het spijt me kaartjes, treinkaartjes, ansichtkaartjes, hoera een zoon kaartjes, beterschapkaartjes en daarna condoleancekaartjes, vakantiekaartjes met al het liefs uit Londen, groeten uit Apeldoorn kaartjes met een palmboom erop.

Er zijn kerst en nieuwjaars kaartjes, concertkaartjes, kaartjes die zeggen hoeveel ik van je hou, en over trouwen en samenwonen. Er zijn boomerangkaarten (die komen weer terug), kaartjes voor de dierentuin met de Zeeleeuwenshow.

En ik mis je kaartjes, jubileumkaartjes, receptenkaartjes van de Albert Heijn, zomaar kaartjes, lowlands kaartjes die je kwijtraakt als je ze niet op een vaste plek bewaart, kaartjes in je t-shirt die kriebielen.

Kaartjes voor je oma, of voor Amnesty, sorry je verjaardag vergeten kaartjes, verhuiskaartjes, gefeliciteerd met je examen kaartjes, vrijkaartjes voor de bioscoop, kaartjes voor de eerste rij, vader en moederdag kaartjes, ik heb gewoon zin om iets te sturen kaartjes, retourkaartjes, nieuwe baan kaartjes, kaartjes die vals happy birthday kunnen zingen

en dit kaartje voor jou.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2009, 15:33
flyaway
flyaway is offline
Heel origineel, het verveelt niet tijdens het lezen, er staan steeds van die verrassinkjes tussen. Elke alinea lijkt een categorie en dan komt er iets grappigs tussendoor, zoals het lifes uit Londen en de boomerangkaarten die terugkomen, de Zeeleeuwenshow (dus van die details), kriebelkaartjes.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 17:50
Bright Blue
Bright Blue is offline
Haha, heel mooi geschreven. Las het met een glimlach op mijn mond.
Echt orgineel bedacht indd.
Oud 28-01-2009, 11:22
Not for Sale
Not for Sale is offline
kaartjes zijn gaaf
Oud 28-01-2009, 13:32
Verwijderd
Bedankt
Heeft iemand misschien kritiek, commentaar?
Ik wil het opsturen naar Doe Maar Dicht Maar denk ik.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 15:40
Bright Blue
Bright Blue is offline
Hmm, MIsschien andere opbouw? Dat je het makkelijker kan lezen.
Voor mij maakte het niet veel uit, omdat ikgewoon geboeit bleef. Maar ik kan me voorstellen dat anderen zulke lange zinnen misschien lastig vinden..
Oud 28-01-2009, 16:04
Natalie_Dolphin
Natalie_Dolphin is offline
Ik denk dat de opbouw juist ook goed past bij het feit dat het eigenlijk één lange opsomming is..
Oud 28-01-2009, 16:12
Geel
Geel is offline
^ Inderdaad. Het is eigenlijk een lange opsomming. Maar als je het allemaal achterelkaar zet wordt het tè lang. Dus zo is het volgens mij het beste

Leuke gedicht trouwens!
Oud 28-01-2009, 18:53
Natalie_Dolphin
Natalie_Dolphin is offline
Citaat:
^ Inderdaad. Het is eigenlijk een lange opsomming. Maar als je het allemaal achterelkaar zet wordt het tè lang. Dus zo is het volgens mij het beste

Leuke gedicht trouwens!
Klopt. Met af en toe een onderbreking, klinkt het alsof er heel even adem gehaald wordt. Dat geeft juist die sfeer aan het gedicht en dat maakt het ook gelijk goed te lezen
Oud 03-02-2009, 08:53
sHENKie
sHENKie is offline
Ik dans ook op papier
Met citaat reageren
Oud 04-02-2009, 20:20
Alwien
Alwien is offline
Ik vind het een goed idee (en ik houd van kaartjes), maar ik denk dat er veel meer in zit.

Wat wil je met dit gedicht? Komt er nog een titel? Het kan een kwestie van smaak zijn, maar ik vind het nu te veel een opsomming zonder inhoud. Terwijl die inhoud er volgens mij wel heel goed in verwerkt kan worden, zonder dat je aan de vorm van de opsomming veel hoeft te veranderen. Er zit zo veel verhaal en suggestie in het sturen en krijgen van kaartjes, dat merk je al aan een zin als ‘beterschapkaartjes en daarna condoleancekaartjes’
En ook aan het einde: ‘en dit kaartje voor jou’. Dat einde intrigeert trouwens wel, want waarom valt het kaartje voor de jij niet onder de talloze kaartjes die je al genoemd hebt, maar ik vind het op dit moment te weinig uitgewerkt. Het contrast tussen heel algemeen (‘er zijn kaartjes’) en persoonlijk (‘dit kaartje voor jou’) vind ik te groot.

Verder vind ik het jammer dat je sommige ‘kaartsoorten’ dubbel of bijna dubbel noemt. Dat je put uit dezelfde categorieën eigenlijk. Een paar voorbeelden:
- verjaardagskaartjes
- Geboortekaartjes / hoera een zoon kaartjes
- Vakantiekaartjes / groeten uit / ansichten
- Treinkaartjes / retourkaartjes
- Zomaar kaartjes / ik heb gewoon zin om iets te sturen kaartjes

Het lijkt alsof je niets meer wist te verzinnen, en dat is zonde van je leuke idee. Vooral in het begin lijk je een aanloop nodig te hebben voor je tot de echt specifieke kaartjes komt.
Ik denk ook dat je nog meer kunt doen met kaartjes in andere betekenissen. Je noemt al kaartjes in je kleding, maar er zijn natuurlijk ook nog landkaarten, speelkaarten, credit cards, geheugenkaarten, van de kaart zijn, enzovoort. Ik denk dat je gedicht nog verrassender wordt als je daar nog wat meer mee speelt.

Tot slot vroeg ik me af waarom je voor kaartjes kiest en niet voor kaarten? Ik vind dat soms heel naturel klinken (toegangskaartjes) en soms zou ik eerder voor kaarten gaan (ansichtkaarten) Je zou het ook kunnen afwisselen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
Groetjes.
Reageren

Regels voor berichten