Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2009, 09:55
Steleto
Steleto is offline
Nadat mijn vorige pc stuk is gegaan, heb ik de harde schijf in een case gedaan, en ik gebruik deze nu als externe harde schijf voor mijn nieuwe pc. Althans, dat is de bedoeling.
Gisteren kon ik de mappen gewoon doorbladeren en muziek afspelen vanaf de externe harde schijf, nu ziet windows de schijf ineens niet meer. (ik hoor wel "plong" als ik de schijf aan en uit zet, maar hij is niet te zien in Deze Computer) Vervolgens loopt Deze Computer vast en moet ik de pc opnieuw opstarten.
Op de externe harde schijf is windows nog geïnstalleerd, maar om te voorkomen dat hij vanaf die schijf probeert op te starten, heb ik 'm pas aangezet toen windows al gestart was. (tegelijk aanzetten mislukte inderdaad)

Ik heb geen idee hoe ik nu toch bij de bestanden kan komen, aangezien mijn pc de schijf gewoon niet eens ziet. Heeft iemand hier briljante ideeën over?
Liefst zo simpel mogelijk, want ik ben niet zo heel handig met computers.

Groetjes,
Steleto
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2009, 10:59
WolterB
WolterB is offline
Als je de mogelijkheid hebt moet je de schijf eens testen op een andere computer. Kan je bepalen of het aan je eigen computer ligt of aan de schijf. Wanneer het laatste het geval is ben ik bang dat je een probleem hebt
Oud 13-02-2009, 18:54
ILUsion
ILUsion is offline
Als dat plong-geluid ook al te horen was als je die schijf normaal gebruikte, is er niets aan de hand; maar anders zou ik me toch zorgen maken over een gecrashte schijf.

Er bestaan wel lapmiddeltjes om nog gegevens te halen van een schijf die niet te zwaar gecrasht is; namelijk de schijf in een goed afgesloten en vooral kurkdroog plastic zakje steken waar zo weinig mogelijk lucht inzit. De schijf steek je daarin in de diepvries voor een tijdje (controleer vaak genoeg dat er geen condens gevormd wordt!) en als de schijf ook daadwerkelijk koud aanvoelt, kan je hem proberen aansluiten. Doordat alles in koude omstandigheden een beetje krimpt, verlicht dat het effect van een crash tijdelijk (omgekeerd crashen schijven die te warm (bv. 50°C) draaien sneller).

Goed, het bovenstaande is maar een uiterste redmiddel als je zeker bent dat het probleem hardwarematig ligt. Wat ik zelf zou proberen is eens vanuit Linux (als je daar wat ervaring mee hebt) te kijken of je eraan geraakt (of via een andere computer). Eventueel kan je ook gewoon de schijf intern in je computer steken, maar dan moet je in het BIOS wel instellen dat hij enkel van je oorspronkelijke schijf opstart (let er ook op dat je in het BIOS verder niets aanraak waarvan je niet weet wat het doet).
Oud 15-02-2009, 02:00
Zijdenuiltje
Zijdenuiltje is offline
Welke windows heb je? Ik zou eens kijken bij schijfbeheer. Windows is lijp, msischien is opeens je schijfletter weg...

Het kan van alles zijn ;-)
Eerst: welke windows hebbie?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2009, 08:26
Steleto
Steleto is offline
Ik heb 'm meegenomen naar een vriend, maar hij blijkt dus inderdaad kapot te zijn
Hij heeft er allerlei slimme computerdingen () mee gedaan en een groot deel van de schijf was onleesbaar. Van de belangrijkste dingen had ik een back-up, dus we hebben de schijf maar afgeschreven.
Bedankt voor het meedenken in elk geval!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2009, 09:38
WolterB
WolterB is offline
Op de meeste hardeschijven zit 3 jaar garantie en hiervor heb je vaak alleen het serienummer nodig. NAar de site van de desbetreffende fabrikant gaan, daar een RMA-procedure starten en daar wordt on-line naar je serienummer gevraagd (staat op de schijf zelf). Als je deze invult kan je zien of je nog aanspraak maakt op garantie.

Zo ja, dan moet je de schijf opsturen en krijg je kosteloos een nieuwe vergelijkbare (of betere) schijf toegestuurd.
Oud 17-02-2009, 16:12
Steleto
Steleto is offline
Citaat:
Op de meeste hardeschijven zit 3 jaar garantie en hiervor heb je vaak alleen het serienummer nodig. NAar de site van de desbetreffende fabrikant gaan, daar een RMA-procedure starten en daar wordt on-line naar je serienummer gevraagd (staat op de schijf zelf). Als je deze invult kan je zien of je nog aanspraak maakt op garantie.

Zo ja, dan moet je de schijf opsturen en krijg je kosteloos een nieuwe vergelijkbare (of betere) schijf toegestuurd.
Dankje voor de tip, maar de schijf was al 4 jaar oud... jammer maar helaas, dus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten