Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2009, 15:11
bobbyyy
bobbyyy is offline
hallo

ik zit in 6 gymnasium en weet niet wat ik wil gaan doen na de middelbare school.
mijn profiel bestaat uit: nederlands, engels, wiskunde A, biologie, scheikunde, economie, aardrijkskunde en grieks.
mijn probleem zit hem in het feit dat ik een studie wil die Nederlands is. ik heb
een hekel aan engels en heb het nooit goed gekund. overal lees ik dat veel van de lesstof in het engels is en dat goed engels een pré is. weet iemand een studie die
nederlands is? mijn interesses zijn breed vooral de verzorgende kant maar ook economie en aardrijkskunde.

groetjess
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2009, 15:23
Briseïs
Briseïs is offline
Zover ik weet gaat het bij de meeste bachelors zo: In het eerste jaar zijn bijna alle colleges in het Nederlands, in het tweede jaar iets meer in het Engels en in het derde jaar nog meer (bij mij was iets meer dan de helft van de colleges in het derde jaar in het Engels). De literatuur is vaak in het Engels, maar dat ligt wel veel aan je studie. Bij wat grotere studies (psychologie, rechten) heb je ietsje meer kans op boeken in het Nederlands dan bij kleinere studies omdat het veel rendabeler is om boeken in het Nederlands te schrijven of te vertalen. Maar over het algemeen zul je niet ontkomen aan literatuur in het Engels, behalve misschien bij specifiek Nederlandse studies als Nederlands recht en Nederlands. Ik heb in mijn hele bachelor (antropologie) één boek in het Nederlands gehad.
Zover ik weet zijn bijna alle masters in Nederland volledig in het Engels.

Je hebt dus gewoon pech, aan Engels ontkom je niet. Iig niet als je naar de universiteit wil, misschien is het op het hbo anders, daar weet ik niet zoveel van.
Maar je moet er niet te bang voor zijn, tentamens mag je meestal gewoon in het Nederlands maken, en aan Engels lezen wen je heel snel. En er bestaat altijd de mogelijkheid om een taalcursus te volgen.
Oud 11-02-2009, 17:33
coopergirl
coopergirl is offline
Volgens mij blijft dan alleen Nederlandse Taal en Cultuur over (cq literatuurwetenschappen?)? Wat hierboven ook gezegd is, Engels lezen went wel. Al snel heb je het 'vakjargon' redelijk eigen gemaakt, waarna het goed te doen is. Extreem langdradige wetenschappelijke teksten kan ik wel eens moeilijk doorkomen, maar gelukkig zijn er ondersteunende colleges

Ik doe de opleiding sociologie, en heb een paar Nederlandstalige boeken. Het gros is Engels.
Oud 11-02-2009, 18:13
Tink*
Tink* is offline
Ik studeer Nederlands en heel veel is inderdaad in het Nederlands. Sowieso alle colleges, maar ik heb een aantal vakken gehad met Engelse boeken en veel artikelen zijn ook Engels. Ligt er ook aan welke richting je op zou willen, want veel literatuurrichtingen zijn natuurlijk in het Nederlans, maar bij taalkunde etc. kom je ook al vaak weer bij het Engels uit. Je ontkomt er eigenlijk sowieso niet aan.
Oud 11-02-2009, 18:54
Meadow
Meadow is offline
Citaat:
Bij wat grotere studies (psychologie, rechten) heb je ietsje meer kans op boeken in het Nederlands dan bij kleinere studies omdat het veel rendabeler is om boeken in het Nederlands te schrijven of te vertalen.
Ik moet TS teleurstellen, ik studeer Psychologie in Utrecht, en in het eerste jaar hebben ook wij maar twee boekjes in het Nederlands gehad, waarvan we uit ieder maar een klein aantal hoofdstukken hoefden te bestuderen. Maar geloof me, bij veel vakken is Engels makkelijker. Het is in mijn mening een effectievere taal, er kan in minder woorden meer worden uitgelegd, met meer duidelijkheid dan een wat meer omslachtige taal dan Nederlands.
Medestudenten schrokken er begin van het eerste jaar ook van, maar iedereen was er na de eerste periode geheel aan gewend in mijn werkgroep. Ik zou een studie kiezen die je met pelzier kunt doen, los van de taal waarin de literatuur aangeleverd wordt.
Reageren

Regels voor berichten