Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2009, 17:07
flyaway
flyaway is offline
Een kwestie waar ik me al een tijdje mee bezig houd: is het wel goed dat kinderboeken altijd goed aflopen? En dan bedoel ik niet Carry Slee - boeken, maar boeken van voor die leeftijd.
Is het goed om een kind eerst een perfecte wereld voor te leggen? En dat het later begint te begrijpen dat de wereld er eigenlijk heel anders uitziet. Zou het niet beter zijn om kinderen niet zo 'voor te liegen', of is het juist beter om ze een tijdje voor de gek te houden met verhalen die altijd goed aflopen?

Ben benieuwd naar jullie meningen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2009, 18:40
Kitten
Kitten is offline
Ik vind juist dat Carry Slee altijd heel goed problemen die jongeren in hun leven tegen komen weet aan te stippen voor een leeftijd 12-15. En hoewel ze altijd een 'goede' afloop hebben, geven ze naar mijn mening altijd een goede karakter-ontwikkeling.
Oud 14-03-2009, 09:56
Verwijderd
Ik denk dat het beter is om eerlijk te zijn tegen kinderen. Dingen als religie en Sinterklaas vind ik bijvoorbeeld ook erg kwalijk.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Ik vind juist dat Carry Slee altijd heel goed problemen die jongeren in hun leven tegen komen weet aan te stippen voor een leeftijd 12-15. En hoewel ze altijd een 'goede' afloop hebben, geven ze naar mijn mening altijd een goede karakter-ontwikkeling.
Huh? Een goede afloop? Ik dacht dat er bij spijt! wel iemand doodging.

Maar ik denk inderdaad dat het goed zou zijn om ook eens een ander einde toe te voegen. Vroeger was ik altijd al voor de slechten, ik heb nog steeds een jeugdtrauma omdat de goeden altijd wonnen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 13:56
Verwijderd
Je vraag is eigenlijk kort gezegd hoe lang moet je je kinderen voor het 'kwaad' beschermen.
Dat is natuurlijk een lastige vraag. Je kunt namelijk ook geend kind op voeden door hem vanaf zijn geboorte over alle gruwelen van de wereld te vertellen. Zo'n kind wordt vast en zeker een pessimist.
Aan de andere kant moet je het kind ook niet te lang beschermen zodat het wel realistisch in de wereld komt te staan.

Maar het is niet alleen bij kinderboeken dat het natuurlijk goed afloopt. Ook bijv. in de gros van de main-stream Amerikaanse films is er altijd een happy ending.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 14:37
ecrivaine
ecrivaine is offline
Je kan je ook afvragen hoe belangrijk het is om je bezig te houden met de opvoedkundige boodschap van kinderboeken. Verhalen over ridders, dwergen en reuzenperzikken zijn gewoon mooi vanwege die fantastische fantasie. (Al snap ik dat die ook vol staan met goed-slecht verhoudingen.) Laat kinderen lekker kind zijn. Een realistisch beeld van de wereld hebben ze toch nog niet en hoeven ze gelukkig nog niet te hebben. Zodra ze ouder worden, raken ze vanzelf uitgekeken op te voorspelbare en onrealistische boeken en stappen ze over op iets uitdagenders.
Oud 15-03-2009, 14:52
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ik denk trouwens dat het ook niet goed zou zijn om zo jong zo realistisch te zijn. Kinderen die al vroeg met de 'harde waarheid' in aanraking komen (oorlog, scheiding/dood van ouders) hebben over het algemeen veel meer problemen. Ik weet niet hoe het precies komt, maar kinderen hebben een klein wereldje nodig ofzo. Alleen valt het inderdaad nogal tegen zodra ze verder gaan kijken..
Oud 15-03-2009, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Je kan je ook afvragen hoe belangrijk het is om je bezig te houden met de opvoedkundige boodschap van kinderboeken. Verhalen over ridders, dwergen en reuzenperzikken zijn gewoon mooi vanwege die fantastische fantasie. (Al snap ik dat die ook vol staan met goed-slecht verhoudingen.) Laat kinderen lekker kind zijn. Een realistisch beeld van de wereld hebben ze toch nog niet en hoeven ze gelukkig nog niet te hebben. Zodra ze ouder worden, raken ze vanzelf uitgekeken op te voorspelbare en onrealistische boeken en stappen ze over op iets uitdagenders.
Is dat zo? LOTR, Star Wars etc.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 15:17
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Is dat zo? LOTR, Star Wars etc.
mannen sommige mensen worden nooit volwassen

Reageren

Regels voor berichten