Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Je vraag is eigenlijk kort gezegd hoe lang moet je je kinderen voor het 'kwaad' beschermen.
Dat is natuurlijk een lastige vraag. Je kunt namelijk ook geend kind op voeden door hem vanaf zijn geboorte over alle gruwelen van de wereld te vertellen. Zo'n kind wordt vast en zeker een pessimist. Aan de andere kant moet je het kind ook niet te lang beschermen zodat het wel realistisch in de wereld komt te staan. Maar het is niet alleen bij kinderboeken dat het natuurlijk goed afloopt. Ook bijv. in de gros van de main-stream Amerikaanse films is er altijd een happy ending. |
![]() |
|
Je kan je ook afvragen hoe belangrijk het is om je bezig te houden met de opvoedkundige boodschap van kinderboeken. Verhalen over ridders, dwergen en reuzenperzikken zijn gewoon mooi vanwege die fantastische fantasie. (Al snap ik dat die ook vol staan met goed-slecht verhoudingen.) Laat kinderen lekker kind zijn. Een realistisch beeld van de wereld hebben ze toch nog niet en hoeven ze gelukkig nog niet te hebben. Zodra ze ouder worden, raken ze vanzelf uitgekeken op te voorspelbare en onrealistische boeken en stappen ze over op iets uitdagenders.
|
Ik denk trouwens dat het ook niet goed zou zijn om zo jong zo realistisch te zijn. Kinderen die al vroeg met de 'harde waarheid' in aanraking komen (oorlog, scheiding/dood van ouders) hebben over het algemeen veel meer problemen. Ik weet niet hoe het precies komt, maar kinderen hebben een klein wereldje nodig ofzo. Alleen valt het inderdaad nogal tegen zodra ze verder gaan kijken..
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Kinderboeken: wat was je favoriet? Herlees je ze nog wel eens? flyaway | 2 | 04-01-2017 15:32 | |
Verhalen & Gedichten |
kinderboek!!! HELP ME OUT HERE! booboolicious | 1 | 14-12-2004 12:11 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Kinderboeken [ Belangrijk ! ] help :) TrUeKiLL | 5 | 12-02-2004 15:40 | |
Verhalen & Gedichten |
Ik zoek een kinderboek (hortsok?) Verwijderd | 0 | 01-02-2004 13:59 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
kinderboek nienna elensar | 8 | 11-01-2004 16:06 | |
Verhalen & Gedichten |
Tips kinderboeken wilco984 | 16 | 10-12-2003 22:39 |