Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2009, 22:52
mueslireep
mueslireep is offline
ik heb een partitie van 400gig en die zit bijna vol, nu wil ik er 1/2 schijven bijplakken van 100 en 150 gig om meer tuimte te maken maar in schijfbeheer van windows vista is dat grijs gemarkeerd en dit geld ook voor paragon partition manager en acronis disk director suite, WTF? :\

en dit geld dus niet alleen voor windows schijfbeheer maar ook voor andere progjes : ( wtf is dit?? kik heb de schijf die ik wil toevoegen ook al verwijderd maar dit werkte niet. geen stations letter gegeven, geformatteerd etcetc. kan het er mee te maken hebben dat mijn 400gig schijf te vol zit met data?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2009, 10:32
freyk
freyk is offline
Hoe zit je partitietabel eruit? (maak ff een screenshot van de partitietabel)
btw, Windows ziet een partitie als een schijf.
Oud 08-03-2009, 11:18
ILUsion
ILUsion is offline
Het is niet zomaar mogelijk om een partitie over meerdere schijven te verdelen (en al helemaal niet als je verschillende partities per schijf wilt hebben).

Als de drie partities aaneensluitend op je schijf staan (zie daarvoor die partitietabel, maar tenzij koppel2 tussen koppel1 en movies staat, is dat dus niet het geval uit je screenshot te zien); kan je gewoon koppel1 en koppel2 verwijderen en dan kan je Movies uitbreiden: voor die functie heb je ongepartitioneerde ruimte nodig. Ik zou je wel aanraden een backup te nemen van je movies-partitie dan; want uitbreidingsmechanismes voor schijven vertrouw ik voor geen haar.

Als dat niet het geval is, kan je ik wel een trucje leren om te doen alsof alles op een schijf staat; de vereiste daarvoor is dat je NTFS gebruikt op je Movies-partitie maar dat is precies wel in orde :-) Je verwijdert dan gewoon voor de partities koppe1 en 2 de stationsletter (zie je screenshot) en maakt daarvoor een pad aan dat op je Movies-schijf ligt. Welk pad je precies kiest, is natuurlijk geheel aan jou; sowieso ga je een bepaald onderscheid krijgen tussen films op elke partitie: je moet je computer natuurlijk helemaal duidelijk maken wat je waar hebt staan (hij kan niet op zijn eentje beslissen dat je een bestand naar een virtuele partitie kopiëert en dat hij dan maar lukraak een van de bijhorende werkelijke partities zou kopiëren omdat je zo met vrij ingewikkelde problemen te maken krijgt vergelijkbaar met fragmentatie).

Zoals Freyk zegt inderdaad: Windows geeft een partitie weer als schijf-icoontje, maar er is een groot verschil tussen extra schijven en extra partities.
Oud 08-03-2009, 12:20
Verwijderd
Je kan twee dingen doen.
Je kan nieuwe schijven mounten in een folder op die harddrive (als het NTFS is) in schijfbeheer, of je kan de partities converteren naar dynamische volumes en er vervolgens een JBOD van maken. Bedenk wel dat als er dan een schijf verdwijnt uit de JBOD(just a bunch of disks) dat je hele JBOD niet meer benaderbaar is.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 12:51
mueslireep
mueslireep is offline
Citaat:
Hoe zit je partitietabel eruit? (maak ff een screenshot van de partitietabel)
btw, Windows ziet een partitie als een schijf.
bedankt voor de snelle reacties tot zover ik heb de vorige keer nog niet alles helemaal duidelijk uitgelegd gloof ik.. situatie is als volgt:

C en D schijf zit in de computer, 2x320gig RAID0 staat ips. los van het probleem

dan een externe HDD van 1TB waarvan 1 partitie movies 400gig is, 1 partitie Games 200gig is, 1partitie Overige 75gig is. (=totaal 675gig)
dan wil ik graag 250gig aan lege data bij mijn movies partitie plaatsen die zit nu in koppel 1 en koppel 2 verdeeld.
Screenshot1:

Screenshot 2:

in situatie van screenshot 2 kan ik wel uitbreiden kiezen maar dan krijg ik volgende error:
Screenshot 3

ik deed voor screenshot 3 dus uitbreiden rechtermuisknop op movies.

Laatst gewijzigd op 08-03-2009 om 13:04.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 12:52
mueslireep
mueslireep is offline
Citaat:
Je kan twee dingen doen.
Je kan nieuwe schijven mounten in een folder op die harddrive (als het NTFS is) in schijfbeheer, of je kan de partities converteren naar dynamische volumes en er vervolgens een JBOD van maken. Bedenk wel dat als er dan een schijf verdwijnt uit de JBOD(just a bunch of disks) dat je hele JBOD niet meer benaderbaar is.
en hoe doe ik dit?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 12:55
mueslireep
mueslireep is offline
Citaat:
Het is niet zomaar mogelijk om een partitie over meerdere schijven te verdelen (en al helemaal niet als je verschillende partities per schijf wilt hebben).

Als de drie partities aaneensluitend op je schijf staan (zie daarvoor die partitietabel, maar tenzij koppel2 tussen koppel1 en movies staat, is dat dus niet het geval uit je screenshot te zien); kan je gewoon koppel1 en koppel2 verwijderen en dan kan je Movies uitbreiden: voor die functie heb je ongepartitioneerde ruimte nodig. Ik zou je wel aanraden een backup te nemen van je movies-partitie dan; want uitbreidingsmechanismes voor schijven vertrouw ik voor geen haar.

Als dat niet het geval is, kan je ik wel een trucje leren om te doen alsof alles op een schijf staat; de vereiste daarvoor is dat je NTFS gebruikt op je Movies-partitie maar dat is precies wel in orde :-) Je verwijdert dan gewoon voor de partities koppe1 en 2 de stationsletter (zie je screenshot) en maakt daarvoor een pad aan dat op je Movies-schijf ligt. Welk pad je precies kiest, is natuurlijk geheel aan jou; sowieso ga je een bepaald onderscheid krijgen tussen films op elke partitie: je moet je computer natuurlijk helemaal duidelijk maken wat je waar hebt staan (hij kan niet op zijn eentje beslissen dat je een bestand naar een virtuele partitie kopiëert en dat hij dan maar lukraak een van de bijhorende werkelijke partities zou kopiëren omdat je zo met vrij ingewikkelde problemen te maken krijgt vergelijkbaar met fragmentatie).

Zoals Freyk zegt inderdaad: Windows geeft een partitie weer als schijf-icoontje, maar er is een groot verschil tussen extra schijven en extra partities.
okj thnks voor je suggestie op je eerste stukje: ik heb geprobeerd ind. om koppel 1 en 2 te verwijderen maar dan krijg ik een error terug net nadat de wizard is voltooid (en dit snap ik niet??!) je truuc klinkt goed alleen vraag ik me af hoe ik een pad aanmaak dat in de movies partitie ligt?

Laatst gewijzigd op 08-03-2009 om 13:05.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 17:05
ILUsion
ILUsion is offline
Dat het niet werkt om je partities uit te breiden is logisch: ze liggen niet fysisch achtereen. Bekijk het zo: je probeert twee stukken stof aaneen te naaien maar het ene stuk stof ligt bij mij en het andere stuk stof ligt bij jou. Om ze aaneen te krijgen, moeten ze eerst tegen elkaar liggen, voordat je ze aaneen krijgt.

De truc die ik geef kan je ook gewoon vanuit dat rechtsklikmenu dat je in je eerste screenshot geeft doen: in plaats van een stationsletter geef je dan gewoon een pad op (het zal wel exacter uitgelegd zijn in de help van computerbeheer, want ik heb hier niet direct Windows bij de hand om alles exact op te zoeken). Maar neem maar van mij aan dat het exact zo gaat als een stationsletter veranderen, alleen krijg je dan een pad op een NTFS-volume

Trouwens, als ik nog een suggestie mag doen: maak in het vervolg wat minder partities aan, dan krijg je deze zooi ook niet zo. Je kan in Windows altijd een pad mounten als driveletter als je dat per se zou willen (al zie ik het nut daarvan niet in, maar ik zie het nut van driveletters ook niet in). Bovendien zie ik al helemaal het nut niet van die koppelpartities (er bestaan systemen om je partities dynamisch van grootte aan te passen, op Linux is daarvoor LVM, voor Windows zou ik het niet weten), maar om je koppel2 nu een primaire te maken in plaats van een logische zie ik ook niet wat daar het voordeel van is. Tenzij je goede redenen hebt voor veel partities, ben je meestel best af met een drietal partities: een systeempartitie, een documenten/data-partitie en eventueel een programmapartie, rotzooipartitie of swappartitie.
Oud 08-03-2009, 17:14
mueslireep
mueslireep is offline
@ je laatste opmerking, ik wil ook niet dat ie primair is ik krijg m alleen niet op logisch station en dat verhaal van dat breien kende ik niet dat ga ik nu even proberen bedankt alvast tot zover, neem een biertje op jezelf

edit: ik heb er nu een logische partitie van gemaakt en ik ga nu alle data uit Games vrij maken zodat ik de huidige Games schijf aan de movies schijf kan "breien"

Laatst gewijzigd op 08-03-2009 om 17:24.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 17:33
ILUsion
ILUsion is offline
Dat naaiverhaal is ook maar een analogie, maar fysisch komt het wel daarop neer in ieder geval. Je kan één partitie in normale omstandigheden niet gefragmenteerd opslaan op je schijf (in de praktijk zal dat wel een of ander gepruts voor bestaan, maar dat zal uiteindelijk ook maar neerkomen op de computer wijs te maken dat het wel aaneen staat; voor een gevirtualiseerde computer is het bv. wel denkbaar dat 1 partitie gefragmenteerd op schijf staat, maar dan wel als bestand op een ander schijfsysteem, dus in jouw geval heb je daar niets aan).

Hetgene je nu aan het doen bent zou trouwens moeten werken, al vond ik het niet de moeite dat te vermelden (want waarschijnlijk zit je nu enkele uurtjes data te verplaatsen van de ene partitie naar een andere).
Oud 08-03-2009, 17:36
Verwijderd
Waarom Merge je met Partition Magic niet gewoon alle partities?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 18:49
mueslireep
mueslireep is offline
Citaat:
Waarom Merge je met Partition Magic niet gewoon alle partities?
omdat die grijs gemarkeerd is net als in alle andere pogjes die ik gebruik
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 18:50
mueslireep
mueslireep is offline
Citaat:
Dat naaiverhaal is ook maar een analogie, maar fysisch komt het wel daarop neer in ieder geval. Je kan één partitie in normale omstandigheden niet gefragmenteerd opslaan op je schijf (in de praktijk zal dat wel een of ander gepruts voor bestaan, maar dat zal uiteindelijk ook maar neerkomen op de computer wijs te maken dat het wel aaneen staat; voor een gevirtualiseerde computer is het bv. wel denkbaar dat 1 partitie gefragmenteerd op schijf staat, maar dan wel als bestand op een ander schijfsysteem, dus in jouw geval heb je daar niets aan).

Hetgene je nu aan het doen bent zou trouwens moeten werken, al vond ik het niet de moeite dat te vermelden (want waarschijnlijk zit je nu enkele uurtjes data te verplaatsen van de ene partitie naar een andere).
resterend: 3uur en 20 minuten
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 19:20
Verwijderd
Citaat:
omdat die grijs gemarkeerd is net als in alle andere pogjes die ik gebruik
Ik zou het alsvolgt doen. Verplaats alle zooi van de Overige (K naar de andere schijf en gooi de partitie weg. Daarna gooi je ook de beschikbare ruimte weg. Verplaats alles van Games (J naar D:\Games en gooi die partitie ook weg. Vervolgens breidt je Movies uit naar de volledige ruimte.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 19:31
mueslireep
mueslireep is offline
Citaat:
Ik zou het alsvolgt doen. Verplaats alle zooi van de Overige (K naar de andere schijf en gooi de partitie weg. Daarna gooi je ook de beschikbare ruimte weg. Verplaats alles van Games (J naar D:\Games en gooi die partitie ook weg. Vervolgens breidt je Movies uit naar de volledige ruimte.
ik vind het idee goed maar ik heb vrij veel data die ik op wil slaan op mijn externe HDD (games, films etc.) en die hou ik liever extern en schijf C en D zijn intern dus die zijn voor gameinstallaties en softwareinstallaties maar thnks voor je inbreng
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 19:39
Verwijderd
Hallo terugverplaatsen nadat je klaar bent :')
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 19:48
mueslireep
mueslireep is offline
Citaat:
Hallo terugverplaatsen nadat je klaar bent :')
dan kan ik het beter in 1x naar een nieuwe partitie gooien op mn 1tb schijf want anders moet ik:

games -> D schijf -> nieuwe gamesschijf en an movies uitbreiden met oude gamesschijf (verwijderd)
of..:
games -> nieuwe gamesschijf en dan movies uitbreiden met oude gamesschijf (verwijderd)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 20:26
Verwijderd
Ja, wat jij wil.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 20:32
mueslireep
mueslireep is offline
Gelukt bedankt guys superr alleen dit snap ik niet:

hoe kan dit? :\

Laatst gewijzigd op 08-03-2009 om 20:38.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 21:12
Verwijderd
Je hebt aan één partitie twee driveletters toegewezen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2009, 21:17
mueslireep
mueslireep is offline
Citaat:
Je hebt aan één partitie twee driveletters toegewezen
gozer thnks je hebt gelijk
Met citaat reageren