Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2009, 22:26
Ambitieus.
Ambitieus. is offline
Hey, hallo iedereen.

Ik zit nu in het derde leerjaar van havo. Nu zou ik hierna graag 4 en 5 havo in één jaar willen doen. Dit omdat het me gewoon veel te langzaam gaat op de middelbare school, en ik gewoon graag verder wil.

Tot nu toe was ik gewoon van plan om naar het Luzac te gaan en daar te informeren of ze mij aan zouden willen nemen als vijftienjarige zonder 4 havo of vmbo gedaan te hebben. Na eens diep nagedacht te hebben kwam ik tot het besluit dat ik dat eigenlijk helemaal niet wil, omdat het mij, naar mijn gedachten, lui zal maken. Ik heb begrepen dat leerlingen daar helemaal niet zelfstandig hoeven te zijn, wat wel het geval is op de HBO en Uni waar ik daarna nog op moet studeren.

Toen kwam ik op het idee om misschien VAVO te doen. Ik ben nu niet bang dat ik niet aangenomen zal worden, maar eerder dat ik het niet zal halen aangezien al het stof nieuw voor mij zal zijn en er volledige zelfstandigheid van mij verwacht zal worden.

Jammer dat er niets tussen Luzac en VAVO in zit, niet iets dat ik ken in ieder geval. Het is of links, of rechts.

Wat is jullie ervaring of advies? Is het haalbaar in mijn situatie, denken jullie?

Of kent er iemand nog soortgelijke mogelijkheden om 4 en 5 havo in één jaar te doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2009, 22:32
Briseïs
Briseïs is offline
Waarom zit je niet op het vwo?
Oud 25-02-2009, 22:50
Ambitieus.
Ambitieus. is offline
Omdat in de eerste school niet het belangrijkste was.
Het zou alsnog kunnen, maar no way! Dat betekent nog 3 jaar tussen de zo-niet-van-mijn-niveau-kut-pubers. Excuseer mijn taalgebruik.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 06:50
Verwijderd
Maar daarna kan je wel op een hoger niveau(WO) direct instromen waar je jezelf misschien niet gaat vervelen...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 08:37
xxceline
xxceline is offline
Hm. Dat je op de VAVO zelfstandig moet leren is onzin.
Ik zit nu zelf op de VAVO (vwo weliswaar), maar hier op school kun je er zelf voor kiezen in hoeverre je je laat begeleiden. Je kunt er voor kiezen om elke dag van 8:45 tot half 6 naar school te gaan, evaluatie gesprekken te houden, flexlessen, begeleidingslessen, huiswerkcontrole en nog veel meer! Ik heb er voor gekozen om maar 7 uur per week lessen te volgen, wanneer het mij uitkomt. Het gaat me prima af. Het is voornamelijk hoe je het zelf inricht.

Ik zou het wel gevaarlijk vinden, om vanuit 3 havo naar de havo sprint te gaan. Het gaat heel snel! Hoofstukken en stof wordt behandeld in één les (of kleine deellessen), jij maakt de opgaven en voor je het weet is de toets- en het jaar alweer voorbij. Je moet er echt voor gaan, als je zoiets gaat doen, zonder kennis te hebben van de stof van 4 havo. Verkijk je er niet op!

Oh, btw; lui wordt je zeker niet op het Luzac. Dat hangt voornamelijk van je eigen instelling af.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2009, 13:50
Daboman
Daboman is offline
Naar het vwo gaan zou denk ik nog minder risicovol zijn als je 15 jaar bent. Je gaat namelijk wel 2 keer zo snel als normale havisten en je gaat waarschijnlijk ook sneller dan normale vwo'ers.

Ik sluit me bij de rest aan, kijk eens of het vwo wat voor je is. Er hangt vaak een heel andere "cultuur" dan op de havo, met name in de bovenbouw. Plus dat je daarna naar de universiteit kan zonder allerlei gekke omwegen te moeten bewandelen. Afgezien van al die "kutpubers" is het volgens mij de middenweg die je zoekt. Maar je hebt het cultuursverschil niet in overweging genomen.

Laatst gewijzigd op 27-02-2009 om 13:59.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2009, 16:58
Annemarij
Annemarij is offline
Ik denk niet dat het mogelijk is om door te stromen naar VWO, dat doen ze meestal echt op hoge uitzondering. Destijds zeiden ze tegen mij dat je in de knoei komt met de examenstof, en je echt het beste de weg kan volgen van 5 HAVO naar 5 VWO.
Het Luzac is trouwens vrij duur, en vergt veel discipline. Vrienden die daar zitten spreek ik nauwelijks meer, ze moeten er juist veel aan trekken om het te halen.

Ik zou nog even doorbijten en je HAVO afmaken, zodat je in ieder geval een diploma op zak hebt. Wie weet veranderd 't gedrag wel van je medeleerlingen in de bovenbouw straks, iedereen wordt toch een stukje wijzer en ouder.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2009, 10:00
TFS!
TFS! is offline
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie (van VWO afgestroomd vanwege luiheid, maar ik wil wel naar de universiteit), maar ik heb besloten dat ik het dan maar op de langzame manier doe; na 5Havo instromen in 5Vwo. Hiermee verlies ik een jaar op gewone Vwo'ers (mijn oude klasgenoten), maar ik kan het hebben omdat ik een vroege leerling ben, (ik ben nog net 16 als ik slaag) dus dat maakte de keuze voor mij makkelijk.
Ik heb ook wel eens moeite met sommige klasgenoten, maar ik weet waar ik het voor doe, en dat helpt. En ik kan uit ervaring spreken als ik zeg dat de Vwo-cultuur inderdaad nogal verschilt van de Havo-cultuur, tenminste, bij mij op school.
In ieder geval succes met je keuze!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten