Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2009, 10:50
Verwijderd
Hallo kenners,

Ik zit met een dilemma

Mijn 206 heeft 235000 op de teller, en er komen reparaties aan twv 1300 euro.

In plaats daarvan kan ik een Berlingo kopen. Ik ruil dan mijn 206 in, betaal 1500 bij. Deze berlingo heeft nu 126000 op de teller, en dezelfde motor, een 1.9D.

Waarom deze berlingo: practisch, kan veel in, is goedkoper met wegenbelasting, en rijdt ong even zuinig. Daarnaast hoef ik geen supersnelle auto, maar een die me betrouwbaar van A naar B brengt.

Wat zouden jullie doen: investeren in de 206 of gaan voor de berlingo?

Thnx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2009, 10:55
Verwijderd
Het hangt er vanaf hoe belangrijk je het vindt dat je ook op de snelweg mee kunt komen en gewoon kunt praten met elkaar zonder dat je hoeft te schreeuwen. Vind je dat allemaal belangrijk, dan repareer je de 206. Geef je d'r geen klap om, dan koop je de Berlingo.
Let er wel op dat een Berlingo het weggedrag van een boot heeft trouwens en dat is niet erg comfortabel.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Het hangt er vanaf hoe belangrijk je het vindt dat je ook op de snelweg mee kunt komen en gewoon kunt praten met elkaar zonder dat je hoeft te schreeuwen. Vind je dat allemaal belangrijk, dan repareer je de 206. Geef je d'r geen klap om, dan koop je de Berlingo.
Let er wel op dat een Berlingo het weggedrag van een boot heeft trouwens en dat is niet erg comfortabel.
Ik heb de betreffende Berlingo al eens meegehad als leenauto, en het schreeuwen viel wel mee zit een goed isolerend schot in. Traag was hij wel. Maar daar geef ik niet zoveel om. Ik kan mijn concertpakken hangend vervoeren.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Ik heb de betreffende Berlingo al eens meegehad als leenauto, en het schreeuwen viel wel mee zit een goed isolerend schot in. Traag was hij wel. Maar daar geef ik niet zoveel om. Ik kan mijn concertpakken hangend vervoeren.
Mja, dat zal ook wel persoonlijk zijn gok ik zo. Ik vond 't een erg luidruchtige, trage, lompe boot op wielen en zou dus zelf ook nooit een Berlingo kopen (of zo'n type auto trouwens).
Maar zoals gezegd, als je daar niet zoveel waarde aan hecht, waarom zou je 'm dan niet kopen? Ik denk dat het ook een kwestie is van dingen tegen elkaar wegstrepen.
Gezien de kilometerstand op je 206 zullen er nog wel meer onderhoudskosten aan gaan komen en het is de vraag of je het waard vind om erop te gokken dat dat wel meevalt.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 12:38
KIET
KIET is offline
Ik vond in de Berlingo de stoel niet erg lekker zitten, maar dat kan ook aan deze auto in kwestie hebben gelegen. Na een half uur kreeg ik wat last van mijn rug. En die traagheid is inderdaad ook niet alles
Maar voor zover bestelwagens gaan is de Berlingo qua bouw wel een goede.

Wat ik zou doen is even kijken of er nog meer mogelijkheden zijn dan alleen een Berlingo
Oud 07-04-2009, 15:34
Ivo
Ivo is offline
Hoe kom je er bij dat een berlingo goedkoper is in de wegenbelasting dan een 206?
Een Berlingo is bijna 200 kilo zwaarder in personenuitvoering. Misschien dat een besteluitvoering wat minder weegt dan de personenuitvoering, maar het lijkt me sterk dat je dan onder het gewicht van een 206-je komt.

Het grijs-kenteken wegenbelastingtarief gaat namelijk niet op voor particulieren.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 20:17
M@rco
M@rco is offline
Ik heb vaak in de Berlingo 1.9D (bestelauto) van mijn vader gereden, maar ik zou er toch niet vrijwillig voor kiezen, geloof ik. Traag (maar dan ook écht traag), lawaaierig, zijwindgevoelig... ze zijn absoluut praktisch om spullen in te vervoeren, maar als je eens een keer meer dan 1 iemand in je auto mee wilt nemen (ik neem tenminste aan dat het een besteluitvoering is, aangezien je het over een tussenschot hebt) zit je ook alweer met een probleem.

Maar goed, wat Dittrich ook zegt... het ligt een beetje aan hoeveel waarde je aan al die dingen hecht. Als je toch alleen maar in je eentje in dat ding zit, je vaak veel spullen vervoert en het niet zo snel hoeft dan is zo'n Berlingo wel het overwegen waard.
Oud 07-04-2009, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Hoe kom je er bij dat een berlingo goedkoper is in de wegenbelasting dan een 206?
Een Berlingo is bijna 200 kilo zwaarder in personenuitvoering. Misschien dat een besteluitvoering wat minder weegt dan de personenuitvoering, maar het lijkt me sterk dat je dan onder het gewicht van een 206-je komt.

Het grijs-kenteken wegenbelastingtarief gaat namelijk niet op voor particulieren.

Navraag gedaan volgens de juffrouw van de belastingdienst, vervalt ook voor particulier de provinciale opcenten. En ben ik dus 6 euro per kwartaal goedkoper uit. Het gaat overigens om een bestelvariant en niet de personenvariant. Deze weegt 1135 kilo, en komt dus per kwartaal op 189 euro. Dit tegen 195 van mijn huidige 206.

Ik vond in de berlingo die ik ken het weggedrag best wel meevallen. Hij is niet de snelste ( mijn 206 is sneller ) maar de 120 haalt hij zeker wel, als je in Nederland als de kans krijgt om zo snel te rijden. En de stoel. Ik vind ze heerlijk zitten. Lekker hoog.

Ik heb met deze Peugeot eigenlijk mezelf verkeken op de betrouwbaarheid van de verkoper ( t was mijn eerste auto, dus heel ervaren ben ik niet ) en bij dit bedrijf heb ik wel het gevoel dat ze me niet proberen te belazeren.

Ze dwingen me ook niet om snel te kiezen of zo.

Naja ik zal nog eens nadenken...

Tnx sofar
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 21:40
Methuselah
Methuselah is offline
Mwoah, praktisch gezien: Berlingo. Heb er zelf wel nog nooit mee gereden en ik wil er niet dood in gezien worden, maar ze zijn wel praktisch.
Oud 08-04-2009, 10:36
Verwijderd
Ok.

De knoop is doorgehakt. Het wordt de Berlingo. De kosten die ik aan de 206 zou hebben wogen niet meer op tegen de levensduur, en tegen de kosten van de Berlingo. Alle nadelen die genoemd werden, heb ik meegenomen in mijn beslissing. En met de nadelen kan ik leven. Niet snel, wat lawaaieriger, en max 1 passagier. So be it.

Heb heel lang met die mannen zitten kletsen en praten, over mijn twijfels. En wederom hebben ze me niet geleid of gedwongen in mijn keuze. Ik ben er heel erg blij mee. Volgende week vrijdag ( ivm pasen ) wordt hij afgeleverd.

Bedankt voor jullie meedenken
Met citaat reageren
Oud 08-04-2009, 10:38
M@rco
M@rco is offline
Oud 08-04-2009, 13:25
Verwijderd
Veel plezier ermee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten