Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2009, 12:14
Gatara
Gatara is offline
Immigrant families suspected of state benefit fraud

Published: Friday 13 March 2009 11:48 UTC
Last updated: Friday 13 March 2009 11:51 UTC
The Dutch social benefits authority SVB is tightening controls on Dutch-Moroccan and Dutch-Turkish families with children who live on their own in the mother country and go to school there. In such circumstances, the parents are entitled to twice the usual child support allowance.

SVB suspects large-scale fraud, after one of its surveys showed that 54 percent of Moroccan families with children abroad are under suspicion, and 31 percent of Turkish families.

As a rule SVB makes random checks on families, but officers will now visit all families one or more of whose children are receiving an education in Turkey or Morocco.

All parents in The Netherlands receive a state benefit to help cover the costs of raising children. The money is paid every quarter into the mother's bank account; currently the allowance is around 250 euros per child.
http://www.radionetherlands.nl/news/...-benefit-fraud

Nederlands-Turkse en Nederlands-Marokkaanse ouders laten hun kinderen naar school gaan in respectievelijk Turkije of Marokko en vangen zo dubbel kinderbijslag. Per kind is kinderbijslag ongeveer 250 Euro per kwartaal. Dat zou dan dmv deze constructie 500 Euro per kwartaal zijn.2.000 Euro per jaar ipv 1000 Euro per jaar. Heb je 4 kinderen op deze wijze naar school gaan, dan 'verdien' je al gauw 10.000 Euro per jaar dmv deze constructie. (maak ik uit het artikel op)

Van die frauderende constructie heb ik nog niet eerder gehoord? Jullie? Hoe kan deze fraude het best bestreden worden?
Oud 13-03-2009, 12:19
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ach dat doen ze in Engeland ook al jaren. Het mooiste is als de ouders ook in turkije gaan wonen, want dan horen ze ineens tot de elite. De oplossing lijkt me simpel, geen geld meer geven en ze wegsturen.

Citaat:
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) verscherpt de controle op Marokkaanse en Turkse gezinnen met kinderen in het buitenland. Ouders hebben dan recht op dubbele kinderbijslag, mits het kind zelfstandig woont. De SVB vermoedt dat op grote schaal fraude wordt gepleegd.

Uit een tussenrapportage blijkt dat 54% van de Marokkaanse gezinnen wordt verdacht en 31% van de Turkse gezinnen. Van deze mensen wordt uitgezocht of ze ook echt hebben gefraudeerd.

De SVB controleert normaal gesproken via steekproeven, maar gaat nu bij alle gezinnen op bezoek van wie de kinderen in Turkije of Marokko naar school gaan.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2009...B228E5976.html
En ook hier is het weer een kleine groep (54%) die het verpest voor een nog kleinere groep en al die welwillende worden weer de dupe want Geert gaat die kleine groep (54%) vast weer uitvergroten en er een karikatuur van maken wat een oneerlijkheid in nederland. [/Vogelaar]

Laatst gewijzigd op 13-03-2009 om 12:31.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 12:26
Verwijderd
Ik begrijp sowieso niet waarom er kinderbijslag geldt voor kinderen in het buitenland. Dit soort regelingen zijn alleen maar koren op de Wildersmolen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 12:30
Joostje
Joostje is offline
Inderdaad! en iedereen weet dat je de worst niet op de molen moet binden!
Oud 13-03-2009, 12:42
fractuur
fractuur is offline
Die mensen moeten gestraft worden en die fraudegevoelige regelgeving moet worden aangepakt. Heel stom dat dit nog kan gebeuren op zo'n enorme schaal.
Oud 13-03-2009, 12:44
Verwijderd
Ehm, ik vraag me af hoeveel Turkse en Marokkaanse families er zijn met kinderen die in het buitenland studeren. Daarnaast gaat het hier slechts nog om een verdenking.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 12:48
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Ehm, ik vraag me af hoeveel Turkse en Marokkaanse families er zijn met kinderen die in het buitenland studeren. Daarnaast gaat het hier slechts nog om een verdenking.
Dan nog, 54% van iets is voor die groep meer regel dan uitzondering. Dat vind ik op grote schaal. Maar ik had het misschien iets te algemeen geformuleerd.
Oud 13-03-2009, 12:52
Verwijderd
Ja maar stel nou dat er 2000 families in totaal zijn met kinderen die studeren in het buitenland, zijn het dus iets meer dan 1000 mensen die verdacht zijn van fraude. Laten we zeggen dat het bij de helft van die verdenkingen terecht is, dan spreken we over 250 mensen, maar even, ik schat nu alles, ik kan erook gigantisch naast zitten.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 13:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ja maar stel nou dat er 2000 families in totaal zijn met kinderen die studeren in het buitenland, [knip]
Het lijkt me niet dat het om studerende kinderen gaat, btw, maar om kinderen tot 18 jaar die naar school gaan. Lijkt me wel een belangrijk feitje om niet over het hoofd te zien.
Oud 13-03-2009, 13:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Inderdaad! en iedereen weet dat je de worst niet op de molen moet binden!
Idd, dat wordt al bij de eerste omwenteling één grote vleesrotzooi.

Oh, had ik al gezegd dat de VVD pas een jaar of 20 roept dat bijstand en andere uitkeringen exporteren fout is en afgeschaft moet worden?
Oud 13-03-2009, 13:32
Gatara
Gatara is offline
Wat ik eigenlijk niet begrijp aan het hele verhaal, is hoe dit eigenlijk mogelijk is. Hoezo weet men dan twee keer kinderbijslag te krijgen?
Oud 13-03-2009, 13:35
Mobius
Mobius is offline
Allemaal kebab van maken.
Oud 13-03-2009, 13:56
De Veroorzaker
Citaat:
Idd, dat wordt al bij de eerste omwenteling één grote vleesrotzooi.

Oh, had ik al gezegd dat de VVD pas een jaar of 20 roept dat bijstand en andere uitkeringen exporteren fout is en afgeschaft moet worden?
En hoeveel van die 20 jaar heeft de VVD geregeerd en er geen ruk aan gedaan?
Oud 13-03-2009, 13:58
De Veroorzaker
Citaat:
Hoezo weet men dan twee keer kinderbijslag te krijgen?
Waarschijnlijk omdat je meer kosten zou maken, woning voor je kind etc.
Oud 13-03-2009, 13:59
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ja maar stel nou dat er 2000 families in totaal zijn met kinderen die studeren in het buitenland, zijn het dus iets meer dan 1000 mensen die verdacht zijn van fraude. Laten we zeggen dat het bij de helft van die verdenkingen terecht is, dan spreken we over 250 mensen, maar even, ik schat nu alles, ik kan erook gigantisch naast zitten.
1000/2=250

Citaat:
en ik vermoed dat jij dat al 23 jaar roept
= grapje, haha
Oud 13-03-2009, 14:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En hoeveel van die 20 jaar heeft de VVD geregeerd en er geen ruk aan gedaan?
Denk je dat er desondanks niet voor geijverd is? Van Aartsen heeft dat nog op de agenda gezet een aantal keer.
Denk je dat zoiets was gelukt? Al helemaal niet in paars met de PVDA erbij, die figuren zijn laissez faire in alles, zelfs discriminatie legaliseren ze als de wind toevallig die richting op waait.
Oud 13-03-2009, 14:03
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Wat ik eigenlijk niet begrijp aan het hele verhaal, is hoe dit eigenlijk mogelijk is. Hoezo weet men dan twee keer kinderbijslag te krijgen?
de fraude is niet de verdubbeling van de kbs (die is blijkbaar gewoon hoger bij een "uitwonend" kind), maar de grond waarop men aanspraak maakt op die verdubbeling. (kinderen wonen bijv. gewoon hier)
Oud 13-03-2009, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Denk je dat er desondanks niet voor geijverd is? Van Aartsen heeft dat nog op de agenda gezet een aantal keer.
Denk je dat zoiets was gelukt? Al helemaal niet in paars met de PVDA erbij, die figuren zijn laissez faire in alles, zelfs discriminatie legaliseren ze als de wind toevallig die richting op waait.
Waarom is er onder Verdonk niets aan gedaan?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 17:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom is er onder Verdonk niets aan gedaan?
Waarom ga je er van uit dat dat niet gebeurd is?

Verdonk schafte 1 september 2006 de Remigratiewet af, zoals al in het regeringsakkoord was vastgelegd. Die gaf migranten die terugkeerden naar hun land van herkomst uitkeringen mee.

Daar kwam echter daarna weinig van terecht, omdat men weigerde door te pakken. D66 was bijvoorbeeld tegen afschaffing, en blokkeerde verdere inperking van het weggeven van uitkeringen aan mensen die in het buitenland wonen. CDA was ook tegen omdat ze het verlies dat men zou draaien tussen het moment van afschaffing van de remigratiewet en het daadwerkelijk kappen van het hele uitkeringswoud zou lijden, niet wilde.

Feitelijk is het dus dankzij D66 en CDA dat dit nu speelt.
Oud 15-03-2009, 15:02
De Veroorzaker
Citaat:
Denk je dat er desondanks niet voor geijverd is?
Maar uiteindelijk zaten ze toch liever op het pluche aan het handje van een andere partij zoals D66 dat ook zo goed kan. Maar ach, als je al vindt dat op de agenda zetten er iets aan doen is dan ben je vast op je plek daar.
Oud 15-03-2009, 18:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar uiteindelijk zaten ze toch liever op het pluche aan het handje van een andere partij zoals D66 dat ook zo goed kan.
Nee, want, zoals je in mijn vorige post kan lezen maakten ze een begin met de aanpak, totdat CDA en D66 dat blokkeerden.
Oud 15-03-2009, 18:55
De Veroorzaker
2003:Verdonk (VVD) noemt het afschaffen van de remigratiewet een principezaak.
2004: Verdonk (VVD) trekt voorstel in om remigratiewet af te schaffen na motie regeringsfracties (cda VVD d66).

2006 = te laat.
Oud 18-03-2009, 11:06
De Veroorzaker
Citaat:
Paar pleegt voor 2 ton bijstandsfraude
Een echtpaar uit Hoogezand-Sappemeer heeft over de afgelopen jaren 200.000 euro aan bijstand ontvangen terwijl het daar geen recht op had. Dat meldde de gemeente Hoogezand-Sappemeer vandaag. Het duo had verzwegen dat het in Turkije onroerend goed had met een geschatte waarde van 400.000 euro.

De man en de vrouw leefden gescheiden van elkaar. Beiden ontvingen een bijstandsuitkering, de man van 2000 tot 2004, de vrouw van 1994 tot 2009. De gemeente heeft inmiddels beslag gelegd op 15 percelen, 3 werkplaatsen en 9 appartementen in Turkije. Het stel moet de onterecht ontvangen bijstand terugbetalen.
Toch prachtig dat de mensen die onze centen uitdelen zo goed opletten
Reageren

Regels voor berichten