Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2009, 17:21
tromort
tromort is offline
--

Laatst gewijzigd op 31-10-2010 om 19:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2009, 19:30
Verwijderd
Ik zou graag antwoord op je vraag willen geven, maar als je weet dat het fout is, waarom stel je die vragen dan?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2009, 20:07
Verwijderd
-mag ik als 16jarige en bijv. een 15 jarige vriend over straat lopen met een krat bier?
Ja, dat mag. Zolang jij het krat maar vasthoudt. Ouders met kleine kinderen doen toch ook boodschappen en lopen naar de auto met een krat bier en kleine kinderen in hun hand.
-Ik neem aan dat wiet bezit bij een 16jarige verboden is?
Dat is sowieso verboden, Wiet is gedoogd. Dat wil zeggen dat het bezit en verkoop daarvan wel gestraft wordt (bestraft kan worde), maar de priorteit van de politie daar niet toe is.
-Is het mogelijk voor de politie mij te fouilleren? of moet er een enorme wiet lucht hangen?
Nee, dat mag de politie niet, tenzij er vermoedens zijn dat jij (ernstige) overtredingen begaat of bekend staat als vuurwapengevaarlijk
-Ik vernam dat het verboden is in het openbaar te drinken, wat is de straf? geldt dit ook voor in parken/op meer afgelegen plekken?
Ja, ook op afgelegen plekken is dat verboden, want het is openbaar; iedereen heeft daartoe toegang, tenzij je op je eigen land midden in de bosjes een krat pils staat weg te drinken. De straf weet ik echter niet.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2009, 21:46
MartinV
MartinV is offline
Citaat:
-Ik vernam dat het verboden is in het openbaar te drinken, wat is de straf? geldt dit ook voor in parken/op meer afgelegen plekken?
Ja, ook op afgelegen plekken is dat verboden, want het is openbaar; iedereen heeft daartoe toegang, tenzij je op je eigen land midden in de bosjes een krat pils staat weg te drinken. De straf weet ik echter niet.
Dit kan verschillen per gemeente. Soms is het namelijk wel toegestaan als je niet in het centrum van een stad bent.

De straf zal, zeker gezien je leeftijd, niet hoog liggen. De kans is groot dat je er met een waarschuwing vanaf komt, al ligt dat ook aan de omstandigheden. Anders een geldboete waarschijnlijk.

Ik ben een keer gesnapt met 2 vrienden, we kwamen net het park uit met een leeg flesje bier. We werden er op aangesproken, maar de agent kon ons niets maken want 'we gingen ze naar de supermarkt brengen voor statiegeld'. We mochten het niet meer doen.
Oud 25-03-2009, 09:22
Nona
Nona is offline
Overigens wordt er soms een heleboel gedoogd. Op mooie zomerdagen zit half Utrecht in het park te picknicken, de helft heeft er dan ook wel een biertje of wijntje bij. Maar niemand die daar last van heeft, niemand wordt agressief en alles gaat prima, dus er wordt niets tegen gedaan. Net als een biertje opentrekken als je op het strand zit. Het gaat natuurlijk niet om de alcohol an sich (al zullen sommige agenten het zo zien, want regels zijn regels) maar om de overlast die ermee veroorzaakt kan worden.

En over dat fouilleren: als je sommige uitgaansgebieden binnen wilt kun je wel gefouilleerd worden. Ook zo'n veiligheidsmaatregel. Dat is dan duidelijk aangegeven. Maar als zestienjarige kom je daar toch niet in, dus maak je geen zorgen.
Oud 25-03-2009, 20:51
Verwijderd
- laat maar, is al gezegd-
Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 07:53
ganralph
ganralph is offline
het fouilleren en in het openbaar drinken verschilt zoals gezegd per gemeente.

Overigens zal een sterke wietlucht geen directe reden zijn om je te fouilleren; dat doen ze alleen als ze je ergens van verdenken, of als ze een grote "100%"-controle uitvoeren.

Drinken mag op verschillende plaatsen ook wél op straat, als ik me niet vergis (waarom staan er in sommige wijken namelijk verbodsborden, en in andere niet?). Ook dit wordt door een apv geregeld (dus per gemeente/wijk). Openbaar dronkenschap is volgens mij wel overal strafbaar. (Wat overigens niet wil zeggen dat je zonder verbodsbord altijd mag drinken)
Oud 26-03-2009, 10:53
Verwijderd
Foilleren heeft eerder te maken met "ernstige bezwaren".
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten