Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2009, 12:52
Flowerless
Flowerless is offline
Hallo allemaal,

Eind dit jaar (september) ben ik van plan om in kamers te gaan in Amsterdam, en inderdaad waar begin je aan. Maar wie niet waagt wie niet wint.
Ik heb al wat rondgezocht op internet en ik ben veel sites tegen gekomen. Het verschilt enorm. Ook ben ik Studenten Woning Web tegengekomen. Inschrijving hiervan kost €30,-. Ik ben me wel van plan om in te schrijven maar ik weet niet zo heel goed wat nou eigenlijk de voordelen van deze site zijn. Tevens weet ik niet goed wat ik hiervan moet verwachten qua aanbod. Ook hoor ik dat ik waarschijnlijk toch niet op tijd een redelijke kamer kan krijgen (of is dat een enorm vooroordeel?).
Ik ben nu ingeschreven op een aantal gratis kamersites. Ik heb al een aantal appartementjes op het oog om op te reageren. Bij veel van deze woningen is inschrijven in de gemeente niet mogelijk. Maar wat betekent het nu eigenlijk in de praktijk als je ingeschreven staat bij de gemeente. Wat voor voordelen heeft dit?

Maar omdit verhaal kort te maken is eigenlijk de vraag; Wat voor strategie moet ik nu gaan gebruiken?
Kan ik me het beste aanmelden bij studentenwoningweb en een appartement zoeken waarbij ik me kan inschrijven bij de gemeente of kan ik gerust via een andere site een woning bemachtingen?

Groeten Carlijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2009, 13:28
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik heb al een aantal appartementjes op het oog om op te reageren. Bij veel van deze woningen is inschrijven in de gemeente niet mogelijk. Maar wat betekent het nu eigenlijk in de praktijk als je ingeschreven staat bij de gemeente. Wat voor voordelen heeft dit?
niet in kunnen schrijven staat ongeveer gelijk aan illegale huur. dit betekent voor jou concreet dat je:
a) geen uitwonende studiefinanciering kunt aanvragen
b) je uit je huis geschopt kunt worden (als er bijvoorbeeld sprake is van onderhuur en de eigenaar komt er achter)
c) je - volgens mij - niet de gebruikelijke rechten hebt van een huurder.
d) de verhuurder vaak een onbetrouwbaar type is, met alle mogelijke gevolgen van dien.

voor de rest kun je op zoek op sites als kamernet, veel om je heen vragen en eventueel kijken naar zaken als anti-kraak. briefjes ophangen bij je toekomstige school ed kan ook echt geen kwaad.
Oud 30-03-2009, 16:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou me wél inschrijven bij studentenwoningweb. Dat is volgens mij op termijn toch altijd de beste manier om aan een kamer te komen in Amsterdam. Viavia is de beste manier. Via kamernet is gewoon heel moeilijk omdat er vaak heel veel mensen komen kijken, je dus maar net geluk moet hebben en kamers vaak vergeven worden aan bekenden.
Oud 30-03-2009, 18:31
Verwijderd
Nadeel aan studentenwoningweb: je kan hier alleen een kamer mee krijgen als je ingeschreven staat bij een universiteit of hoge school. Als je in Amsterdam wilt blijven is het verstandig om, zodra het kan, je ook in te scrhijven bij woningnet.
Voordeel is dat als je ver weg woont je urgentie krijgt en dat de prijzen relatief laag zijn.

De grootste kans om iets te krijgen blijft via-via.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 19:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zodra je een kamer accepteert via studentenwoningweb ben je toch verplicht om je in te schrijven bij woningnet? Juist om te zorgen dat als je je kamer uit moet omdat je klaar bent met studeren je al een tijdje ingeschreven staat daar?
Oud 30-03-2009, 21:05
Flowerless
Flowerless is offline
Ik vroeg me trouwens ook af. Stel (optimistisch) ik vind in juli al een kamer maar ik ga pas in september studeren. Kan ik dan zeggen van ik ga er pas in in september en ik wil dan ook pas huur betalen. Of als ik een kamer heb moet ik er dan ook al gelijk huur voor gaan betalen?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 21:16
Lente
Lente is offline
als jij niet vanaf juli wil, zijn er 548 anderen die daar geen probleem mee hebben en wel willen
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 21:47
Flowerless
Flowerless is offline
Citaat:
als jij niet vanaf juli wil, zijn er 548 anderen die daar geen probleem mee hebben en wel willen
Oke, ja sorry ik dacht ik vraag het maar. Om onduidelijkheden te verkomen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 21:50
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik vroeg me trouwens ook af. Stel (optimistisch) ik vind in juli al een kamer maar ik ga pas in september studeren. Kan ik dan zeggen van ik ga er pas in in september en ik wil dan ook pas huur betalen. Of als ik een kamer heb moet ik er dan ook al gelijk huur voor gaan betalen?
We praten over Amsterdam. Als je nu Hurdegaryp had gezegd, had je kans gehad met de verhuurder daarover te kunnen onderhandelen.

Het kan gewoon niet, praktisch nergens, dat een kamer in juli leegstaat en jij deze 'reserveert' tot september zonder er ook maar iets voor te betalen. Dat gaat simpelweg niet, want dat is voor verhuurders vaak veel te duur en voor jou zoveel andere studenten die er wel meteen in trekken en betalen.
Wat altijd wel mag: de kamer vast huren (dus betalen) en er pas twee maanden later intrekken. Een kamer tot die tijd leeg laten staan is legaal, al is het niet de meest optimale manier van kamerverhuur en ik denk dat verhuurders er ook niet zo happig op zijn. Maar het mag. Alleen wil jij volgens mij écht pas vanaf september betalen. Dan moet je gaan onderhandelen met de huidige huurder, of je samen een bepaalde tijd kunt afspreken waarop de huurder vertrekt en jij intrekt en dat je bijvoorbeeld de huur deelt.

Maar stel het je niet te sprookjesachtig voor, het is Amsterdam.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 21:54
Adore
Adore is offline
Citaat:
niet in kunnen schrijven staat ongeveer gelijk aan illegale huur. dit betekent voor jou concreet dat je:
a) geen uitwonende studiefinanciering kunt aanvragen
b) je uit je huis geschopt kunt worden (als er bijvoorbeeld sprake is van onderhuur en de eigenaar komt er achter)
c) je - volgens mij - niet de gebruikelijke rechten hebt van een huurder.
d) de verhuurder vaak een onbetrouwbaar type is, met alle mogelijke gevolgen van dien.

voor de rest kun je op zoek op sites als kamernet, veel om je heen vragen en eventueel kijken naar zaken als anti-kraak. briefjes ophangen bij je toekomstige school ed kan ook echt geen kwaad.
Punt b is niet helemaal waar. Ik heb een zaak gehad waarin een woningbouwcorporatie een cliënt van mij uit huis ging zetten met toestemming van de rechter, omdat hij illegaal onderverhuurde. Maar óók illegale onderhuurders hebben rechten, ook al wordt er vaak onderling veel gemakkelijker over gedaan en hebben onderhuurders vaak het idee dat ze geen enkel recht hebben.
De corporatie mocht de onderhuurders er zelf niet uit zetten. Zij heeft toen mijn cliënt verplicht dit te regelen, maar dat lukte niet. Dan blijft een huis over met illegale onderhuurders die in een heel ernstig geval zelf een rechtzaak aanspannen om hun huurrechten te verdedigen. Dan moet de rechter oordelen. Er zomaar uitgooien is volgens het Woon- en Huurrecht in principe niet toegestaan.

Dat het in de praktijk dus vaak anders is.. Voor TS raad ik het dus inderdaad gewoon dik alsnog af, altijd inschrijven!
Met citaat reageren
Oud 30-03-2009, 22:37
Lente
Lente is offline
Citaat:
Oke, ja sorry ik dacht ik vraag het maar. Om onduidelijkheden te verkomen.
Haha geen sorry zeggen, forum is bedoeld voor je vragen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten